Aktiivimalli: oletko tehnyt turhia hakemuksia?
Oletteko te muut työttömät joutuneet tekemään sellaisia työhakemuksia, joista jo valmiiksi sekä lähettäjä, että vastaanottaja tietävät, että hakija ei halua tulla ko. työpaikkaan?
Minusta tuntuu, että tämä nykyinen systeemi ja pakkohakeminen tuottaa nimenomaan tällaisia hakemuksia.
Entäs rekrytoijat?
Oletteko huomanneet, että tällaiset hakemukset ovat lisääntyneet ja miten niihin suhtaudutte?
Minulla tämä hakemisrumba vasta edessä, mutta yhdeltä kaverilta olen kuullut millaisia hakemuksia hän on laittanut, niin sanoisin, että onneksi en ole siellä rekrypuolella töissä. Mahtaa mennä tuhottomasti työaikaa hukkaan tällaisten kanssa. Huoh.
Kommentit (270)
Eikö hakemukset mene automaattisesti "silppuriin" jos statuksena on työtön, siis kaikkialla paitsi näissä matalapalkka-alan töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän huono systeemi niille jotka oikeasti haluaisivat paikan ja niitä töitä. Sitten tulee tuhottomasti näitä aktiivimallihakemuksia.
Yrityksissä on huomattu, että eipä tule. Hakemusten määrä ei ole kasvanut oletetusti ja moni työtön väittää hakeneensa, vaikka ei ole hakenut.
Järjestelmästä tehdyn poiminnan tuloksena erääseen yritykseen väitti hakeneensa 118 työtöntä ja yritys oli saanut hakemuksia tai yhteydenottoja vain 77 hakijalta. Osa heistä saattoi olla työpaikanvaihtajia, sitä ei selvitetty, ainoastaan hakemusten määrää.
Jaha! Taitaa olla vankila-aika yrityksen henkilöille! Laissa on kielletty rekisterien pito henkilöistä!
Vaan todennäköisesti on kyse taas trollista.
Olen yrittäjä ,minulle tulee puheluita ,sähköpostiin työhakemuksia mutta en minä niitä jouda kirjaamaan minnekään ylös se aiheuttaisi vain lisätyötä.jos te -toimistosta joku ottaa yhteyttä minuun ,niin kerron että en jouda tekemään ylimääräisiä töitä ja että henkilö on todennäköisesti ollut yhteydessä minuun .
Vierailija kirjoitti:
Hei teillähän on nyt oiva mahdollisuus ottaa lopputili työstänne.sanokaa vain työnantajillenne että otan lopputilin ,tehkää elämänne järkipäätös nyt! Vain 3 sanaa :minä otan lopputilin ja sitten pääsette "nauttimaan" eri tuista jos ne ovat niin suuria kuin yleisesti väitetään tai luullaan .kannattaa kumminkin otta selvää virallisilta sivuilta eri tukien pienentävästä vaikutuksesta toisiin tukiin,parin viikon kuluessa huomaatte että rahat ei riitä mihinkään ei edes ruokaan ja voitte olla varmoja että työpaikkamme vastaanottavat riemuiten työttömät työnhakijat ja että näitä työpaikkoja ne hakee lukematon määrä myös muita työttömiä työnhakijoita toivoen itsellensä parempaa toimeentuloa sekä tulevaisuutta itsellensä sekä perheillensä.liittykää oman alanne ammattiliittoihin! Sieltä saatte turvaa ,tulevaisuutta itsellenne ja perheenjäsenille!!
Kokeilin tätäkin. Tiistaina päättyi työt edellisessä työpaikassa ja keskiviikkona olin jo uudessa, en ehtinyt edes tukihakemusta tehdä. Miten ne työttömät ei pääse töihin, kun työttömäksi yrittäminenkin on tehty näin hankalaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvotaanko te-toimistoissa ollenkaan oikeasti työnhakua vai miten nämä ihmiset ovat ihan pihalla? Ilmeisen totta on se, että ainoastaan puolet työttömistä edes haluaa työllistyä, koska muuten kai hakija hyödyntäisi kaikki keinot.
Eihän siellä ole neuvottu enää vuosiin. Ne keskittyy soittelemaan niitä muutaman minuutin puheluita, jotta saavat ne tehdyiksi. Ei niillä mitään aikaa ole neuvoa mitään eikä ketään. Kursseille voit päästä jos hakemuksen tekoa haluat harjoitella. Niitä niillä oli, ainakin silloin kun oli Sipilän aktiivimalli käytössä. Valtio tuki näitä kurssifirmoja, jotka oli kokooomustaustaisia. Nykyään en tiedä onko kursseja vielä. Saihan niistä ekalla kerralla paljon uusia vinkkejä, mutta kolmas ja/tai neljäs kerta alko olla jo vähän turhan tuttua puuhaa. Mutta mentävähän se silloin aktiivimalli ykkösen aikaan oli jotta sai aktiivisuutensa osoitettua.
Joka hallituksellä näkyy olevan nää älyttömyytensä. Sen sijaan että oikeasti panostettais työllisyyteen keksitään työttömille puuhaa. Ihan kuin tämä uusin hakemusten pakkolähettäminen lisäis työpaikkoja. Jo aiemmin suurin osa työttömistä haki töitä tosissaan. Pieni osa ei hakenut, eikä hae edelleenkään. Ei siihen nämä pakkohommat vaikuta. Aina ne jonkun porsaanreiän löytää.
Meillä on työvoimapula, mutta työtön hyväksyy vain virka-aikaan tehtävänä vakituisen kokoaikatyön, jonka palkka on vähintään 3000 e/kk. Silti työtön ei tuota työnantajalle edes 1000 e verran kuukaudessa eli yhtälö on mahdoton.
Meillä on ilmaistyövoimapula, palkanmaksu ei kiinnosta näitä työvoimapulasta ulisevia kusettajia. Aattelitko idiootti että työtön on sun orjasi ja tekee mitä vaan ilmaiseksi?
Miksi pidät palkkatyötä ilmaistyönä? Siksikö, että palkka on 16 e/h ja sinä haluat 32 e/h peruskoulupohjalta?
Idiootti, olenko maininnut jos 16€/h olevan ilmaispaikka?
Idiootti, itsehän sinä puhut ikäänkin olisi olemassa vain työpaikkoja, joissa ei makseta palkkaa. Hae niitä paikkoja, joissa maksetaan.
- eri
siistippä vähän kielen käyttöösi .olet aikuinen ihminen
Sano sama sille, jolle vastasin, vai oliko hän lapsi, joka saa puhua rumasti?
Mulla on sellanen ihan hyvä perushakemuspohja, jonka lähetän niihin vähemmän kiinnostaviin paikkoihin, joihin kuitenkin voisin olla muodollisesti pätevä. Vaihdan vain firman nimen. Niihin oikeesti mielenkiintoisiin firmoihin ja paikkoihin sitten panostan hakemukseen.
Ajattelin asian niin, että jos työllistyn vähemmän kiinnostavaan paikkaan, voin jatkaa työnhakua, jos jotain parempaa tulee eteen. Kuitenkin saa palkkaa. Työnantajan kannalta varmasti vmäinen tilanne, mutta mikäs teet. En voi ajatella kaikkien parasta, tässä vaiheessa pitää priorisoida oma elämäntilanne.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ,minulle tulee puheluita ,sähköpostiin työhakemuksia mutta en minä niitä jouda kirjaamaan minnekään ylös se aiheuttaisi vain lisätyötä.jos te -toimistosta joku ottaa yhteyttä minuun ,niin kerron että en jouda tekemään ylimääräisiä töitä ja että henkilö on todennäköisesti ollut yhteydessä minuun .
Jostain syystä harva yrittäjä ajattelee noin, koska kyselyjä tulee todella vähän (ainakin jos on uskominen yrittäjäjärjestöjä). Moni yrittäjä maksaa sen verran mellevästi veroja, että jokainen tukien väärinkäyttäjä käräytetään, jos mahdollista. Eli kyllä siitä suunnasta tietoa tulee aika lailla mukavasti ja myös selkeitä haukkuja, kun kuntakokeilusta yritetään työntää epäkuranttia työntekijää palkkatuella vaivoiksi.
Kuulun myös nyt tähän porukkaan joka joutuu hakemaan 4 paikkaa kuussa. Ei ole autoa joten on paikkoja joihin ei voi hakea ellei tässä pidä kohta lentää.
Ketä tämä palvelee? Tulee haettu paikkoihin joihin tietää ettei pääse. Elämäntilannetta ei huomioida mitenkään,autottomuutta ei huomioida.
Kuulun myös niihin tunnollisiin jotka hakevat joka tapauksessa kun on sopiva paikka ilmankin tätä. Mutta 4 paikkaa kuussa?
Jokainenhan nyt töihin haluaa jos terveys sallii,ite ainakin olen töissä ollessani nauttinyt suorastaan rahasta. Kukaan ei ilkeyttään ole halematta, monella ei vain terveys tai olosuhde salli.
Pöljintä tässä on, että työnhakijat vastuutetaan mutta työnantajia ei mitenkään. Työnantajat ovat suuremmassa vastuussa, työnhakija on enemmän alisteisessa asemassa. Miten työnantajat joutuvat tähän osallistumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei teillähän on nyt oiva mahdollisuus ottaa lopputili työstänne.sanokaa vain työnantajillenne että otan lopputilin ,tehkää elämänne järkipäätös nyt! Vain 3 sanaa :minä otan lopputilin ja sitten pääsette "nauttimaan" eri tuista jos ne ovat niin suuria kuin yleisesti väitetään tai luullaan .kannattaa kumminkin otta selvää virallisilta sivuilta eri tukien pienentävästä vaikutuksesta toisiin tukiin,parin viikon kuluessa huomaatte että rahat ei riitä mihinkään ei edes ruokaan ja voitte olla varmoja että työpaikkamme vastaanottavat riemuiten työttömät työnhakijat ja että näitä työpaikkoja ne hakee lukematon määrä myös muita työttömiä työnhakijoita toivoen itsellensä parempaa toimeentuloa sekä tulevaisuutta itsellensä sekä perheillensä.liittykää oman alanne ammattiliittoihin! Sieltä saatte turvaa ,tulevaisuutta itsellenne ja perheenjäsenille!!
Kokeilin tätäkin. Tiistaina päättyi työt edellisessä työpaikassa ja keskiviikkona olin jo uudessa, en ehtinyt edes tukihakemusta tehdä. Miten ne työttömät ei pääse töihin, kun työttömäksi yrittäminenkin on tehty näin hankalaksi?
Höpö höpö. Nytkin palstailet työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun on pitänyt jo keksiä kuvitteellisia työpaikkoja koska ei täällä ole mihin hakea.
Ajattelitko elää tukirahoilla loppuikäsi?
Pakkohan se on elää siihen asti että saa töitä.
Sanoit juuri että siellä ei ole paikkoja mitä hakea. Mitä ajattelit tehdä?
Mitäkö teen, odotan että tulee paikkoja auki mihin voin hakea. Mitä muutakaan tässä voi tehdä?
Se syy miksi jotkut ovat pitkään työttömiä ja toiset eivät, on tässä. Odottelen. Jos olisin työtön eikä paikkakunnallani olisi avoinna minulle sopivia tehtäviä, edessä olisi muutto. Jos sekään ei auttaisi, olisi edessä uudelleen kouluttautuminen.
Minä en perheellisenä muuta yhtään mihinkään. Ja minulla on useampi koulutus ja en opintotuella pysty opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harvoin noin hyvä onni on .kerran kävin iltapäivällä kysymässä töitä niin olin jo 6 tunnin kuluttua töissä yöllä.mutta harvoin käy noin äkkiä työhön pääsy.
Vierailija kirjoitti:
Itse elellyt viime vuodet pääasiassa työmarkkinatuella, ja se on ihan perseestä. Ainoa että olen voinut keskittyä enemmän harrastuksiin ja kehittää niissä taitoja niin, että niistä voi tulla myös elanto.
Ihan turhaan joku työssäkäyvä kadehtii tai on siitä katkera, suurinta osaa tuilla elävistä vituttaa (paitsi ehkä joissain kansanryhmissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän huono systeemi niille jotka oikeasti haluaisivat paikan ja niitä töitä. Sitten tulee tuhottomasti näitä aktiivimallihakemuksia.
Yrityksissä on huomattu, että eipä tule. Hakemusten määrä ei ole kasvanut oletetusti ja moni työtön väittää hakeneensa, vaikka ei ole hakenut.
Järjestelmästä tehdyn poiminnan tuloksena erääseen yritykseen väitti hakeneensa 118 työtöntä ja yritys oli saanut hakemuksia tai yhteydenottoja vain 77 hakijalta. Osa heistä saattoi olla työpaikanvaihtajia, sitä ei selvitetty, ainoastaan hakemusten määrää.
Jaha! Taitaa olla vankila-aika yrityksen henkilöille! Laissa on kielletty rekisterien pito henkilöistä!
Vaan todennäköisesti on kyse taas trollista.
Voisitkohan hieman avata, että mikä laki estää a) tekemästä työnhakijoista tilapäisen henkilörekisterin tai b) laskemasta, montako hakijaa tiettyyn paikkaan on ollut?
Minulla on käytössäni monia henkilörekisterejä alkaen urheiluseuran jäsenistä päätyen parin taloyhtiön asukastietoihin eikä vielä ole vankilan ovet avautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä malli tehtiin siksi, että saataisiin työttömien työhaluttomuus näkyväksi. Kävi juuri niin kuin oletettiin eli tästä on hyvä lähteä liikkeelle, kun lyhennetään työttömyysetuusaikoja ja pienennetään tukia. Koska niin moni työtön on kertonut, että ei halua töihin, niin he myös ottavat itse vastuun omasta työttömyydestään. Silloin ei saa mitään korvauksia, ei edes toimeentulotukea.
Kyllä työttömät töitä hakee ,mutta kun niihin ei oteta.kaikki ei osaa kaikkia töitä eikä kaikki sovellu kaikkiin töihin .uskallan väittää näin.asiat on käsitelty kymmeniä jopa satoja kertoja mutta aina keskustelu alkaa uudestaan.tukien vähennys jää haaveeksi ,niistä ei ole mitään vähennettävä ja lait kieltää sen ,huomaa monikko muoto.minä en itse ainakaan kommentoisi asioita mutu tuntumalla niinkuin valitettavasti tehdään.
Mikä laki kieltää tukien vähentämisen? Tai siis mitkä lait, koska monikkoa käytät. Ei ole mitenkään kiellettyä poistaa esim. asumistukea kokonaan ja velvoittaa työtöntä hankkimaan asumus (ei asunto), jossa pärjää pienilläkin tuloilla. Vetoaminen EU:n säädöksiin ei auta, koska niiden mukaan riittää laskennallinen tuki, ei tarvita euroja tilille.
Mistä ihmeestä olet katkeroitunut noin? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harvoin noin hyvä onni on .kerran kävin iltapäivällä kysymässä töitä niin olin jo 6 tunnin kuluttua töissä yöllä.mutta harvoin käy noin äkkiä työhön pääsy.
Työttömillä nimenomaan on se ongelma, että eivät hae töitä, joten he eivät pääse töihin, koska harvoin kotoa noudetaan. Mutta jo 4 hakemusta kuukaudessa on aivan liikaa, joten ei ihme, että työttömyys jatkuu vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
järjestelmät itse tekevät alkukarsinnat eikä laske aina katsottuja hakemuksia ,tämä asia on ollut tiedossa reilusti yli 10 vuotta .lisäksi on tietokone virheitä.
Haen koko ajan tosissani. Yhtäkään työpaikkaa en ole saanut, joten jokainen hakemus on ollut turha.
Voisko joku nyt vihdoin osoittaa työpaikan johon vain mennään?
Ainakin mitä mä olen kysellyt, niin ne sanoo että "sori, ei nyt, ilmoitellaan". Saanko silti mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä malli tehtiin siksi, että saataisiin työttömien työhaluttomuus näkyväksi. Kävi juuri niin kuin oletettiin eli tästä on hyvä lähteä liikkeelle, kun lyhennetään työttömyysetuusaikoja ja pienennetään tukia. Koska niin moni työtön on kertonut, että ei halua töihin, niin he myös ottavat itse vastuun omasta työttömyydestään. Silloin ei saa mitään korvauksia, ei edes toimeentulotukea.
Kyllä työttömät töitä hakee ,mutta kun niihin ei oteta.kaikki ei osaa kaikkia töitä eikä kaikki sovellu kaikkiin töihin .uskallan väittää näin.asiat on käsitelty kymmeniä jopa satoja kertoja mutta aina keskustelu alkaa uudestaan.tukien vähennys jää haaveeksi ,niistä ei ole mitään vähennettävä ja lait kieltää sen ,huomaa monikko muoto.minä en itse ainakaan kommentoisi asioita mutu tuntumalla niinkuin valitettavasti tehdään.
Mikä laki kieltää tukien vähentämisen? Tai siis mitkä lait, koska monikkoa käytät. Ei ole mitenkään kiellettyä poistaa esim. asumistukea kokonaan ja velvoittaa työtöntä hankkimaan asumus (ei asunto), jossa pärjää pienilläkin tuloilla. Vetoaminen EU:n säädöksiin ei auta, koska niiden mukaan riittää laskennallinen tuki, ei tarvita euroja tilille.
Mistä ihmeestä olet katkeroitunut noin? 😂
Vastausten puute. Palstalla huudellaan omia kuvitelmia faktoina ja sitten kun kyselee perusteluja, ei niitä ole. Tuttua työttömien toimintaa: kun mä luulin!
Ainakin 100% rehellinen, eikä sellainen ällöttävä selittelijä.