Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kuoli yllättäen. Mitä mun pitää tehdä?

Vierailija
01.10.2022 |

Mitä mun pitää tehdä kun äiti kuoli muutaman päivä sitten ihan yllättäen. Oli eläkkeellä mut hyväkuntoinen ja asui itsekseen. Isän kanssa erosivat jo kauan sitten. Olen ainoa lapsi. Äidillä ei ole mitään omaisuutta. Asui vuokralla ja ainoa omaisuus on huonekalut ym mitä nyt ihmisillä on kotona. Eli ns kädestä suuhun, tulot oli eläke ja asumistuki.
Mihin kaikkeen mun pitää olla yhteydessä? Luin jostain että hautajaiset maksetaan vainajan rahoista, mutta äidin viimeisimmän tiliotteen mukaan hänellä on tilillä 152€, sillä ei taida hautajaisia saada. Pitääkö mun maksaa hautajaiset? Paljon ne suurinpiirtein maksaa? Ei mullakaan paljon rahaa ole Onko joku taho josta voi pyytää apua mieluummin ilmaiseksi? Tai onko joku nettisivu missä on listattu kaikki yhteen? Tuntuu vaan tällä hetkellä liian isolta hommalta yksin hoitaa ja järjestää kaikki

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin osanotto. Kysy vaikka sairaalan sos. työntekijältä apua.

Vierailija
2/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimistoon ensin yhteys. Siitä se lähtee omalla painollaan etenemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni. Googlaa "kuoleman jälkeen toimnepiteet". Sieltä löytyy kattavasti tietoja. Sosiaalitoimi auttaa varattomien hautajaiskulussa, ainakin arkun hankinnassa tietääkseni koska se on se kallein kulu. Jo säitisi asui vuokralla, kannattaa myös pyrkiä pikaisesti tyhjentämään asunto ettet joudu maksamaan ylimääräistä vuokraa.

Vierailija
4/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaonottoni!

Kuoleminen on valitettavasti kallista. Halvin hautaus on noin 600 euroa. Löytyisikö sinulta sen verran?

Muussa tapauksessa sossu auttaa, soita sinne heti maanantaina.

Vierailija
5/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osanottoni. Googlaa "kuoleman jälkeen toimnepiteet". Sieltä löytyy kattavasti tietoja. Sosiaalitoimi auttaa varattomien hautajaiskulussa, ainakin arkun hankinnassa tietääkseni koska se on se kallein kulu. Jo säitisi asui vuokralla, kannattaa myös pyrkiä pikaisesti tyhjentämään asunto ettet joudu maksamaan ylimääräistä vuokraa.

Vuokra on kuolinpesän kulu. Jos kuolinpesä on varaton, jää vuokra vuokranantajan tappioksi.

Vierailija
6/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa suruusi. Voit saada sosiaalitoimistosta toimeentulotukea äidin hautausmenoihin, jos äitisi oli varaton. Sinun tulosi ei vaikuta hautauskustannuksia haettaessa vaan äitisi. Ota sinne yhteyttä he neuvovat. Voimia sinulle .

Vierailija
7/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaverilla oli vastaavanlainen tilanne ja hän sai Kelasta hautausavustusta.

Mutta tosiaan ensin yhteys hautaustoimistoon.

Vierailija
8/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Pitää ottaa maanantaille vapaapäivä että saan soitettua eri paikkoihin

-ap

Vierailija
9/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä vaikka lähimpään seurakuntaan ja kysy sieltä kuinka sun pitää toimia ja minne tahoihin olla yhteydessä mistäkin asiassa.

Vaikea uskoa että aikuiset ihmiset on näinkin kyvyttömiä tänä päivänä ajattelemaan itse.

Kuule, yllättävän surun keskellä voi olla vähän vaikea ajatella itse. Varsinkin ainoana lähiomaisena, kun kaikki pitää hoitaa yksin. Ei kaikki meistä ole sarjahautaajia, jotka ovat jo 18-vuotiaasta asti hoidelleet monien vainajien jälkipyykit.

Vierailija
10/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hautaustoimistoon arkkuostoksille, siellä sitten kerrotaan kyllä mitä kaikkea pitää tehdä. Sitä kautta hoituu myös vainajan kuljettaminen sairaalasta kappeliin tai krematorioon. Ymmärtääkseni saat tukea hautajaisiin, mutta se edellyttää halvimpien vaihtoehtojen valintaa, eli käytännössä edullisin mahdollinen arkku ja tuhkaus.

Kun saat hautajaiset hoidettua, tehdään perunkirjoitus, mikä tapauksessasi on ilmeisesti hyvinkin yksinkertainen toimitus. Sen voit teettää myös asianajotoimiston kautta, jos et osaa tai halua tehdä itse. Asunto kannattaa tyhjentää mahdollisimman pian. Sitäkin voi tarjota kuolinpesien ostajille (hae ensin itsellesi talteen kaikki mitä haluat säilyttää), jolloin sinun ei tarvitse tehdä käytännössä mitään.

Voimia. Paljon on tehtävää, mutta siitä selviää kyllä. Asia kerrallaan.

Vierailija
11/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ensin yhteys hautaustoimistoon, jos ei ole edes varaa maksaa heidän laskua?

Asunnon irtisanominen ja sosiaalitoimeen yhteys.

Vierailija
12/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan hautajaiiin voi saada hautajaisavustusta. Riippuu tietysti haluatko 100 hengen luksusbileet timanttihautakivellä, jonka maksat itse vai menet vain paikalle yhteiskunnan maksamiin hautajaisiin. Maksavat sen verran, että saa kuopattua.

Vierailija
13/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani menetyksestäsi. On paljon asioita joita joudut hoitamaan,  mutta ne ovat pakollinen osa suruasi.

Valitset nyt ihan ensimmäiseksi hautaustoimiston. Hautaaminen tosin maksaa ja perunkirjoitus maksaa, ja koska sinä olet kuolinpesän ainoa osakas, sinä niistä joudut vastaamaan, mikäli kuolinpesä todetaan perunkirjoituksessa varattomaksi. Kysy myös Kelasta voitko pyytää sosiaalitoimistosta avustusta hautajaiskuluihin.

Järjestelmä alkaa pyöriä nopeasti. Vainajan pankkitilit suljetaan ja kansalaisvarmenne lakkaa toimimasta.

Irtisanot äitisi vuokrasopimuksen ja sähkösopimuksen. Äitisi maksamattomia laskuja sinun ei tarvitse maksaa, vaan toimitat kaikki laskut perunkirjoittajalle.

Ota myös yhteyttä äitisi pankkiin vakuutustoimistoon. Niihin tarvitaan kuolintodistus. Hautaustoimistosta neuvovat kyllä. Moni käytännön seikka riippuu siitä kuoliko äitisi sairaalassa, kotona vai jossakin muualla.

Vierailija
14/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. Pitää ottaa maanantaille vapaapäivä että saan soitettua eri paikkoihin

-ap

Lisäksi pitää irtisanoa asunto ja kaikki palvelut. Osaan tieto menee väestörekisteristä, samoin kaikkiin virallisiin tahoihin, Kelat ja muut.

Täytyy tehdä perunkirjoitus. Sitä varten tarvitsee virkatodistukset kaikista asuinpaikoista, jos niitä on ollut monta. Koska omaisuutta ei ole, perunkirjoituksen voi tehdä itse netin ohjeiden mukaan, katso joku luotettava sivu.

Puuhaa on paljon, mutta kymmenet tuhannet ihmiset kohtaavat tämän joka vuosi.

Hautajaisasioita voit alkaa selvittää jo viikonloppuna. Suoratuhkaus on se edullisin tapa.

Vierailija
15/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan hautajaiiin voi saada hautajaisavustusta. Riippuu tietysti haluatko 100 hengen luksusbileet timanttihautakivellä, jonka maksat itse vai menet vain paikalle yhteiskunnan maksamiin hautajaisiin. Maksavat sen verran, että saa kuopattua.

Suuremmissa kaupungeissa ei välttämättä saa arkkuhautausta, hautausmaat ovat aika täysiä.

Vierailija
16/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuremmissa kaupungeissa ei välttämättä saa arkkuhautausta, hautausmaat ovat aika täysiä.

Hyi, pakotetaanko ihmisiä nykyään tuhkaukseen? Että ei saa valita maatumista ollenkaan?

Vierailija
17/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä vaikka lähimpään seurakuntaan ja kysy sieltä kuinka sun pitää toimia ja minne tahoihin olla yhteydessä mistäkin asiassa.

Vaikea uskoa että aikuiset ihmiset on näinkin kyvyttömiä tänä päivänä ajattelemaan itse.

Vaikea uskoa, että joku kehtaa kommentoida näin. Sinä tietenkin osaat haudata isäsi ja äitisi ja siskosi ja puolisosi ja lapsesi. Sinä tiedät, mitä kaikkia asioita yllättävään kuolemaan liittyy. Sinä olet kyvykäs ajattelemaan itse, kun kuolema tulee perheeseen.

Seurakunta ei ole oikea paikka.

Vierailija
18/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ensin yhteys hautaustoimistoon, jos ei ole edes varaa maksaa heidän laskua?

Koska hautaaminen on pakollista niin hygienia- kuin kunnioitussyistäkin, eikä sen kanssa voi isosti viivytellä. Kylmiöpaikka tarvitaan seuraavalle kalmolle.

Laskun ehtii setviä myöhemminkin. Tässä ei ole mitään erikoista, varattomia ihmisiä kuolee tuhansia joka vuosi. Hautaustoimisto tietää, että viime kädessä sossu maksaa.

Vierailija
19/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimi ei voi maksaa kuluja ilman laskua. Hautaustoimisto on nyt se ensimmäinen kohde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän