Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako leipoa itse leivät, sämpylät koska ruoan hinta kallistuu? Toisaalta sähkö maksaa

Vierailija
28.09.2022 |

niin kumpi on kannattavampaa? Tehdä itse vai ostaa valmiina?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä totta, että omat leipomukset tahtoo hävitä aika sukkelaan :D Tykkään kyllä leipoa, ja todennäköisesti tulevana talvena tulee leivottua normaalia enemmän, niin ei tartte yhden paistettavan takia uunia lämmittää. Kiertoilmalla tosin paistaa vaikka useamman pellillisen kerralla, joten uunin käytön voi maksimoida vaikka vääntämällä litran taikinasta sämpylöitä ja perään pari uuniruokaa. Induktioliesi on sekin energiapihi, kun lämpenee heti eikä mene aikaa lämpenemisen odotteluun.

Vierailija
42/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä leivon ihan vaan siksi kun se on niin kivaa 😄

Mitään säästöä ei taatusti synny koska olen itse pieniruokainen ja mies taas on sellainen perinteinen "lihaa ja perunaa"-mies. Maistaa toki aina kaikkea mitä leivon.

Valitettavasti ei myöskään ole kuin pakastelokero, ei ihan se kaikista pienin malli, mutta eipä mikään isokaan. Eli yleensä juttu menee niin, että esimerkiksi just sämpylöitä syödään uunituoreina se muutama, pari menee pakastimeen ja loput ystäville ja naapureille.

Viimeisen viikon aikana olen leiponut valkosipulipatonkeja, mokkapaloja, porkkanakakun, juustokierteitä ja mustikkapiirakan. Kaikista sekä mies että mä itse syötiin palat, pikku rasiallinen pakastimeen ja loput jakoon muille kun ei ole tilaa säilöä 😂

Joten joo. Halvemmaksi tulisi ostaa leipä valmiina ja olla muuten leipomatta kokonaan, mutta hei, kaikki harrastukset maksaa ja sitäpaitsi olen tehnyt monta ihmistä iloisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkku talous. Ostan kaupasta leivän ja sämpylän. Syön leipää muutenkin vähän. Ostan leivän siivutettuna ja pakastimeen laitan. Otan viipaleen tai pari sen verran mitä sillä hetkellä syön. Näin leipä ei pääse kuivamaan ja homehtumaan. Olen todennut kohdallani toimivaksi.

Mikä on sinkku talous, tarkoitatko sinkkutaloutta? Voisitko myös tutustua aiheeseen pilkut ja niiden käyttö. Kiitos!

Vierailija
44/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalaisjäki kateissa?

Itsetehdyt ovat käytännössä ilmaisia verrattuna kaupasta ostettuihin.

Montako leipää tai sämpylää saat yhdestä pussillisesta jauhoja, muutamasta hiivapalasta ym. tarvikkeista? Montako leipää / sämpylää saat samalla rahalla kaupasta? Vertaa niitä ja laske, kuinka paljon kestää kuluttaa sähköä, jotta menee kulut samalle tasolle.

Så du ides inte räkna själv? Köpte just 2 kg grovt vetemjöl som kostade 1,5 €. Då man bakar alltsammans till bröd, får man 5 st. bröd à ca. 700 g = 3,5 kg färdigt, färskt och varmt bröd utan tillsatsämnen.

Förutom mjöl, behövs till denna mängd mjöl 100 g smör = 70 c, torrjäst, socker och salt för ca. 30 c. Totalkostnad för råmaterialen 2,5 €. Tillägg elen med fast pris så går det ca. 10 c. Totalt 2,6 €/3,5 kg bröd = 74 c/kg bröd. Samma bröd gjord på frusen deg kosta 10 € kg i K-affären.

Inbesparing per kg bröd = 9,25 € * 5 bröd = 46,25 €. Så mycket sparrar du på att baka ditt bröd själv på varje 2 kg påse mjöl. Dessutom är brödet mycket bättre och garanterat färskt.

Vierailija
45/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomat isot sämpylät  7,5 d  jauhoja 2d kaurahiutaleita 1d chia-siemeniä 4 tl kuivahiivaa 1l vettä.

Nostatus uunilevyjen päällä kun uuni kuumenee. kahdella pellillä yhteensä 12 isoa sämpylää ( a 90g)

Gluteenittomat sämpylät maksavat kaupassa noin 10€ kg ja tuossa valmistui 1,1kg  eli kaupassa 11€    itse tehtyinä  alle 5€ ja tuohon on laskettu uunin käyttämä sähkö mukaan.

Talossani oli 21 astetta ja uuni lämmitti 22 asteeseen, eli uunin lämpö tuli myös hyödyksi.

Samalla tehtiin  tummasoijarouhe + rotukarjan j-liha 10%  2x 350g + 3d kuivaa soijarouhetta 6 raastettua punajuurta+ mausteet+ jauho  20 kpl lindströmin pihvejä eli 10 aterian pihvit 10€  

Perunat ja kastike maksaa ehkä 50c joten aterian hinnaksi jää 1,50€

Vierailija
46/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pökö kirjoitti:

Gluteenittomat isot sämpylät  7,5 d  jauhoja 2d kaurahiutaleita 1d chia-siemeniä 4 tl kuivahiivaa 1l vettä.

Nostatus uunilevyjen päällä kun uuni kuumenee. kahdella pellillä yhteensä 12 isoa sämpylää ( a 90g)

Gluteenittomat sämpylät maksavat kaupassa noin 10€ kg ja tuossa valmistui 1,1kg  eli kaupassa 11€    itse tehtyinä  alle 5€ ja tuohon on laskettu uunin käyttämä sähkö mukaan.

Talossani oli 21 astetta ja uuni lämmitti 22 asteeseen, eli uunin lämpö tuli myös hyödyksi.

Samalla tehtiin  tummasoijarouhe + rotukarjan j-liha 10%  2x 350g + 3d kuivaa soijarouhetta 6 raastettua punajuurta+ mausteet+ jauho  20 kpl lindströmin pihvejä eli 10 aterian pihvit 10€  

Perunat ja kastike maksaa ehkä 50c joten aterian hinnaksi jää 1,50€

Kostar glutenfritt och vanligt bröd det samma i affärerna i Finland trots att glutenfritt mjöl lätt kosta 3 gånger mera än vanligt?

Vierailija
47/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä ei ole mitenkään tarpeellista. Suurin säästö syntyy siis siitä ettet osta etkä leivo.

Vierailija
48/51 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalean leivän saa monesti eurolla. Jos tekee itse, menee tarvikkeisiin ainakin saman verran, kuivahiiva jo yli euron paketti, eli yksi pussi n.30snt. Jauhopaketti 2kg jotain 2e, siitä leipoo 2-3 leipää. Plus mahdolliset muut ainekset ja se sähkö. Eli ei se nyt niin halpaa ole. Toki jos tykkää leipoa tai saattaa siitä tulla paremman makuista. Itse syön ehkä yhden leivän viikossa niin ei viitsi leipoa.

Vierailija
49/51 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa. En tiedä mistä muut sitten leipänsä ostavat, mutta ainakin omissa lähikaupoissani on päivittäin jonkinlainen leipätuote kyllä tarjouksessa noin eurolla (tai vähän päälle). Kyseenalaistan vähän myös itsetehdyn leivän terveellisyyttä: vehnäjauhopussi ei kamalasti maksa, mutta tuleeko kotileipiin esim. rouheita, siemeniä tai kuivattuja marjoja? Veikkaan, ettei noilla hinnoilla tule. 

Kaupan pakkasosastolla on nykyään valtavasti paistamista (tai jopa vain lämmittämistä) vailla olevia leipiä ja viljatuotteita, osa hyvinkin edullisesti. Esim. Suomessa leivottua pullaa voi saada ison pussin alle kahdella eurolla, riisipiirakoista ym. puhumattakaan. Nykyisillä hinnoilla ei ole mielestäni kamalasti järkeä leipoa itse, korkeintaan jos leipää kuluu valtavasti tai terveyssyistä. Harrastaminen toki myös ok. 

ps. Ihana tuo yksi kotileipuri, joka ilahdutti muita tuotoksillaan!

Vierailija
50/51 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen ilta-alesta ja laitan pakastimeen. Eniten säästää kyllä jos ei syö leipää ollenkaan tai ainakin syö ilman juustoja, kinkkuja ym. Ne vasta maksavat.

Leivän voi kokonaan jättää pois. Hedelmiä tilalle, nyt syksyllä itsepoimittuja omenoita ja miksei puuroa vedenkeittimellä. Eli keittimellä kuuma vesi ja sen kaataa kauraryynien päälle ja antaa olla hetken. Uuni kuluttaa tuhottomasti sähköä.

Vierailija
51/51 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi