No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html
Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.
Kunnon kellari kuuluu heillä olevan perunoita ja juureksia varten. Sellaisissa ennenkin säilytettiin maaseudulla. Jääkaappiakaan ei ollut vielä läheskään kaikilla 50-60 luvuilla, pakasteista puhumattakaan ja sähköttömiä töllejä oli myös , mutta kellarissa säilyivät voit ja maidotkin. Laajenna hieman horisonttiasi ja lukaise miten agraariyhteiskunnassa elettiin Suomessa ennen. Säilömismenetlmiä on monia, katso kaupan hyllystä: maustekurkkua voi säilöä itse ja tulee parempaa kuin kaupan hyllystä, kun itse kasvattaa kurkut ja tillin, ei tarvi ostaa kuin etikkaa ja vähän sokeria ja suolaa joukkoon. Sata purkkia kun tekee, riittää varmasti yli talven. Tomaatteja voi kuivattaa ison läjän kun heillä on iso leivinuuni. Omenat käärittiin ennen yksitellen paperiin ja kellarissa säilyivät hyvin. Kaikkea voi myös kuivattaa, esim. sieniä. Marjat hilloiksi. Omenasosetta säilöön.
Tai sitten voi ostaa kaupasta ja jää aikaa muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.
Ne säilyy maakellarissa, kokemusta on. Marjat voi survoa saaveihin tai laittaa ulkovarastoon pakastearkkuun. Hehän asuvat maalla omakotitalossa.
Perhe käy kaupassa aivan samaan tapaan kuin muutkin lapsiperheet.. kasvis, juures ja omenakausi on Suomessa olemattoman lyhyt, ja analyysi huono ko. tuotteilla.
Pelkkää lampaanlihaa ei kukaan viitsi mäykyttää montaa kertaa vuodessa. On sitkeää ja rasvaista
Sokerit, jogurtit, hedelmät, leivät, pullat, jauhot, perunat, kanan, jauhelihan, lohen hne. jne. perhe ostaatasan varmaan kaupasta.
Omavaraisuus tuollaisessa perheessä on vain vitsi
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksasta lapsesta saa noin 15 000 euroa vuodessa lapsilisiä.
Sillä saa joka päivä ostettua 41 litraa maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
squash Vierailija kirjoitti:
En suosittele kirjoitti:
Ihan kiva artikkeli, mutta itselle tulee aina tuosta sellainen olo, että aikuis(t)en visio jyrää lasten mahdollisuudet tavalliseen elämään. Kunhan kasvavat ja itsenäistyvät, valitsevat todennäköisesti ihan päinvastaisen elämäntavan. Ja odottavat sitä kotoa lähdön hetkeä kuin kuuta nousevaa. Siis kolmoiskerrossängyt, ihan oikeasti...???
Itsellänikin on kaikenlaisia visioita, periaatteita ja haaveita, mutta yritän silti olla käyttämättä perhettäni niiden toteutuksen välineenä. En väitä, etteikö noilla lapsilla olisi kaikki oikein hyvin ja varmaan jää kivoja lapsuusmuistoja. Mutta silti, jo pelkkä tuo tilanahtaus tuolla ihmismäärällä väistämättä tekee sen, että lapsista tulee jonkinlaista massaa. Jokaisen pitää koko ajan jaksaa ottaa kaikki muut huomioon kaikessa, mikä toki voi olla luonnetta jalostavaa, mutta myös jollain tapaa tukahduttaa mahdollisuudet omaan vapauteen ja reviiriin lapsuuden aikana.
Tunnen pari tämän tyylistä perhettä ja aina jään miettinään näitä samoja juttuja. Omavaraisuuden tavoitteluun nämä pohdinnat liittyvät sikäli, että siihen liittyy jonkinasteinen pyrkimys eristäytymiseen yhteiskunnasta, vaikka äiti tuossa jutussa muuta väittääkin. Lisäksi on ihan puppua väittää, että lapset tekevät niitä töitä, joista tykkäävät - tuo systeemi ei pyörisi, jos ei lapsilla olisi huomattavia vastuita kotona. Vaikka se saadaan tuossa kuulostamaan hauskalta, niin kuinka monen 14-vuotias täällä laittaa ilomielin ja oma-aloitteisesti päivästä toiseen ruokaa 10-henkiselle perheelle? Tai edes nelihenkiselle? Ilomielin teen itse sen ruoan tai lämmitän vaikka eineksiä, jotta lapseni saa käyttää aikansa harrastuksiin ja kavereiden kanssa hengailuun sen sijaan, että kantaisi mielestäni perheen vamhemmille kuuluvia vastuita. Ja siis itsellänikin on viisi lasta, joten jotain perspektiiviä löytyy.
Vähemmän kunnianhimoiset omavaraisuustavoitteet mahdollistaisivat tällekin äidille (ja isälle? Ei käynyt selkeästi ilmi, mitä hän puuhailee) ulkopuolisen ansiotyön, jolla taas voisi saada vaikka vähän lisää niitä neliöitä ja helpompaa ruoanlaittoa, ettei tarvitse lapsia siihen vastuuttaa.
Mielestäni tuon vanhimman tyttären asennot noissa kuvissa olivat aika paljon puhuvia sen suhteen, mitä hän kokee äidin vision näytekappaleena olemisesta.
Luitko edes juttua? Kerrottiin selkeästi mitä isä puuhailee.
Metsäkoneenkuljettaja, juu, mutta tekeekö sitä itselleen vai muille ja kuinka käytännössä onnistuu, jos oikeasti tekee vuoden ympäri pitkää päivää noissa hommissa eikä kyse ollut jostain sesongeista. Silloinhan äiti ja lapset todellakin pyörittävät koko tilan ja kaiken muun arjen keskenään.
Saisi olla aika paljon metsää jos olisi metsäkoneenkuljettaja ihan vaan omissa metsissään. Eikä muuten ne koneetkaan ole kovin halpoja.
Herranjumala teitä pöhköjä. Meitähän on pilvin pimein kaupunkilaismetsänomistajia ( perimme aikoinaan ne metsät,kun vanhemmat muuttivat yläkertaan) . Noh, niitä metsiähän nämä metsäkoneurakoitsijat hoitaa,kun me myydään välillä ylimääräistä kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon kellari kuuluu heillä olevan perunoita ja juureksia varten. Sellaisissa ennenkin säilytettiin maaseudulla. Jääkaappiakaan ei ollut vielä läheskään kaikilla 50-60 luvuilla, pakasteista puhumattakaan ja sähköttömiä töllejä oli myös , mutta kellarissa säilyivät voit ja maidotkin. Laajenna hieman horisonttiasi ja lukaise miten agraariyhteiskunnassa elettiin Suomessa ennen. Säilömismenetlmiä on monia, katso kaupan hyllystä: maustekurkkua voi säilöä itse ja tulee parempaa kuin kaupan hyllystä, kun itse kasvattaa kurkut ja tillin, ei tarvi ostaa kuin etikkaa ja vähän sokeria ja suolaa joukkoon. Sata purkkia kun tekee, riittää varmasti yli talven. Tomaatteja voi kuivattaa ison läjän kun heillä on iso leivinuuni. Omenat käärittiin ennen yksitellen paperiin ja kellarissa säilyivät hyvin. Kaikkea voi myös kuivattaa, esim. sieniä. Marjat hilloiksi. Omenasosetta säilöön.
Täytyy olla hyvät säilytystilat, jos 100 purkkia säilykekurkkujakin tekee.
No mikäs siinä jos tykkää. Mä en jaksaisi tuollaista.
Hienoa, että on onnellinen. Ovatko lapset? Pisti silmään tuossa kuvassa heistä, miten kaikilla on mätsäävät paidat- yleensä se ei ole kovin hyvä merkki. Näissä perheissä äiti voi olla kontrolloiva, ja mikromanageroi lasten asioita.
Oman ruoan syöminen on tosi upea juttu. Kasvissosekeitossa ei juuri kaloreita ole ja sitä syödään jutun mukaan usein, en osaa sanoa on tämä hyväksi lapsille vai ei. Syövätköhän kalaa ollenkaan? Lampaanlihasta ja kanoista puhuttiin. Entäs leipä? Jos kauppaan menee viikossa esim. 30e, pelkkä maito maksaa ainakin 20e. Vähän haiskahtaa, ehkä?
On tuossa se järki, että jos nainen ei halua olla työelämässä vaan kotiäiti, niin tietenkin kannattaa mahdollisimman paljon itse kasvattaa syötävää, jos maata kerran on. Ja leipoa itse leivät. Ja mies siis on töissä ja ansaitsee. Olisi se aika rumba, jos nainenkin olisi noin isossa perheessä palkkatyössä niin kuskata kolme lasta päiväkotiin, huolehtia isommat kouluun jne ja molemmat vanhemmat klo 8-16 töissä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä jäi jutusta puuttumaan, oli se, että pajonko menee eläinten ruokiin rahaa. Ja miten paljon menee siihen kun keväisin ostetaa siemmenet sun muut tykötarpeet, että saadaan olla ns. omavaraisia. Ihan tavallista "maalaistalon" elämää.
Öö, miksi eläinten ruokiin menisi rahaa? Miksi siemenet ostettaisiin?
Mitä lapset sanoo, kun hoitamansa eläimet tulevat pöytiin? kuka tämän homman käytännössä tekee, ovatko lapset siinä mukana?
Ammattiteurastaja. Ei sitä mennä katsomaan.
Jokainen valitsee oman tapansa toimia. Näin lapsena hirven kaadon, lihan leikkuun ja jauhelihan tekemisen ja opin, mistä ruoka tulee. Ainoa kerta, kun olen lapsena eläintä surrut, oli lemmikkikoiran kuolema.
"Monissa suomalaisissa teurastamoissa eläimiä kohdellaan julmasti ja välinpitämättömästi. Tainnutuksen epäonnistuminen aiheuttaa eläimille turhaa kärsimystä. Toimittajana Riikka Kaihovaara."
Katso tästä dokumentti suomalaisista ammattiteurastajista työssään:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että on onnellinen. Ovatko lapset? Pisti silmään tuossa kuvassa heistä, miten kaikilla on mätsäävät paidat- yleensä se ei ole kovin hyvä merkki. Näissä perheissä äiti voi olla kontrolloiva, ja mikromanageroi lasten asioita.
Oman ruoan syöminen on tosi upea juttu. Kasvissosekeitossa ei juuri kaloreita ole ja sitä syödään jutun mukaan usein, en osaa sanoa on tämä hyväksi lapsille vai ei. Syövätköhän kalaa ollenkaan? Lampaanlihasta ja kanoista puhuttiin. Entäs leipä? Jos kauppaan menee viikossa esim. 30e, pelkkä maito maksaa ainakin 20e. Vähän haiskahtaa, ehkä?
Lapset ovat onnellisia, heistä on seuraa toisillensa ja pitävät työnteosta. Kaupunkilaiskakarat käyttävät huumeita ja potkivat mummoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[l
Minulla on neljävuotias lapsi, ja hän ei kyllä hoitaisi yksi- ja kolmevuotiasta pikkusisarusta, ei suoriutuisi siitä vaikka haluaisi ja pyydettäisiin. Itselleen osaa ottaa jonkun jugurtin jääkaapista, mutta siinä se.
Kertoo kyllä sinustakin.
Niin kertookin. Nimittäin sen, että annan lapseni olla lapsi ja nauttia lapsuudestaan. Enkä vaadi häneltä isojen ihmisten vastuita ja tekemisiä.
Meidä nelivuolias onn lapsi ja nauttii lapsuudesta. On aivan ihastunut, kun saa päiväkodista tultuaan hoitaa meidä 1- vuotiasta. Tosi tomera kaikin puolin, hoitanut innoissaan vauvasta asti häntä.
Kierrätyksestä puhutaan mutta lapsia on 6-7 liikaa.
Vierailija kirjoitti:
On tuossa se järki, että jos nainen ei halua olla työelämässä vaan kotiäiti, niin tietenkin kannattaa mahdollisimman paljon itse kasvattaa syötävää, jos maata kerran on. Ja leipoa itse leivät. Ja mies siis on töissä ja ansaitsee. Olisi se aika rumba, jos nainenkin olisi noin isossa perheessä palkkatyössä niin kuskata kolme lasta päiväkotiin, huolehtia isommat kouluun jne ja molemmat vanhemmat klo 8-16 töissä kiinni.
Sen takia niitä lapsia tehdään mahdollisimman monta, että nämä voivat hoitaa kotityöt, peltotyöt ja nuoremmat lapset, ja äitylille jää aikaa hehkuttaa perheen onnea iltapäivälehdissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksasta lapsesta saa noin 15 000 euroa vuodessa lapsilisiä.
Sillä saa joka päivä ostettua 41 litraa maitoa.
"Suomessa elää 270 000 lypsylehmää, joista jokainen poikii kerran vuodessa. Tämä tarkoittaa edellisen tarinan toistumista joka vuosi 270 000 kertaa. 270 000 surun tarinaa, joista jokainen on liikaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat onnellisia, heistä on seuraa toisillensa ja pitävät työnteosta. Kaupunkilaiskakarat käyttävät huumeita ja potkivat mummoja.
Huumeita saa maaseudullakin ja niille onkin käyttöä, kun ei ole muutakaan tekemistä.
Tämä on ohis tuosta maidosta. Minä olen lopettanut ihan itse maidon juomisen 1v. Ei kaikki suomalaiset maitoa lipitä. Maito maistuu minun mielestäni. 1.sanani ei ollut äiti vaan vettä. Pakko oli alkaa puhua ettei enää tungettu lisää maitoa 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[l
Minulla on neljävuotias lapsi, ja hän ei kyllä hoitaisi yksi- ja kolmevuotiasta pikkusisarusta, ei suoriutuisi siitä vaikka haluaisi ja pyydettäisiin. Itselleen osaa ottaa jonkun jugurtin jääkaapista, mutta siinä se.
Kertoo kyllä sinustakin.
Niin kertookin. Nimittäin sen, että annan lapseni olla lapsi ja nauttia lapsuudestaan. Enkä vaadi häneltä isojen ihmisten vastuita ja tekemisiä.
Meidä nelivuolias onn lapsi ja nauttii lapsuudesta. On aivan ihastunut, kun saa päiväkodista tultuaan hoitaa meidä 1- vuotiasta. Tosi tomera kaikin puolin, hoitanut innoissaan vauvasta asti häntä.
Ai niin että sinä olet sillä aikaa ulkotöissä? Niin varmaan joo. Koska siitähän tuossa oli puhe.
Minkä huoneen? Tuossa jutun perheessä vanhempien lasten "oma tila" on sermin takana.