Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?

Vierailija
30.09.2022 |

Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€

Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.

Alkaa usko loppua.

Kommentit (271)

Vierailija
21/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurssit on ollu laskussa viimeiset puoli vuotta. Kukaan ei ole tehnyt sijoittamalla tiliä. Mutta nyt pitää ostaa sen minkä pystyy, koska jossain vaiheessa kurssit lähtevät kyllä taas ylös.

Tämä on se vaihe jossa tili tehdään tai ollaan tekemättä.

Olet väärässä. Esim minulla on salkkuni arvo yhä plussilla vuoden alkuun nähden (vähän tosin, noin 2%) ja osinkoja tullut 5 numeroinen summa ennen pilkkua. Ja vielä on tonneja osinkoja tälle vuoteen tulossa.

Vierailija
22/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurssit on ollu laskussa viimeiset puoli vuotta. Kukaan ei ole tehnyt sijoittamalla tiliä. Mutta nyt pitää ostaa sen minkä pystyy, koska jossain vaiheessa kurssit lähtevät kyllä taas ylös.

Kyllä on, esim shorttaajat. 

Puhuin sijoittamisesta, en vedonlyönnistä.

Samanlaista se longina olo on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa tulee kuukaudessa ihan just sen verran, että pärjää. Huonoimmillaan 1200 netto. Sillä maksaa juuri ja juuri osansa vuokrasta ja yhteisistä laskuista. 

Jollei olisi kaupallista elämänasennetta ja kykyä myydä taitavasti hankintahintaa kalliimmalla  erinäisiä tavaroita, olisin kyllä kusessa. Ruokaan ei jäisi rahaa.  Varsinkin kun ottaa huomioon taipumukseni heräteostoihin keräilyharrastuksen tiimoilta. 

Vierailija
24/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lainan (asunto ja mökki) + harrasteautot normi palkansaajalle noin 4t€ on ainut tapa säästää. Onneksi -09 otettu asuntolaina ihan juuri maksettu. Sitten jää 1200€ kk lisärahaa.

Vierailija
25/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin esimerkiksi long USD on tuottanut aika hyvin vrt. long EUR viime aikoina. Samoin hedgaamaton USD osakepositio on EUR sijoittajalle ollut hyvä. 

Mutta joo, uskottele itsellesi että kaikkien muidenkin salkku on miinuksella...kuten siun. 

Vierailija
26/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka tulee, siitä suoraan 2500e säästöön, 1000e asuntolainaan, 200e laskuihin, 500e ruokaan ja 1000e huvitukseen. Olen ihan ok tuloinen, joten tämä on mahdollista. 

Oletpa kyllä joo, 5000e/kk nettotulot. Minulla on vain 3600e/kk ja olen kait "suurituloinen". Tosin tänä vuonna ylimääräisen projektin takia tuloni ovat 8500e/kk brutto. En ole vielä laskenut nettotuloja koska en halua kuolla sydäriin.

Vierailija
27/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen ja sijoittaminen ovat eri asioita. Säästäessä sinä säästät rahaa johonkin ja se on helposti käytettävissä. Säästöillä ei aina ole kohdetta tai tavoitetta. Sijoittaessa sinä laitat rahaa toiselle osapuolelle kolmannen osapuolen ollessa välittäjä. Sijoituksia tehdään pitkälle aika välille, ei niitä säästöinä ajatella. Se on enemmänkin harrastus ja sinun tulee olla valmis menettämään koko potti.

Mutta mietin aivan samaa, että miten ne 1500€:lla kuukaudessa elävät saavat 10000€ vuodessa kasaan. Mun menot yksistään on 1100€ ja ruoka päälle. Tulot on tällä hetkellä kokonaisuudessaan 1500€. En omista autoa, vuokra (660€/kk sis kaiken) on niin halpa kuin tällä sijainnilla voi saada. Ehkä mulla on kulutus vain niin älytön per kuukausi, että menee siihen rahat.

Vierailija
28/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuonna maksoin asuntolainan pois sijoitustuotoilla. Nyt jää 2200€ nettopalkasta 1500€/kk omaan käyttöön pakollisten menojen jälkeen. Alkaa varallisuus karttua meikämandoliinilla 👍

M35

Vierailija
29/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan takuueläkkeestä säästettyä 3500e vuodessa, joten luulisi työssäkäyvänkin saavan. Ei ole autoa enkä osta päihteitä eikä meikkejä.

Vierailija
30/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti rahan arvo katoaa siinä vaiheessa, kun sota alkaa ja itse asiassa se on jo alkanut. Ainoastaan preppaajat pärjäävät. Veikkaan, että moni nk. "sivistynyt" ja hyvin toimeentuleva eliittinä itseään pitävä porukka on melkoisessa liemessä, kun pankki-automaatit eivät enää toimi ja netti, sekä sähköt poikki...normitallaajilla ei mitään hätää. Nämä ovat osanneet varautua tähän jo ajat sitten. Rahaa ja sähköä ei tarvita, kun ollaan ajoissa haettu tarpeelliset tiedot ja taidot tähän tilanteeseen. Voitte ökyrikkaat syödä niitä kultaharkkojanne, ruokaa ette tule saamaan näitä vastaan. 

Vierailija
31/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet menot.

Lapsiin, lemmikkeihin, ulkona syömiseen, lääkkeisiin, matkailuun, kalliisiin harrastuksiin, höttöherkkuihin, päihteisiin, juomiin, sisustamiseen, turhiin muotivaatteisiin/laukkuihin/kenkiin, suoratoistopalveluihin menee helposti paljon rahaa.

Kun pysyttelee erossa edellä mainituista voi laittaa sivuun puolet parin tonnin kk palkasta. Asuu simppelisti, syö yksinkertaista ruokaa, harrastaa ilmaisia tai edullisia harrastuksia.

12 000e sivuun joka vuosi vuosikymmenien ajan. Ihan mukavasti tuota on kertynyt.

Vierailija
32/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta lyhennysvapaata

Mikä on sun säästöjen tuotto ja mikä lainan korko? Eli kannattaako? Minä ainakin maksan asuntolainan pois mahdollisimman pian. Nyt lainaa 18 000 jäljellä.

Vierailija
33/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tuloista ja menoista. Ehkä ohjesääntönä voi pitää, että 10-20% nettotuloista voi saada säästöön. 

Eihän tuollaista sääntöä voi tehdä, 10% on toimeentulotuesta todennäköisesti ihan utopistinen määrä, kun taas 20% on ihan liian vähän 10te kuukausipalkasta.

Vierailija
34/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin esimerkiksi long USD on tuottanut aika hyvin vrt. long EUR viime aikoina. Samoin hedgaamaton USD osakepositio on EUR sijoittajalle ollut hyvä. 

Mutta joo, uskottele itsellesi että kaikkien muidenkin salkku on miinuksella...kuten siun. 

Se että onko salkku miinuksella vai ei riippuu hyvin paljon siitä mikä otetaan lähtökohdaksi. Oma salkkuni on tietysti kokonaisuutena valtavasti plussalla, koska sen rakentaminen on aloitettu jo monta vuosikymmentä sitten. Mutta haluaisin nähdä salkun joka on aloitettu puolen vuoden sisällä ja on nyt plussalla(ilman shortttaamista).

Vanhan sanonnan mukaan kannattaa ostaa silloin kun veri virtaa kaduilla, ja nyt on kirjaimellisesti se tilanne. Joskus tämä sota loppuu ja tilanne normalisoituu ja kaikki näihin aikoihin ostetut osakkeet tulevat olemaan paaaljon korkeammalla.

Vierailija
35/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti rahan arvo katoaa siinä vaiheessa, kun sota alkaa ja itse asiassa se on jo alkanut. Ainoastaan preppaajat pärjäävät. Veikkaan, että moni nk. "sivistynyt" ja hyvin toimeentuleva eliittinä itseään pitävä porukka on melkoisessa liemessä, kun pankki-automaatit eivät enää toimi ja netti, sekä sähköt poikki...normitallaajilla ei mitään hätää. Nämä ovat osanneet varautua tähän jo ajat sitten. Rahaa ja sähköä ei tarvita, kun ollaan ajoissa haettu tarpeelliset tiedot ja taidot tähän tilanteeseen. Voitte ökyrikkaat syödä niitä kultaharkkojanne, ruokaa ette tule saamaan näitä vastaan. 

Olipahan skenaario. Voisi jopa luulla sinun valmistautuneen "sotaan" koko ikäsi jotta voisit sanoa rikkaalle ja menestyneelle luokkakaverillesi "I told you so". Mutta sanon sulle "hold your horses" ei tässä minnekään bunkkeriin olla menossa. Ja jos ollaan niin lähden "preppaamaan" saaristomökilleni, sieltä saa Putte ihan itse tulla minut hakemaan, jos löytää :)

Vierailija
36/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on eri asia kuin sijoittaminen. Säästänyt olet sen minkä olet voinut mutta pörssi ei tänä vuonna ole suosinut. Eivät ne rahat kuitenkaan menetettyjä ole, jos firmat ovat vielä pystyssä.

Toiset tienaavat enemmän ja ovat optimoineet kulunsa alemmaksi jolloin säästöön jää enemmän rahaa. Itse en ole hyvätuloinen mutta silti palkkatuloista riippumattomat tuloni nousevat joka vuosi enemmän kuin palkkaan tulee korotusta.

Saan kuukaudessa palkkaa nettona 2000 €, asumiskuluihin menee lainoineen 900€ . 1100 € jää siis muihin laskuihin/käyttöön ja lisäksi joka kk tulee osinkoja 50-250 e väliltä. Käytössä on siis rahaa 1150-1300 € joka kuukausi. Palkkapäivänä laskujen jälkeen tilille jää osapuilleen 1000-800€. Siitä sijoittamiseen menee 700 -800 euroa, lomarahojen tullessa enemmän. Pitkin kuukautta tilille tippuvat osingot varmistavat sen että taloustilin kumistessa tyhjyyttään ainakin voi ostaa ruokaa.

Silleen. Pikkuhiljaa vuosien varrella on säästetty ja kartutetaan pientä puskuria jonka kautta pyöräytetään suuremmat laskut. Osingot sijoitetaan uudelleen. Alusta saakka on ostettu osakkeita sellaisista firmoista jotka maksavat osinkoja monta kertaa vuodessa.

Ei se käynyt hetkessä, siihen meni vuosia.

Sen sijaan että ihmettelet, toimi. Muutaman vuoden kuluttua olet itse täällä kertomassa ihmettelijöille miten tuo tehdään.

Vierailija
37/271 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tuloista ja menoista. Ehkä ohjesääntönä voi pitää, että 10-20% nettotuloista voi saada säästöön. 

Eihän tuollaista sääntöä voi tehdä, 10% on toimeentulotuesta todennäköisesti ihan utopistinen määrä, kun taas 20% on ihan liian vähän 10te kuukausipalkasta.

Sen takia se onkin "ohjesääntö" eli sopii useimpiin keisseihin. 

Vierailija
38/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kymppitonnin vuodessa säästänyt:

Itselle tärkeintä on ollut pienet menot. Esim. vaatteita ostan vain kuin oikeasti tarvitsen. Nykyinen talvitakki ollut käytössä 9 vuotta, ainoat talvikengät 3 vuotta jne. Töihin aina eväät. Vertaan ruokakaupassa hintoja. Kampaajalla käyn ainoastaan leikkaamassa hiukset pari kertaa vuodessa. Käyn harvoin tapahtumissa, ravintoloissa jne. Säästöt syntyvät pienistä puroista.

Olen keskituloinen ja elän yksin eli rahaa ei mene lapsiin, toisaalta vastaan yksin myös kaikista asumiskuluista ja muistakin kuluista, jotka pääkaupunkiseudulla ovat suuret. 10.000 vuodessa vaati puristamista eikä onnistuisi joka vuosi. Joka vuosi saan kuitenkin useamman tonnin säästöön.

Vierailija
39/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Tietysti suurituloisilla on enemmän potentiaalia saada enemmän säästöön, mutta jos elää leveästi niin ei siitä jää mitään.

Vierailija
40/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla palkka on noin 3000€ nettona. Lainanlyhennykseen menee reilu 700 euroa, kohta on korontarkistus ja sitten meneekin jo tonni. Palkasta ei säästöjä hirveästi jää, itsellänikin syynä kallis harrastus eli hevoset ja poika sai juuri auton joten sen kuluja maksan myös. Hevosista en halua luopua, niistä saamani elämän sisältö on mielestäni arvokkaampi kuin jos se raha jäisi säästöön.

Koronakesän alussa laitoin rahastoon kymppitonnin ja sen kesän aikana tienasinkin +2000 euroa, lisäksi harjoittelin osakesäästämistä enkä oikein osannut, lopputulos plus miinus nolla. Lopulta nostin kaikki sijoitukset pois tämän vuoden tammikuussa kun aavistelin että rahastojen ja osakkeiden tuottaminen loppuu niin kuin kävikin.

Tämä vuosi on ollut minulle tuottamaton, en oikein uskalla sijoittaa osakkeisiin kun asia on itselleni vieras. Sen sijaa ostin harvinaisen vanhan auton. Kunnostimme sen ja katsastettiin se, keväällä myydään ja toivottavasti sieltä saisi jonkun verran voittoa.

Mutta lopputulemana ei ole helppoa rikastua jos ei ole alkupääomaa. Rikastuminen vaatii aina riskin ottoa ja kun ohjesääntö on se että sijoita vaan se mikä sinulla on varaa menettää niin eipä siinä sitten aina suurista summista puhuta. Ei ole helppoa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä