Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ja nyt alkaa sitten SYYSLOMA - typerin keksintö maailmassa!

Vierailija
01.10.2022 |

Oppiminen koulussa menee koko ajan alaspäin ja jo kuukauden päästä koulujen alettua on pidettävä viikon loma HUOH!

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tulee tarpeeseen! Itselomailen lapsen loma-aikojen mukaan, ja olen siis saman ajan ollut kesäloman jälkeen töissä kuin lapsi nyt koulussa. Todellakin olen loman tarpeessa, joten miksi ei lapsikin? Syksy on pimeä ja raskas.

Vierailija
62/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon pelaaminen ja yksinolo noin pienelle ei ole kovin hyvä juttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ota lomaa syyslomaksi? Minä ainakin otan.

Se on pois sitten kesälomasta.

Onneksi enää ei tarvitse syyslomien kanssa kikkailla, kun lapsi on jo täysi-ikäinen. Ja tuli kotiin käymään syyslomallaan.

Vierailija
64/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kouluaikoina syysloma oli välillä vain pari päivää esim. torstai, perjantai tai maanantai, tiistai ja lopuilla paikattiin esim. vuoden vaihtumisen ja loppiaisen välistä aukkoa niin, että joululoma kesti loppiaiseen asti. Jos ei riittänyt niin joskus oltiin pari lauantaita koulussa. Aina oli pyrkimys, että joululoma kestäisi loppiaiseen, mutta ei joka vuosi kuitenkaan saatu jostain syystä.

Vierailija
65/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kouluaikana ei ollut mitään syyslomaa.

Hävytöntä kun nykyään kesäloma alkaa kesäkuussa ja loppuu jo elokuun 10.

Ei me tarvittu mitään syyslomaa kun kesäloma oli 2,5 kk

Vierailija
66/81 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off Topic miksi piti ottaa käyttöön lapselliset nimet yläkoulu ja alakoulu. Ne oli ala aste ja ylä aste mun aikana.

Vierailija
67/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen perunannostoloma. Ihan kiva, että se on säilytetty.

Ei sitä välillä ollut vuosikausiin. Itsellä sattui kouluvuodet keskikoulu-peruskoulu-lukio syyslomattomiin aikoihin. Etenkin lukiovuosina tuli joululomien alettua Huoh-tunne eli vihdoinkin lomaa. Onneksi nuoremmat saivat syysloman käyttöönsä, todella tarpeellinen jaksamisen kannalta.

Vierailija
68/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen perunannostoloma. Ihan kiva, että se on säilytetty.

Mä olen syntynyt 1973, eikä mun lapsuudessa kyllä mitään viikon lomaa tässä kohden vuotta ollut.

Nykyisenkaltainen syyslomakäytäntö alkoi vuonna 1971, kun Suomen kouluissa siirryttiin kuusipäiväisestä viisipäiväiseen työviikkoon. Samalla kesäloma lyheni muutamalla viikolla alkamaan nykyiseen ajankohtaansa elokuussa.

google koulujen syysloma historia

Vanhuus ei tule yksin, tulee kaikenlaista kremppaa fyysistä ja henkistä.

Niin, nimenomaan 1971 LUOVUTTIIN SYYSLOMASTA. Koulu alkoi elokuun puolessa välissä, kun se edellisenä vuonna alkoi syyskuun alussa. Syysloma PALASI, kun koulut alkoivat elokuussa viikkoa ennen kuukauden puoltaväliä.

Vierailija
69/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta viikko lokakuussa on liikaa, esim pe ja ma olisi sopiva. Koulu voisi alkaa elokuussa myöhemmin.

No tää nyt on huonoin idea ikinä. Paljon parempi kaikin puolin että on muutama lyhyempi loma kuin pidentää jo ennestään tosi pitkää kesälomaa. Paljon helpompi työssäkäyvälle järjestää lasten tekemiset lyhyemmissä pätkissä, ja lasten jaksamisen kannalta myös parempi. Kiva myös niille perheille joissa vanhemmat eivät voi lomailla kesällä niin paljoa syystä tai toisesta.

Vierailija
70/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko julkisella, jossa lomia tuntuu olevan 3kk vuodessa?

Vierailija
71/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset ovat olleet koulussa jo kaksi kuukautta. Eikä tämä mikään uusi keksintö ole. Ainakin 60- ja 70-luvulla oli kansa- ja oppikoulusta syys-lokakuun vaihteessa muutaman päivän loma. Perunannostolomaksi sitä kutsuttiin ja ainakin omalta osaltani siihen se myös käytettiin.

Vierailija
72/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan ekaluokkalaisten vanhemmille tämä on ongelma.

Hyvä vaan, että muut saa nauttia lomasta. Enemmistö.

Ai onko mielestäsi toka- tai kolmasluokkalainen ok jättää yhdeksäksi tunniksi (työpäivä + työmatkat) yksin?

Nää lomat sopii joko niille, jotka downshiftailee tai sitten niille, joilla on varaa pitää lomaa. Pienitulosilla töissä käyvillä on hankalaa.

Ihan yhtä helppoa tai vaikeaa on järjestää se lasten hoito näin syksyllä kuin kesälomallakin. Tosin näen pienempänä pahana että lapsi pelailee kotona viikon syksyllä kuin kesän monta viikkoa putkeen, kun vanhemmilla ei mitenkään vaan ole lomaa yhtä paljon kuin lapsilla.

Minä ekaluokkalainen vanhempana säästin viikon kesälomasta syksylle, kun kesällä lapsi sai vielä olla päiväkodissa ja hoito järjestyi siten. Ensi vuonna lapsi pärjännee viikon niin, että jompikumpi vanhemmista tekee etätöitä ja vaikka pari vähän lyhyempää päivää, enemmän olen huolissaan ensi kesän järjestelyistä kuin syyslomien. Ollaan ihan tavallisia ennemmin pieni- kuin isotuloisia palkansaajia.

Vierailija
73/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lapset ovat olleet koulussa jo kaksi kuukautta. Eikä tämä mikään uusi keksintö ole. Ainakin 60- ja 70-luvulla oli kansa- ja oppikoulusta syys-lokakuun vaihteessa muutaman päivän loma. Perunannostolomaksi sitä kutsuttiin ja ainakin omalta osaltani siihen se myös käytettiin.

70-luvulla perunannostoloma oli vain v 1970. Vuonna 1971 luovuttiin lauantaisista koulupäivistä, mikä osaltaan vaikutti moisen loman poistumiseen. Ai mistäkö tiedän? No siitäpä hyvinkin, että oma koulunkäynti sattui olemaan noihin aikoihin.

Vierailija
74/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syysloma voi olla tosi hankala jutyu vanhemmille. Eivät kaikki voi olla noin vaan poissa töistä tai opinnoista.

Opinnoissakin on syysloma. Eikä tämä ole yhtään sen hankalampaa vanhemmille kuin muutkaan lomat, koskaan ei ole semmoista aikaa että kaikkien vanhempien olisi helppo olla pois töistä.

Vierailija
75/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla perunannostoloma oli vain v 1970. Vuonna 1971 luovuttiin lauantaisista koulupäivistä, mikä osaltaan vaikutti moisen loman poistumiseen. Ai mistäkö tiedän? No siitäpä hyvinkin, että oma koulunkäynti sattui olemaan noihin aikoihin.

Kävin kansakoulua etelä-suomessa vuosina 1969-1973 ja joka syksy oli syyskuun lopussa yhdellä viikolla to-pe vapaa perunannostoa varten.

Vierailija
76/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus aloitti lukion ja tämä loma tulee tärkeään kohtaan, on aina rankkaa aloittaa uusi juttu ja kaverit vaihtui yms.

Vierailija
77/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pois sitten kesälomasta.

Onneksi enää ei tarvitse syyslomien kanssa kikkailla, kun lapsi on jo täysi-ikäinen. Ja tuli kotiin käymään syyslomallaan.

Ainakin niitten ekaluokkalaisten vanhempien kannattaa tinkiä ennemmin kesälomastaan kun päivähoito-oikeus on koulun alkuun asti. Kesän hoito on siis helpompi järjestää kuin syysloman. Ja ekaluokkalaisille loma tässä kohtaa tulee tosiaan tarpeeseen. Kivahan se olisi jos voisi lomailla yhtä paljon kuin lapset, mutta harvalla onnistuu...

Vierailija
78/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tässä viduttaa kun uimahallin kuntosali on nyt täynnä nuoria ja ei saa rauhassa olla bodaamassa päivällä eikä illalla

Vierailija
79/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysloma on parasta. Levähdyshetki ennen syksyn pimeimmän ajan alkua tulee tarpeeseen lapsille ja itsellekin. Säästin kesältä viikon lomaa tähän ja onpa kiva kun ehtii rauhassa tehdä pihan syystöitä ja muita rästiin jääneitä kotihommia ja hoitaa asioita, ja käydä lasten kanssa syyslomatapahtumissa joita on ainakin tässä kaupungissa paljon ja jopa ilmaiseksi. Ulkoilun kannaltahan tämä on mitä parhainta aikaa, kun ei ole kuuma mutta ei vielä hirveän kylmäkään.

Vierailija
80/81 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syysloma voi olla tosi hankala jutyu vanhemmille. Eivät kaikki voi olla noin vaan poissa töistä tai opinnoista.

Opinnoissakin on syysloma. Eikä tämä ole yhtään sen hankalampaa vanhemmille kuin muutkaan lomat, koskaan ei ole semmoista aikaa että kaikkien vanhempien olisi helppo olla pois töistä.

Entäs paikat joissa on kiertävä lomasysteemi? Ihan riittävän hankalaa, kun joskus se oma loma on toukokuussa, joskus elokuussa. Ei mitään mahdollisuutta saada sen ulkopuolella viikon (tai edes parin päivän) lomaa. Liukumia ei myöskään ole käytössä koko yrityksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän