Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummi kuoli - Miehen mielestä 10-vuotiasta poikaa ei pidä ottaa mukaan kun käydään jättämässä jäähyväiset.

Vierailija
01.10.2022 |

Mun mielestä lapsella on oikeus jättää hyvästit läheiselle mummilleen. Läheisen menehtyminen on osa tätä elämää, ja jokainen meistä kuolee vuorollaan. Kuolemaa ei pidä lakaista pois näkyvistä.

Minusta kaiken ikäiset ja luonteiset lapset voi viedä katsomaan lähiomaista viimeisen kerran. Minusta lähiomaisen ruumiin näkeminen ei ole asia, jota kauhistellaan, vaan se on osa suruprosessia kuileman kohdatessa. Toki jos ruumis on pahan näköinen (onnettomuus tms) niin silloin asiaa pitäisi miettiä, mutta nyt ei ole kyse siitä.

Mitä mieltä av-raati on asiasta?

Kommentit (433)

Vierailija
161/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuollutta pitäisi kenenkään mennä katsomaan? En itse ainakaan menisi.

Miksi et? Olen nähnyt kaksi kuollutta, näyttivät nukkuvilta. Toisen kuollessa olin läsnä, toisen näin 8 tuntia kuoleman jälkeen.

Mitä katsomista siinä oli?  Tyhjä kuori vain.

.

Sattuivat olemaan vanhempieni kuoret!

Vierailija
162/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta lapsella on oikeus jättää jäähyväiset!!! Käsittämätöntä tämä höpötys muusta. Itse lapsena kävin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et? Olen nähnyt kaksi kuollutta, näyttivät nukkuvilta. Toisen kuollessa olin läsnä, toisen näin 8 tuntia kuoleman jälkeen.

.

Aika kylmää. Miksi sitten pidetään "kuoren" takia hautajaisia, käydään haudoilla, poltetaan kynttilöitä jne?

Niille muistolle ei tyhjälle kuorelle. 

Vierailija
164/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni menehtyi 19-vuotiaana. Hän itse esitti toiveen, että arkku on suljettu. Hän halusi jäädä ihmisten mieliin elävänä.

Vierailija
165/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Aika kylmää. Miksi sitten pidetään "kuoren" takia hautajaisia, käydään haudoilla, poltetaan kynttilöitä jne?

Minä en ole käynyt haudalla vuosikausiin vaan muistelen kotona. 

Vierailija
166/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää opettaa asia heti vauvasta täysi ikäisyyten asti. Eikä Herätä vasta kun lapsi on 10v. Murkku ikäinen matkalla murosikään. Miehesi on tällä kertaa täysin oikeassa. parempi 10 vuotias muistaa Mummonsa elävänä.Ei kuolon kalpeana kylmänä.Kun ei Kuolin Hetkellä Ollut paikalla.

APn lapset on opetettu tähän pienestä pitäen. Lähiomaisia ei ole menehtynyt vähään aikaan, joten tämä on ensimmäinen kerta 10 vuoteen.

Itselleni on aivan selvää, että käydään jättämässä hyväiset, enkä tosiaan usko että tästä tulee lapselle traumaa. Varmasti saa hänet miettimään ja pohtimaan asiaa syvällisemmin, ja varmaan jää mieleen loppuelämäksi, mutta elämässä on asioita, jotka saavat jäädä mieleen. Eikä kaikki niistä ole iloisia ja ruusunpunaisia. Minusta tämä on kaunis ja kunnioittava perinne.

AP

Nimenomaan kunnioituksesta on kysymys.

Myös omaa lastaan voi sen verran kunnioittaa, ettei sinne vie.

Ylisuojella?

Pakkoreipastuttaminen ei yleensä toimi. En ole itsekään nähnyt isovanhempani kuolleina, enkä koe jääneeni mistään paitsi. Hautajaisiin on normaalisti osallistuttu.

Oliko sinulta kysytty olisitko halunnut?

Vierailija
167/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapselta, mitä hän haluaa ja toimi sen mukaan.

Vierailija
168/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edes koskaan kuullut, että kuolleen ruumista mentäisiin porukalla katsomaan. Minusta tuo on jo melkeinpä epäkunnioittavaa. Ymmärrän kyllä sen, että joku on läsnä, kun läheinen kuolee.

Sukuni on ortodoksinen ja meillä on hautajaisissa tietenkin arkun yläosa auki, mutta vainajan kasvot on harson alla. Näin on ollut kaikissa hautajaisissa. Hetki on kuitenkin toisella tapaa juhlallinen.

Epäkunnioittavaa? Oletko nyt aivan tosissasi?

Juuri niin. Ymmärrän, että ennenvanhaan on jätetty hyvästejä vainajan kotona tutussa ja lämpimässä ympäristössä. Jos tarkoitus on porukalla mennä jonnekkin steriiliin paikkaan katsomaan ruumista, niin kokisin viimeisten hyvästien jättämisen paljon arvokkaammaksi ja kauniimmaksi hautajaistilaisuudessa.

Vierailija
169/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

"Kuorta"?

Vierailija
170/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Pitää tehdä hautajaistestamentti, että tuhkat heitetään kotimetsään eikä mitään hautajaisia pidetä. 

Vierailija
171/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin 10 vuotiaana katsomaan mummoani tämän kuoltua. Oli oikein hyvä kokemus. Jos 10 vuotiaalle on asia ok niin sinne vaan.

Vierailija
172/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

En minäkään mutta matkaa onkin yli 500 km. Kävisin useammin jos olisi lähempänä.

Vierailija
173/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että ruumiita katsotaan vieläkin. En ole käynyt yhdessäkään tällaisessa hautajaisessa vaikka aika monissa on tullut käytyä. 

Vierailija
174/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihminen vieraantunut luonnosta.

Pitäisikö ruumis vaan jättää sijoilleen mihin on sattunut kuolemaan jos kukaan ei saisi sitä katsoa ?

Ennen vanhaan itse pestiin vainajat ja laitettiin arkkuun.

Se on osa suruprosessia myös.

Niin no ennen vanhaan vanhukset asuivat lastensa luona kuolemaansa saakka eikä jossakin vanhainkodissa. Vähän kaikkea "ennen vanhaan tekemisiä" on delegoitu muualle.

Ja kuinkahan järkevää kaiken delegoiminen muualle on ? Ihmiset on tehnyt asioita tietyllä tavalla tuhansia vuosia, kunnes tässä muutaman vuosikymmenen aikana on muutettu toimintatapoja luonnon vastaisiksi.

Jos sinulta on jäänyt huomaamatta, niin nykyään ihmiset käyvät töissä kodin ulkopuolella. Asuvat satojen kilometrien päässä suvuistaan.

Ei asuta enää 500 m2 hirsilinnoissa, joissa koko suku on asunut aina.

Nykyään myös synnytään joko synnärillä tai autossa matkalla sinne.

Niin ne ajat muuttuvat.

Vierailija
175/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin 10 vuotiaana katsomaan mummoani tämän kuoltua. Oli oikein hyvä kokemus. Jos 10 vuotiaalle on asia ok niin sinne vaan.

Kyllä normaali lapsi sen "kestää". Häiriintyneistä en tiedä.

Vierailija
176/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni menehtyi 19-vuotiaana. Hän itse esitti toiveen, että arkku on suljettu. Hän halusi jäädä ihmisten mieliin elävänä.

Onhan valokuvat, videot.

Vierailija
177/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää opettaa asia heti vauvasta täysi ikäisyyten asti. Eikä Herätä vasta kun lapsi on 10v. Murkku ikäinen matkalla murosikään. Miehesi on tällä kertaa täysin oikeassa. parempi 10 vuotias muistaa Mummonsa elävänä.Ei kuolon kalpeana kylmänä.Kun ei Kuolin Hetkellä Ollut paikalla.

APn lapset on opetettu tähän pienestä pitäen. Lähiomaisia ei ole menehtynyt vähään aikaan, joten tämä on ensimmäinen kerta 10 vuoteen.

Itselleni on aivan selvää, että käydään jättämässä hyväiset, enkä tosiaan usko että tästä tulee lapselle traumaa. Varmasti saa hänet miettimään ja pohtimaan asiaa syvällisemmin, ja varmaan jää mieleen loppuelämäksi, mutta elämässä on asioita, jotka saavat jäädä mieleen. Eikä kaikki niistä ole iloisia ja ruusunpunaisia. Minusta tämä on kaunis ja kunnioittava perinne.

AP

Nimenomaan kunnioituksesta on kysymys.

Myös omaa lastaan voi sen verran kunnioittaa, ettei sinne vie.

Ylisuojella?

Pakkoreipastuttaminen ei yleensä toimi. En ole itsekään nähnyt isovanhempani kuolleina, enkä koe jääneeni mistään paitsi. Hautajaisiin on normaalisti osallistuttu.

Oliko sinulta kysytty olisitko halunnut?

Muistaakseni teininä kyllä, en halunnut. Hautajaisiin toki on muuten osallistuttu.

Vierailija
178/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta lapsella on oikeus jättää jäähyväiset!!! Käsittämätöntä tämä höpötys muusta. Itse lapsena kävin.

Ihmiset ovat vieraantuneet kuolemasta.

Vierailija
179/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että ruumiita katsotaan vieläkin. En ole käynyt yhdessäkään tällaisessa hautajaisessa vaikka aika monissa on tullut käytyä. 

En minäkään. Vaikka olen ainakin 30 hautajaiset ollut. Aina on arkku ollut kiinni.

Vierailija
180/433 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaali lapsi sen "kestää". Häiriintyneistä en tiedä.

Lapsen ei toki ole pakko "kestää" kuolleen isovanhempansa ruumiin katsomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän