No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html
Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana
Kommentit (567)
Todella ihailtava elämäntapa ja lapsille ehkä paras mahdollinen kasvuympäristö.
Mutta itsestäni ei olisi tuohon. Olen liian mukavuudenhaluinen. En ole koskaan edes haaveillut kesämökistä. Se on minulle yhtä kuin työleiri josta ei pääse irtautumaan. Tykkään kyllä auttaa muita pihatöissä, jos apuani pyydetään. Siinä sielu lepää ja saa hyötyliikuntaa.
Herään joka arkiaamu viideltä töihin ja kotona olen ennen puoli viittä. Tuossa on ihan tarpeeksi arkeen. Viikonloput menee rauhoittuessa ja rentoudesta nauttien. Ehkä jaksaisin jotain persiljaa kasvattaa ruukussa. Siinä se.
Iso ihailu artikkelin perheelle! Kyllä omavaraisuus kannattaa. Tuleehan se itse kasvatettu ravinto edullisemmaksi kuin mikroateriat ja woltilta tilaamiset. Terveellisyydestä puhumattakaan!
Noin vähänkö se vie lampaille vettä? Yks pieni saavi ja pari kastelukannua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kiinnostaa, että kuinka ne teidän porkkanat ym kestää talven yli hyvinä siellä maakellarissa, mutta jääkaapin viileäosiossa menevät kyllä takuulla kuukaudessa nahkeiksi? Vai kuivattunako te vain talven yli kaikkea vihannesta syötte?
Tota, kyllä ne kaupankin porkkanat on korjattu pelloista syksyllä ja niitä myydään aina seuraavaan satoon saakka.. Porkkana säilyy korjuun jälkeen noin 8 kuukautta. Mutta ei tosiaan jääkaapissa.
Täältä voi lukea porkkanoiden ihmeellisestä maailmasta.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000736113.html
Tuota minäkin jäin miettimään, että mistä tuo kysyjä oikein kuvittelee sen kotimaisen porkkanan tulevan kauppaan helmikuussa jos ne ei säily talven yli? Hangenko alta niitä kaivetaan?
Ammattimaisissa säilytystiloissa varmaan säilytetään, sellaisissa, joissa lämpötila ja kosteus ja pimeys on optimoitu. Koti on eri asia.
Erityisesti pimeyden optimointi on tärkeää, maakellarissa ei ole tarpeeksi optimaalista pimeyttä. Moni viljelijä myy talvella juureksia torilla, niilläkin on pimeyden optimoijat kellareissaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta itsestäni ei olisi tuohon. Olen liian mukavuudenhaluinen. En ole koskaan edes haaveillut kesämökistä. Se on minulle yhtä kuin työleiri josta ei pääse irtautumaan. Tykkään kyllä auttaa muita pihatöissä, jos apuani pyydetään. Siinä sielu lepää ja saa hyötyliikuntaa.
Herään joka arkiaamu viideltä töihin ja kotona olen ennen puoli viittä. Tuossa on ihan tarpeeksi arkeen. Viikonloput menee rauhoittuessa ja rentoudesta nauttien. Ehkä jaksaisin jotain persiljaa kasvattaa ruukussa. Siinä se.
Iso ihailu artikkelin perheelle! Kyllä omavaraisuus kannattaa. Tuleehan se itse kasvatettu ravinto edullisemmaksi kuin mikroateriat ja woltilta tilaamiset. Terveellisyydestä puhumattakaan!
Itse varmaan ampuisin itseni jos joutuisin tuollaiseen työhelvettiin, tuskin kannattaisi omavaraisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kiinnostaa, että kuinka ne teidän porkkanat ym kestää talven yli hyvinä siellä maakellarissa, mutta jääkaapin viileäosiossa menevät kyllä takuulla kuukaudessa nahkeiksi? Vai kuivattunako te vain talven yli kaikkea vihannesta syötte?
Tota, kyllä ne kaupankin porkkanat on korjattu pelloista syksyllä ja niitä myydään aina seuraavaan satoon saakka.. Porkkana säilyy korjuun jälkeen noin 8 kuukautta. Mutta ei tosiaan jääkaapissa.
Tuota minäkin jäin miettimään, että mistä tuo kysyjä oikein kuvittelee sen kotimaisen porkkanan tulevan kauppaan helmikuussa jos ne ei säily talven yli? Hangenko alta niitä kaivetaan?
Ammattimaisissa säilytystiloissa varmaan säilytetään, sellaisissa, joissa lämpötila ja kosteus ja pimeys on optimoitu. Koti on eri asia.
Erityisesti pimeyden optimointi on tärkeää, maakellarissa ei ole tarpeeksi optimaalista pimeyttä. Moni viljelijä myy talvella juureksia torilla, niilläkin on pimeyden optimoijat kellareissaan.
Olen se säilytyksestä kysynyt kerrostaloasuja. Mustä minä olisin voinut tietää, että maalla on aina maakellari? Ja että millaisia on maakellarit? En ole koskaan käynyt yhdessäkään maalaistalon tapaisessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se säilytyksestä kysynyt kerrostaloasuja. Mustä minä olisin voinut tietää, että maalla on aina maakellari? Ja että millaisia on maakellarit? En ole koskaan käynyt yhdessäkään maalaistalon tapaisessakaan.
Et kysynyt onko maalla on aina maakellari tai millaisia ne ovat, vaan yritit saivarrellen kyseenalaistaa miten porkkanat säilyvät siellä.
"Nyt kyllä kiinnostaa, että kuinka ne teidän porkkanat ym kestää talven yli hyvinä siellä maakellarissa, mutta jääkaapin viileäosiossa menevät kyllä takuulla kuukaudessa nahkeiksi? Vai kuivattunako te vain talven yli kaikkea vihannesta syötte?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kysynyt onko maalla on aina maakellari tai millaisia ne ovat, vaan yritit saivarrellen kyseenalaistaa miten porkkanat säilyvät siellä.
"Nyt kyllä kiinnostaa, että kuinka ne teidän porkkanat ym kestää talven yli hyvinä siellä maakellarissa, mutta jääkaapin viileäosiossa menevät kyllä takuulla kuukaudessa nahkeiksi? Vai kuivattunako te vain talven yli kaikkea vihannesta syötte?"
En ole tuo kirjoittaja vaan se joka ensimmäisenä säilytyksestä kysyi.
Porukka kirjoittelee tänne kuin ei tajuaisi että tuo on ihan normaalia mualaiselämää, etenkin sukupolvi pari sitten, joten miksei toimisi nytkin jos sen valinnan tekee. Emäntä ns. töissä kotona, mies pihan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä jäi jutusta puuttumaan, oli se, että pajonko menee eläinten ruokiin rahaa. Ja miten paljon menee siihen kun keväisin ostetaa siemmenet sun muut tykötarpeet, että saadaan olla ns. omavaraisia. Ihan tavallista "maalaistalon" elämää.
Öö, miksi eläinten ruokiin menisi rahaa? Miksi siemenet ostettaisiin?
Mitä lapset sanoo, kun hoitamansa eläimet tulevat pöytiin? kuka tämän homman käytännössä tekee, ovatko lapset siinä mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ihailu artikkelin perheelle! Kyllä omavaraisuus kannattaa. Tuleehan se itse kasvatettu ravinto edullisemmaksi kuin mikroateriat ja woltilta tilaamiset. Terveellisyydestä puhumattakaan!Itse varmaan ampuisin itseni jos joutuisin tuollaiseen työhelvettiin, tuskin kannattaisi omavaraisuus.
Oletko työtön? Itse lopettaisin työnteon heti, jos en tarvitsisi rahaa yhtään ja olisin täysin omavarainen. Siinä on koko päivä aikaa lämmittää pesuvesi ja kantaa vettä kaivosta jne. Itse olen siellä työhelvetissä, mutten viitsi ampua itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti on romantisoitu tarina.
Nyt on maailmankirjat sekaisin. Tällä palstalla epäkohtelias kommentti. Ennennäkemätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Porukka kirjoittelee tänne kuin ei tajuaisi että tuo on ihan normaalia mualaiselämää, etenkin sukupolvi pari sitten, joten miksei toimisi nytkin jos sen valinnan tekee. Emäntä ns. töissä kotona, mies pihan ulkopuolella.
Suuri osa suomalaisista on kaupunki/taajama-asujia, ihan syntyjään. Eli ei voi tietää millaista maalla asuminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.
Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.
Omenat säilyy jouluun asti kellarissa. Perunat ja sipulit säilyy kevääseen.Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?
Meillä oli kellarissa kaksi isoa saavillista puolukkasurvosta, talvella kasviksina oli se ja porkkanaraaste ja kaalisalaatti, sunnuntaisin tehtiin vihreää salaattia jossa oli kaupasta ostettuja tomaattia ja kurkkua.
Meillä on pakastin, mutta silti olen tehnyt syksyisin puolukkasurvosta. Maistuu paremmalta kuin pakastettuna, eikä tarvitse sulattaa. Lieneekö kaikki nykyihmiset enää tietoisia, että puolukkasurvos säilyy omassa mehussaan talven yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.
Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.
Omenat säilyy jouluun asti kellarissa. Perunat ja sipulit säilyy kevääseen.Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?
Meillä oli kellarissa kaksi isoa saavillista puolukkasurvosta, talvella kasviksina oli se ja porkkanaraaste ja kaalisalaatti, sunnuntaisin tehtiin vihreää salaattia jossa oli kaupasta ostettuja tomaattia ja kurkkua.
Meillä on pakastin, mutta silti olen tehnyt syksyisin puolukkasurvosta. Maistuu paremmalta kuin pakastettuna, eikä tarvitse sulattaa. Lieneekö kaikki nykyihmiset enää tietoisia, että puolukkasurvos säilyy omassa mehussaan talven yli.
Olen 44 enkä tiedä edes mitä puolukkasurvos on. Nimen perusteella kuvittelen sen olevan jotain mössöttyjä puolukoita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmaan idyllistä , kun ei tarvii mennä lähihoitajan töihin, vaan voi nauttia vauvoista ja puuhastelusta maaseudulla. Tilanne tulee tuntumaan erilaiselta, kun ei enää voi lisääntyä, lapsilisät loppuu ja talo on täynnä itsenäistyviä nuoria, maaseutukämpästä ei paljoa rahaa saa ja vanhuudenvaivat alkaa painaa päälle. t. viisikymppinen inhorealisti
Mutta maatilayrittäjä voi jäädä sitten yritäjäneläkkeelle, koska yrittäjän pitää maksaa itse itselleen eläke. Jos joutuu jäämään sairauseläkkeelle ennen sitä, jos ei voi työskennellä, niin sellainenkin on olemassa. Tai jos tilan saa laajennettua niin isoksi, että voi palkata työvoimaa, voi alkaa itse johtajaksi ja antaa työntekijöiden hoitaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tollasia juntteja löytyy jotka ei tiedä maailmasta muuta kun sen mikä näkyy kodin ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tollasia juntteja löytyy jotka ei tiedä maailmasta muuta kun sen mikä näkyy kodin ikkunasta.
Juntteja? Olen akateemisesti koulutettu, toisessa maassakin vähän aikaa asunut, paljon maailmalla (ja myös Suomessa) matkustellut ihminen. Mutta siis juntti, koska en ole koskaan päässyt maalaistaloon, kun en tunne ketään maatilallista?
Vierailija kirjoitti:
Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.
Miten tämä on mahdollista?
Taitavat asioida "nykäsen valinnassa".
Meikäläisen hoitopaikka oli vasikankarsina,joskus sain olla siellä yksin useimmiten vasikan kaverina. Olen tällainen "navetassa kasvanut". Ei ihme,että opettelin käsin lypsyn jo kuuden vanhana. Kolmen viikon ikäisenä olin jo heinäpellolla, en töissä, vaan nukkumassa korissa pellon laidalla.