Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansaitun työeläkkeen määrän kasvattaminen

Vierailija
13.04.2026 |

Iltalehdessä jatketaan länkkyttämistä eläkkeen kasvattamisesta, eli työskentelystä eläkeikän saavuttamisen jälkeen. Lehden artikkelissa sanotaan keskieläkkeen olevan 2100 e/kk. No, eikö tuolla pärjää. Tuollaisen eläkkeen saa jos on pitkä yhtenäinen työura. Eläkeiässä ihmisillä, joilla on ollut pitkä yhtenäinen työura on yleensä asunto maksettu, autot hankittu, kesämökit sun muut. Varsinkin näin kun puhutaan niistä ihmistä jotka ovat syntyneet aikana, jolloin Suomessa meni lujaa, oltiin kasvulinjalla. Ovat perineet vanhemmiltaankin omaisuutta.

Joten mitenkä ihminen ei tule toimeen 2100 e/kk eläkkeellä, vaan häntä täytyy yrittää saada jatkamaan työssä vielä niin pitkään kuin se viimeinen ikävuosi tulee eteen jolloin se työ on pakko jättää, tai sitten vielä senkin jälkeen yrittää saada jotain työtä jolla lisätä tienestejä. Kaiken lisäksi kun nämä pitkän ja yhtenäisen työuran, 2100 e/kk eläkkeen hankkineet ovat kuitenkin valittamassa kremppojaan ja verenpaineitaan, ahdistaa, hengenahdistusta, sydämestä ottaa.

Just äskettäin joku aviisi kertoi yhdestä jonka oli pakko korkeimman eläkeikän saavutettuaan jättää se elinikäinen työura, ikä taisi olla 67, siis mikähän hänen eläkkeensä oli siitä työstä mutta niin vain piti sitten etsiä jotain muuta työtä....

Sitten on niitä joiden eläke jää roimasti alle tuon keskieläkkeeksi sanotun 2100 e/kk. ei välttämättä edes omasta syystään ole ollut rikkonainen työura tai mitä sitten lieneekään, vaan jostain muusta syystä, niin kuin nyt vaikkapa siitä syystä, että ovat menneet kunnalle työhön ja eivät sitten olekaan sitä lajia kuntalaisia joita pidetään työssä vaikkei olis tarvettakaan... 

Mites nämä sitten, miten on pakko pärjätä pienemmällä kuin 2100 e/kk...

Eläkevakuutuslaitos itse markkinoi tuota eläkeiän ylittämisen jälkeen työelämässä jatkamista mainitsemalla sairaanhoitajan ammatin... No, niillähän varmaan keskieläke menee jo tällä hetkellä yli tuon 2100 e/kk, mutta toki, sairaanhoitajia niin sanotusti tarvitaan työhön.... Haha. 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin tämä unohtui: Miten se työnantaja suhtautuu siihen, että työntekijä jolla olisi mahdollisuus jäädä eläkkeelle, haluaakin jatkaa ihan siihen asti kuin on lopulta pakko jäädä eläkkeelle? Onko se siis ihan aina niin kuin työntekijän oma valinta!

Vierailija
2/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin tämä unohtui: Miten se työnantaja suhtautuu siihen, että työntekijä jolla olisi mahdollisuus jäädä eläkkeelle, haluaakin jatkaa ihan siihen asti kuin on lopulta pakko jäädä eläkkeelle? Onko se siis ihan aina niin kuin työntekijän oma valinta!

Kyllä on työntekijän oma valinta. Jos työnantaja haluaa hänestä eroon, irtisanomiseen on samat säännöt kaikille ja se tehdään ihan kuten kenen tahansa muunkin työntekijän kohdalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se itse asiassa on työntekijän oma valinta, jos terveys kestää (eli ei ole jäämässä työkyvyttömyyseläkkeelle). Eläkkeelle jäädessä irtisanoudutaan itse, ei se työsopimus automaattisesti eläkeikään katkea.

Vierailija
4/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.

Vierailija
5/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on myös niitä, jotka on yli 50-vuotiaana joutuneet yt:ssä irtisanotuiksi. Uudelleentyöllistyminen on erittäin vaikeaa ja työura jää sen takia lyhyemmäksi, mitä olivat alun perin suunnitelleet. Samoin eläke jää pienemmäksi. 

Vierailija
6/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on myös niitä, jotka on yli 50-vuotiaana joutuneet yt:ssä irtisanotuiksi. Uudelleentyöllistyminen on erittäin vaikeaa ja työura jää sen takia lyhyemmäksi, mitä olivat alun perin suunnitelleet. Samoin eläke jää pienemmäksi. 

Irtisanotuksi joutuminen on hankala juttu, varsinkin, jos on ensin akateeminen, pitkä koulutus ja sitten on pitänyt nuorena perhevapaita sillä ajatuksella, että voi jatkaa myöhemmin työssä vaikka 70-vuotiaaksi. Sitä vain ei voi tehdä, koska moni yli 50-vuotias ei pääse enää takaisin töihin. 

Vierailija
7/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se itse asiassa on työntekijän oma valinta, jos terveys kestää (eli ei ole jäämässä työkyvyttömyyseläkkeelle). Eläkkeelle jäädessä irtisanoudutaan itse, ei se työsopimus automaattisesti eläkeikään katkea.

Nyt on niin paljon ollut yt:tä, ja usein eläkeikää lähestyvät irtisanotaan helpommin. Ei kannata laskea sen varaan, että se lopulta menisi aivan niin kuin itse suunnittelee. Varasuunnitelma kannattaa olla, säästöjä tms. 

Vierailija
8/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin, pari vuotta olin työttömänä. Sain kuitenkin työtä toiselta alalta johon ei varsinaisesti tarvinnut mitään koulutusta edes, työ opettaa. Palkka reilusti pienempi kuin aiemmassa työssä, mutta sitä tulee kuitenkin ja eläke kertyy hiljakseen. Eläkeikään pari vuotta, tuossa toisessa työssä ollut nyt kohta vuosikymmenen.  

Tarkistin just eilen työeläkeotteen, se 2000 on jo kasassa, arvio eläkkeeksi 65-vuotiaana 2200

Jos en olisi ottanut aliarvostettua, huonostipalkattua nykyistä työtäni silloin vähän päälle 50-vuotiaana, tuleva eläkkeeni olisi paljon pienempi

Vierailija
9/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 52v, ja ollut työelämässä 12,5 vuotta. Suurimman osan olen ollut sairauslomilla tai kuntoutustuella fyysisten sairauksien vuoksi. Parhaillaankin olen leikkausjonossa. En edes uskalla ajatella millainen eläkkeeni tulee olemaan. Aina ei tosiaan voi kaikkeen itse vaikuttaa.

Arvion näkee parissa minuutissa työeläkeotteesta

Vierailija
10/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanotuksi joutuminen on hankala juttu, varsinkin, jos on ensin akateeminen, pitkä koulutus ja sitten on pitänyt nuorena perhevapaita sillä ajatuksella, että voi jatkaa myöhemmin työssä vaikka 70-vuotiaaksi. Sitä vain ei voi tehdä, koska moni yli 50-vuotias ei pääse enää takaisin töihin. 

Ei pääse omalle alalle, mutta on silti järkevää kerryttää eläkettä ihan missä vaan muissa hommissa. 

Vierailija
11/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi aina myöskään olettaa, että eläkkeelle jäädessä olisi velaton. Itse jouduin ostamaan asunnon avioeron jälkeen n. 45-vuotiaana, joten mulla on kyllä asuntolaina niskassa vielä eläkkeelläkin. Siis siitäkin huolimatta, että yhteisen talon myynnistä saatuja rahoja pystyin käyttämään asunnon ostamiseen, niin silti piti siis ottaa myös asuntolainaa.

Toki, jos myyn asunnon ja lähden vuokralle / asumisoikeusasuntoon, niin sitten voin olla velaton eläkeiässä.

-50v

Vierailija
12/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on työntekijän oma valinta. Jos työnantaja haluaa hänestä eroon, irtisanomiseen on samat säännöt kaikille ja se tehdään ihan kuten kenen tahansa muunkin työntekijän kohdalla. 

Jos yrityksellä menee huonosti ja joutuu pitämään yt:t, niin ei irtisanominen johdu siitä, että työnantaja erityisesti haluaisi hänestä eroon. Ei se silloin ole oma valinta. Nyt on aika paljon noita yt:tä ollut viime aikoina, jos olet huomannut, ja aika paljon on ollut ihan konkurssejakin. 

Vierailija
13/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on hyvä, että ihmiset ovat tietoisia kuinka paljon eläkettä voi korottaa jatkamalla töissä. Jokainen voi eläkelaskureilla tätä testata omilla summillaan.

https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri

Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.

Vierailija
14/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että ne eläkeiän jo ylittäneet maksavat edelleen eläkevakuutusmaksua ja eläkevakuutusyhtiöt tarvitsevat niitä rahoja. Ei kyse ole yksittäisen henkilön potista, kyse on isommasta asiasta. Nuoret eivät sitoudu työhön kuten vanhemmat, heiltä ei eläkevakuutusmaksuja kerry samalla tavalla, joten yksi tapa mahdollistaa eläkkeiden maksu on kannustaa eläkeikäisiä jatkamaan töissä mahdollisimman pitkään. Tilalle ei välttämättä palkata ketään.

Vierailija
15/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi aina myöskään olettaa, että eläkkeelle jäädessä olisi velaton. Itse jouduin ostamaan asunnon avioeron jälkeen n. 45-vuotiaana, joten mulla on kyllä asuntolaina niskassa vielä eläkkeelläkin. Siis siitäkin huolimatta, että yhteisen talon myynnistä saatuja rahoja pystyin käyttämään asunnon ostamiseen, niin silti piti siis ottaa myös asuntolainaa.

Toki, jos myyn asunnon ja lähden vuokralle / asumisoikeusasuntoon, niin sitten voin olla velaton eläkeiässä.

-50v

Jaa. No, ihmisillä on erilaisia tilanteita. Mutta tiedän kyllä itsekin ihmisen jolla työura oli pienipalkkaisessa aliarvostetussa työssä, ja tuli kyllä toimeen pienellä eläkkeellä, ja hänelläkin oli jonkin verran velkaa eläkkeelle jäädessä. Vaan selvisi. No, toki hän ei ollut eronnut... 

Vierailija
16/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että ne eläkeiän jo ylittäneet maksavat edelleen eläkevakuutusmaksua ja eläkevakuutusyhtiöt tarvitsevat niitä rahoja. Ei kyse ole yksittäisen henkilön potista, kyse on isommasta asiasta. Nuoret eivät sitoudu työhön kuten vanhemmat, heiltä ei eläkevakuutusmaksuja kerry samalla tavalla, joten yksi tapa mahdollistaa eläkkeiden maksu on kannustaa eläkeikäisiä jatkamaan töissä mahdollisimman pitkään. Tilalle ei välttämättä palkata ketään.

Niinkö!

Vierailija
17/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse omalle alalle, mutta on silti järkevää kerryttää eläkettä ihan missä vaan muissa hommissa. 

Mitä tarkoitat "ihan missä vain muissa hommissa"? Et kai tosiaan luule, että joku työnantaja palkkaisi sellaisiin töihin, joissa ei vaadita koulutusta, jonkun yli 50-vuotiaan akateemisen? Ei kannata palkata sellaista, jolla on muun alan koulutus, koska se työntekijä ei siinä työssä olisi koskaan tyytyväinen ja lähtee kuitenkin heti pois kun saa oman alansa töitä. Paljon parempi ottaa sellainen, jolla ei ole koulutusta ja jolle se työ on juuri oikea. 

Vierailija
18/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on hyvä, että ihmiset ovat tietoisia kuinka paljon eläkettä voi korottaa jatkamalla töissä. Jokainen voi eläkelaskureilla tätä testata omilla summillaan.

https://laskurit.tyoelake.fi/fi/elakelaskuri

Jos minä jään eläkkeelle 66 vuotiaana, olisi eläke 4428 euroa kuussa. Jos jatkaisin 70-vuotiaaksi, olisi eläke 5949 euroa! Vaikuttaa valtavasti tuo, että jokainen lykkäyskuukausi nostaa eläkekertymää 0,4% ja päälle tulee normaali palkasta tuleva eläkekertymän lisäys. Tuohonhan kannustetaan sen takia, että eläkejärjestelmämme olisi kestävämmällä pohjalla, kun ihmiset tekisivät pidempään töitä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.

No, ja sinäkään et varmaan sillä 4428 eurolla tulis toimeen. Mitäs kaikkea olet saanut hankittu sillä palkkatulolla? Kun tuolla eläkkeellä sun palkkakin on kyllä jo hirmuinen!

Vierailija
19/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut se yhtenäinen pitkä työura, ei ole ollut isoa lapsikatrasta ja elämä on sujunut hyvin... Niin onkohan näillä pitkän ja yhtenäisen "helpon elämän" eläneillä kaiken lisäksi säästöjä tilillä aika paljon tai vaikka sitten sijoituksia!

Vierailija
20/63 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin, pari vuotta olin työttömänä. Sain kuitenkin työtä toiselta alalta johon ei varsinaisesti tarvinnut mitään koulutusta edes, työ opettaa. Palkka reilusti pienempi kuin aiemmassa työssä, mutta sitä tulee kuitenkin ja eläke kertyy hiljakseen. Eläkeikään pari vuotta, tuossa toisessa työssä ollut nyt kohta vuosikymmenen.  

Tarkistin just eilen työeläkeotteen, se 2000 on jo kasassa, arvio eläkkeeksi 65-vuotiaana 2200

Jos en olisi ottanut aliarvostettua, huonostipalkattua nykyistä työtäni silloin vähän päälle 50-vuotiaana, tuleva eläkkeeni olisi paljon pienempi

Vielä 10 vuotta sitten tuo saattoi onnistua, mutta nykyään on aivan toivotonta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä