Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarviiko aikuisen ihmisen mielestänne tuntea syyllisyyttä siitä, jos on kiusannut jotakuta 12-vuotiaana?

Vierailija
30.09.2022 |

Vai voiko sen vaan kuitata itselleen lapsuuden ajan hölmöytenä?

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kiusattuna toivon mahdollisimman hidasta ja tuskaista kuolemaa. Vuosia kestänyt kidutus ei todellakaan unohdu.

Miten sua kiusattiin? Toivottavasti et ollut mun uhri...

Ap

Pahoinpideltiin, huoriteltiin, ryssiteltiin, tavaroita rikottiin ja sain jatkuvasti tappouhkauksia. Sen lisäksi puhuttiin paskaa selän takana ja käännytettiin vähänkin kaverit mua vastaan. Jatkuvaa pilkantekoa ja myöhemmin seuraamista mm autolla tai mopolla.

Kamalaa. Halaukset sinne Mutta kiusaamisen ei tarvitse olla noinkaan pitkälle mennyttä. Minut vain jätettiin kaveriporukasta, koska olin isompi kuin muut tytöt. En edes lihava, vaan pidempi ja rotevampi. Pojat nimittelivät, haukkuivat ja sylkivät päälle. Siinä kaikki, mutta nuoruudessa rakennetaan itsetuntoa ja etsitään omaa paikkaa ja yhteisöä. En kuulu aikuisenakaan mihinkään, ei ole kavereita kun ei uskalla luottaa kehenkään, itsetunto on matalalla, esiintymispelko on kova ja haittaa työelämää, kaipaamaani parisuhteeseen En koskaan uskalla alkaa, vaikka ihme tapahtuisi ja joku kiinnostuisi.

Sanonpa kiusaajille, että haistakaa vit*u ja kuolkaa hitaasti ja tuskallisesti.

Vierailija
42/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Ap. Voithan yrittää pyytää anteeksi nykyään. Kannattaa sanoa, että ymmärrät ettei se korvaa asioita, mutta haluat hänen tietävän katumuksesi. Se voi auttaa sinua asian käsittelemisessä. Voi olla että hänkin vähäisessä määrin arvostaa yrittämistäsi, riippuu vähän asioista ja miten pahaa siitä koitui hänelle. Kiusatut suhtautuvat eri lailla, koska ovat eri ihmisiä. Joku voi arvostaa anteeksipyyntöä, joku ei, kolmas reagoi voimakkaasti. Mutta ainakin tulet tapahtuneen kanssa rohkeasti ja nöyrästi face to face. Hyväksy etukäteen se että reagointi voi olla mitä vain, eikä aikaa saa takaisin. Mutta tässä ollaan ja huominen on huomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuo kiusaaminenkin voi olla kotoa opittua. Eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä onko kiusaaja/kiusattu oikeistoa/vasemmistoa. Kyllä ne/me vasureitten penskat kiusas vastaavia. Jotain huonon omanarvon tuntoa siinä on. (tätä pohdiskelin vasta nyttemin)

- m57 (sekä kiusattu että kiusaaja)

Vierailija
44/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen sinä sitten nykyään olet, kun jo lapsena olit psykopatiaan taipuvainen?

Mieleltään terve ja normaali ihminenhän ei tunne tarvetta kiusata ketään tai mitään.

Oletko mytomaani, joka menee aina siitä mistä aita on matalin, ja vähät välittää jos aiheuttaa muille ongelmia, traumoja tms?

Käsittämättömintä ovat tällaisten kommenttien kirjoittajat, jotka varmasti samalla kuvittelevat olevansa itse niitä puhtoisia hyviksiä, jotka eivät koskaan ole ketään kiusanneet...

Vierailija
45/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen sinä sitten nykyään olet, kun jo lapsena olit psykopatiaan taipuvainen?

Mieleltään terve ja normaali ihminenhän ei tunne tarvetta kiusata ketään tai mitään.

Oletko mytomaani, joka menee aina siitä mistä aita on matalin, ja vähät välittää jos aiheuttaa muille ongelmia, traumoja tms?

Käsittämättömintä ovat tällaisten kommenttien kirjoittajat, jotka varmasti samalla kuvittelevat olevansa itse niitä puhtoisia hyviksiä, jotka eivät koskaan ole ketään kiusanneet...

Sivusta. Kuulostaa siltä, että sinä olet ollut kiusaaja ja koetat jakaa taakkaasi niidenkin kanssa, jotka eivät ole kiusaajia. Katso vaan omia tekemisiäsi äläkä yritä mitään vääristelemisiä.

Vierailija
46/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kiusaavat lähinnä ryhmäpaineen vuoksi. Eivät uskalla vastustaa pääkiusaajia, koska joutuisivat muuten itse kiusatuiksi. Joukossa tyhmyys tiivistyy, valitettavasti.

Vierailija
47/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää pyytää anteeksi tekoja, joita ei enää edes muista, vaikka uhri ei olisi edes sellaista vaatinut. Kunhan vain joku samankaltainen tuntematon kokee loukkaavaksi niin pitää pyytää anteeksi.

Vierailija
48/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut Somesta tms mitä hänelle kuuluu? Tosin jos olet vain 12v kiusannut, ei kukaan siitä mene rikki.

Oletko aivan tyhmä vai muuten vain aivokapasiteettisi on kovin rajoittunut?

Vierailija
49/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kiusaavat lähinnä ryhmäpaineen vuoksi. Eivät uskalla vastustaa pääkiusaajia, koska joutuisivat muuten itse kiusatuiksi. Joukossa tyhmyys tiivistyy, valitettavasti.

Toisaalta taas on niitä, jotka ovat nimenomaan kiusattujen kavereita. Niiden tyhmien kiusaajien lisäksi voi olla joku normaalijärkinen yksilö esim. koululuokassa.

Vierailija
50/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt. Olisi ihan mielenkiintoista ap:n vastata tuohon kysymykseen "Millainen sinä sitten nykyään olet, kun olit jo lapsena... " Eli onko ap työyhteisössään tai opiskeluympäristössään edelleen jollain tavalla kiusaajan roolissa.

Vierailija
51/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sinun käsityksesi (ilmeisenä entisenä / nykyisenä kiusaajan) , että kaikki ovat joskus kiusanneet jotain toista. Se on kyllä täysin väärä luulo.

Vierailija
52/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos olisitte nyt 24-vuotiaita, ja se kiusattu olisi kamppaillut traumojensa kanssa puoli elämää, ehkä syrjäytymisvaarassa ja pahasti masentuneena?

Vierailija
53/136 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sinun käsityksesi (ilmeisenä entisenä / nykyisenä kiusaajan) , että kaikki ovat joskus kiusanneet jotain toista. Se on kyllä täysin väärä luulo.

Monesta kiusatustakin voi tuntua siltä. Esim. minua kiusasivat kaikki luokkatoverini. Tai no, kaikki eivät ihan suoraan kiusanneet, mutta eipä toisaalta kukaan puolustanutkaan minua.

Vierailija
54/136 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt teet aikamoisia olettamuksia ja vedät mutkia suoriksi.

Käsitykseni ei tietenkään ole, että jokainen ihminen olisi järjestelmällistä ja jatkuvaa koulukiusaamista (tai muutakaan kiusaamista) harjoittanut, mutta uskon kyllä jokaisen ihmisen joskus olleen tarpeettoman ilkeä ja empatiakyvytön toista ihmistä kohtaan.

Kirjoitin tuon aiemman kommentin, koska minusta on tekopyhää tuomita lapsena toisia lapsia kiusanneet ja samalla kiusata tämän ketjun aloittanutta esittäen hänelle todella ilkeitä oletuksia sisällään pitäviä kysymyksiä ("Millainen sinä sitten nykyään olet, kun jo lapsena olit psykopatiaan taipuvainen?", "Oletko mytomaani, joka menee aina siitä mistä aita on matalin, ja vähät välittää jos aiheuttaa muille ongelmia, traumoja tms?")

Kiusaaminen ja ilkeys ei maailmasta lopu ennen kuin jokainen on valmis katsomaan peiliin ja miettimään omaa käytöstään ja suhtautumistaan kanssaihmisiin. Jatkuva uhrin viitan kantaminen on yksi tapa ohittaa omien varjoisien ja toisia satuttavien puoliensa tutkiskelu.

Vierailija
55/136 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt teet aikamoisia olettamuksia ja vedät mutkia suoriksi.

Käsitykseni ei tietenkään ole, että jokainen ihminen olisi järjestelmällistä ja jatkuvaa koulukiusaamista (tai muutakaan kiusaamista) harjoittanut, mutta uskon kyllä jokaisen ihmisen joskus olleen tarpeettoman ilkeä ja empatiakyvytön toista ihmistä kohtaan.

Kirjoitin tuon aiemman kommentin, koska minusta on tekopyhää tuomita lapsena toisia lapsia kiusanneet ja samalla kiusata tämän ketjun aloittanutta esittäen hänelle todella ilkeitä oletuksia sisällään pitäviä kysymyksiä ("Millainen sinä sitten nykyään olet, kun jo lapsena olit psykopatiaan taipuvainen?", "Oletko mytomaani, joka menee aina siitä mistä aita on matalin, ja vähät välittää jos aiheuttaa muille ongelmia, traumoja tms?")

Kiusaaminen ja ilkeys ei maailmasta lopu ennen kuin jokainen on valmis katsomaan peiliin ja miettimään omaa käytöstään ja suhtautumistaan kanssaihmisiin. Jatkuva uhrin viitan kantaminen on yksi tapa ohittaa omien varjoisien ja toisia satuttavien puoliensa tutkiskelu.

Samaa mieltä kanssasi. Minäkin voisin sanoa, että meistä jokainen on joskus kiusannut jotain jollain tavalla, jopa tietämättään... Minua on kiusattu, ja minulle on tultu aikuisena sanomaan miten halveksii minua nyt ikuisesti, kun ala-asteella menin pikkusiskoni puolesta vähän isottelemaan yhden kerran. Yölämässä tultiin ääni väpättäen kertomaan "minä olin silloin lapsi". En osannut sanoa muuta, kuin että niin minäkin.

Ihmisten tulkinnat kiusaamisesta vaihtelee. Minua on jahdattu takaa ja päätäni on hakattu tiiliseinään, silti yhden muistoissa minä olen se pahis yhdellä sanomisellani.

Vierailija
56/136 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos kiusatun kannalta miettii... Mulla meni itsetunto täysin vuosikausiksi ja vielä aikuisenakin tietynlaiset nuorisoryhmät aiheutti ahdistusta ihan vain ohi kävelemällä. Että jos mun kiusaajaat nykyään ajattelee, että "haha, olinpa vaan nuori hölmö", niin kyllä lämmittää mieltä ihan sikana.

Anteeksipyyntö olisi kiva, mutta ei ole näkynyt.

Vierailija
57/136 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kaikki ovat koulukiusattuja mutta tuskin kukaan on kiusaaja. Miten se voi olla mahdollista? Olisiko niin, että jotkut tuntevat aina itsensä kiusatuiksi aina ja  joka paikassa esimerkiksi heikon itsetunnon vuoksi. Tunnen tällaisia henkilöitä. Tiedän varmasti, että heitä ei ole kiusattu koulussa eikä kiusata nyt työelämässäkään mutta he väittävät toisin. He itse ovat varsinaisia työpaikkakiusaajia väittäessään, että muut kiusaavat heitä. Työkaverit saavat koko ajan olla varpaillaan ja jännittää tuleeko sanomista. Tämä ei tosiaankaan edistä hyvän työilmapiirin luomisessa.

Vierailija
58/136 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia kaikki ovat koulukiusattuja mutta tuskin kukaan on kiusaaja. Miten se voi olla mahdollista? Olisiko niin, että jotkut tuntevat aina itsensä kiusatuiksi aina ja  joka paikassa esimerkiksi heikon itsetunnon vuoksi. Tunnen tällaisia henkilöitä. Tiedän varmasti, että heitä ei ole kiusattu koulussa eikä kiusata nyt työelämässäkään mutta he väittävät toisin. He itse ovat varsinaisia työpaikkakiusaajia väittäessään, että muut kiusaavat heitä. Työkaverit saavat koko ajan olla varpaillaan ja jännittää tuleeko sanomista. Tämä ei tosiaankaan edistä hyvän työilmapiirin luomisessa.

Iso osa ihmisistä on täysin sokeita omalle käytökselleen.

Itse olen ollut sekä kiusattu että kiusaaja.

Vierailija
59/136 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kantaa huonoa omaatuntoa

Vaan en usko

Kiusaajapaska on paska ihminen, sielunsa läpimätä

Toivon että sairastuu ja kuolee hitaasti kivuliaasti

KARMA!

Vierailija
60/136 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että kiusaajan oma lapsi joutuu kiusatuksi, silloin EHKÄ älyäisi miten persereikä on ihmisenä.

Eikä muuksi muutu.