Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minut irtisanottiin eilen, mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?

Vierailija
27.09.2022 |

Eilen se sitten tuli, irtisanominen tuotannollis-taloudellisista syistä. Irtisanomisaika on 6kk, tuona aikana ei työvelvoitetta. Pitäisikö ottaa 6kk rennosti vai alkaa heti vimmalla etsiä uutta työpaikkaa? Olen alalla jolla paikkoja on suhteellisen paljon avoinna jatkuvasti. Toki en tiedä saisinko juuri minä niitä, mutta teoriassa töitä on tarjolla. Nyt olisi tilaisuus relata hetki ennen uuden työn hakemista mutta jatkuvasti nousevat kustannukset kannustaisi etsimään töitä heti.

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan hakea hetikin, mutta sopia aloituksesta vasta kunnon loman jälkeen.

Tämäkin hyvä vaihtoehto! Rentous kiinnostaa pakolla yrittämisen sijaan. Uskon, että rennolla asenteella työn saakin helpommin kuin ns. pakkoraossa, jossa työ on saatava tai toimeentulo loppuu.

ap

Vierailija
42/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut rekrytoivia työvoimakoulutuksia? Niitä, joita järjestää esim. talentgate ja saranen? Tuolta ajalta saa työmarkkinatukea. Vai onkohan nää sellasia, että voi hakea vasta kun tuo 6kk on kulunut umpeen.

ap

Voit hakea jo nyt. Riittää kun olet irtisanottu tai irtisanomisuhan alainen. Sitten vaan olet tarkkana, ettei TE-toimisto epähuomiossa evää sulta koulutusoikeutta koska olet töissä. Mulle kävi niin, kun 6 kk irtisanomisaikana olin pääsemässä FECiin. Onneksi koulutuksen järjestäjä soitti ihmetellen, että enkö olekaan vapaalla jalalla ja asia saatiin korjattua.

Koulutuksen aluksi sain vielä irtisanomisajan palkkaa ja sitten ansiosidonnaista + 9€/päivä kulukorvausta. Ja koulutus auttoi työllistymään. Ei harjoittelupaikkaan, mutta muualle kesken koulutuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisin etsimään töitä mutta ei haittaa jos siihen menisi muutama kuukausi lomaillessa vaikka Thaimaassa, Filippiineillä jne

Vierailija
44/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap ole seuraavaan kuuteen kuukauteen edes työtön, eikä irtisanomisesta tietenkään tarvitse kertoa kun hakee töitä. Jos olisin ap niin pitäisin ainakin kuukauden loman.

Vierailija
45/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että irtisanomiset ei ole salaisuus eli jo nyt työpaikka on firmassa, jossa on YT:t, niin ei ne yleensä salaisuuksina ulkomaailmalle pysy. Vaikka on 6 kk aikaa hakea töitä, niin on myös 6 kk aikaa siihen, että alalla ei ehkä ole enää töitä, jos tämäkin yksikkö/työpaikka lakkautettiin YT-syistä.

Vierailija
46/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mikään firma ei maksa 6 kk kotiin. Älä unta näe.

No mä sain vuoden palkan, lälläslää.

Vierailija
47/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6kk kuluttua et saa enää mitään koska olet oletetusti huono koska et ole onnistunut työllistymään aikaisemmin

No jaa, itse olen pariinkin otteeseen saanut työpaikan pidemmän, useiden kuukausien työttömyysjakson jälkeen. Ajat ovat niin epävarmat, että kovatkin tekijät voivat olla jonkin aikaa rannalla tai omasta halustaan sapattivapaalla. Eikä hetken hengähdys tee pahaa muutenkaan: työnantajan silmissä voit olla jopa motivoituneempi, kuin se joka hyppää lennossa paikasta toiseen.

Jos pelkäät Cv:n aukkoja, niitä voi täyttää opiskelulla (älä kerro TE-toimistolle) ja projekteilla, jotka voivat olla vaikka vapaaehtoistyötä tai kaverin firman auttamista (älä kerro näistäkään TE-toimistolle, hankaloittaa vaan elämää). Mutta usko pois, moni on näinä päivinä aina joskus pois työelämästä ilman että siitä saa mitään stigmaa.

Vierailija
48/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on tullutkin jo olennainen. Mä lähtisin matkalle pariksi viikoksi, kotona voi työasiat pyöriä liikaa mielessä, ei oo hyvä tuossa tilanteessa. Mut se aika on varmaan sopiva uuteen orientoitumiseen.

Vierailija
49/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako sun alalla kaikki uudet työt heti?

Tottakai hakisin uutta paikkaa heti. Mutta omalla alalla nyt haettavat alkavat yleensä vasta parin kuukauden päästä tai jopa ensi vuoden alusta. En osaisi rentoutua lomalla kunnolla, jos jatkosta ei olisi tietoa.

Vierailija
50/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaako sun alalla kaikki uudet työt heti?

Tottakai hakisin uutta paikkaa heti. Mutta omalla alalla nyt haettavat alkavat yleensä vasta parin kuukauden päästä tai jopa ensi vuoden alusta. En osaisi rentoutua lomalla kunnolla, jos jatkosta ei olisi tietoa.

Ei ilmoituksissa sanota töiden alkamisaikaa, mutta kyllä ala on sellainen, että tarve on yleensä heti ja oletettavasti haluavat työntekijän heti töihin. 

ap

Vierailija
51/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanominen on huono homma ja tässä kalliissa yhteiskunnassa....lähtisin pienelle lomalle lepuuttamaan hermojani ja alkaisin sen jälkeen hakemaan kunnolla töitä...itse en jaksaisi tuossa tilanteessa heti alkaa työnhakuun vaan tarvitsisin loman ensin

Vierailija
52/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisarit osoittavat nyt siihen asentoon että 6kk kuluttua olet kaikkea muuta kuin ainoa alaltasi irtisanottu.

Muista että työttömäksi jäänyt on työmarkkinoilla kuin makrilli. Se alkaa pilaantua samalla hetkellä kun se vedetään ylös vedestä.

Vierailija
53/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kk pattayalla  ja kuukausi darraa + työnhakua.

Vierailija
54/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
55/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisarit osoittavat nyt siihen asentoon että 6kk kuluttua olet kaikkea muuta kuin ainoa alaltasi irtisanottu.

Muista että työttömäksi jäänyt on työmarkkinoilla kuin makrilli. Se alkaa pilaantua samalla hetkellä kun se vedetään ylös vedestä.

Jos on oikeen kyvykäs makrilli ja pystyy todistamaan oman erinomaisuutensa ja työntekijä tarvitaan,kyllä sitä pääsee...ei saa vaipua negatiivisuuteen

Vierailija
56/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin iisisti vähintään puoli vuotta ja ottaisin töitä vastaan vain jos työ olisi erittäin kiinnostava. Tosin olen nuori ja koulutettu, eli ikäsi ja koulutuksesi vaikuttaa.

Vierailija
57/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-8vko rennosti ja sitten työnhakuun täysillä. 

Tai sitten relaan jouluun ja aloitan hakemisen vuoden alussa, siinä kuitenkin vielä 3kk aikaa. Ja itse asiassa sen 3kk jälkeenkin vielä ansiosidonnaista ties kuinka pitkään. Toki työttömyystuelle putoaminen ei ole toivottavaa, eli ehkä kuitenkin mielummin edes johonkin työhön ennen sitä.

ap

Minä olen ihan varma, että et sinä pysty relaamaan vaan takaraivossa tykyttää koko ajan, että pitäisi se työpaikka löytää. Hommaa ensin mieleinen työpaikka ja sovi aloituspäivä muutaman viikon päähän. Kun nimet on paperissa, loma tuntuu oikealta lomalta.

Vierailija
58/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetäisin pään täyteen ja miettisin sitten kuin olen selvinnyt, että mitä nyt.

Vierailija
59/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että irtisanomiset ei ole salaisuus eli jo nyt työpaikka on firmassa, jossa on YT:t, niin ei ne yleensä salaisuuksina ulkomaailmalle pysy. Vaikka on 6 kk aikaa hakea töitä, niin on myös 6 kk aikaa siihen, että alalla ei ehkä ole enää töitä, jos tämäkin yksikkö/työpaikka lakkautettiin YT-syistä.

Höpö höpö. Tavallisten rivityöntekijöiden irtisanomisista ei mene tietoa minnekään eikä ketään kiinnosta. Ainoastaan siitä puhutaan, jos koko puljun pomo saa kenkää.

Vierailija
60/124 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hoidat työttömyysturvan kuntoon. Sitten teet mitä huvittaa. Työnhaku ei kovin raskasta ole ja sitä voi tehdä chillatessakin. CV:n aukoilla ei ole väliä, kun koko lapun voi väärentää, tai ainakin vähän parannella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän