Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi äitini haluaa arvostella minua negatiivisesti? Naurua, ruokia yms...

Vierailija
01.10.2022 |

Eikö äidin kuuluisi olla enemmänkin kannustava ja tukeva voima? Tunnen osittain näin häntä kohtaan mutta sitten on hetkiä kun en vain ymmärrä, hämmennyn. Etenkin kun toiset kehuvat ja hän kritisoi.

Esimerkiksi kommentoi kun nauroin eräälle asialle suoraan sydämestäni. Sanoi, että lopeta tuollainen nauraminen. Naura hillitymmin.
Enkä edes ollut kovin kovaääninen tai ollut ihmisiä paljoa. Nauroin vain hänen jutulleen normaalisti. Mieskään ei huomannut mitään outoa naurua vaan pelkästään normaalia naurua, jota kutsuu ihanan heleäksi. Äiti sanoi, että olen jotenkin typerän kuuloinen ja pitäisi vähän hillitä.
Miten hitossa minä naurua hallitsen? Kun se tulee, olen hetkessä. Sitten kun kyseenalaistin asiaa, että miksi en saa nauraa kuten nauran niin sanoi, että olenpa herkkä ihminen. Olen kuulemma liian herkkä.

Viime viikolla väänteli naamaa kun tarjosin voileipäkakkua. Kaikki vieraat kehuivat ja kertoivat kuinka herkullista oli. Omastakin mielestä oikein onnistunut, todella hyvää oli.
Äiti väänteli naamaa ja sanoi, että olikohan vähän liian suolaista. Tietää muutenkin, että olen tunnollinen ja kehuu siitä mutta samalla jotenkin vain vähättelee.

Esimerkkejä olisi useita. Kehuu ja latistaa. Molempia ja hyvin absurdein tavoin, yhtäkkiä.
Hän on alkoholisti. Nämä piirteet ovat paljon vahvempia kun on humalassa ja selvinpäin on todella ihana mutta sitten saattaa ohimennen kertoa jonkin kommentin, joka on aika ikävä mutta siitä ei saisi suuttua. Muuten on herkkä tms.
Humalassa on hirviö. En voi muuta sanoa.

En kuitenkaan ymmärrä. Olenko millainen, minkälainen. Olen kasvanut tunnolliseksi ihmiseksi ja itsenäiseksi. Huono itsetunto mutta kuitenkin pärjään hyvin. Sisäinen tunne on huono vaikka ihmiset kehuvat, haluavat lisää leipomuksiani, saan pelkästään kymppejä jne. Silti nuo tuollaiset pienet kommentit saavat miettimään mikä ja kuka olen.
Koko lapsuuden ajan ja sen jälkeen olen tuntenut itseni ulkopuoliseksi.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äipässä on heippa guzipäisyyttä.

Vain hippasen riittää, se pilaa kaiken.

Kukaan ei ansaitse gpäätä äidiksi.

Pidä hyvä huoli itsestäsi.

🌞

Vierailija
2/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa => hippa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan myös, että puhui, että "olit lapsena vähän. .no miten sen sanoisi.. autettava ihminen."

En ymmärrä. Miksi puhuu minusta kuin jotenkin vääränlaisesta. Kaikki tämä on hänen puoleltaan, muut eivät ole sanoneet mitään ja saan aina todella paljon positiivista palautetta. Silti sisällä on juuri tämä "salaisuus", että olen oikeasti huono ja heikkolahjainen.

Ap

Vierailija
4/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen , mulla oli samanlainen äiti.

Vierailija
5/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tiedät että äitisi on tuollainen, niin miksi ihmeessä hän yleensä on kuulemassa nauruasi ja syömässä voileipäkakkuasi???

Suurin ongelmasi on että et tajua että äitinsä kanssa ei ole mikään pakko olla missään tekemisissä. Mitä häviäisit jos poistaisit hänet elämästäsi? Et yhtään mitään. Päinvastoin elämäsi muuttuisi paremmaksi.

Vierailija
6/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä. Valitettavasti.

Vierailija
7/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen vanhempi kokee, että lapsi on hänen jatkeensa, ei oma yksilöllinen persoona. Siten hän tuntee, että voi ohjata sinua käyttäytymään oikein, koska olet olemassa ikäänkuin hänen kauttaan.

Vierailija
8/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan äitiäni vaikka on alkoholisti ollut aina. Yksinhuoltaja periaatteessa. Isää nähtiin pari kertaa kuussa.

Pointti kuitenkin se, että äiti piti huolta ja toisaalta ei pitänyt. Kaksi persoonaa. Toinen rakasti ja huolehti.

Toinen lähti baariin ja haukkui, harrasti seksiä vieressä tuntemattoman kanssa. Oli poissaoleva.

Oli vain ristiriitsinen. Kuten nytkin. Oli selvä tai päissään en tiedä millainen minun tulisi olla hänen ajatuksissaan.

Äitini pelottaa minua jotenkin sisimissäni. Rakastan ja tiedän että on tehnyt paljon töitä (korostaa, että näillä käsillään tehnyt paljon töitä lapsiensa vuoksi"), vienyt kylpylöihin, järjestänyt juhlia yms. On todella yrittänyt ja rakastanut.

Sitten lannistaa, yhtäkkiä. Kaikki katoaa siinä hetkessä. Olen vain jotain muuta kuin pitäisi hänen mielestään. Tämä ristiriitaisuus on todella vaikeaa.

Ei puutu elämääni koskaan ja toisaalta puuttuu. Ei ole juuria. Ei välitä ja toisaalta välittää.

Ap

Vierailija
9/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vaikeaa juuri ristiriitaisen käytöksen vuoksi.

Jos kertoisin, että äitini auttaa minua kun olen ongelmissa, kertoo rakastavansa minua ja soittelee viikoittain. Haluaa aina auttaa.

Niin hänhän on mitä mahtavin äiti vaikkakin olen aikuinen. Sitten tämä toinen puoli.

En halua häneltä mitään ja samalla rakastan häntä.

Tämä on niin helvetin vaikeaa minulle.

En tiedä mikä on totta ja mikä ei.

Ap

Vierailija
10/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiditkin ovat vain ihmisiä, ja ihmisiä on sekä mukavia että ikäviä. Omakin äitini on lähinnä ikävä, en juurikaan ole tekemisissä. Surullista, mutta sellaista on elämä välillä.

Vierailija
11/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tietysti olla ottamatta itseeni mutta tuo hämmentää todella paljon. En vain ymmärrä mitä tapahtuu. Siksi tein keskustelun.

Minä pärjään kyllä ja aion jatkossakin nauraa kuten nauran. Silti vain hämmentää.

Ap

Vierailija
12/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä aapeen äiti on tai miksi hän käyttäytyy kuten ap sanoo hänen käyttäytyvän. Meillähän on siitä vain aapeen kertomus, eikä sillä ketään muuta voi diagnosoida.

Muttaa ap on selvästi ihan liian kiinnostunut siitä, miten muut häntä kehuvat eikä siedä moitetta tai kritiikkiä. Hänellä ei viestien perusteella näytä olevan muista riippumatonta omaa minäkuvaa. Ja jos olisi, kenenkään omituiset moitteet tuskin paljon painaisivat. Sekin kuulostaa aika narsistiselta.

Vierailija
13/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä aapeen äiti on tai miksi hän käyttäytyy kuten ap sanoo hänen käyttäytyvän. Meillähän on siitä vain aapeen kertomus, eikä sillä ketään muuta voi diagnosoida.

Muttaa ap on selvästi ihan liian kiinnostunut siitä, miten muut häntä kehuvat eikä siedä moitetta tai kritiikkiä. Hänellä ei viestien perusteella näytä olevan muista riippumatonta omaa minäkuvaa. Ja jos olisi, kenenkään omituiset moitteet tuskin paljon painaisivat. Sekin kuulostaa aika narsistiselta.

Siedän kritiikkiä. Olenhan sitä osakseni saanut ja se on ok. Silti tuollaiset kommentit hämmentää..

Mieti jos äitisi kieltäisi sinua puhumasta vain siksi, että oma äänesi ärsyttää? Samalla kertoo rakastavansa. Eikö ole hämmentävää?

Vierailija
14/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua huttua. Juopon äidin tyttären osa ei ole helppo, mutta tee äidillesi rajat ja kerro ne sillon, kun äiti on selvinpäin.

Vierailija
15/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se yksi sanonta meneekään: paras tapa ennustaa tulevaa käytöstä, on arvioida nykyistä/aikaisempaa käytöstä.

Kirjoitat, että äidilläsi oli kuin kaksi puolta jo silloin kun olit lapsi, toisaalta huolehtiva, toisaalta piittaamaton.

Eiköhän se jatka samaa tyyliä nyt ja jatkossakin. Voit vaikuttaa tilanteeseen kai muuttamalla omia odotuksiasi äitisi suhteen, esim. hän jostain syystä kokee että on ok arvostella tekemisiäsi. Joko hyväksyt sen ja annat mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos tai nostat asian esiin ja kestät sen että hän haukkuu sinua yliherkäksi taas. Tai jätät yhteyden pidon äitisi vähemmälle tai kokonaan pois.

Vierailija
16/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua huttua. Juopon äidin tyttären osa ei ole helppo, mutta tee äidillesi rajat ja kerro ne sillon, kun äiti on selvinpäin.

Hän on kännissä hirviö enkä ole kontaktissa. Silloin voi jopa heitellä tavaroita päin tai tukistaa. En ole siis enää ollut vuosiin sanassa huoneessa hänen kanssaan kun on kännissä.

Selvinpäin rakastava mutta ristiriitainen kuten nuo kommentit aloituksessa. Rakastaa mutta latistaa.

Ap

Vierailija
17/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän myös kuuluttaa, että olen aina ollut tunnollinen ja hyvä ihminen. Aina ollut liian hyvä ihminen.

Siinä sanassa saattaa vetää maton jalkojen alta.

Kehuu ja sitten taas haukkuu viekkaasti. Rakastaa ja tukee, toisaalta halveksuu monissa asioissa.

En ymmärrä.

Ap

Vierailija
18/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän tietysti olla ottamatta itseeni mutta tuo hämmentää todella paljon. En vain ymmärrä mitä tapahtuu. Siksi tein keskustelun.

Minä pärjään kyllä ja aion jatkossakin nauraa kuten nauran. Silti vain hämmentää.

Ap

Sinulle on kerrottu että äitisi on narsistinen , täällä on myös hyvä keskustelu "Narsistin keskustelutyyli". Googlaa narsismi ja lue keskustelua.

Vierailija
19/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo vaikuttaa alkoholistin käytökseltä. Ovat myös selvinpäin ilkeitä ja inhottavia, kun sattuu sellainen aika, että haluaisi juoda eikä pysty. Mieliala monesti ailahtelee paljon.

Vierailija
20/93 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on kännissä hirviö enkä ole kontaktissa. Silloin voi jopa heitellä tavaroita päin tai tukistaa. En ole siis enää ollut vuosiin sanassa huoneessa hänen kanssaan kun on kännissä.

Selvinpäin rakastava mutta ristiriitainen kuten nuo kommentit aloituksessa. Rakastaa mutta latistaa.

Ap

Tiedän. Sun alotus voisi olla mun tekemä. Kuvailit niin hyvin, miten äidissä on kaksi persoonaa. Mun äiti on jo kuollut ja vieläkin mietin, rakastiko hän mua vai vihasiko sittenkin. Halaukset ja tsemppiä sulle.