Työkaveri valitteli maanviljelijä-veljensä tilannetta; yli miljoona velkaa.
Niin sitä vaan tässä aloin mietiskellä, näin itse 2800€/kk netto ja vuokralla asuessa, että miten niin se on niin ihan kamalaa ja voi-voi että ku raskasta. Että pitäähän siellä jotain, millä perusteella on joku myöntänyt miljoonan lainaa!?
En minä sais, vaikka minkälaisen hakemuksen tekisin.
Vai myönnetäänkö jossain Rumpanpetän ossuuspankissa lainat ihan vaan suhteilla vai mitenkä?
Joku tuossa valitusvirressä ei nyt täsmää.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska maatalous on hauskaa ja helppoa, niin lopetetaan työttömyysetuudet, työtön ostaa maatilan ja ryhtyy rikkaaksi samantien. Töitä ei palstan mielestä edelleenkään tarvitse tehdä, mutta tukia tulee niin paljon, ettei oikein tiedä, mitä sillä rahalla tekisi. Nyt kaikki Jakomäen ja Kontulan työttömät ostohousut jalkaan ja varakkuutta hankkimaan, kohta kaikki on teille kateellisia.
Osuvampi vertaus olisi ollut, että valtio kustantaa työttömien harrastukset, jotka esitetään ammattina. Eihän sillä maalin roiskimisella kankaalle kukaan elä, mutta valtio tuilla elää. Sama juttu maataloustukien kanssa. Kiva harrastus, kannattamaton, vertautuu ulkoilmamuseoon. Tulkaa kaupunkiin tekemään töitä, vai eikö ylpeys anna periksi olla toiselle töissä/renkinä/palkollisena?
Aika ylimalkaisesti kirjoitettu yksinkertaistus. Jokainen sivilisaatio pyrkii omavaraisuudella estämään ulkomaisen, kalliin ruuan tuomisen. Ja kun kuitenkin mainitset tähän, että ulkomainen ruoka on halpaa, niin kehotan tutustumaan Sri Lankan tämänhetkiseen tilanteeseen, missä maa kärsii ruokapulasta ja ulkomainen maahantuotu ruoka saa ihmiset kaduille protestoimaan.
Sitä paitsi, Suomi on kaupungistunut ja vain murto-osa ihmisistä työskentelee alkutuotannossa. Tiloja on lopettanut niin nopeasti, että kohta sana huoltovarmuus on pelkkä sana.Tilalliset ovat lopettaneet ja muuttaneet kaupunkeihi, kun saman rahan saa paljon helpommin muista töistä. Olemassa olevat tilalliset tysökentelevät lähes poikkeuksetta muuallakin kuin pelkkinä maanviljelijöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun miehellä on maatila, jota nyt pikkuhiljaa ajaa alas. Ei ole mitään järkeä tappaa itseään työllä, josta ei jää mitään muuta kuin velkaa ja menetetty terveys. Tekee töitä aamu neljästä ilta kymmeneen. Mies myi jo kaikki tuottamattomat eläimet pois, eli vasikat, hiehot, sonnit. Jäljelle jäi toistaiseksi vain lehmät. Peltojakin on vuokrattu pois. Lehmät poistuu yksi kerrallaan sitä mukaa kun eivät enää tuota ja kun rehut loppuu, lähtee loputkin lehmät.
Kotitalouden kulut nojaa suurimmaksi osaksi minun palkkani varaan. Nyt on taas ensi talven auraukset kilpailutuksessa, toivottavasti mies saa sieltä jonkun sopparin. Viimeistään keväällä on tässä maassa taas yksi maatila vähemmän kuluttamassa maataloustukia.Meillä poika ajoi kaksi talvea aurauksia, ei aja enää ensi talvena, koska koneilta vaaditaan ihan liian paljon suhteessa saatavaan korvaukseen. Poika on opiskelija, joten saa muitakin hanttihommia, joissa tienaa paremmin. Polttoaineen hinnannousu on sen verran iso, että kukaan ei ole valmis korvaamaan sitä 100 % ja vain omalla autolla pääsee varikolle, jossa koneet on. Kaupungilta tullut ukaasia, että hintoja ei aiota nostaa ja urakoitsija, jolle poika on ollut töissä, pohtii tosissaan, kannattaako tehdä tappiota, jotta saa kadunvarsien asukkaiden haukut palkakseen.
OLen kotoisin maatalouspitäjästä ja siellä Destia on ns. hoitaa auraukset. On kilpailutuksessa ollut selvästi halvin, mutta myöskin on huomattu, ettei myöskään hoida hommiaan. Muiden ei kannata edes jättä tarjousta, kun on ihan tappiollista.
Sitten polttopuista. Monta vuotta polttopuuta tuotiin Venäjältä ja puut olivat sertifioimattomia ties mistä ikimetsistä. Lisäksi tuotiin sellaista puujätettä (EU:ssa kiellettyjä kyllästeitä yms.) junilla, jota poltettiin joissain voimaloissa. Hinta oli näennäisesti halpa. Nyt kun puut ovat kotimaisia, niin on alkanut valjeta, mitä se halpa puu oikeasti kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti mikä kalusto niillä on siellä maatilalla, isoja maataloustraktoreita vähintään kaksi, puimuri, kuivuri, metsäkoneitä, kaivuria autoa sun muuta.
Tilakokoja pitää kasvattaa edelleen koska pienet maatilat ei pärjää ilman että tilalta käydään myös ulkopuolella töissä. Kalusto pitää olla kunnossa sillä kellään ei ole aikaa etsiä vikaa työkoneista kin on toiminnan aika, kelit kun sanelevat mitä teet. Uusimpia laitteita ei edes saa itse korjata vaikka tietäisi missä vika piilee.
Vierailija kirjoitti:
Maatila on yritys ja sinne investoidaan velkarahalla työkoneet. Uus John Deere traktori pelkästään voi maksaa 500000€.
Tämä tulee yllätyksenä monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen ravinnontuotanto pitää turvata. Kaupat voisi nostaa maidon hintaa ja antaa ylijäävän tuottajille. Ei ketään haittaa jos maitopurkki maksaa 10 senttiä enemmän.
Meijerit maksavat maanviljelijälle hintaa x/l. Tuntemallani meijerillä maksetaan n. 40 snt/l. Siitä meijerit jalostavat erilaisia tuotteita. Ongelmana on kauppa, joka kilpailuttaa sopimukset ja mahdollisimman halvalla. Jostain syystä kaikki muut sektorit kärsivät elintarvikesektorilla paitsi kauppa. Kaupat ovat takoneet ennätyksiä ja siitä on todisteena duopolin vahvistuminen ja osakekurssien nousu.
Ja se K-kaupan Viljelijälle Kiitos -kampanja on maailman isoin vitsi. Vain osalle sitä tilitetään ja heillekin vain murusia.
Itse ostan maitoni oikean meijerin tuotemerkin valikoimasta, enkä näiden kauppojen omien tuotemerkkien halpismaitoja. Meijerien maidot on yllättäen työnnetty johonkin hyllyn takanurkkaan ja nämä halpuutimme maidot ovat eturivissä.
Maajusseilla on usein valtavat metsäomaisuudet muiden lisäksi. Miljoona ei ole mikään paha velka kun panttina on vihreää kultaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole mitään väliä paljonko sitä velkaa on, jos sitä ei tarvitse maksaa viime pennosilla pois. Kyllä mäkin voisin olla loppuelämäni miljoonaveloissa jos mulle jäisi joka kuukausi esim 8000€ käteen.
Tavallisella maanviljelijällä ei todellakaan jää juuri mitään käteen.
Mitään ei jää käteen mutta silti on uudet talot rakennettu pellon reunaan, on mönkijät ja kelkat joilla lapset rällää aamusta iltaan, Kaikkeen on varaa, ja puitteet komiat. Minulle tuo on rahan käteen jäämistä, ja minulle kelpaisi miljoonavelatkin, kunhan ei tarvitsisi mistään tinkiä, ja saisi ylellisyyksiä.
Jos on miljoona velkaa on maatilan arvo vähintään 2 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
maanviljely on kallis harrastus
Kuitenkin maanviljeliöiden varallisuus on Verohallinnon mukaan samaa tasoa kuin ylimmän keskiluokan.
Ja siksi minua on aina hämmästyttänyt, miten miljoonien nettovarallisuus saadaan harrastamalla tai 3euron tuntipalkalla.
Jos tavis harrastaa tai saa palkkaa 3€/h joutuu olemaan asunnoton ja tyytyä köyhyyteen, ei edes uutta polkupyörää ole vara ostaa.
Velkaantujia on maanviljelijöissäkin moneen lähtöön.
Joku on velkaantunut huonon taloudenpidon vuoksi, mutta moni on joutunut vaikeuksiin huonosti ennustettavan tulo/meno-kehityksen vietyä toiminnan kannattavuuden heikoksi.
Hyvänä esimerkkinä monet laajentaneet karjatilat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin maanviljeliöiden varallisuus on Verohallinnon mukaan samaa tasoa kuin ylimmän keskiluokan.
Ja siksi minua on aina hämmästyttänyt, miten miljoonien nettovarallisuus saadaan harrastamalla tai 3euron tuntipalkalla.
Jos tavis harrastaa tai saa palkkaa 3€/h joutuu olemaan asunnoton ja tyytyä köyhyyteen, ei edes uutta polkupyörää ole vara ostaa.
Viljelysmaa on varallisuutta, metsä on varallisuutta, koneet ja rakennukset ovat varallisuutta...
Kaikki ruoka tuodaan ulkomailta, sitten olette tyytyväisiä? Huoltovarmuus? Ruoan turvallisuus?
Kateus on suomalaisten suurin synti.
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelys on todella kallis harrastus veronmaksajille, tänäkin vuonna siitä veronmaksajat maksavat maataloustukena yli 320 milj. euroa, lisäksi vielä maanviljelijöiden eläkkeet 735 miljardin euron edestä.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410837/hallitus-vahvisti-vuoden-2022-kesk…
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/2dbd3710-b971-57f3-86ab-1…
Miljoonan velka ei itsessään ole välttämättä mitään kamalaa, jos se lyhenee suunnitelman mukaan.
Maatalouden menot vain ovat karanneet käsistäkuluneen vuoden aikana.
Minä työttömänä saan enemmän kuin mun maanviljelijä mies palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelys on todella kallis harrastus veronmaksajille, tänäkin vuonna siitä veronmaksajat maksavat maataloustukena yli 320 milj. euroa, lisäksi vielä maanviljelijöiden eläkkeet 735 miljardin euron edestä.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410837/hallitus-vahvisti-vuoden-2022-kesk…
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/2dbd3710-b971-57f3-86ab-1…
Lopetetaan maanviljely, ruokaa saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljelysmaa on varallisuutta, metsä on varallisuutta, koneet ja rakennukset ovat varallisuutta...
Millä rahalla maanviljelijät ostavat ne, kun kait se velka pitää joskus maksaa pois.
Ja nettovarallisuus = varallisuus miinus velat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtavasti pieniä noin 30 ha tiloja. Miehen lapsuuden kodin tilalle ei löydy jatkajaa, kun kaikki lapset ansaitsevat töissään huomattavasti enemmän kuin mitä tilalta saisi tuloja.
Meijerit maksavat maanviljelijälle hintaa x/l. Tuntemallani meijerillä maksetaan n. 40 snt/l. Siitä meijerit jalostavat erilaisia tuotteita. Ongelmana on kauppa, joka kilpailuttaa sopimukset ja mahdollisimman halvalla. Jostain syystä kaikki muut sektorit kärsivät elintarvikesektorilla paitsi kauppa. Kaupat ovat takoneet ennätyksiä ja siitä on todisteena duopolin vahvistuminen ja osakekurssien nousu.
Ja se K-kaupan Viljelijälle Kiitos -kampanja on maailman isoin vitsi. Vain osalle sitä tilitetään ja heillekin vain murusia.