Miksi äitini haluaa arvostella minua negatiivisesti? Naurua, ruokia yms...
Eikö äidin kuuluisi olla enemmänkin kannustava ja tukeva voima? Tunnen osittain näin häntä kohtaan mutta sitten on hetkiä kun en vain ymmärrä, hämmennyn. Etenkin kun toiset kehuvat ja hän kritisoi.
Esimerkiksi kommentoi kun nauroin eräälle asialle suoraan sydämestäni. Sanoi, että lopeta tuollainen nauraminen. Naura hillitymmin.
Enkä edes ollut kovin kovaääninen tai ollut ihmisiä paljoa. Nauroin vain hänen jutulleen normaalisti. Mieskään ei huomannut mitään outoa naurua vaan pelkästään normaalia naurua, jota kutsuu ihanan heleäksi. Äiti sanoi, että olen jotenkin typerän kuuloinen ja pitäisi vähän hillitä.
Miten hitossa minä naurua hallitsen? Kun se tulee, olen hetkessä. Sitten kun kyseenalaistin asiaa, että miksi en saa nauraa kuten nauran niin sanoi, että olenpa herkkä ihminen. Olen kuulemma liian herkkä.
Viime viikolla väänteli naamaa kun tarjosin voileipäkakkua. Kaikki vieraat kehuivat ja kertoivat kuinka herkullista oli. Omastakin mielestä oikein onnistunut, todella hyvää oli.
Äiti väänteli naamaa ja sanoi, että olikohan vähän liian suolaista. Tietää muutenkin, että olen tunnollinen ja kehuu siitä mutta samalla jotenkin vain vähättelee.
Esimerkkejä olisi useita. Kehuu ja latistaa. Molempia ja hyvin absurdein tavoin, yhtäkkiä.
Hän on alkoholisti. Nämä piirteet ovat paljon vahvempia kun on humalassa ja selvinpäin on todella ihana mutta sitten saattaa ohimennen kertoa jonkin kommentin, joka on aika ikävä mutta siitä ei saisi suuttua. Muuten on herkkä tms.
Humalassa on hirviö. En voi muuta sanoa.
En kuitenkaan ymmärrä. Olenko millainen, minkälainen. Olen kasvanut tunnolliseksi ihmiseksi ja itsenäiseksi. Huono itsetunto mutta kuitenkin pärjään hyvin. Sisäinen tunne on huono vaikka ihmiset kehuvat, haluavat lisää leipomuksiani, saan pelkästään kymppejä jne. Silti nuo tuollaiset pienet kommentit saavat miettimään mikä ja kuka olen.
Koko lapsuuden ajan ja sen jälkeen olen tuntenut itseni ulkopuoliseksi.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua huttua. Juopon äidin tyttären osa ei ole helppo, mutta tee äidillesi rajat ja kerro ne sillon, kun äiti on selvinpäin.
Hän on kännissä hirviö enkä ole kontaktissa. Silloin voi jopa heitellä tavaroita päin tai tukistaa. En ole siis enää ollut vuosiin sanassa huoneessa hänen kanssaan kun on kännissä.
Selvinpäin rakastava mutta ristiriitainen kuten nuo kommentit aloituksessa. Rakastaa mutta latistaa.
ApAsutko vielä kotona? Miksi aikuisena ihmisenä annat äitisi tukistaa?
Eiköhän se ole äiti, joka saa nyt vuorostaan kärsiä aloittajan neuroosinomaisesta asenteesta äitinsä tunneilmaisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua huttua. Juopon äidin tyttären osa ei ole helppo, mutta tee äidillesi rajat ja kerro ne sillon, kun äiti on selvinpäin.
Hän on kännissä hirviö enkä ole kontaktissa. Silloin voi jopa heitellä tavaroita päin tai tukistaa. En ole siis enää ollut vuosiin sanassa huoneessa hänen kanssaan kun on kännissä.
Selvinpäin rakastava mutta ristiriitainen kuten nuo kommentit aloituksessa. Rakastaa mutta latistaa.
En todellakaan asu hänen kanssaan. Muutin jo alaikäisenä pois. Tarkoitin, etten halua olla samassa paikassa samaan aikaan kun on päissään. En myöskään anna hänen koskea minuun, hyvä että kerran vuodessa halaan jos tilanne sen vaatii.
Ap
Aloittaja ei ole vielä riittävän aikuistunut, pystyäkseen ajattelemaan riittämättömyyttään muuta kuin katkeruutena äitiinsä. Ja potee kai syyllisyyttä siitäkin. Siksi sanoo, että kunhan hämmästele. Kielenkäyttö vähän ajatushäiriölle tyypillistä, esim. "joudun nojaamaan taaksepäin". Äitiä pitäisi saada syyttää, mutta missä paras argumentti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan asu hänen kanssaan. Muutin jo alaikäisenä pois. Tarkoitin, etten halua olla samassa paikassa samaan aikaan kun on päissään. En myöskään anna hänen koskea minuun, hyvä että kerran vuodessa halaan jos tilanne sen vaatii.
Ap
Hän kuitenkin kykenee auttamaan sinua. -eri
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole vielä riittävän aikuistunut, pystyäkseen ajattelemaan riittämättömyyttään muuta kuin katkeruutena äitiinsä. Ja potee kai syyllisyyttä siitäkin. Siksi sanoo, että kunhan hämmästele. Kielenkäyttö vähän ajatushäiriölle tyypillistä, esim. "joudun nojaamaan taaksepäin". Äitiä pitäisi saada syyttää, mutta missä paras argumentti?
En sano tätä ivallisesti, totean vain saamani vaikutelman kiertelemättä.
Mieti tätä: onko äitisi oma itsensä silloin kun hän on selvin päin, vai onko hän oma itsensä silloin kun hän on kännissä. Ristiriitaisten signaalien antaminen tuhoaa aikuisenkin lapsen psyyken. Pelasta itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo vaikuttaa alkoholistin käytökseltä. Ovat myös selvinpäin ilkeitä ja inhottavia, kun sattuu sellainen aika, että haluaisi juoda eikä pysty. Mieliala monesti ailahtelee paljon.
Minuta tuo vaikutaa muistisairaan käytökseltä voi alkaa jo alle 40 vuotiaana.Miehille ja naisille. 1.10.22. siis Èilen tuli aiheesta tv. 1 kello 17.10 Flinkkilä/ Kellonmäki : Minä ja Muisti sairaus. Löytyy ylen Arena ohjelma. Susitelen jokaista katsomaan enenkuin tuomitsee lähesensä ja hauku häntä täällä.Kestää 40 minttia. Se aika uhratkaa Tv Niin ymmärättä saate oikea tietoa.Mut mikään asia ohjelma ei kinosta vaan helpompi syytää sylistä ihmisiä.Omaisia,Vanhempia,puolisoa,lapsia. ystäviäkin.Kuin nostaa kissa pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikeaa juuri ristiriitaisen käytöksen vuoksi.
Jos kertoisin, että äitini auttaa minua kun olen ongelmissa, kertoo rakastavansa minua ja soittelee viikoittain. Haluaa aina auttaa.Niin hänhän on mitä mahtavin äiti vaikkakin olen aikuinen. Sitten tämä toinen puoli.
En halua häneltä mitään ja samalla rakastan häntä.
Tämä on niin helvetin vaikeaa minulle.
En tiedä mikä on totta ja mikä ei.
Ap
Antaa, ottaa - eikö tämä ole joku ihan klassinen narsistijuttu.
Pidetään uhri lieassa antamalla ja olemalla hyvä. Seuraavaksi sivalletaan ja käyttäydytään paskamaisesti.
Kukaanhan ei kestäisi ja jäisi katsomaan pelkkää paskamaista käytöstä.
Neuvo: Ota etäisyyttä, elä omaa elämääsi. Älä leiki hänen leikkejään.
Du behöver inte din morsas godkännande till något och behöver inte bjuda in henne heller. Då du gör den förändringen, berättar eventuellt i förbifarten om någon tillställning som du har ordnat, men diskuterar den inte, börjar ljudet i skällan ändras.
Då gumman begriper att hon har tappat sitt tag och att hennes åsikter inte längre intresserar, blir ditt liv bättre.
Vierailija kirjoitti:
Du behöver inte din morsas godkännande till något och behöver inte bjuda in henne heller. Då du gör den förändringen, berättar eventuellt i förbifarten om någon tillställning som du har ordnat, men diskuterar den inte, börjar ljudet i skällan ändras.
Då gumman begriper att hon har tappat sitt tag och att hennes åsikter inte längre intresserar, blir ditt liv bättre.
Joo se on tärkeää, ettei kaikkia tekemisiään tarjoa aina hyväksyttäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Då gumman begriper att hon har tappat sitt tag och att hennes åsikter inte längre intresserar, blir ditt liv bättre.Joo se on tärkeää, ettei kaikkia tekemisiään tarjoa aina hyväksyttäviksi.
Jotkut tekee tätä parisuhteessa.
"Ettei ylpisty"
Sanovat vanhemmat jotka eivät tajua kasvatuksesta mitään. Lasta kasvatetaan kaasuvalottamalla, eikä tajuta miten paljon se tuhoaa ihmisen psyykettä.
Aloittajan äiti auttaa paljon, sillä aloittaja on avun tarpeessa ja vastaanottaa äitinsä tarjoamaa apua. Samalla aloittaja ei kestä äidiltään minkäänlaista kritiikkiä.
Ja ratkaisu tähän on äidin diagnosointi foorumilla, kuitenkaan osallistumatta siihen, muuta kuin rakkautta vakuuttelemalla?