Syy sille, miksi jotkut eivät onnistu säästämään, on
yksinkertaisesti siinä, että he eivät erota mitä on se, että ostaa mielitekoon, vrt. mitä on kun ostaa oikeasti *vain ehdottomaan tarpeeseen*.
Moni selittää mestarillisesti itselleen, että "tarvitsee ehdottomasti" kampaajakäyntejä, lehtitilauksia, viikonlopun kaljat, uudet verhot, baari-illan, paremman puhelimen, päivitetyn mallin urheilukellosta, kauppareissulta karkkipussin, uuden puseron...
Ja syitähän löytyy. On "ansainnut" jotain uutta, "tarvitsee" palkita itseään ja piristääkseen mieltään, ja "johan nyt elämä on ankeaa jos ei voi ostaa jotain materiaa". (🤦🏼)
Lisäksi "täytyyhän" nyt joka juhliin ostaa uusi mekko, ja eihän nyt "millään" voi tehdä ruoaksi vaan perunoita kastikkeella ja porkkanaraasteella, "täytyyhän" nyt saada lohta ja kallista valmissalaattia.
Puhumattakaan isommista ostoksista: pitäähän nyt tietenkin olla omakotitalo, remontoidut pinnat, trendikäs sisustus, pihaakin pitää laittaa, ehdottomasti täytyy olla palju jne. "Kyllä on elämä ankeaa, jos pitäisi asua jossain kerrostalossa!"
Juu, ei ole pakko asua kerrostalossa eikä olla ostelematta. Mutta turha sitten valittaa, miksi ei mitään jää säästöön.
Kommentit (79)
Valehtelet. Joillakin ihmisillä jää kuussa rahaa vain muutama satanen maksujen jälkeen. Kai ihminen tarvitseekin jotain, esim. kengät tai takin, jos vanha kuluu.
No, minulla ei jää mitään säästöön, koska elän työttömyysetuudella ja muilla etuuksilla. Mielenterveyteni tykkää huonoa jatkuvasta säästökuurista, joten ne vähäiset ylimääräiset euroni käytän piristääkseni itseäni vaikkapa erikoiskahvilla tai jollain muulla turhakkeella. Käyn kuukausittain myös ulkona lounaalla. Toki voisin nämä tapani muuttaa ja syödä kotona perunaa porkkanaraasteella, mutta kun elämässä on niin vähän iloja muutenkaan, niin enpä ole viitsinyt.
Omat sairaudet tai lasten sairaudet ovat takuulla oikotie köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
No, minulla ei jää mitään säästöön, koska elän työttömyysetuudella ja muilla etuuksilla. Mielenterveyteni tykkää huonoa jatkuvasta säästökuurista, joten ne vähäiset ylimääräiset euroni käytän piristääkseni itseäni vaikkapa erikoiskahvilla tai jollain muulla turhakkeella. Käyn kuukausittain myös ulkona lounaalla. Toki voisin nämä tapani muuttaa ja syödä kotona perunaa porkkanaraasteella, mutta kun elämässä on niin vähän iloja muutenkaan, niin enpä ole viitsinyt.
Juu, vahvistit kommentillasi juuri sitä mitä aloituksessa kerroinkin. Mikäs siinä, jokainen on vapaa käyttämään rahansa miten tykkää. Mutta mikäli ihmettelet, mikset saa mitään säästöön, lue aloitukseni ja oma vastauksesi tarkasti uudelleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, vahvistit kommentillasi juuri sitä mitä aloituksessa kerroinkin. Mikäs siinä, jokainen on vapaa käyttämään rahansa miten tykkää. Mutta mikäli ihmettelet, mikset saa mitään säästöön, lue aloitukseni ja oma vastauksesi tarkasti uudelleen.
Ap
Se vaan tuntuu pienituloisena aika turhalta säästää vaikka viisi euroa kuukaudessa, kun vuodessa saa säästettyä 60 euroa. Onhan se 60 euroa enemmän kuin 0 euroa, mutta aika marginaalisesti.
-eri
Kyllähän sitä välillä jotain pientä ylimääräistä haluaa. Ankeaa olisi jos en välillä ostaisi esim. jäätelöä, jonkun kirjan tms. Isompia asioita ostan vain tarpeeseen, yksinkertaisesti sen takia, kun ei ole muuhun varaa.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet. Joillakin ihmisillä jää kuussa rahaa vain muutama satanen maksujen jälkeen. Kai ihminen tarvitseekin jotain, esim. kengät tai takin, jos vanha kuluu.
Maksujen jälkeen? Niin, eli kun on maksettu välttämättömyydet JA nämä kaikki hömppäostokset?
Ja et näköjään sinäkään ymmärrä/ymmärtänyt mikä ero on ostaa *tarpeeseen* ja mikä *mielitekoon*, kun sanoit että "kai ihminen tarvitsee esim kengät tai takin, jos vanha kuluu"
Mietipäs nyt hetki vielä uudestaan, mistä nimenomaan aloituksessani puhuin.
Ap
Mihinkä sitä rahaa pitäisi niin paljon säästellä?
Tyhjästä ei säästetä. Jos pienet tulot niin säästäminen on kituuttamista. Normituloista on helpompi säästää.
Minä saan kyllä säästettyä, mutta aina kun olen saanut ihan mukavan summan, tapahtuu jotain mihin ne menee ja sitten taas aloitan uudelleen säästämään. Esimerkiksi nyt minulla hajosi auto. Ei edes riitä kaikki säästöt sen korjaamiseen. Tarkoitus oli käyttää säästöt hampaitteni hoitamiseen ja uusiin silmälaseihin, mutta ne saavat nyt odottaa..
Vierailija kirjoitti:
Syitä lienee useampia. Moni kysyy tälläkin palstalla säännöllisesti säästövinkkejä, ja/tai ihmettelee kun ei jää mitään koskaan säästöön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksujen jälkeen? Niin, eli kun on maksettu välttämättömyydet JA nämä kaikki hömppäostokset?
Ja et näköjään sinäkään ymmärrä/ymmärtänyt mikä ero on ostaa *tarpeeseen* ja mikä *mielitekoon*, kun sanoit että "kai ihminen tarvitsee esim kengät tai takin, jos vanha kuluu"
Ap
Itse nyt oletat, että tuossa on maksuihin sisällytetty jotain hömppäostoksiakin vaikka eihän siinä niin sanota.
Ja sinun mielestäsi pitäisi kävellä pohjista puhkikuluneilla kengillä, jotta saisi säästöön nekin kympit, jotka uusien kenkien ostamiseen menisi?
Eri
Syy siihen on, että työttömänä ja opiskellessa joudutaan käyttämään kaikki, mitä on säästetty.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan kyllä säästettyä, mutta aina kun olen saanut ihan mukavan summan, tapahtuu jotain mihin ne menee ja sitten taas aloitan uudelleen säästämään. Esimerkiksi nyt minulla hajosi auto. Ei edes riitä kaikki säästöt sen korjaamiseen. Tarkoitus oli käyttää säästöt hampaitteni hoitamiseen ja uusiin silmälaseihin, mutta ne saavat nyt odottaa..
Mutta jos sinulla ei olisi ollut säästöjä, olisit joutunut ottamaan lainaa auton korjaamiseen. Noita tilanteita varten niitä säästöjä pitää olla. Ja sitten jos ei tapahdu mitään yllättävää, sitten voi tehdä säästöillä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletettavasti maksut tarkoittaa kiinteitä pakollisia menoja, kuten vuokraa, sähkölaskua, puhelinlaskua jne. Jos maksut sisältäisivät ruoan ja hömpät, niin silloinhan tuosta parista sadasta olisi helppo laittaa jotain säästöön. Eli oletan, että tuolla parilla sadalla pitää ostaa ruoat ja hömpät, ja pari sataa on aika vähän ruokaan kuukaudessa.
Onko se nyt tarpeeseen vai mielitekoon ostamista, jos tarvitsee uudet kengät, kun kengissä on reikä ja jalat kastuu sateella? Vissiin sun mielestä pitäisi jollain jesarilla tukkia reikä, koska uudet kengät on vaan mieliteko.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä lienee useampia. Moni kysyy tälläkin palstalla säännöllisesti säästövinkkejä, ja/tai ihmettelee kun ei jää mitään koskaan säästöön.
Ap
No niitä säästövinkkejä kysytään juuri siksi, ettei enää oikein tiedä mistä voisi säästää. Ei kaikki elä typerästi ja juopottele ja röökaa, moni kituuttaa oikeasti todella. Itse olen pienituloisena jo aikoja sitten tottunut siihen että rahaa ei vaan ole koskaan ylimääräistä, mutta nyt kun kaikki hinnat nousevat niin alkaa oikeasti olla kusinen tilanne. Tähän mennessä olen kuitenkin kaikki laskut saanut maksettua, mutta pian en enää pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se vaan tuntuu pienituloisena aika turhalta säästää vaikka viisi euroa kuukaudessa, kun vuodessa saa säästettyä 60 euroa. Onhan se 60 euroa enemmän kuin 0 euroa, mutta aika marginaalisesti.
-eri
No ei se 60 euroa paljon hyödytä, jos pesukone vaikka hajoaa. Ja siinä on vasta yksi meno yhdelle vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletettavasti maksut tarkoittaa kiinteitä pakollisia menoja, kuten vuokraa, sähkölaskua, puhelinlaskua jne. Jos maksut sisältäisivät ruoan ja hömpät, niin silloinhan tuosta parista sadasta olisi helppo laittaa jotain säästöön. Eli oletan, että tuolla parilla sadalla pitää ostaa ruoat ja hömpät, ja pari sataa on aika vähän ruokaan kuukaudessa.
Onko se nyt tarpeeseen vai mielitekoon ostamista, jos tarvitsee uudet kengät, kun kengissä on reikä ja jalat kastuu sateella? Vissiin sun mielestä pitäisi jollain jesarilla tukkia reikä, koska uudet kengät on vaan mieliteko.
- eri
Kun heitin aloitukseen esimerkkejä turhista ja ylimääräisistä mieliteko-ostoksista, missä mainitsin ehjien kenkien ostamisen reikiintyneiden tilalle?
Luepa sinäkin aloitukseni nyt ajatuksella uudestaan, jospa jo toisella lukukerralla ymmärtäisit, mitä siinä kirjoitin.
Ap
asset vs liability.