Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

missa on vika? lapseni 5v autismin piirteilla ja vaikea kielihairio on ongelmana paivakodista lahteminen...elikka ainakun tulen hakeen niin se alkaa menemaan piiloon jne.

Vierailija
31.10.2006 |

mitä tehdä?hoitaja seuraa koko ajan minua ja neuvoo ...en jaksa kuunnella...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuin monen sanomisen jälkeen otat lapsen vaan kainaloon ja lähdette.

Vierailija
2/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei oikein ymmärrä tapausta ei mitään kokemusta autismista..........sitten se lyö pikkuveljeäkin./AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun 6v poikani, ilman mitään erityispiirteitä, tekee aivan samaa. Eli kun näkee autoni ajavan parkkipaikalle, juoksee pihan perimmäiseen nurkkaa tai menee muuten vain piiloon. Mä olen tylsä äiti kun tulen hakemaan aina kesken leikin. Mun eskari on aina viihtynyt tarhassa, poislähteminen on aina ollut vaikeaa.

Vierailija
4/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt neuvoja, kun on niin rankkaa. Voisitko kuljettaa molemmat kaksostenrattailla tai isompaa rattaiden seisomatelineessä. Jospa se olisi lapsesta mieluisaa.

Vierailija
5/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesihan on erityislapsi ja pitäähän hoitajien olla tietoisia autistien käyttäytymisestä ym. jos heillä hoidossa täläinen lapsi.

Onko päiväkodissa käytössä päiväjärjestystä ja kuvia muutenkaan?

Eihän lapsesi kuntoudu hoidossa ollenkaan, jos käytössä ei ole mitään autistia kuntouttavia menetelmiä, kuten esim TEACCH.

Kotiinlähtötilanne on selvästi muodostunut lapsellesi jo rutiiniksi, siis malli miten tässä käyttäännytään ja tässä tapauksessa väärä sellainen.

Minun mielestäni hoitaja voisi aivan hyvin pukea lapsen jo valmiiksi. Siis he yhdessä katsoisivat päiväjärjestyksestä, että on kotiinlähtö ja pukeutuisivat. Sinun on hankalampi katkaista väärää toimintamalia varsinkin yksi vuotiaan kanssa. Ehdottomasti jämptit otteet ja selkeä viestintä, on kotiinlähdön aika. Ylimääräinen juoksentelu on lopetettava heti ja sehän onnistuu kuitenkin 5-vuotiaalla vielä ihan helposti fyysisesti ohjaamalla, tarkoitan että hän on aikuista kuitenkin pienempi. Mietipä lastasi vaikka 15 v, jolloin kokoa reilusti enemmän...

Miten lähdöt dujuvat kotona, onko selvästi vaan päiväkodin ja tämän hoitajan ongelma? Ehdottomasti sinulla on oikeus vaatia lapsellesi koulutettu henkilökohtainen avustaja!!!!

Mielenkiinnosta vielä kysyisin: minkä tasoinen autisti lapsesi on? Puhuuko? Milloin diagnosoitu?

Terv. autistien parissa työskentelevä

Vierailija
6/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

se ei oikein ymmärrä tapausta ei mitään kokemusta autismista..........sitten se lyö pikkuveljeäkin./AP

Vierailija
7/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa viestittää käytöksellään sinulle, että nyt otat ohjat käsiisi ja päätät lapsen puolesta, että on aika lähteä. Lapsi ei vättämättä sellaista hienoutta itse osaa ajatella aikuisen tavalla, oli hänellä tylsää tai ei. Lapsi kokeilee vanhempaa hyvin usein näissä tilanteissa.

Kielihäiriö ei ole mielestäni mikään perustelu/syy olla poistumatta tässä tapauksessa, jos lapsi kuitenkin ymmärtää, että haluat lähteä kotiin. Tietty eri asia, jos autismi on niin vaikea-asteinen,ettet mitenkään saa kontaktia...

Seuraavalla kerralla sanot lapselle, että nyt lähdetään kotiin. Lapselta ei ikinä kannata kysyä " mentäiskö kotiin" , koska lapsi oivaltaa tämän hyväksi syyksi vastata kieltävästi...Kotiinhan mennään joka tapauksessa, miksi sitä edes pitäisi kysyä:)

Voit keskustella lähtemisajasta lapsen kanssa jo edellisenä iltana kotona. Kun tullaan hakemaan, niin silloin lähdetään reippaasti, ei tarhaan kukaan yöksi jää, kaikki lähtevät pois...

Kun sitten sanot, että nyt lähdetään, katso lasta silmiin, ota ehkä kädestä kiinni. Jos ei toivottua tulosta, sano " äiti lähtee nyt, ja lähdet menosuuntaan. Veikkaanpa, että et ennätä ulko-ovelle asti, kun lapsi jo juoksee perääsi. Kokeile.

Vierailija
8/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

autismin piirteet ja puhetta ei ole kun joitakin sanoja. Hoitaja teki jo alussa selväksi että ei ole oikein aikaa ohjailla lasta, mutta pojallani on henkilökohtainen avustaja mutta en oikein tunne sitäkään?

hoitajalla on joskus aika töykeitä töksäyttelyjä ja olen niin kyllästynyt siihen.

Apua tarvitsen oonko mitään keinoja?AP

Vierailija
9/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihn mukaan lastentarhanope + muukin henkilökunta ryhmästä, lisäksi erityislastentarhanope, sekä lapsesi mahdolliset kuntouttajat & lausunnot.

Kerro, että haluat toimintaan selkiyttämistä ja myös tukea itsellesi sekä aikuisille.

Pääsette varmasti sopimaan yhteisistä säännöistä/menettelylytavoista ja saatte kenties kaikki lisäapuakin:)

Terv. lto

Vierailija
10/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä vähenee mutta edelleen saattaa tokaista kun tulen iltapäivähoidosta hakemaan että VOI EI PITIKÖ SUN TULLA NYT. Ja lapsi jpo siis 7 vee.

Vierailija
11/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei tepsi, niin sitten otat ne rattaat (oli matka kuinka lyhyt tahansa). Kerro lapselle, että jos ei HETI tule itse, otat hänet rattaisiin. Ja toteutat myös kaiken uhkaamasi. Veikkaan, että viikon kuluttua kömpii jo ihan itse esiin penkin alta...

terv lto:)

Vierailija
12/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvalla saa semmosia, jokka sen 100 metriä kestää. Hankit varmasti rattaiden hinnan oman hyvinvointisi nimisä takaisin:)

Vierailija
13/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalilapsien uhkailut: äiti lähtee jne. Se ei häntä hetkauta.

Mielestäni sinun on pyydettävä ihan keskusteluaikaa päiväkodista, jossa te selkeästi käytte läpi toimintatavat ja jossa sinä voit kysellä miten he toimivat muissa lähtötilnteissa lapsen kanssa siellä ja kertoa miten sinä toimit kotona. Tapojen olisi kuitenkin hyvä olla samantapaisia. Jos hoitaja ei kerran voi auttaa pukeutumisessa kun jatkuvalla ohjeistuksella, minä sitten vaikka lykkäisin yksivuotiaan hänelle siksi aikaa ja hoitaisin lähtemisen itse. Eli selkeästi lapsesta kiinni, katsekontakti ja " nyt lähdetään kotiin" ja " mene pukemaan" . Ja fyysisesti ohjaisin vaatteiden luo ja auttaisin ne päälle. Ei huomiota karkausyrityksiin vaan palautus takaisin pukeutumispaikalle. Sitkeästi kun näin toimii, niin lapsesi alkaa todennäköisesti itse pukemaan ennenpitkää itse. Näin saat katkaistua leikiksi muuttuneen tilanteen. Vaikea neuvoa tilannetta näkemättä. Mutta tuskin on oikotietä onneen, että jollain taikasanalla tilanne korjautuisi, sen muuttaminen vaatii paljon työtä.

Vierailija
14/14 |
31.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pc- kuvakortilla kotiin( kuva mennään kotiin). aluksi ei varmasti tepsi, mutta myöhemmin voi olla varma keino.

voi noita neuvoja mitä olet saanut. mitkään höpinät eivät auta lapseen jolla on autistisia piirteitä. itselläni keskivaikeasti kehtysv. lapsi, jolla paljon autistisia piirteitä.

lisäksi lapsen pitäisi olla erityishoito lausunnolla erityisryhmässä.

kirjoituksestasi päätellen lapsesi asiat on huonolla mallilla kuntoutuksen suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän