Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä

Vierailija
01.10.2022 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html

Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana

Kommentit (567)

Vierailija
441/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännittävää, kuinka toisia ärsyttää tämän perheen elämä ja se, että perheen äitikin nauttii elämästään.

Herää epäilys että hermostuneille tulee huono omatunto tai tunne, että heidän elämäntyyliään nyt jotenkin kritisoidaan.

Olen maatilalta kotoisin ja voin helposti kuvitella, mikä kyseisen perheen työmäärä on.

Siinä on paljon ihania puolia, mutta tiedän myös mitä se perheeltä vaatii.

Hattu päästä - ihanaa että he ovat löytäneet elämän, joka tekee heidät onnelliseksi.

Itse olen liian mukavuudenhaluinen tuon tason omavaraisuuteen.

Ketkä "he" ovat löytäneet mitään? Se äiti on saanut haluamansa elämän muun perheen kustannuksella.

Kuinka niin "muun perheen kustannuksella"? Eiköhän tämä perheen isä ole noista maisemista kotoisin ja maajussi on löytänyt kumppanin, joka arvostaa maalla asumista. Perhe on yksikkö ja vanhemmat ovat luoneet lapsilleen kodin noihin olosuhteisiin ja vanhempien tyytyväisyys antaa hyvät kasvuolosuhteet lapsille.

Mies tekee palkkatyötä ja lapset hoitavat toisensa ja kotityöt. Helppohan mamman on olla tyytyväinen asetelmaan.

Miehellä on myös maatilayritys veljensä kanssa, olisko peräti veljesten kotitila.

Vierailija
442/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuottaa itse lihaa, lihakarja tarvitsee rehua. Se maksaa. Mikään elukka ei elä pelkällä itse kasvatetulla nurmirehulla.

Lammas elää pelkällä heinällä.

Ja äiti ei käy töissä, niin5 8 (+työmatka) tuntia jää viikossa tähän hommaan. Lapset kasvaa siinä sivussa, jos äiti haluaa noin elää.

Lammas ei elä pelkällä heinällä. Tarvitsee myös väkirehua.

Ei tarvitse.

Tarvitsee. Varsinkin jos lisääntyvät. Katso mikä tahansa ruokintasuositus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saako noi lapset oikeasti olla lapsia, vai valjastetaaanko vanhemmat sisarukset kaitsemaan nuorempia ja maatilan töihin? ei sekään oikein ole.

Mitä vikaa siinä on, että sisarukset kaitsevat nuorempiaan? Sehän on ihan hyvää elämää - opettavaista ja harjoittelua, mielekästäkin. Samoin lapsille on yleensä mielekästä osallistua maatilan töihin - eläinten hoitamiseen ja niiden ruokkimiseen. Samalla kokevat olevansa tärkeä osa perheen elämässä ja hyödyksi. Se lisää lasten omanarvontuntoa ja itseluottamusta.

Samaa mieltä. Tuollaisessa perheessä se 15 v saa tehdä jo oikeita töitä, iloita uusien juttujen oppimisesta.

Ja mitää tekee 15 v kaupunkilaispoika? Vie roskat roskikseen ja imuroi ehkä huoneensa. Siinä ne vastuut.

Vierailija
444/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on ihan äärimmilleen romantisoituja juttuja. Noi teinilapset näyttää onnettomilta, asuvat metsänkeskellä ilman mitään ja aivan varmasti vahtivat pienempiä kun vanhemmilla niin paljon hommia ja joutuvat itsekkin osallistumaan. Tästä jäi päällimmäisenä tunne, että tämän äidin unelmaa tässä toteutetaan ei kenenkään muun. 

En koskaan haluaisi elää elämää, jossa ei olisi vapaata koskaan ja haisisin lampaan kakalta. Hyi. 

Erikoinen tulkinta positiivisesta artikkelista. Oletko jotenkin synkkämielinen?

Aika realistinen näkemys. Harva haluaa takaisin 50-luvulle, elämä on nykyään helppoa ja mukavaa.

Minä taas en halua syödä markettien monta päivää vanhoja tuoretuotteita, mistä lienee tulevat. Ei se mitään 50-luvulle paluuta ole, jos haluaa kasvattaa omat juurekset ja vihannekset, hedelmät ja potut. Se on terveen ravinnon syömistä. Mutta kukin tavallaan. 

Tuohan onnistuu kaupungissakin. Ja okt-alueella onnistuu helposti. Ei tosin ole mitään syytä miksi itse kasvatettu peruna olisi sen parempi, kuin paikallisen farmarin kasvattama s-marketista haettu peruna.

Jaa, mistä tiedät mitä myrkkyjä on käytetty kasvattamiseen ja rikkaruohojen poistoon? Mulla on omat syyni juuri tämän takia kasvattaa ihan itse kasvikset ja juurekset. Ei se ole suuri vaiva ja ok-talossa asunkin, tontilla tilaa kasvimaalle ja hedelmäpuille ja marjapensaille. Senkun haet s-marketista tai k-marketista pottusi. Kukin tavallaan. Omasta mielestäni ei ole milläänlailla halveksittavaa, jos haluaa omalla pläntillään kasvattaa itselleen syömistä. Sinun mielestäsi näköjään on. 

Eikö se ole ennemmin hienoa, jos joku haluaa kasvattaa? Itse en viitsi, koska se marketin peruna on mielestäni yhtä hyvä. Toisaalta syön ennemmin riisiä.

Vierailija
445/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä jäi jutusta puuttumaan, oli se, että pajonko menee eläinten ruokiin rahaa. Ja miten paljon menee siihen kun keväisin ostetaa siemmenet sun muut tykötarpeet, että saadaan olla ns. omavaraisia. Ihan tavallista "maalaistalon" elämää.

Öö, miksi eläinten ruokiin menisi rahaa? Miksi siemenet ostettaisiin?

Osa noista kasveista on sellaisia yksivuotisia, että pitää ostaa joko siemeniä tai taimia. Porkkanat esimerkiksi, mutta siemenperunoiksi voi käyttää omia pottuja.

Millä sinä luulet noiden eläinten elävän, pelkällä heinällä ja kerpuillako? Joo, niin ne elivät ennen , mutta voi tulla melko vähän kananmunia ilman ostorehua.

Porkkanat? Öö, porkkanat kasvatetaan porkkanoista. Omiksi tarpeiksi munia saa oikein riittävästi ilman ostorehua.

Mitä ihmeen ostorehua kanoille? Eivät kanat rehuja syö. 

Huokaus. Kyllä syö rehua. Etkö ole ikinä kananrehusta kuullut?

Vierailija
446/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on huolissaan ilmastosta eikä lennä, mutta tekee 8 lasta? Ookoo.

No eikös niistä uusista veronmaksajista ole juurikin suuri pula. Tässä niitä kasvamassa kahdeksan. Hienoa, että joku haluaa hankkia ison perheen.

Jatkuvasti on monessa ketjussa vouhkattu Suomen alenevasta syntyvyydestä ja nyt sitten paasaatte että noin iso perhe. Olkaa mielissänne, että joku viitsii kun itse ette viitsi. 

Vierailija
447/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko se peruna jotenkin maagisesti paremmaksi, kun se on itse kasvatettu. En osaa maalata parempaa taulua kuin ammattimainen taiteilija enkä hoitaa sairasta paremmin kuin koulutettu sairaanhoitaja, miten osaisin kasvattaa paremman perunan kuin ammattimainen viljelijä.

En tiedä mistä johtuu, mutta minä muutin kesällä maalle ja ensimmäistä kertaa elämässäni myös kasvatin perunoita. Syystä tai toisesta maistuvat paremmalta kuin mikään peruna mitä aiemmin olen syönyt. Ehkä sitten vaan olen luonnonlahjakkuus. Sitä en tajua miksi sinua harmittaa että joku muu pitää enemmän itse kasvattamistaan kasviksista?

Perunan viljely on kyllä koko lailla helpompaa kuin taulun maalaaminen tai sinfonian säveltäminen.

Kun perunan kylvää maahan, se tietää itse mitä pitää tehdä.

Turha siis kuvitella, että se itse kasvatettu peruna olisi parempi, kuin marketista haettu puoli-ilmainen peruna.

Et siis usko tuoreeseen lähiruokaan?

En. Mutta paikallisessa marketissa myydään alle 10km päässä kasvatettua perunaa. Minulle on ihan sama kasvako peruna 10 metrin vai 10 kilometrin päässä.

Vierailija
448/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuokin ihanuus pian loppuu kun alkaa tulla ikää ja erilaisia vaivoja tai jommankumman vanhemman terveys suorastaan romahtaa tai jotain muuta yllättävää sattuu. Itselleni tuo olisi aivan painajainen jo pelkästään 8 lapsen takia.

No hyvänen aika, eihän kenenkään terveyden "romahtamisesta" voi tietää. Omassa lapsuudessani näitä kymmenenkin lapsen isiä ja äitejä oli kylä täynnä ja tietysti se terveys kovassa fyysisessä työssä jossain vaiheessa romahtikin, mutta silloin lapset usein olivat jo omillaan.

Eihän sitä kukaan voikaan tietää, mutta elämässä voi tapahtua ihan mitä vain. Ihan mitä vain.

Näinhän se on :D, kannatta varautua kaikkeen ja parasta kun ei tee mitään!

Ja kaikista vaarallisin paikka on sänky, sinne on moni kuollut.

Vierailija
449/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"LAPSET saavat tehdä kotona töitä, jotka heitä kiinnostavat. Esimerkiksi esikoinen on paljon mukana metsäkonehommissa, vanhin tytär laittaa ruokaa.

– On heistä todella paljon apua, mutta en mitenkään oleta, että kaikki haluaisivat isompana elää maatilalla. He saavat itse valita, mitä haluavat tehdä.

Vuorisalo yrittää aina järjestää aikaa lapsille. Kun pienemmät ovat menneet nukkumaan, on aikaa jutella isompien kanssa. Joskus hän tekee reissuja pelkästään isompien lasten kanssa, joskus pienempien."

Ei tää nyt mun mielestä kovin kieroutuneelta vaikuta?

Ja me tiedämme tämän olevan totta miten? Edelleen, yksipuolinen tarina yhden ihmisen kertomana.

Todistetaakka on sulla. Miksi suostuisi haastateltavaksi jos ei pystyisi seisomaan sanojensa takana?? 

Vierailija
450/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saako noi lapset oikeasti olla lapsia, vai valjastetaaanko vanhemmat sisarukset kaitsemaan nuorempia ja maatilan töihin? ei sekään oikein ole.

Mitä vikaa siinä on, että sisarukset kaitsevat nuorempiaan? Sehän on ihan hyvää elämää - opettavaista ja harjoittelua, mielekästäkin. Samoin lapsille on yleensä mielekästä osallistua maatilan töihin - eläinten hoitamiseen ja niiden ruokkimiseen. Samalla kokevat olevansa tärkeä osa perheen elämässä ja hyödyksi. Se lisää lasten omanarvontuntoa ja itseluottamusta.

Samaa mieltä. Tuollaisessa perheessä se 15 v saa tehdä jo oikeita töitä, iloita uusien juttujen oppimisesta.

Ja mitää tekee 15 v kaupunkilaispoika? Vie roskat roskikseen ja imuroi ehkä huoneensa. Siinä ne vastuut.

Mitä haluaa. Esim. käy koulussa, harrastaa sählyä, punttia, kamppailulajeja tms. ja istuu tietokoneella. Konttorirotta siitä kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä tulee, kuin viljelijä.

Mitä ne maaseudulle jumiutuneet 30v peräkammarin pojat tekee.

Vierailija
451/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni lapsi haluaa osallistua perheen arkeen jos siihen annetaan mahdollisuus. Tämä taitaa unohtua nykyään kun kaikki on normi työelämästään niin kuormittuneita ja lasten kanssa oleminen on vain treeneihin kuskaamista.

Vierailija
452/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on ihan äärimmilleen romantisoituja juttuja. Noi teinilapset näyttää onnettomilta, asuvat metsänkeskellä ilman mitään ja aivan varmasti vahtivat pienempiä kun vanhemmilla niin paljon hommia ja joutuvat itsekkin osallistumaan. Tästä jäi päällimmäisenä tunne, että tämän äidin unelmaa tässä toteutetaan ei kenenkään muun. 

En koskaan haluaisi elää elämää, jossa ei olisi vapaata koskaan ja haisisin lampaan kakalta. Hyi. 

Aika realistinen näkemys. Harva haluaa takaisin 50-luvulle, elämä on nykyään helppoa ja mukavaa.

Minä taas en halua syödä markettien monta päivää vanhoja tuoretuotteita, mistä lienee tulevat. Ei se mitään 50-luvulle paluuta ole, jos haluaa kasvattaa omat juurekset ja vihannekset, hedelmät ja potut. Se on terveen ravinnon syömistä. Mutta kukin tavallaan. 

Googlaa Irina Björklundin kuva niin näet mitä luomuruuan ja omien paskajuuresten syöminen tekee terveydelle. Miten ihmiset voi olla näin sekasin.

En googlaa. Olen syönyt näin jo 72 vuotta ja minulla ei ole minkäänlaista lääkitystä eikä vaivoja. Olen terve kuin pukki, verenpaineet kuin nuorella ihmisellä ja työ maistuu edelleen ulkosalla kuten jo lapsena maaseudulla pienviljelystalossamme. 

Vierailija
453/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan onnistuu kaupungissakin. Ja okt-alueella onnistuu helposti. Ei tosin ole mitään syytä miksi itse kasvatettu peruna olisi sen parempi, kuin paikallisen farmarin kasvattama s-marketista haettu peruna.

Maista kuule itse. Itse kasvatettuna sen perunan saa heittää kattilaan suoraan maasta, s-marketista ostettuna se on parhaimmillaankin viettänyt monta päivää matkalla. Ero on oikeasti suuri.

Jahas, nytkö sitä perunaa ei sitten säilytetä siellä maakellarissa omenoiden, hillojen ja sienien sun muiden kanssa, vaan nostetaan suoraan mullasta kattilaan?

Oletko vuodenajoista kuullut juttua?

Tuossahan sanottiin, että itsekasvatettu peruna menee maasta kattilaan, kun taas inhottava markettiperuna voi olla monta päivää vanha.

Mikä tässä on ongelma? Itsekasvatettua perunaa haetaan maasta mullasta niinkauan kunnes kaikki perunat nostetaan syksyllä ja viedään maakellariin. Talvella haetaan maakellarin laarista perunat ja juurekset. 

Vierailija
454/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maista kuule itse. Itse kasvatettuna sen perunan saa heittää kattilaan suoraan maasta, s-marketista ostettuna se on parhaimmillaankin viettänyt monta päivää matkalla. Ero on oikeasti suuri.

Jahas, nytkö sitä perunaa ei sitten säilytetä siellä maakellarissa omenoiden, hillojen ja sienien sun muiden kanssa, vaan nostetaan suoraan mullasta kattilaan?

Varhaisperunalajikkeet kasvavat nopeasti. Niitä syödään kesällä suoraan pellosta. Talvilajikkeita pääsee maistelemaan elokuun puolella ja ne nostetaan kellariin syyskuussa.

Vierailija
455/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että toimii heille. Itselle olisi ahdistavaa että joka ikiseen paikkaan pitäisi lähtemällä lähteä ja kaikki aika menee talon ja eläimien hoitoon. Välillä on ihanaa vain kävellä viereisen talon kahvilaan mantelicroissantille

Juu ei tuo elämäntapa ole sinulle eikä minulle tarkoitettu. Mutta en usko että tuota naista haittaa ettei saa koska vain mantelicroissanttia. Ihailen ihmisiä jotka ovat noin viitseliäitä, itse olen mukavuudenhaluinen.

Miksi ihailet? Itse näen koko hommassa lähinnä psyykkiset ongelmat. (vrt. vapaaehtoisesti kodittomat)

Vierailija
456/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko se peruna jotenkin maagisesti paremmaksi, kun se on itse kasvatettu. En osaa maalata parempaa taulua kuin ammattimainen taiteilija enkä hoitaa sairasta paremmin kuin koulutettu sairaanhoitaja, miten osaisin kasvattaa paremman perunan kuin ammattimainen viljelijä.

Olen kasvattanut omia perunoita, ja täytyy sanoa, että uudet perunat itse kasvatettuna ovat erittäin maukkaita verrattuna kaupasta ostettuihin. Johtuuko sitten ammattiviljelyssä käytetyistä valtavista määristä tuholaismyrkkyjä ja keinotekoisia lannoitteita, että kaupasta ostetut uudet perunat ovat hyvinkin mauttomia itse kasvatettuihin verrattuna. Olen todennut tämän makueron joka vuosi, ja se on erittäin selvä itsekasvatettujen eduksi.

Vierailija
457/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluaa. Esim. käy koulussa, harrastaa sählyä, punttia, kamppailulajeja tms. ja istuu tietokoneella. Konttorirotta siitä kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä tulee, kuin viljelijä.

Mitä ne maaseudulle jumiutuneet 30v peräkammarin pojat tekee.

Kyllä siellä maallakin kouluja käydään. Voi olla, että kun touhuilee koneiden kanssa, lähtee vaikka opiskelemaan koneinsinööriksi. Näinkin on maatilan pojalle käynyt ja maatilan pojista voi tulla lääkäreitä, opettajia tai vaikka ihan konttorirotta.  Maatilan poika Jussi Vatasesta tuli näyttelijä, mutta edelleen tykkää tehdä osa-aikaisesti maatilan töitä kotitilallaan.

Vierailija
458/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuokin ihanuus pian loppuu kun alkaa tulla ikää ja erilaisia vaivoja tai jommankumman vanhemman terveys suorastaan romahtaa tai jotain muuta yllättävää sattuu. Itselleni tuo olisi aivan painajainen jo pelkästään 8 lapsen takia.

Maalaat piruja seinille. Isovanhempani hoitelivat 30 hehtaarin tilaansa yli 80 vuotiaiksi, tosin eläimiä heillä ei ollut enää loppuaikoina kuin 50 kanaa. Yksi heidän kuuden lapsensa lapsista jatkaa nyt siellä kun isovanhemmat lepäävät jo hautuumaalla. Eläimiä on taas jonkun verran ja hommat hoituvat vaikka käy myös osa-aikatyössä mutta kun pariskunta hommaa yhdessä, niin valmista tulee. 

Vierailija
459/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuottaa itse lihaa, lihakarja tarvitsee rehua. Se maksaa. Mikään elukka ei elä pelkällä itse kasvatetulla nurmirehulla.

Lammas elää pelkällä heinällä.

Ja äiti ei käy töissä, niin5 8 (+työmatka) tuntia jää viikossa tähän hommaan. Lapset kasvaa siinä sivussa, jos äiti haluaa noin elää.

Lammas ei elä pelkällä heinällä. Tarvitsee myös väkirehua.

Ei tarvitse.

Tarvitsee. Varsinkin jos lisääntyvät. Katso mikä tahansa ruokintasuositus.Suositus ei ole sama kuin välttämättömyys. Olisivat tainneet lampaat kuolla sukupuuttoon jo 100 vuotta sitten, kun väkirehua ei ollut ja viljaa ei annettu.

Vierailija
460/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on onnellisempi tehdessään työtä olemassaolonsa eteen kuin vain maatessaan sohvalla "rentoutumassa". Vaikka olisi raskastakin fyysisesti, niin mielen virkeys ja tekemisen mielekkyys kompensoi. Nykyään pyritään vaan helppouteen ja kaiken automaatioon, mutta se ei ole terveellistä.

Tätä mieltä olen myös. Ihminen tarvitsee merkityksen tunteen elämälleen mikä on luonnollisesti tullut siitä kun on tehty töitä metsästämällä/keräämällä/kasvattamalla ruokaa. Nykyään kun kaikki on automatisoitua, teemme töitä jonkun firman eteen oman itsemme sijaan eikä meiltä vaadita ponnisteluja ruuan tai minkään muun saamiseksi niin ihme jos ihminen on tylsistynyt ja jopa masentunut.

Tämän iltasanomien perheenäiti elää minun unelmaani (miinus tuo suurperhe, kaksi lasta olisi minun maximini :D ). Ihailtavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi