Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?
Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€
Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.
Alkaa usko loppua.
Kommentit (271)
Kai sinä itsekin ymmärrät, että jonkun virheratkaisun olet tehnyt, jos et pitänyt rahoja tavallisella pankkitilillä, vaikka ne eivät siellä paljon korkoa olisi kasvaneet. Ei sinun "säästösi" muuten olisi miinuksella
Itse asiassa et ilmeisesti säästänyt vaan sijoitit. Se on eri asia ja siihen liittyy kurssivaihtelujen vuoksi riski.
Se, miten oikeasti säästetään, on tavallisille ihmisille sitä, että ei käytetä rahaa. Esimerkiksi pitkään työttömänä ollut aikuinen voi helposti säästää töihin päästessään sen summan, joka on enemmän kuin työmarkkinatuki - paitsi silloin, kun pitää heti ostaa kaikkea sitä, jota ei voinut työttömänä ostaa.
20:n kannattaisi ostaa auto, joka maksaa alle tonnin. Silloin ei tule tonnin remonttia, mutta voi joutua etsimään seuraavan halvan auton. Sama lasten puhelimissa, osta halvempi malli.
Älä haikaile, ajattele mieluummin kuinka allapäin voisit olla ensi vuonna kun olisit säästänyt 10000 j a rahan arvo menee nolliin.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen ja sijoittaminen ovat eri asioita. Säästäessä sinä säästät rahaa johonkin ja se on helposti käytettävissä. Säästöillä ei aina ole kohdetta tai tavoitetta. Sijoittaessa sinä laitat rahaa toiselle osapuolelle kolmannen osapuolen ollessa välittäjä. Sijoituksia tehdään pitkälle aika välille, ei niitä säästöinä ajatella. Se on enemmänkin harrastus ja sinun tulee olla valmis menettämään koko potti.
Mutta mietin aivan samaa, että miten ne 1500€:lla kuukaudessa elävät saavat 10000€ vuodessa kasaan. Mun menot yksistään on 1100€ ja ruoka päälle. Tulot on tällä hetkellä kokonaisuudessaan 1500€. En omista autoa, vuokra (660€/kk sis kaiken) on niin halpa kuin tällä sijainnilla voi saada. Ehkä mulla on kulutus vain niin älytön per kuukausi, että menee siihen rahat.
Tarkoitatko 1500€/kk käyttävillä niitä, joilla on nettotulo n. 1500€/kk vai sitä, että käyttävät tuloistaan tuon verran?
Minä voin kertoa muutaman niksin:
- He eivät asu yksin vaan heillä on joku muu, joka makaa asumista ja elämistä. Se joku on puoliso, kämppis, vanhempi, harvemmin aikuinen lapsi tai joku muu.
- He maksavat vain omia kulujaan, ja edellä mainitusta syystä ne ovat huomattavan pienet.
- Heillä on jo kaikki tarpeellinen, eli ei tarvitse tehdä joka kuukausi jotain hankintoja, eikä mitään turhaa tai kallista, kuten autoa.
Vierailija kirjoitti:
Matkoihin on mennyt tänävuonna 12000 e joten sen verran on ainakin jäänyt yli. Nettotulot meillä yht n 5800e, lapset poissa kotoa jo.
Tuosta maksetaan 2 talon kulut, toisen remppaa, sisustamista yms ja vielä on vähän velkaakin. Kun remppa on ohi lainaa aletaan kuolettamaan enemmän (nyt n 1000e/kk)
Harmi ettei ollut tällaisia tuloja nuorena perheenä kun rahalle olisi ollut käyttöä
Eihän ne ole jäänyt yli jos olette ne tuhlanneet matkoihin.
No eihän kukaan normaaliälyinen säästäjä sijoita kaikkea pörssiin jos rahaa täytyy olla vuoden päästä tietty määrä? 🤦🏻
Saan laitettua säästöön/sijoitukseen n. 1000 euroa kuukaudessa. Palkkani 2700 netto/kk ja asutaan omakotitalossa kahden lapsen ja miehen kanssa. Maksetaan puolison kanssa kaikki puoliksi ja minun pakolliset kulut kk:ssa on noin 1000 euroa (asuntolaina, sähkö, vesi, bensa, vakuutukset, netti/puhelin, kuntosalikortti)+ ruokaan ja muuhun menee n. 600 eur. Kaksi velatonta autoa myös. Lasten harrastukset maksetaan lapsilisistä.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen ja sijoittaminen ovat eri asioita. Säästäessä sinä säästät rahaa johonkin ja se on helposti käytettävissä. Säästöillä ei aina ole kohdetta tai tavoitetta. Sijoittaessa sinä laitat rahaa toiselle osapuolelle kolmannen osapuolen ollessa välittäjä. Sijoituksia tehdään pitkälle aika välille, ei niitä säästöinä ajatella. Se on enemmänkin harrastus ja sinun tulee olla valmis menettämään koko potti.
Mutta mietin aivan samaa, että miten ne 1500€:lla kuukaudessa elävät saavat 10000€ vuodessa kasaan. Mun menot yksistään on 1100€ ja ruoka päälle. Tulot on tällä hetkellä kokonaisuudessaan 1500€. En omista autoa, vuokra (660€/kk sis kaiken) on niin halpa kuin tällä sijainnilla voi saada. Ehkä mulla on kulutus vain niin älytön per kuukausi, että menee siihen rahat.
Onko antaa esimerkkiä ihmisestä, joka on muka säästänyt 1500 €/kk tuloista kymppitonnin vuodessa? Tai vaihtoehtoisesti joku, jonka mielestä ihan kuka tahansa saa sen säästettyä tuloista riippumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko 1500€/kk käyttävillä niitä, joilla on nettotulo n. 1500€/kk vai sitä, että käyttävät tuloistaan tuon verran?
Minä voin kertoa muutaman niksin:
- He eivät asu yksin vaan heillä on joku muu, joka makaa asumista ja elämistä. Se joku on puoliso, kämppis, vanhempi, harvemmin aikuinen lapsi tai joku muu.
- He maksavat vain omia kulujaan, ja edellä mainitusta syystä ne ovat huomattavan pienet.
- Heillä on jo kaikki tarpeellinen, eli ei tarvitse tehdä joka kuukausi jotain hankintoja, eikä mitään turhaa tai kallista, kuten autoa.
Tarkoitin heitä 1500€/kk nettotuloja saavia. Mutta sinä kiltisti avasit, että miten on mahdollista saada säästöön. Siellä on tosiaan joku muu joka mahdollistaa sen.
Joka saa säästettyä pienistä tuloista vaikka 4000 e, jättää kertomatta että käy syömässä ilmaiseksi jossain. Kympin tarkkuudella kaikki kulut kirjaukseen, ja maksaa kaiken itse, sitten tiedetään paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Saan takuueläkkeestä säästettyä 3500e vuodessa, joten luulisi työssäkäyvänkin saavan. Ei ole autoa enkä osta päihteitä eikä meikkejä.
Elämisen ja hengissä pysymisen välillä on pieni ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkoihin on mennyt tänävuonna 12000 e joten sen verran on ainakin jäänyt yli. Nettotulot meillä yht n 5800e, lapset poissa kotoa jo.
Tuosta maksetaan 2 talon kulut, toisen remppaa, sisustamista yms ja vielä on vähän velkaakin. Kun remppa on ohi lainaa aletaan kuolettamaan enemmän (nyt n 1000e/kk)
Harmi ettei ollut tällaisia tuloja nuorena perheenä kun rahalle olisi ollut käyttöä
Eihän ne ole jäänyt yli jos olette ne tuhlanneet matkoihin.
Kyse on valinnasta. Olisimme voineet laittaa ne tilille tai rahastoon mutta käytimme ne matkoihin. Ne rahat ovat jääneet yli pakollisista menoista, eihän matkat ole pakollisia.
Mulla palkka on n 2000 e kk. Asuminen, vastike ja lyhennys ovat 1200 e. Sähkölasku on pieni, kerrostalon kaukolämpö ja puhelin on n 10 e kk.
Vakuutus maksaa vuodessa n 150 e.
Säästöön saisin joka kk max 500 e, jos kävisimme esim ruokajonossa ja naapureilla syömässä.
Mulla on puskuri 2000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Joka saa säästettyä pienistä tuloista vaikka 4000 e, jättää kertomatta että käy syömässä ilmaiseksi jossain. Kympin tarkkuudella kaikki kulut kirjaukseen, ja maksaa kaiken itse, sitten tiedetään paremmin.
Parempi että syö ilmaista ruokaa jos vain kelpaa, ei mene roskiin.
Taitaa olla juuri nirsoja ne köyhät joille ei kelpaa ilmainen ruoka.
Ostakoot sitten kaiken kalliilla.
Onhan se asuntolainan lyhentäminen tietyllä tapaa säästämistä. Sinullehan kertyy joka kuukausi lisää pääomaa (tietty miinus korot).
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nuo säästäjät ovat miehensä siivellä eläviä naisia
Tai naisia huijaavia siipeilijöitä. Maksattaa naisella lähes kaiken ja yhtäkkiä on itsellä varaa ostaa jos jonkinlaista harrastushärpäkettä jne., mutta lapsen talvihaalareihin ei ollut varaa.
Avaa tili jonne laitat rahat ja jossa ei ole pankkikortille nosto-oikeutta niin johan alkaa säästöt karttua.
Saavat perintönä, myyvät metsää tjs.
Yksi joka myy ihan kursseja tähän nykyään selitti, että hän vaurastui säästämällä kaikki rahat ja sijoittamalla. Sitten kun kysyttiin, että mites sä maksoit vuokrat, elämisen, ruoat, lasten tarvikkeet yms. Mies oli maksanut kaiken. Sillälailla hän säästi.
Eli kun haluat säästää vdkseen rahaa, hanki rikas mies joka maksaa sulle kaiken ja antaa vielä vähän alkupääomaa.
Yksinasuvana sinkkunaisena olen säästänyt 5 kuukauden aikana jo yli 5 000 euroa alle 2 000 euron nettopalkasta.
Opiskelen ja käyn töissä, niin aikaa ei hirveästi jää rahan tuhlaamiselle. Suurin rahareikä on ruokalasku. Panostan terveellisiin elämäntapoihin ja syön paljon kalaa ja tuoreita vihanneksia, ituja, hedelmiä jne.