Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja nyt alkaa sitten SYYSLOMA - typerin keksintö maailmassa!

Vierailija
01.10.2022 |

Oppiminen koulussa menee koko ajan alaspäin ja jo kuukauden päästä koulujen alettua on pidettävä viikon loma HUOH!

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki nyt vaan sattuu määräämään että vuodessa on 190 koulupäivää. Uskalla näyttää ihan suoraan että suurin osa lapsista on tyytyväisiä siihen että välillä on vähän vapaata.

Nuo syysloman vapaapäivät on leikattu pois elokuusta, sillä ennen koulujen kesälomat päättyivät ainakin viikkoa myöhemmin joskus elokuun puolenvälin jälkeen. Siinä vaiheessa vapaat lauantait tulivat käyttöön kouluissa 1971, niin kesälomien pituudeksi tuli kesäkuun alusta yli elokuun puolenvälin.

Vierailija
42/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihan ok. Kouluikäiset tekee huvittaa, ei tartte patistaa nukkumaan aikaisin tai herätellä aikaisin yhden viikon ajan ja vanhempi voi pestä kätensä pakko puistoilusta sun muusta. Ehkä johonkin tapahtumaan mennään vaikka vähän ärsyttää nuo rahamenot kun kallista kaikki meneminen on, mutta ei voi mitään. Sehän on myöskin vanhemman vastuu, se maksullisiinkin tapahtumiin vienti.

Jos olisi enemmän kun viikko niin turhaan kävisi kukkaron päälle ja liikaa luppoaikaa kun ei oikein matkoillekaan voi mennä lähes tuplahinnoilla. Mennään sitten kun on halvempaa.

Toisaalta ei ole hyvä lapsille olla poissa koulusta loma-aikojen ulkopuolella, mutta ei niin kauhiaa mielestäni jos poissaolo pysyy kohtuullisena eli max. viikko. Sellaset parin viikon ja kuukauden poissaolot on kyllä aika tuomittavia tai ymmärrän jos opet ei oikein tykkää.

Eihän nuo ole ongelma lähinnä muuta kun niiden lasten kohdalla, joiden toinen vanhemman kotimaa on ulkomailla. Siis tuollaist viikkojen poissaolot. Tietenkin parin viikon thaikkulomatkin pitää anoa, en sitten tiedä mikä on koulujen yleinen linjaus niihin.

Nythän on ainakin Helsingissä tapana että pitää oikein anoa, jopa parin päivän lomat. Muistaakseni niin ei ollut 10 vuotta sitten ja oli monia, jotka lähtivöt parinviikon tai pidemmillekin lomille. Hieman naurattaa tuo parin päivän loman anominen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi eli maataloudesta vielä 50-60-lukujen vaihteeseen asti. Sotakorvaukset olivat käynnistäneet kehityksen. Vasta traktorien ja moottorisahojen yleistymisen jälkeen tapahtui murros ja iso muutos teolliseksi maaksi. Nyt eletään tietoyhteiskunnassa.

Vierailija
44/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen perunannostoloma. Ihan kiva, että se on säilytetty.

Mä olen syntynyt 1973, eikä mun lapsuudessa kyllä mitään viikon lomaa tässä kohden vuotta ollut.

Nykyisenkaltainen syyslomakäytäntö alkoi vuonna 1971, kun Suomen kouluissa siirryttiin kuusipäiväisestä viisipäiväiseen työviikkoon. Samalla kesäloma lyheni muutamalla viikolla alkamaan nykyiseen ajankohtaansa elokuussa.

google koulujen syysloma historia

Vanhuus ei tule yksin, tulee kaikenlaista kremppaa fyysistä ja henkistä.

Ennen siirtymisestä viisipäiväiseen työviikkoon koulujen kesälomat kestivät 3 kuukautta kesäkuun alusta syyskuun alkuun. Vapaiden lauantaiden korvaamiseksi kesälomaa lyhennettiin 2 viikolla elokuun lopusta. Ei silloin ollut erikseen mitään syyslomaa vaan kesäloman jälkeen seuraava pidempi loma oli joululoma ja keväällä olivat hiihtoloma ja pääsiäisloma.

Vierailija
45/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevätloma olisi kyllä järkevämpi. Huhtikuussa. Hiihtoloma pois.

Huhtikuussa on pääsiäisloma.

Vierailija
46/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt 1973, eikä mun lapsuudessa kyllä mitään viikon lomaa tässä kohden vuotta ollut.

Nykyisenkaltainen syyslomakäytäntö alkoi vuonna 1971, kun Suomen kouluissa siirryttiin kuusipäiväisestä viisipäiväiseen työviikkoon. Samalla kesäloma lyheni muutamalla viikolla alkamaan nykyiseen ajankohtaansa elokuussa.

Google saa sanoa mitä tykkää. Menin peruskouluun 1973 eikä mun ikäluokalla ollut syyslomaa peruskoulu- tai lukiovuosina. Kyllä sen muistaa, miltä tuntui vetää koko syksy putkeen ilman ylimääräisiä lomia. Jännityksellä sitten isompana aina syksyllä katsottiin kalenterista, onko edes itsenäisyyspäivä arkivapaa.

Luulen, että joissain ammattikouluissa, kansanopistoissa tms. syyslomaa saattoi tuolloinkin olla. Ei koskenut peruskoulua ja lukiota.

Vierailija
47/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitää siis 7-vuotiaana osata olla yksin kotona syyslomalla vanhempien ollessa töissä?

Vierailija
48/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli puolukankeruu vapaa, jolloin kaikki keräsivät puolukoita ja veivät ne sitten kouluun, jotta saatiin lapsille puolukkapuuroa ruoiksi. Kun koulut rikastuivat oli loma nimeltään perunannostoloma.

Vierailija
49/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pitää siis 7-vuotiaana osata olla yksin kotona syyslomalla vanhempien ollessa töissä?

Itse ainakin osasin ottaa välipalaa jääkaapista, katsoa televisiota ja tehdä läksyjä yksin koulun jälkeen ykkösluokkalaisena. Usein kyllä olin myös ulkona yksin tai kaverin kanssa muutaman tunnin koulun jälkeen. Ihan normaalia oli 90-luvulla, miten lie nykyään?

Vierailija
50/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysloma on tärkeä opettajien hermojen vuoksi. Nykyajan piltit ovat hirviöitä ja stressi ja kuormitus opettajille valtavaa.

Vierailija
51/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin osasin ottaa välipalaa jääkaapista, katsoa televisiota ja tehdä läksyjä yksin koulun jälkeen ykkösluokkalaisena. Usein kyllä olin myös ulkona yksin tai kaverin kanssa muutaman tunnin koulun jälkeen. Ihan normaalia oli 90-luvulla, miten lie nykyään?

Koko työpäivä yksin kotona on 7-vuotiaalle liian pitkä.

Vierailija
52/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google saa sanoa mitä tykkää. Menin peruskouluun 1973 eikä mun ikäluokalla ollut syyslomaa peruskoulu- tai lukiovuosina. Kyllä sen muistaa, miltä tuntui vetää koko syksy putkeen ilman ylimääräisiä lomia. Jännityksellä sitten isompana aina syksyllä katsottiin kalenterista, onko edes itsenäisyyspäivä arkivapaa.

Luulen, että joissain ammattikouluissa, kansanopistoissa tms. syyslomaa saattoi tuolloinkin olla. Ei koskenut peruskoulua ja lukiota.

Näin on. Tässä asiassa kannattaa luottaa niihin, jotka ovat olleet peruskoulussa ja lukiossa 1970- ja 1980-luvuilla. Nykyisen koulujen syysloman hintana on viikkoa lyhempi kesäloma elokuussa.

Vierailija
53/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysloma on aika tasan syyslukukauden puolivälissä. Kuntakohtaisia erojahan näissä on aina ollut. Viikon syyslomaan siirryttiin, kun koulut alkoi tehdä lauantaipäiviä jatkaakseen parin kolmen päivän loman koko viikoksi. Se oli vielä hankalampaa perheille, kun nämä lauantaityöpäivät oli koulukohtaisia, ja petheen lapsia saattaa olla eri kouluissa. Kesäloman lopusta nipistettiin tosiaan tuo viikko ja koulut alkaa nykyään jo 10.8. tienoilla. Opettajien kolmen kuukauden loma on nykyään 9-10 viikkoa. Koulupäivien lukumäärä on vuosikymmeniä ollut 190/lukuvuosi.

Vierailija
54/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien muiden tarvitse joustaa yhden vuosiluokan takia.

Vierailija
55/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuunnella YLE Areenasta Ootsä mun kaa? Lasten kaverisuhteet 1900-luvulla. Lasten kaverisuhteiden historiaa, niin selviää miten oma-alotteisia lapset osasivat olla lankapuhelimien valtakaudella.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-63154271

Toisen maailmansodan jälkeen lapsia oli paljon ja varsinkin kaupunkitaloissa isoihin pihaleikkeihin löytyi aina porukkaa. Aikuisten aika ja voimat kuluivat sodan jälkiä paikatessa. Lasten oletettiin tulevan toimeen omin voimin ja ratkovan kiistat keskenään. Aikuisille kanteleminen oli heikkouden merkki eikä sitä hyvällä katsottu.

https://areena.yle.fi/podcastit/1-63155594

Paljon parjatut 70-luvun lähiöt olivat lapsille mieluisia asuinpaikkoja, Kerrostaloissa asui paljon samanikäisiä lapsia, joiden kanssa polttopallopeli tai nelis saatiin helposti käyntiin. Oman lähiön kallioilla ja metsissä oli kiva seikkailla, ja kun lapsille ostettiin polkupyörät, heidän reviirinsä laajeni entisestään. Ohjelmassa kurkataan lopuksi myös 1980- ja 90-luvun lapsuuteen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lapsia ei tarvinnut viedä autolla maksullisiin harrastuksiiin vaan he osasivat olla keskenään tekemisissä ilman mitään ohjauttua iltapäivätoimintaa. Heillä ei ollut edes älypuhelimia loputtoman viihteen lähteinä.

Vierailija
56/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan ekaluokkalaisten vanhemmille tämä on ongelma.

Hyvä vaan, että muut saa nauttia lomasta. Enemmistö.

Ai onko mielestäsi toka- tai kolmasluokkalainen ok jättää yhdeksäksi tunniksi (työpäivä + työmatkat) yksin?

Nää lomat sopii joko niille, jotka downshiftailee tai sitten niille, joilla on varaa pitää lomaa. Pienitulosilla töissä käyvillä on hankalaa.

Usein vanhemmat voi käyttää liukumia.

Monella on isosisaruksia jne.

Vierailija
57/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 70-luvulla oli syysloma. 80-luvulla ei ollut. Aloitin kouluni 1982, ja vasta yläkoulun lopussa tuli joku syyslomakokeilu.

Vierailija
58/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta viikko lokakuussa on liikaa, esim pe ja ma olisi sopiva. Koulu voisi alkaa elokuussa myöhemmin.

Joissain kunnissa se syysloma onkin vaan muutaman päivän.

Niin muistaakseni Helsingissäkin oli vain pari päivää vuosia sitten. Sitten pompsahti viikkoon. Ihan sama itselleni pari päivää tai viikko tai viikossa ehkä se hyöty, että tuollainen parin päivän sekoilu vaan sotkee aikataulut.

Jossain luki, että jotkut vanhemmat olivat näreissään siitä, kun jotkut vanhemmat ovat kritisoineet syysloman pituutta ja kuinka olisi kurjaa jos tuollaisten "jotka eivät keksi tekemistä" takia , lyhennettäisiin lomaa. Tuskin kuitenkaan tuollaisia tapauksia montaa on. Onhan viikkokin todella lyhyt loma. Menee ihan kotosallakin. Parista viikosta syksyllä saattaisi tulla napinaa.

Mutta muuten, vaikka olisi vain pari päivää, ei se todennäköisesti estäisi niitä pitämään viikon lomaa tai reissaamaan jotka haluavat ja voivat. Omaa lommoakin monet ottavat.

Vierailija
59/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä odotettukin. Lähdetään reissuun koko perhe.

Ettekö yhtään mieti miten reissunne vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja tuhlaatte energiaa?

Häh, no ei todellakaan!

Vierailija
60/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ota lomaa syyslomaksi? Minä ainakin otan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän