Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä

Vierailija
01.10.2022 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html

Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana

Kommentit (567)

Vierailija
461/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saako noi lapset oikeasti olla lapsia, vai valjastetaaanko vanhemmat sisarukset kaitsemaan nuorempia ja maatilan töihin? ei sekään oikein ole.

Mitä vikaa siinä on, että sisarukset kaitsevat nuorempiaan? Sehän on ihan hyvää elämää - opettavaista ja harjoittelua, mielekästäkin. Samoin lapsille on yleensä mielekästä osallistua maatilan töihin - eläinten hoitamiseen ja niiden ruokkimiseen. Samalla kokevat olevansa tärkeä osa perheen elämässä ja hyödyksi. Se lisää lasten omanarvontuntoa ja itseluottamusta.

Samaa mieltä. Tuollaisessa perheessä se 15 v saa tehdä jo oikeita töitä, iloita uusien juttujen oppimisesta.

Ja mitää tekee 15 v kaupunkilaispoika? Vie roskat roskikseen ja imuroi ehkä huoneensa. Siinä ne vastuut.

Mitä haluaa. Esim. käy koulussa, harrastaa sählyä, punttia, kamppailulajeja tms. ja istuu tietokoneella. Konttorirotta siitä kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä tulee, kuin viljelijä.

Mitä ne maaseudulle jumiutuneet 30v peräkammarin pojat tekee.

Kyllä siellä maallakin kouluja käydään. Voi olla, että kun touhuilee koneiden kanssa, lähtee vaikka opiskelemaan koneinsinööriksi. Näinkin on maatilan pojalle käynyt ja maatilan pojista voi tulla lääkäreitä, opettajia tai vaikka ihan konttorirotta.  Maatilan poika Jussi Vatasesta tuli näyttelijä, mutta edelleen tykkää tehdä osa-aikaisesti maatilan töitä kotitilallaan.

Voi siellä kaupungissakin tehdä muuta, kuin käyttää huumeita ja puukottaa ihmisiä 15-vuotiaana.

Vierailija
462/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saako noi lapset oikeasti olla lapsia, vai valjastetaaanko vanhemmat sisarukset kaitsemaan nuorempia ja maatilan töihin? ei sekään oikein ole.

Mitä vikaa siinä on, että sisarukset kaitsevat nuorempiaan? Sehän on ihan hyvää elämää - opettavaista ja harjoittelua, mielekästäkin. Samoin lapsille on yleensä mielekästä osallistua maatilan töihin - eläinten hoitamiseen ja niiden ruokkimiseen. Samalla kokevat olevansa tärkeä osa perheen elämässä ja hyödyksi. Se lisää lasten omanarvontuntoa ja itseluottamusta.

Samaa mieltä. Tuollaisessa perheessä se 15 v saa tehdä jo oikeita töitä, iloita uusien juttujen oppimisesta.

Ja mitää tekee 15 v kaupunkilaispoika? Vie roskat roskikseen ja imuroi ehkä huoneensa. Siinä ne vastuut.

Mitä haluaa. Esim. käy koulussa, harrastaa sählyä, punttia, kamppailulajeja tms. ja istuu tietokoneella. Konttorirotta siitä kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä tulee, kuin viljelijä.

Kyllä siellä maallakin kouluja käydään. Voi olla, että kun touhuilee koneiden kanssa, lähtee vaikka opiskelemaan koneinsinööriksi. Näinkin on maatilan pojalle käynyt ja maatilan pojista voi tulla lääkäreitä, opettajia tai vaikka ihan konttorirotta.  Maatilan poika Jussi Vatasesta tuli näyttelijä, mutta edelleen tykkää tehdä osa-aikaisesti maatilan töitä kotitilallaan.

Voi siellä kaupungissakin tehdä muuta, kuin käyttää huumeita ja puukottaa ihmisiä 15-vuotiaana.

Voiko maalla tehdä muuta? Kaikkein todennäköisimmin väkivaltainen kuolema tulee maalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuokin ihanuus pian loppuu kun alkaa tulla ikää ja erilaisia vaivoja tai jommankumman vanhemman terveys suorastaan romahtaa tai jotain muuta yllättävää sattuu. Itselleni tuo olisi aivan painajainen jo pelkästään 8 lapsen takia.

No hyvänen aika, eihän kenenkään terveyden "romahtamisesta" voi tietää. Omassa lapsuudessani näitä kymmenenkin lapsen isiä ja äitejä oli kylä täynnä ja tietysti se terveys kovassa fyysisessä työssä jossain vaiheessa romahtikin, mutta silloin lapset usein olivat jo omillaan.

