Puuroko muka pitää nälän loitolla pitkään?
Sehän on pelkkää hiilaria. Ilman proteiini- ja rasvalisää nälkä on kamala jo parin tunnin kuluttua, ellei aiemminkin.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Odotan kauhulla vanhuuspäiviä, jolloin mulle aletaan tuputtaa mikropuuroa mehukeitolla oka ikinen aamu. Inhoan puuroa, olen inhonnut aina. Kuitenkin työni perusteella tiedän, että sitä tuputetaan mummoille aamupalaksi. Pitäisi varmaan nälkää , jos sitä söisi, mutta oma aamupala on ennemmin kuppi kahvia ja vaikka juustoleipä. Näillä eväillä menen aamusta puolen päivän ruokatuntiin asti.
Sun pitää kirjottaa hoitotahtoon, ei puuroa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ainakaan veteen keitetty kaurapuuro. Siksi on hyvä sen lisäksi syödä jotain proteiinipitoista, edes maitoa.
Puuro onkin hyvä keittää maitoon, plusmaitoon.
Aikuisen ihmisen ruokavalioon maito ei kuulu.
Kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa/rahkaa, pitää nälkää 16 tuntia. Niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se pidä nälkää jos tottunu ahmimaan ja napostelemaan vartin välein.
Voi se ravinnontarpeen täyttää kuitenkin.
Suositeltu ateriaväli on 3-4 tuntia. Ja siis korkeintaan tuo 4 tuntia. Pieniä annoksia usein.
Pieniä annoksia usein on diabetessairaille ok mutta tavan terve aikuinen ei noin usein tarvitse yhtikäs mitään. Tottumus siihen, että jatkuvasti mussuttaa saa luulemaan kaikenlaista.
Kannattaakin syödä saavillinen ruokaa mieluiten kerran päivässä. Niin syömällä pysyy paino normaalina. Ja vatsalaukku sopivan isoksi venyneenä.
Painoni on pysynyt normaalina jo useamman vuosikymmenen, enkä ole koskaan, eikä perheenikään, syönyt jatkuvasti jotain pieniä annoksia. Syömme kello 13 ja kello 19 kotona normaalikokoiset ateriat. Emme syö saaveista vaan lautasilta. Lapsilla oli välipala iltapäivällä mutta hekin ovat jo aikuisia. Itse juomme kahvin iltapäivällä ilman pullia ja piirakoita, joskus keksi tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Odotan kauhulla vanhuuspäiviä, jolloin mulle aletaan tuputtaa mikropuuroa mehukeitolla oka ikinen aamu. Inhoan puuroa, olen inhonnut aina. Kuitenkin työni perusteella tiedän, että sitä tuputetaan mummoille aamupalaksi. Pitäisi varmaan nälkää , jos sitä söisi, mutta oma aamupala on ennemmin kuppi kahvia ja vaikka juustoleipä. Näillä eväillä menen aamusta puolen päivän ruokatuntiin asti.
Just. Myös nähty kun aamupuuro oli syöty, muuta ei saatu enää alas. Toinen oli voileipä ennen ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raejuusto rypsiöljyn kanssa pitää nälkää paljon paremmin kuin joku puuro.
Lamppuöljy ei ole ihmisille suositeltavaa ravintoa.
Rypsiöljy ei toiminut öljylampussa. Savuttaa, käryttää ja lampun sydän tuhkaantuu jotenkin, ei toimi. Rypsiöljy olisi lamppuöljyä halvempaa, joten kokeilin sitä 800 w lämpötehon antavassa öljylampussa.
Käryttää öljylamppu ihan minkä öljyn kanssa tahansa.
Koulussakin on edelleen puuropäiviä. Tarjolla on myös pehmeää leipää, jotain leikkelettä tai juustoa & tuorepala.
Laitan puuroannokseeni aina ison nokareen voita, puoli desiä sokeria ja kyytipojaksi puoli litraa täysmaitoa. Nälkä tulee väistämättä parin tunnin sisään. En tiedä miksi se ei pidä nälkää tuon paremmin. Olen langanlaiha, joten venynyt vatsalaukkukaan ei selitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ainakaan veteen keitetty kaurapuuro. Siksi on hyvä sen lisäksi syödä jotain proteiinipitoista, edes maitoa.
Aikuisen ihmisen ruokavalioon kuuluu juuri se, mitä aikuinen haluaa siihen kuuluvan.
Syön iltaisin tuorekaurapuuroa, johon laitan kaurajogurttia, siemensekoitusta, pähkinärouhetta, chian siemeniä sekä pellavansiemeniä ja marjoja. Tuolla pärjää hyvin aamuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa, marjoja, raejuustoa/rahkaa, pitää nälkää 16 tuntia. Niin!
Tuo on mun illallinen ja hyvin pärjää aamuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositeltu ateriaväli on 3-4 tuntia. Ja siis korkeintaan tuo 4 tuntia. Pieniä annoksia usein.
Kuinka ihmeessä me 50-60 lukujen lapset ollenkaan pärjäsimme kun ei ollut suosituksia, ei vanhemmille eikä lapsille. Kukaan ei varmaan nykyisin edes tiedä, ettei suosituksia ollut. Ruoka oli ilmeisesti kuitenkin hyvää ja ravitsevaa, koska olen sisarusteni kanssa edelleen terve. Siihen aikaan ei tietenkään syötykään vartin välein ja makeaa sai harvoin. Lauantaisin saatiin yksi appelsiini saunan jälkeen. Nälkää ei tarvinnut koskaan kärsiä ja edelleenkin suosin hyvistä aineista tehtyjä yksinkertaisia kotiruokia ja varsinkin jämptejä ruoka-aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli jäänyt vähän ruokakermaa jäljelle ja laitoin keitin kaurapuuron siihen. Oli paras syömäni kaurapuuro koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeessä me 50-60 lukujen lapset ollenkaan pärjäsimme kun ei ollut suosituksia, ei vanhemmille eikä lapsille. Kukaan ei varmaan nykyisin edes tiedä, ettei suosituksia ollut. Ruoka oli ilmeisesti kuitenkin hyvää ja ravitsevaa, koska olen sisarusteni kanssa edelleen terve. Siihen aikaan ei tietenkään syötykään vartin välein ja makeaa sai harvoin. Lauantaisin saatiin yksi appelsiini saunan jälkeen. Nälkää ei tarvinnut koskaan kärsiä ja edelleenkin suosin hyvistä aineista tehtyjä yksinkertaisia kotiruokia ja varsinkin jämptejä ruoka-aikoja.
Mutta me syötiin just neljän tunnin välein. Kotona aamupala, lounas koulussa klo 11, välipala klo 14, kotiin syömään klo 17 ja vielä iltapala siihen päälle. Noin ainakin meillä syötiin ja olen syntynyt 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Laitan puuroannokseeni aina ison nokareen voita, puoli desiä sokeria ja kyytipojaksi puoli litraa täysmaitoa. Nälkä tulee väistämättä parin tunnin sisään. En tiedä miksi se ei pidä nälkää tuon paremmin. Olen langanlaiha, joten venynyt vatsalaukkukaan ei selitä.
Puoli DESIÄ sokeria??
Vierailija kirjoitti:
Syön iltaisin tuorekaurapuuroa, johon laitan kaurajogurttia, siemensekoitusta, pähkinärouhetta, chian siemeniä sekä pellavansiemeniä ja marjoja. Tuolla pärjää hyvin aamuun asti.
Tuleeko jollain ihan tosissaan yölläkin nälkä vaikka vain makaa. Itse en saa aamulla syötyä juuri mitään. Maitokahvin horaisen ja vasta muutaman tunnin päästä joskus kello 10 saatan syödä palan leipää tai sämpylän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä suosituksia oli jo paljon aikaisemminkin. Olen lukenut useita vanhoja keittokirjoja, ja niisstä kyllä löytyi suosituksia. Esim. Pieneviljelijäemännän keittokirjassa vuodelta 1932, löytyy paljon tietoa ravintoarvoista, ja on esim. mainittu ettei lapsille pidä antaa kahvia aamupalalla vaan ruokaa.
Toki myös maalaisjärki oli arvossaan , ja valitettavasti myös monilla oli ruuasta puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Puuro on maailman tylsintä ruokaa. Miten siitä saa tehtyä kiinnostavaa? En tajua miten joku on syönyt puuroa 60v joka aamu. Myös matkoilla?
Jutteleeko muut ruuat sulle mukavia?
Vierailija kirjoitti:
Jep, nämä ketkä väittää että hyvin pitää nälkää, ne ei syö pelkkää puuroa. Siinä on enemmän kaikkea muuta, mikä sitä nälkää todellisuudessa pitää, esimerkiksi raejuusto, kananmuna, runsaasti marjoja jne. Mutta silti väittävät että joo puuroa vaan aamuisin syön. Ja itse olen hoikka ja vähäruokainen, mutta ei puuro minullakaan kauaa nälkää pidä.
Tarkoitatko, että ne jotka sanovat syövänsä aamuisin leipää ovat huijareita, jos oikeasti kuitenkin laittavat leivän päälle vaikka juustoa, voita ja vihanneksia?
Kai tiedät, että annoksessa veteen keitettyä puuroa on todella vähän kaloreita. Vain hieman enemmän kuin yhdessä (1) ilman päällisiä olevassa ruispalasiivussa. Tottakai sen puuron kanssa kuuluu syödä muutakin, ettei tule heti nälkä.
Müsli on tavallaan raakapuuroa. Syön Lidlin müslia, jossa on yli 10% rasvaa (pähkinöissä on runsaasti rasvaa), syön yleensä veden kanssa. Jogurtti peittää liikaa makuja joten juon jogurttia erikseen. Jos paino on päässyt laskemaan liikaa niin syön müslin hillon, jogurtin ja kermavaahdon kanssa. Yleensä se auttaa painon laskuun.