Aktiivimalli: oletko tehnyt turhia hakemuksia?
Oletteko te muut työttömät joutuneet tekemään sellaisia työhakemuksia, joista jo valmiiksi sekä lähettäjä, että vastaanottaja tietävät, että hakija ei halua tulla ko. työpaikkaan?
Minusta tuntuu, että tämä nykyinen systeemi ja pakkohakeminen tuottaa nimenomaan tällaisia hakemuksia.
Entäs rekrytoijat?
Oletteko huomanneet, että tällaiset hakemukset ovat lisääntyneet ja miten niihin suhtaudutte?
Minulla tämä hakemisrumba vasta edessä, mutta yhdeltä kaverilta olen kuullut millaisia hakemuksia hän on laittanut, niin sanoisin, että onneksi en ole siellä rekrypuolella töissä. Mahtaa mennä tuhottomasti työaikaa hukkaan tällaisten kanssa. Huoh.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän huono systeemi niille jotka oikeasti haluaisivat paikan ja niitä töitä. Sitten tulee tuhottomasti näitä aktiivimallihakemuksia.
Yrityksissä on huomattu, että eipä tule. Hakemusten määrä ei ole kasvanut oletetusti ja moni työtön väittää hakeneensa, vaikka ei ole hakenut.
Järjestelmästä tehdyn poiminnan tuloksena erääseen yritykseen väitti hakeneensa 118 työtöntä ja yritys oli saanut hakemuksia tai yhteydenottoja vain 77 hakijalta. Osa heistä saattoi olla työpaikanvaihtajia, sitä ei selvitetty, ainoastaan hakemusten määrää.
Jaha! Taitaa olla vankila-aika yrityksen henkilöille! Laissa on kielletty rekisterien pito henkilöistä!
Vaan todennäköisesti on kyse taas trollista.
Kyllä yritys voi aivan hyvin kertoa, että on tullut x-määrä puheluita tai hakemuksia kuukaudessa. Se ei ole rekisterinpitoa vaan ihan normaalia tilastointia. Työkkäri voi verrata tätä kokonaislukua omiin tilastoihin ja jos ei täsmää, selvityspyyntö lähtee kaikille niille, jotka ovat ilmoittaneet hakeneensä ko. firmaan. Siis myös niille, jotka EIVÄT ole valehdelleet.
Ehditäänkö työkkärissä kirjata kaikki ilmoitetut paikat, joihin on haettu? Vai onko heillä muka niin monipuolinen järjestelmä, joka itse osaa vetää tilastot haetuista paikoista? Osataanko tekstikentistä hakea yritysten nimet tilastoon?
Asiakas ilmoittaa paikat itse ja ne saadaan poimittua järjestelmästä automaattisesti.
Kellään virkailijalla ei ole aikaa tuohon. Se, että täyttää velvollisuutensa, on virkailijalle helpotus. Ei ne todellakaan ala syynäämään, että jospa nuo Risto ja Merja valehtelivat.
No ei siihen tarvita virkailijaa, ihan koodinpätkä järjestelmässä riittää. Ja virkailijan tulee käydä haetut paikat läpi asiakkaan kanssa 3 kk välein.
Mitä läpikäymistä niissä on, kun ne jo ilmoitetaan siihen raporttiin kuukausittain? Kun lokakuussa hain paikkoihin 1,2,3 ja 4, niin jos seuraavan te-virkailijan kanssa käymääni puheluun (tammikuussa) mennessä en ole niistä saanut paikkaa, niin paljonko on puhumista?? Tuoreemmista hauista ehkä, mutta monen kuukauden takaisista ei.
Tällä hetkellä en halua työllistyä sillä suoritan opintojani. Haen siis vain töitä, joista tiedän etten voi niitä saada.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistaako työkkäri oletko hakenut väittämiisi työpaikkoihin? Täyttääkö osa-aikatyön hakeminen työnhakuvelvoitteen?
osa-aikatyön hakeminen täyttää työhakuvelvoitteen. mutta jos sellaisen saa ja jää tuille, pitää edelleen hakea lisää töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkistaako työkkäri oletko hakenut väittämiisi työpaikkoihin? Täyttääkö osa-aikatyön hakeminen työnhakuvelvoitteen?
Työkkäri ei tarkista, mutta heidän tulisi keskustella hakupaikoista kanssasi. Osa-aikatyön hakeminen täyttää työnhakuvelvoitteen, mutta saadaksesi työttömyysetuutta sinun tulee olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Eli et voi tuudittautua siihen, että 5 h/vko riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän huono systeemi niille jotka oikeasti haluaisivat paikan ja niitä töitä. Sitten tulee tuhottomasti näitä aktiivimallihakemuksia.
Yrityksissä on huomattu, että eipä tule. Hakemusten määrä ei ole kasvanut oletetusti ja moni työtön väittää hakeneensa, vaikka ei ole hakenut.
Järjestelmästä tehdyn poiminnan tuloksena erääseen yritykseen väitti hakeneensa 118 työtöntä ja yritys oli saanut hakemuksia tai yhteydenottoja vain 77 hakijalta. Osa heistä saattoi olla työpaikanvaihtajia, sitä ei selvitetty, ainoastaan hakemusten määrää.
Jaha! Taitaa olla vankila-aika yrityksen henkilöille! Laissa on kielletty rekisterien pito henkilöistä!
Vaan todennäköisesti on kyse taas trollista.
Kyllä yritys voi aivan hyvin kertoa, että on tullut x-määrä puheluita tai hakemuksia kuukaudessa. Se ei ole rekisterinpitoa vaan ihan normaalia tilastointia. Työkkäri voi verrata tätä kokonaislukua omiin tilastoihin ja jos ei täsmää, selvityspyyntö lähtee kaikille niille, jotka ovat ilmoittaneet hakeneensä ko. firmaan. Siis myös niille, jotka EIVÄT ole valehdelleet.
Ehditäänkö työkkärissä kirjata kaikki ilmoitetut paikat, joihin on haettu? Vai onko heillä muka niin monipuolinen järjestelmä, joka itse osaa vetää tilastot haetuista paikoista? Osataanko tekstikentistä hakea yritysten nimet tilastoon?
Asiakas ilmoittaa paikat itse ja ne saadaan poimittua järjestelmästä automaattisesti.
Kellään virkailijalla ei ole aikaa tuohon. Se, että täyttää velvollisuutensa, on virkailijalle helpotus. Ei ne todellakaan ala syynäämään, että jospa nuo Risto ja Merja valehtelivat.
No ei siihen tarvita virkailijaa, ihan koodinpätkä järjestelmässä riittää. Ja virkailijan tulee käydä haetut paikat läpi asiakkaan kanssa 3 kk välein.
Mitä läpikäymistä niissä on, kun ne jo ilmoitetaan siihen raporttiin kuukausittain? Kun lokakuussa hain paikkoihin 1,2,3 ja 4, niin jos seuraavan te-virkailijan kanssa käymääni puheluun (tammikuussa) mennessä en ole niistä saanut paikkaa, niin paljonko on puhumista?? Tuoreemmista hauista ehkä, mutta monen kuukauden takaisista ei.
Jos et ole saanut töitä, niin haitko tosissasi, oliko mahdollista edes saada ko. paikkoja (hupihakemus), miten ajattelit parantaa työnhakutaitojasi jne. Soiton sijaan sinut voidaan kutsua tunnin mittaiseen palaveriin asiasta.
kolme kuukautta saa työnhakijan tietoja säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on, että pitkäaikaistyöttömyys ja ikä yli 50 v tarkoittaa sitä, että et tule valituksi, ellei kyseessä ole työvoimapulasta kärsivä ammattiala. Työnantajilla on ennakkoluuloja, juuri samanlaisia kuin tästäkin ketjusta voi lukea eli että työttömät eivät edes halua töitä, koska ovat laiskoja tai sitten niin sairaita, että olisi riski palkata heidät. Voit laittaa vaikka kuinka monta hakemusta, määrällä ei ole väliä. Haastattelukutsua ei tule tai jos tuleekin paikka menee toiselle hakijalle.
Jos työttömyyttä halutaa vähentää pitää työnantajien muuttaa omaa ajattelutapaansa ja täsmäkouluttaa pitkäaikaistyöttömiä. Helppo resepti.
Ai työnantajan pitäisi palkata laiska lusmu, koska vika on heidän ajattelutavassaan, ei laiskassa työttömässä? Täsmäkoulutuksissa on havaittu, että pitkäaikaistyöttömän sijaan kannattaa ottaa vastavalmistunut, työtön ei välttämättä vaivaudu edes koulutukseen.
nythän se tuli:työnantajien omat asenteet itsessään estävät työttömän työnhakijan töihin pääsyn.mutta onneksi on yrittäjiä jotka ottavat töihin .mutta vielä:kielenkäyttösi ei ole sopivaa,siistippä vähän kielenkäyttöäsi .olet aikuinen ihminen..
Paskapuhetta, ettei muka iäkkäämpänä työllisty. Teen itse nollasoppareilla neljälle työnantajalle, en edes aina täyttä päivää, mutta liksaa tulee lisien ansiosta kolmisen tonnia räpylään. Luonnollisestikaan en tarvitse yhteiskunnan tukia.
M59
Eipä häiritse hakemusten lähettäminen. VAAN SE SAATANAN TYÖKKÄRIN SIVUT JOHON HAKEMUKSET TARVITSEE KIRJATA. KUKA SAATANAN IMBESILLI NE ON TEHNYT??? Niin PASKAT!!!!
Tämän piti olla yksilöllinen työnhakumalli. Miten työnhakijan mahdolliset rajoitteet otetaan huomioon? Keskustellaanko työnhakijan kanssa lainkaan?
itse olen hakenut just avoimilla hakemuksilla paikkoihin jotka mua kiinnostaa,oon saanutkin aikoinaan sijaisuuksia tällä tavalla. paikat jotka käyttää paljon vuokrafirmoja saattaa joskus myös ottaa pätkäsopimuksilla sijaisia.
avoin hakemus on siitä hyvä et voi ite valita työpaikan.
vuokrafirmoilla saattaa olla päivän tai viikon pätkiä tarjolla joihin pääsee helposti. eli esim.ilman cv tä oleva voi tehdä inventaarioita,pakkausta ym. juttua ja esim.opiskelija saada ekan työpaikan ja ekan työtodistuksen. pakottaminen hakeen paikkaa jonne ei pääse esim.autottomuuden takia on älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä häiritse hakemusten lähettäminen. VAAN SE SAATANAN TYÖKKÄRIN SIVUT JOHON HAKEMUKSET TARVITSEE KIRJATA. KUKA SAATANAN IMBESILLI NE ON TEHNYT??? Niin PASKAT!!!!
Niitä on uusittu 5 vuotta hintaan 40 000 000 e ja valmista on tulossa 2025 alussa.
Aloitan ihan piruuttani hakemuksen olen 55 vuotias nainen ja pari blaa blaa riviä perään, ei ole perään soiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan ihan piruuttani hakemuksen olen 55 vuotias nainen ja pari blaa blaa riviä perään, ei ole perään soiteltu.
Juuri näin. Sanasta sanaan. Olin laittamassa omaa kommenttia, mutta sensuuri iski, joten komppaan sinua. Kiitos.
Sukupuuttokehityksemme ei lopu näin. -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on, että pitkäaikaistyöttömyys ja ikä yli 50 v tarkoittaa sitä, että et tule valituksi, ellei kyseessä ole työvoimapulasta kärsivä ammattiala. Työnantajilla on ennakkoluuloja, juuri samanlaisia kuin tästäkin ketjusta voi lukea eli että työttömät eivät edes halua töitä, koska ovat laiskoja tai sitten niin sairaita, että olisi riski palkata heidät. Voit laittaa vaikka kuinka monta hakemusta, määrällä ei ole väliä. Haastattelukutsua ei tule tai jos tuleekin paikka menee toiselle hakijalle.
Jos työttömyyttä halutaa vähentää pitää työnantajien muuttaa omaa ajattelutapaansa ja täsmäkouluttaa pitkäaikaistyöttömiä. Helppo resepti.
Ai työnantajan pitäisi palkata laiska lusmu, koska vika on heidän ajattelutavassaan, ei laiskassa työttömässä? Täsmäkoulutuksissa on havaittu, että pitkäaikaistyöttömän sijaan kannattaa ottaa vastavalmistunut, työtön ei välttämättä vaivaudu edes koulutukseen.
nythän se tuli:työnantajien omat asenteet itsessään estävät työttömän työnhakijan töihin pääsyn.mutta onneksi on yrittäjiä jotka ottavat töihin .mutta vielä:kielenkäyttösi ei ole sopivaa,siistippä vähän kielenkäyttöäsi .olet aikuinen ihminen..
Siistip? Mitä se on suomeksi?
Lukee että siistippä..on suomenkieltä.
Tein eilen kaksi toivotonta hakemusta ja lisäsin profiilin työmarkkinatorille. Nyt vielä yksi hakemus, vaikka joku osa-aikatyö, jonka voisi ottaakin, jos saisi (ei saa).
Vierailija kirjoitti:
Tämän piti olla yksilöllinen työnhakumalli. Miten työnhakijan mahdolliset rajoitteet otetaan huomioon? Keskustellaanko työnhakijan kanssa lainkaan?
Keskustellaan. Itse opiskelin työmarkkinatuella toisen asteen tutkintoa. Kun valmistumisen aika läheni, olin koulutuspalveluiden virkailijan kanssa palaverissa, jossa kartoitettiin tätä työnhakuvelvoitetta. Sitä ei asetettu, koska minulla diagnosoitiin opintojen aikana CFS (ennestään olevn fibromyalgian lisäksi), ja suoritin koko koulutuksen erityisen tuen oppilaana. Nyt odottelen aikaa kuntoutuspalveluihin.
Koulutuspalveluiden virkailija melkein alkoi itkeä, että "en mä kyllä sua pysty mitenkään auttamaan". Sanoin että ei pysty kukaan muukaan.
Tilanne on siis se, että näillä diagnooseilla ei pääse edes sairauslomalle, vaikka osa potilaista liikuu sähköpyörätuolilla avustajan kanssa sen vähän mitä liikkuu ja saa vammaistukea. Ja tosiaan sen avustajan. Mutta on silti Kelan mielestä työkykyinen.
Anyway kaikkien kanssa kyllä keskustellaan ja jos asuu jossain, missä ei oikeasti ole neljää mahdollista paikkaa kuukaudessa omalla osaamisella, senkin mukaan työnhakuvelvoitetta säädetään. Koska laki sanoo 0-4, omasta puhetaidosta sitten riippuu montaako joutuu hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne on tosi paskat!!! Eilen melkein itketti, kun kävin etsimässä taas sen paikan johon haut ilmoitetaan. Aika hyvin on piilotettu raportointilomake kaiken sälän taakse.
Paskan työttömyyskorvauksen takia lähetän sen 4 hakemusta kuussa tietäen ettei työnantajalle työtön kelpaa.