Eihän sitä kukaan voikaan tietää, mutta elämässä voi tapahtua ihan mitä vain. Ihan mitä vain.

Ja senkö takia ei kannata elää oman näköistä elämää? Se mitä vain ei tapahtuisi kaupungissa?

Voisi toki tapahtua, mutta sillä ei todennäköiesti olisi yhtä katastrofaalisia seurauksia.

Vierailija
464/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"LAPSET saavat tehdä kotona töitä, jotka heitä kiinnostavat. Esimerkiksi esikoinen on paljon mukana metsäkonehommissa, vanhin tytär laittaa ruokaa.

– On heistä todella paljon apua, mutta en mitenkään oleta, että kaikki haluaisivat isompana elää maatilalla. He saavat itse valita, mitä haluavat tehdä.

Vuorisalo yrittää aina järjestää aikaa lapsille. Kun pienemmät ovat menneet nukkumaan, on aikaa jutella isompien kanssa. Joskus hän tekee reissuja pelkästään isompien lasten kanssa, joskus pienempien."

Ei tää nyt mun mielestä kovin kieroutuneelta vaikuta?

Ja me tiedämme tämän olevan totta miten? Edelleen, yksipuolinen tarina yhden ihmisen kertomana.

Haluaisin mielelläni kuulla niiden lasten mielipiteitä, enkä vain äidin, jonka mielestä kaikki on aivan fantsua.

Vierailija
465/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuokin ihanuus pian loppuu kun alkaa tulla ikää ja erilaisia vaivoja tai jommankumman vanhemman terveys suorastaan romahtaa tai jotain muuta yllättävää sattuu. Itselleni tuo olisi aivan painajainen jo pelkästään 8 lapsen takia.

Maalaat piruja seinille. Isovanhempani hoitelivat 30 hehtaarin tilaansa yli 80 vuotiaiksi, tosin eläimiä heillä ei ollut enää loppuaikoina kuin 50 kanaa. Yksi heidän kuuden lapsensa lapsista jatkaa nyt siellä kun isovanhemmat lepäävät jo hautuumaalla. Eläimiä on taas jonkun verran ja hommat hoituvat vaikka käy myös osa-aikatyössä mutta kun pariskunta hommaa yhdessä, niin valmista tulee. 

Hieno juttu! Mutta jos jompikumpi heistä sairastuu niin ettei pysty hoitamaan tilaa, miten tilan sitten käy?

Vierailija
466/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Jogurtit, juustot jne tekee itse naapurin maidosta, ei osta kaupasta.

Siis leivänpäällisjuustotkin tekee itse? Aika isot tilat korkealla hygienialla pitää olla, jotta tuo on mitenkään mahdollista, ja paljon aikaa. Kuka hoitaa pienet lapset, kun äiti tekee juustoa ja jugurttia?

Ja jauhaa itse jauhelihat. 🤔

Jauhelihan jauhamiseen on sähkökäyttöinen mylly. Elän yksin mutta minullakin on sellainen mylly ja ostan lihat ja jauhan itse. Mikä ihme tuo nyt on. Metsästäjät tuovat mulle villisikaa ja kaurista, ne on paloiteltu sopiviksi mutta niistä voi jauhaa myös jauhelihan. Tässäkin on takana se, että tiedän mitä se jauheliha sisältää. 

Vierailija
467/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne lapset pitävät sisarusten kaitsemisesta ja maatilan töistä.

Missä ne lapset ovat sanoneet niin?

Vierailija
468/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi ja itsekin olen asunut kaupungissa ja kasvattanut lapseni täällä. Kommentoin vain sitä, ettei se nuoruus maalla aina ole niin surkeaa. Maatalossa 15 v pääsee tekemään jo monenlaisia "oikeita " töitä ja samalla tavalla siellä käydään koulut, päästään ylioppilaaksi ja suunnataan kaupunkeihin opiskelemaan. En ymmärtänyt sitä, miksi ko perheen 15 v nuorta niin kovasti säälittiin siitä, kun osallistuu jo maatilan töihin.

Vierailija
469/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä perheenäiti kartuttaa eläkettään?

Vierailija
470/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se, jos lapset pakotetaan jo varhaisessa vaiheessa töihin ja vastuuseen, eikä anneta leikkiä ja olla lapsia, altistaa vakaville luonnehäiriöille.

Vierailija
471/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvänen aika, eihän kenenkään terveyden "romahtamisesta" voi tietää. Omassa lapsuudessani näitä kymmenenkin lapsen isiä ja äitejä oli kylä täynnä ja tietysti se terveys kovassa fyysisessä työssä jossain vaiheessa romahtikin, mutta silloin lapset usein olivat jo omillaan.

Eihän sitä kukaan voikaan tietää, mutta elämässä voi tapahtua ihan mitä vain. Ihan mitä vain.

Juu ja sitä pitää ruveta pelkäämään jo nuorena, ettei vain mitään tapahtuisi. Varo ja pelkää kaikkea.

Vierailija
472/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaat piruja seinille. Isovanhempani hoitelivat 30 hehtaarin tilaansa yli 80 vuotiaiksi, tosin eläimiä heillä ei ollut enää loppuaikoina kuin 50 kanaa. Yksi heidän kuuden lapsensa lapsista jatkaa nyt siellä kun isovanhemmat lepäävät jo hautuumaalla. Eläimiä on taas jonkun verran ja hommat hoituvat vaikka käy myös osa-aikatyössä mutta kun pariskunta hommaa yhdessä, niin valmista tulee. 

Hieno juttu! Mutta jos jompikumpi heistä sairastuu niin ettei pysty hoitamaan tilaa, miten tilan sitten käy?

No jokaisen kohdalla voisi ajatella noin, entäs jos sairastun? Onneksi suurin osa ihmisistä ei ajattele noin negatiivisesti, vaan uskaltavat elää. Jos jotain tapahtuu, toimitaan sitten sen tilanteen mukaan. 

"Optimisti näkee puoliksi täynnä olevan vesilasin, kun sama lasi on pessimistin mielestä nimenomaan puoliksi tyhjä. Kansanviisaus antaa ymmärtää, että pessimismin sukuiseen mielipahaan eli vitutukseen voisi jopa kuolla."

Vierailija
473/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut luonnon olosuhteissa metsässä. Lapsena toivoin pääseväni sieltä ihmisten ilmoille. 16-vuotiaana lähdin opiskelemaan. Ei koskaan enää metsään eikä luonnon armoille.

Kasvoitko jossain susilauman keskellä, vai asuitko risumajassa? Vai mitä tämä luonnon olosuhteissa metsässä kasvaminen tarkoittaa?

Vierailija
474/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä jäi jutusta puuttumaan, oli se, että pajonko menee eläinten ruokiin rahaa. Ja miten paljon menee siihen kun keväisin ostetaa siemmenet sun muut tykötarpeet, että saadaan olla ns. omavaraisia. Ihan tavallista "maalaistalon" elämää.

Öö, miksi eläinten ruokiin menisi rahaa? Miksi siemenet ostettaisiin?

Osa noista kasveista on sellaisia yksivuotisia, että pitää ostaa joko siemeniä tai taimia. Porkkanat esimerkiksi, mutta siemenperunoiksi voi käyttää omia pottuja.

Millä sinä luulet noiden eläinten elävän, pelkällä heinällä ja kerpuillako? Joo, niin ne elivät ennen , mutta voi tulla melko vähän kananmunia ilman ostorehua.

Porkkanat? Öö, porkkanat kasvatetaan porkkanoista. Omiksi tarpeiksi munia saa oikein riittävästi ilman ostorehua.

Mitä ihmeen ostorehua kanoille? Eivät kanat rehuja syö. 

Huokaus. Kyllä syö rehua. Etkö ole ikinä kananrehusta kuullut?

Me täällä Italiassa heittelemme kasvimaalta talvisalaatteja ja kaaleja, joita jo etanat ja jotkut muut ovat nakerrelleet, kanan ruoaksi. Lisäksi kasvatamme itse maissia, josta kanat saavat osansa. Yleensä kanoille jos nyt ei satoja kanoja ole, riittää omalta maalta tulevat "rehut" yrtit ja nokkoset. Emme ole koskaan erityisia rehuja muutamalle kanalle ja kukolle ostaneet ja hyvin ovat munineet kunnon luomumunia. Että semmoista. 

Vierailija
475/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko se peruna jotenkin maagisesti paremmaksi, kun se on itse kasvatettu. En osaa maalata parempaa taulua kuin ammattimainen taiteilija enkä hoitaa sairasta paremmin kuin koulutettu sairaanhoitaja, miten osaisin kasvattaa paremman perunan kuin ammattimainen viljelijä.

En tiedä mistä johtuu, mutta minä muutin kesällä maalle ja ensimmäistä kertaa elämässäni myös kasvatin perunoita. Syystä tai toisesta maistuvat paremmalta kuin mikään peruna mitä aiemmin olen syönyt. Ehkä sitten vaan olen luonnonlahjakkuus. Sitä en tajua miksi sinua harmittaa että joku muu pitää enemmän itse kasvattamistaan kasviksista?

Ei mitenkään, kyseenalaistin vain omien kasvisten ylivertaisuuden. Olen itsekin kasvattanut chilejä.

Puoli hehtaaria vai oliko koko hehtaari viljelty chiliä? Vai oliko kukkapurkkiviljely ikkunalaudalla?

Vierailija
476/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että toimii heille. Itselle olisi ahdistavaa että joka ikiseen paikkaan pitäisi lähtemällä lähteä ja kaikki aika menee talon ja eläimien hoitoon. Välillä on ihanaa vain kävellä viereisen talon kahvilaan mantelicroissantille

Juu ei tuo elämäntapa ole sinulle eikä minulle tarkoitettu. Mutta en usko että tuota naista haittaa ettei saa koska vain mantelicroissanttia. Ihailen ihmisiä jotka ovat noin viitseliäitä, itse olen mukavuudenhaluinen.

Miksi ihailet? Itse näen koko hommassa lähinnä psyykkiset ongelmat. (vrt. vapaaehtoisesti kodittomat)

Itse näen koko hommassa sen, ettei vaan ole parempaakaan tekemistä, vrt. ihmiset jotka tekee töitä, vaikka rahaa on vaikka poltettavaksi kun elämässä ei muuten ole sisältöä. Tosin harva lottovoittaja oikeasti jatkaa työntekoa.

Vierailija
477/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko se peruna jotenkin maagisesti paremmaksi, kun se on itse kasvatettu. En osaa maalata parempaa taulua kuin ammattimainen taiteilija enkä hoitaa sairasta paremmin kuin koulutettu sairaanhoitaja, miten osaisin kasvattaa paremman perunan kuin ammattimainen viljelijä.

En tiedä mistä johtuu, mutta minä muutin kesällä maalle ja ensimmäistä kertaa elämässäni myös kasvatin perunoita. Syystä tai toisesta maistuvat paremmalta kuin mikään peruna mitä aiemmin olen syönyt. Ehkä sitten vaan olen luonnonlahjakkuus. Sitä en tajua miksi sinua harmittaa että joku muu pitää enemmän itse kasvattamistaan kasviksista?

Perunan viljely on kyllä koko lailla helpompaa kuin taulun maalaaminen tai sinfonian säveltäminen.

Kun perunan kylvää maahan, se tietää itse mitä pitää tehdä.

Kuhan muistaa laittaa ituset ylöspäin, jotta kasvaa oikeaan suuntaan. 🤪

Vierailija
478/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, kyseenalaistin vain omien kasvisten ylivertaisuuden. Olen itsekin kasvattanut chilejä.

Puoli hehtaaria vai oliko koko hehtaari viljelty chiliä? Vai oliko kukkapurkkiviljely ikkunalaudalla?

Kukkapurkkiviljelyä. En nyt tietenkään käyttäisi enempää aikaa chilien viljelyyn, kun niitä saa halvalla nettikaupoista. Pientä puuhastelua vaan.

Vierailija
479/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että toimii heille. Itselle olisi ahdistavaa että joka ikiseen paikkaan pitäisi lähtemällä lähteä ja kaikki aika menee talon ja eläimien hoitoon. Välillä on ihanaa vain kävellä viereisen talon kahvilaan mantelicroissantille

Juu ei tuo elämäntapa ole sinulle eikä minulle tarkoitettu. Mutta en usko että tuota naista haittaa ettei saa koska vain mantelicroissanttia. Ihailen ihmisiä jotka ovat noin viitseliäitä, itse olen mukavuudenhaluinen.

Miksi ihailet? Itse näen koko hommassa lähinnä psyykkiset ongelmat. (vrt. vapaaehtoisesti kodittomat)

Psyykkisiä ongelmia esiintyy juurikaan tuollaisessa elämäntavassa. Sen sijaan hengetön ja luonnosta irtaantunut non sens -nykykaupunkilaiselämä näyttää tuottavan tilastojen valossa psyykkisiä ongelmia yllinkyllin.

Vierailija
480/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunan viljely on kyllä koko lailla helpompaa kuin taulun maalaaminen tai sinfonian säveltäminen.

Kun perunan kylvää maahan, se tietää itse mitä pitää tehdä.

Turha siis kuvitella, että se itse kasvatettu peruna olisi parempi, kuin marketista haettu puoli-ilmainen peruna.

Siitä itse kasvatetusta tiedät millä olet lannoittanut ja varsinkin mitä et ole ruiskuttanut kasvukauden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän