Ja nyt alkaa sitten SYYSLOMA - typerin keksintö maailmassa!
Oppiminen koulussa menee koko ajan alaspäin ja jo kuukauden päästä koulujen alettua on pidettävä viikon loma HUOH!
Kommentit (81)
Kokonainen viikko on liikaa. Sää on yleensä tähän aikaan kamala eli märkä, kylmä ja pimeä. Vanhemmilla ei yleensä ole mitään lomaa.
Etenkin nyt turha kun matkailu on kielletty koronan takia
Vierailija kirjoitti:
Etenkin nyt turha kun matkailu on kielletty koronan takia
Kielletty? Siellähän on kentät täynnä porukkaa, jotka toki sitten sairastuvat joko jo mennessä tai viimeistään palatessa koronaan. Koneissa ei pidetä maskeja ja siellä toki on aina joku ympäriinsä räkijä.
Miksi ap hankit lapsia, jos et jaksa niiden kanssa edes viikon lomaa?
Syy ei ole lomassa, vaan sun ajatusmaailmassasi.
Lapset kyllä tarvitsevat lomaa. Usein tässä vaiheessa syksyä varsinkin pikkukoululaiset alkavat olla väsyneitä ja levottomia koulussa. Loma katkaisee hyvin levottomuuksien putken ja viikon päästä kouluun mennään taas innolla ja hyvällä keskittymiskyvyllä. Mutta juuri noiden pikkukoululaisten hoitaminen toki aiheuttaa vanhemmissa harmaita hiuksia, kun kokonaisia päiviä eivät välttämättä pärjää yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Laki nyt vaan sattuu määräämään että vuodessa on 190 koulupäivää. Uskalla näyttää ihan suoraan että suurin osa lapsista on tyytyväisiä siihen että välillä on vähän vapaata.
Silloin aikanaan kun itse olin peruskoulussa eikä vielä syyslomia ollut (taisi tulla vasta yläkoulun lopussa joku kokeilu), koulu alkoi syyskuussa joskus 17.8. aikoihin. Nykyään alkaa n. 10.8. aikoihin. Tällä tavalla on saatu se viikon syysloma järjestymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki nyt vaan sattuu määräämään että vuodessa on 190 koulupäivää. Uskalla näyttää ihan suoraan että suurin osa lapsista on tyytyväisiä siihen että välillä on vähän vapaata.
Silloin aikanaan kun itse olin peruskoulussa eikä vielä syyslomia ollut (taisi tulla vasta yläkoulun lopussa joku kokeilu), koulu alkoi syksyllä joskus 17.8. aikoihin. Nykyään alkaa n. 10.8. aikoihin. Tällä tavalla on saatu se viikon syysloma järjestymään.
korjaus
Vierailija kirjoitti:
Kokonainen viikko on liikaa. Sää on yleensä tähän aikaan kamala eli märkä, kylmä ja pimeä. Vanhemmilla ei yleensä ole mitään lomaa.
Miksi märkä, kylmä ja pimeä sää olisi kamala? Ei monenkaan lapsen mielestä ole vaan kaatosadekin on hauska ja jännittävä. Ja mitä se toisaalta haittaisi, jos ulkona ei viihtyisi? Sitten on kavereiden kanssa sisällä tai katsoo telkkaria, pelaa, leikkii, lukee jne.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen perunannostoloma. Ihan kiva, että se on säilytetty.
Mä olen syntynyt 1973, eikä mun lapsuudessa kyllä mitään viikon lomaa tässä kohden vuotta ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt 1973, eikä mun lapsuudessa kyllä mitään viikon lomaa tässä kohden vuotta ollut.
Ei niin, mä olen 2 v nuorempi ja meillä oli joku kokeilu syyslomasta kun olin muistaakseni ysillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisenkaltainen syyslomakäytäntö alkoi vuonna 1971, kun Suomen kouluissa siirryttiin kuusipäiväisestä viisipäiväiseen työviikkoon. Samalla kesäloma lyheni muutamalla viikolla alkamaan nykyiseen ajankohtaansa elokuussa.
google koulujen syysloma historia
Vanhuus ei tule yksin, tulee kaikenlaista kremppaa fyysistä ja henkistä.
Ainoastaan ekaluokkalaisten vanhemmille tämä on ongelma.
Hyvä vaan, että muut saa nauttia lomasta. Enemmistö.
Mun mielestä ihan ok. Kouluikäiset tekee huvittaa, ei tartte patistaa nukkumaan aikaisin tai herätellä aikaisin yhden viikon ajan ja vanhempi voi pestä kätensä pakko puistoilusta sun muusta. Ehkä johonkin tapahtumaan mennään vaikka vähän ärsyttää nuo rahamenot kun kallista kaikki meneminen on, mutta ei voi mitään. Sehän on myöskin vanhemman vastuu, se maksullisiinkin tapahtumiin vienti.
Jos olisi enemmän kun viikko niin turhaan kävisi kukkaron päälle ja liikaa luppoaikaa kun ei oikein matkoillekaan voi mennä lähes tuplahinnoilla. Mennään sitten kun on halvempaa.
Toisaalta ei ole hyvä lapsille olla poissa koulusta loma-aikojen ulkopuolella, mutta ei niin kauhiaa mielestäni jos poissaolo pysyy kohtuullisena eli max. viikko. Sellaset parin viikon ja kuukauden poissaolot on kyllä aika tuomittavia tai ymmärrän jos opet ei oikein tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Ai onko mielestäsi toka- tai kolmasluokkalainen ok jättää yhdeksäksi tunniksi (työpäivä + työmatkat) yksin?
Nää lomat sopii joko niille, jotka downshiftailee tai sitten niille, joilla on varaa pitää lomaa. Pienitulosilla töissä käyvillä on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuoden vanhempi ja eipä tosiaan ollut MITÄÄN syyslomaa koulussa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ihan ok. Kouluikäiset tekee huvittaa, ei tartte patistaa nukkumaan aikaisin tai herätellä aikaisin yhden viikon ajan ja vanhempi voi pestä kätensä pakko puistoilusta sun muusta. Ehkä johonkin tapahtumaan mennään vaikka vähän ärsyttää nuo rahamenot kun kallista kaikki meneminen on, mutta ei voi mitään. Sehän on myöskin vanhemman vastuu, se maksullisiinkin tapahtumiin vienti.
Jos olisi enemmän kun viikko niin turhaan kävisi kukkaron päälle ja liikaa luppoaikaa kun ei oikein matkoillekaan voi mennä lähes tuplahinnoilla. Mennään sitten kun on halvempaa.
Toisaalta ei ole hyvä lapsille olla poissa koulusta loma-aikojen ulkopuolella, mutta ei niin kauhiaa mielestäni jos poissaolo pysyy kohtuullisena eli max. viikko. Sellaset parin viikon ja kuukauden poissaolot on kyllä aika tuomittavia tai ymmärrän jos opet ei oikein tykkää.
Eihän nuo ole ongelma lähinnä muuta kun niiden lasten kohdalla, joiden toinen vanhemman kotimaa on ulkomailla. Siis tuollaist viikkojen poissaolot. Tietenkin parin viikon thaikkulomatkin pitää anoa, en sitten tiedä mikä on koulujen yleinen linjaus niihin.
Lapset on jo opiskelijoita ja vanhemmat töissä, niin siinähän se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko mielestäsi toka- tai kolmasluokkalainen ok jättää yhdeksäksi tunniksi (työpäivä + työmatkat) yksin?
Nää lomat sopii joko niille, jotka downshiftailee tai sitten niille, joilla on varaa pitää lomaa. Pienitulosilla töissä käyvillä on hankalaa.
No jaa toka- kolmasluokkalainen ei paljon tarvitse. Itse järjestelee tekemisensä tuossa vaiheessa. Saattaa olla tylsää ja paljon pelaamista, mutta tokkopa tuo yhden viikon ajan niin häiritsee, vaikka ei ole tekemistäkään. Ruuat valmiiksi. Eri asia jos aina koulun jälkeen yksin.
Muistettakoon, että vaikka olisi varaa pitää lomaa ei välttämättä ole sitten sitä aikaa pitää aina koulujen loma-aikaan. Tai niinhän ne väittää, jotka tienaa paljon että aikaa ei ole. Joillain on hyvin asiat, sekä aikaa, että rahaa.
Kuukauden päästä?