Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut irtisanottiin eilen, mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Vierailija
27.09.2022 |

Eilen se sitten tuli, irtisanominen tuotannollis-taloudellisista syistä. Irtisanomisaika on 6kk, tuona aikana ei työvelvoitetta. Pitäisikö ottaa 6kk rennosti vai alkaa heti vimmalla etsiä uutta työpaikkaa? Olen alalla jolla paikkoja on suhteellisen paljon avoinna jatkuvasti. Toki en tiedä saisinko juuri minä niitä, mutta teoriassa töitä on tarjolla. Nyt olisi tilaisuus relata hetki ennen uuden työn hakemista mutta jatkuvasti nousevat kustannukset kannustaisi etsimään töitä heti.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on satua, satua, satua.

Tarina-tädin tarinoita!

Vierailija
82/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa huolestuttavalta, ettei ole työvelvoitetta. Miksi ihmeessä? Minua häiritsisi ja ryhtyisin miettimään, mikä työpanoksessani on pielessä. Tämä ei siis ole arvostelu ap:tä kohtaan. Kunhan mietin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa huolestuttavalta, ettei ole työvelvoitetta. Miksi ihmeessä? Minua häiritsisi ja ryhtyisin miettimään, mikä työpanoksessani on pielessä. Tämä ei siis ole arvostelu ap:tä kohtaan. Kunhan mietin.

Jos ei ole töitä niin ei ole. Miksi siellä työpaikalla pitäisi istumassa käydä. Kaverille kävi samoin. Oli toimistohommissa ja yt:ssä irtisanottiin. Puolen vuoden palkan sai

Vierailija
84/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2019 ei monellakaan ollut työvelvoitetta, vaikka oli paljon pitkiä työsuhteita ja 6 kk irtisanomisaika.

Syy tähän, että olisi myös ollut 6 kk aikaa tallentaa muistitikulle työnantajan ohjelmakoodeja ja dokumentteja. Eikun omaa kilpailevaa firmaa pystyyn 6 kk jälkeen. ;)

Vierailija
85/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähtisin lämpimään , halvempaan maahan talviajaksi ja sitten vasta etsisin töitä.

Vierailija
86/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin monesta asiasta ja niistä vain sinä olet tietoinen.

Ajattele, että pääset töihin vaikka kuukauden päästä ja palkkasi on esim. 4000 euroa/kk ja entisestä työstä sait saman verran. Lomapalkan ja -rahan kanssa tienaisit 8000 euroa/kk sen 7-8 kk.

Siitä luulisi jäävän jo vähän säästöönkin.

Tai jos olet loman tarpeessa, niin nythän sinulla on mahdollisuus toteuttaa se ja mennä töihin myöhemmin.

Ihan paras olisi, jos sinulla olisi aika pian tiedossa uusi paikka ja sitten voisi rennosti säätää uuden työn aloittamisen kanssa ilman stressiä.

87/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaisin heti etsiä uutta työpaikkaa, tietenkin.

Miksi? Jos tiedossa on kuitenkin 6 kk palkallista lomaa.

Tuottamaton ihminen syö, tuottava ihminen tuottaa.

Vierailija
88/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin kuukauden loman ja sen jälkeen aloittaisin uuden työpaikan etsinnän.

Vierailija
89/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti lomasta työttömänä. 

Maailmasta  tulee sitä parempi mitä enempi työttömiä on.

Vierailija
90/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tyypillistä. Meillä on ollut ennenkin muutosneuvotteluita, vaikka tähän asti olin itse saanut pitää työpaikkani. Ainakin meidän TESissä alalla pidempään työskennelleillä on 6 kk irtisanomisaika, mutta ei heitä enää haluta tekemään töitä koska kenellä riittää motivaatio kun on tiedossa, että sinut laitetaan kohta pihalle.

Tavallaan tämä on helpotuskin. Esimies vaihtui pari vuotta sitten ja tämä uusi oli niin kurja kuin olla saattaa, kova tarve pönkittää omaa uraa ja asemaa vaan. Uuvuin hänen aikanaan työhön ihan täysin. Aiemmin noin 10v töissä ilman mitään uupumisoireita tms.

ap

Vierailija
91/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea neuvoa. Tsemppiä.

Ehkä pitäisin lomaa pari viikkoa ja antaisin menneiden vähitellen unohtua. Joku retkeily, teltta tai pyöräjuttu, ulkomaanmatka.

Sitten töitä hakemaan ja cvtä päivittämässä tarvittaessa ulkopuolisella tuella.

Vierailija
92/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä tuotannollis-taloudellisesti pitää työntekijää 6 kk ilman työvelvoitetta? Joku kultainen kädenpuristus? 

Vierailija
93/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli-Viikari 2.

Vierailija
94/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No liiton rahoilla pärjää sen pari vuotta ja 6kk irtisanomisaika näytti olevan. Ottaisin siis kaksi ja puoli vuotta rennosti ja alkaisin sitten etsiä uutta työpaikkaa.

Vierailija
95/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota palkka ja go.

Etsi heti uus homma ettet ala laiskistua.

Vierailija
96/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolisin ainakin 4 kk, tuon 6 kuukauden kuluttua alkaa kuitenkin ansiosidonnaiskausi.

Vierailija
97/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mikään firma ei maksa 6 kk kotiin. Älä unta näe.

Saisin minäkin 6kk rahat käteen. Sehän se ok se irtisanomisaika eli minimi minulla. Mikä firma on semmonen et sinnä jäätäs haahuilee 6kk ajaksi vois semmosen työntekijän työpanos olla hiukan kyseenalainen.

Vierailija
98/124 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä samassa paikassa 21 vuotta.

Ja meillä on edelleen kahden vkon irtisanomisaika, molemmin puolin.

Nää menee työehtosopimusten mukaan.

Yleensä johtajien puolella on pitkät iritanomisajat, että ehditään hakea, hyvä ja ammattitaotoinen ja osaava työtekijä tilalle.

Hyviä ja tuottavia ja ammattitaitoisia johtajia, kun ei napata tuosta, noin vain.

Rekrytointi on haastavaa ja pitempi prosessi.

Minimi irtisanomisajat tulee työehtosopimuslaista. Yli 12 vuoden työssäolon jälkeen se on 6 kuukautta työnantajan irtisanoessa. Pidemmästä voi sopia paikallisesti tai työntekijäkohtaisesti, mutta ei lyhyemmästä.

Vierailija
99/124 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota palkka ja go.

Etsi heti uus homma ettet ala laiskistua.

Tämä. Jos tottuu liialliseen sluibailuun, voi työelämän tahtiin olla vaikea päästä mukaan.

Vierailija
100/124 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki-sanoo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä samassa paikassa 21 vuotta.

Ja meillä on edelleen kahden vkon irtisanomisaika, molemmin puolin.

Nää menee työehtosopimusten mukaan.

Yleensä johtajien puolella on pitkät iritanomisajat, että ehditään hakea, hyvä ja ammattitaotoinen ja osaava työtekijä tilalle.

Hyviä ja tuottavia ja ammattitaitoisia johtajia, kun ei napata tuosta, noin vain.

Rekrytointi on haastavaa ja pitempi prosessi.

Minimi irtisanomisajat tulee työehtosopimuslaista. Yli 12 vuoden työssäolon jälkeen se on 6 kuukautta työnantajan irtisanoessa. Pidemmästä voi sopia paikallisesti tai työntekijäkohtaisesti, mutta ei lyhyemmästä.

Myös lyhyemmästä voi sopia, jos ei ole sitä rajoittavaa työehtosopimusta. Itse esimerkiksi olen villillä työnantajalla, joilloin sopimisen rajoitukset tulevat laista (minulla on kuitenkin 6 kk irtisanomisaika, koska työsopimuksessa ei ole sovittu muuta). Jos et usko, katsopa tuosta, ei puhuta mitään siitä, ettei lyhyemmästä voi sopia:

https://www.suomi.fi/kansalaiselle/tyoelama-ja-tyottomyys/tyoelaman-saa…

En olisi itsekään tiennyt tätä, ellei yksi kaverini olisi kertonut, että hänellä on muistaaksen kuukauden irtisanomisaika hamaan tulevaisuuteen ja se on sovittu työsopimuksessa. Nyt hän toimii kuitenkin luottamusvaltuutettuna tms. ja ei ole ensimmäisenä lähtevien listalla, joten oli aika rauhallisin mielin, kun projekti peruuntui ja uutta odotettiin muutama viikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan