Hah hah, bensa sen kun halpenee samaan aikaan kun sähköautojen lataus kallistuu!
https://www.is.fi/autot/art-2000009096719.html
Mutta älkää itkekö. Ekologisuudesta ja Vihreän siirtymän tukemisesta kannattaa maksaa!
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on autoiluhistorian aikana ollut viisi polttista, kaksi hybridiä ja nyt jo kolme vuotta täyssähkö eli ihan oikeaa käyttökokemusta on kaikista. Kohta mulla on taas auton vaihto edessä ja todellakin otan täyssähkön, en enää suostu hitaisiin ja kömpelöihin polttisautoihin.
Jos lähden matkalle, niin lähden sinne lähimmän lentokentän kautta joka tapauksessa, en suostu istumaan autossa puolta vuorokautta. Mutta toki ymmärrän että heille jotka ajaa joka viikonloppu Helsingistä Lappiin venetraileria vetäen ei sähköautot sovi.
Voiko ihminen enää enempää luontoa paskoa kuin louhituttamalla helvetin suuren määrän mineraaleja ja metalleja sähköautoaan varten ja sitten lentelemällä kaikki vapaa-ajan matkansa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on autoiluhistorian aikana ollut viisi polttista, kaksi hybridiä ja nyt jo kolme vuotta täyssähkö eli ihan oikeaa käyttökokemusta on kaikista. Kohta mulla on taas auton vaihto edessä ja todellakin otan täyssähkön, en enää suostu hitaisiin ja kömpelöihin polttisautoihin.
Jos lähden matkalle, niin lähden sinne lähimmän lentokentän kautta joka tapauksessa, en suostu istumaan autossa puolta vuorokautta. Mutta toki ymmärrän että heille jotka ajaa joka viikonloppu Helsingistä Lappiin venetraileria vetäen ei sähköautot sovi.
Voiko ihminen enää enempää luontoa paskoa kuin louhituttamalla helvetin suuren määrän mineraaleja ja metalleja sähköautoaan varten ja sitten lentelemällä kaikki vapaa-ajan matkansa...
Hieno lukemisen ymmärtämisen taito sinulla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 20 kilowattia menee sataselle ja maksaa 0,20 per kilowatti niin tuleehan se bensa-autoa edullisemmaksi huomattavasti vaikka nousikin .
Mistä saat vielä tuohon hintaan sähköä?
Mun töpselistä tulee 5 snt/kWh edelleen.
Mitä sitten kun sähköä ei enää tule ollenkaan mihinkään hintaan? Lataatko jollain kammesta pyöritettävällä generaattorilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 20 kilowattia menee sataselle ja maksaa 0,20 per kilowatti niin tuleehan se bensa-autoa edullisemmaksi huomattavasti vaikka nousikin .
Mitä sitten kun sähköä ei enää tule ollenkaan mihinkään hintaan? Lataatko jollain kammesta pyöritettävällä generaattorilla?
Jos Suomesta loppuu shkö kokonaan pitkäksi aikaa on maa kyllä sen verran kaaoksessa ettei tarvitse lähteä autolla töihin eikä kauppaankaan.
Mutta nyt jos on ollut esim myrsky tulossa ja uhkana sähkökatko, olen ladannut etukäteen, kuuluu normaaliin varustautumiseen. Viikon verran ajelen yhdellä latauksella ja 12h on pisimmillään ollut meillä sähkökatkos.
T: 5,2snt/kwh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs vikaa niissä on? Väestönsuojissakin löytyy sellainen. Mikä voi olla tärkeämpää kuin väestönsuoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno lukemisen ymmärtämisen taito sinulla...
"Jos lähden matkalle, niin lähden sinne lähimmän lentokentän kautta joka tapauksessa"
Tai sitten ulosannissasi on parannettavaa.
Sähköautoilijat ovat kuin uskonlahko, nähdään vain oman asian positiiviset puolet ja mielellään saarnataan siitä muille. Näille voisi olla hyvä suviseurat tyyppinen kesätapahtuma, kaiuttimista tulisi 24/7 ylistävää materiaalia sähköautoilusta, luetellaan alhaisia kulutuslukemia yms. Muutaman kerran vuorokaudessa voisi olla esiintymislavalla saarna polttomoottoriautojen synneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kuitenkin hyvä kysyä, miksi niistä sähköautoista piti kaikista tehdä noin 250-1000hv tehoisia.
Jos näissäkin olisi joku normaali 50hv tai jopa vähemmän, niin veisi varmaan 5-10 kertaa vähemmän virtaa.
Toisin kuin bensamoottoreissa, tehokkaampi sähkömoottori ei vie sen enempää energiaa kuin vähemmän tehokas. Kulutus riippuu siitä paljonko otat sitä tehoa sieltä ulos.
Sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä. Sähköauto vaatii silti sähköä, joten sähkön siirron rahanpesumaksulla hoidetaan, että sähköautoilu ei tule sen halvemmaksi. Sähköautojen pirullisuus paljastuu meillä vasta kun sähkökotteroita on riittävästi ja sähköriippuvuus suuri, jolloin riistäjät rahastavat sähkön hinnalla lähes hengiltä. Vain rahastuksella on merkitystä, ei ilmastolla tai päästöillä.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kuitenkin hyvä kysyä, miksi niistä sähköautoista piti kaikista tehdä noin 250-1000hv tehoisia.
Jos näissäkin olisi joku normaali 50hv tai jopa vähemmän, niin veisi varmaan 5-10 kertaa vähemmän virtaa.
Toisin kuin bensamoottoreissa, tehokkaampi sähkömoottori ei vie sen enempää energiaa kuin vähemmän tehokas. Kulutus riippuu siitä paljonko otat sitä tehoa sieltä ulos.
Sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä. Sähköauto vaatii silti sähköä, joten sähkön siirron rahanpesumaksulla hoidetaan, että sähköautoilu ei tule sen halvemmaksi. Sähköautojen pirullisuus paljastuu meillä vasta kun sähkökotteroita on riittävästi ja sähköriippuvuus suuri, jolloin riistäjät rahastavat sähkön hinnalla lähes hengiltä. Vain rahastuksella on merkitystä, ei ilmastolla tai päästöillä.
Siksipä minä olen sähköautoillut jo vuosia nyt vielä kun se on halpaa. Ja vielä vuosien ajan sähköautoilu tulee olemaan joka tapauksessa edullisempaa kuin polttoaineet. Ja sitten voin vaihtaa taas seuraavaan uutuuteen liikkumismuotoon, jospa vaikka siinä vaiheessa vetyautoilu olisi järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla sähkösoppari 0.05e/kWh vielä yli vuoden.
Vaikka onkin halpaa niin muistathan että nyt on sähkönsäästötalkoot. Älä roikota turhaan autoa latauksessa vaan lataa vain silloin kun et muilla kulkuvälineillä pysty liikkumaan. Bensaa ei autottomat tarvitse mutta sähköä tarvitsee kaikki.
Minä lataan aina öisin jolloin sähköstä ei ole pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita sähkövatkainta sitten kun käytännöllisyys, latausajat, pitkät matkat ilman puolentunnin pakollisia latauspysähdyksiä, varaosat etc etc. ovat kunnossa. Tällä hetkellä nuo eivät sovi matkailijalle.
No eivät sovi sellaiselle matkailijalle joka haluaa aina ajaa pysähtymättä Lappiin. Ainakin minä pidän polttisautollakin parin tunnin välein sen ruoka- tai kahvitauon pidemmillä matkoilla ja silloin sähköauto ei ole yhtään sen hitaampi matkailla. Mutta jokainen hankkii auton omien tarpeidensa mukaan.
Meillä suunnitellaan syyslomareissua, pihassa niin sähköä kuin bensaakin. Kun pysähdyspaikkoja on ehdotettu, sieltä nousee hyvin usein paikkoja joissa ei ole latausta ja voi ollakin että ihan reissun sujuvuuden nimissä jätetäänkin sähkis kotiin. Ihan urpoa käydä ensin jossain ravintolassa syömässä ja sitten ajaa ABC:n pihaan lataamaan puoleksi tunniksi.
Niin kun joku tuossa jo sanoikin, jokainen ostaa auton omien tarpeidensa mukaan. Itsellä ollut kortti kohta 30 vuotta ja tasan kaksi kertaa tuona aikana olen tehnyt talvilomareissun lappiin, joten kusematta lappiin ei ole itselle minkäänlainen kriiteri autoa valitessa. Ja vaikka en nyt niin aakkosasemista muuten perusta, niin kyllä ne olivat aikoinaan ihan toimivia ruokapaikkoja eli valitsisin ne sijainnin takia taukopaikoiksi ihan autosta riippumatta.
Kun todennäköisesti sen polttisautonkin joutuu ainakin kerran tuolla matkalla tankkaamaan ja menee siihenkin aikaa. Jos siinä vielä samalla hakee kahvin ja käy vessassa niin johan se sama aika menee lataamisessa kun tankkaamisessa.
No tuota, tankkaamiseen menee keskimäärin 5 minuuttia, sähköauton lataamiseen väh.puoliTUNTIA. Eipä viitsi asemilla huvikseen istuskella jouten odottamassa.
Ei sähköautoa ladata matkalla täyteen, vaan juuri sen verran millä päästään taas seuraavalle taukopaikalle. Eli käytännössä joku 10-15 min riittää aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita sähkövatkainta sitten kun käytännöllisyys, latausajat, pitkät matkat ilman puolentunnin pakollisia latauspysähdyksiä, varaosat etc etc. ovat kunnossa. Tällä hetkellä nuo eivät sovi matkailijalle.
No eivät sovi sellaiselle matkailijalle joka haluaa aina ajaa pysähtymättä Lappiin. Ainakin minä pidän polttisautollakin parin tunnin välein sen ruoka- tai kahvitauon pidemmillä matkoilla ja silloin sähköauto ei ole yhtään sen hitaampi matkailla. Mutta jokainen hankkii auton omien tarpeidensa mukaan.
Meillä suunnitellaan syyslomareissua, pihassa niin sähköä kuin bensaakin. Kun pysähdyspaikkoja on ehdotettu, sieltä nousee hyvin usein paikkoja joissa ei ole latausta ja voi ollakin että ihan reissun sujuvuuden nimissä jätetäänkin sähkis kotiin. Ihan urpoa käydä ensin jossain ravintolassa syömässä ja sitten ajaa ABC:n pihaan lataamaan puoleksi tunniksi.
Niin kun joku tuossa jo sanoikin, jokainen ostaa auton omien tarpeidensa mukaan. Itsellä ollut kortti kohta 30 vuotta ja tasan kaksi kertaa tuona aikana olen tehnyt talvilomareissun lappiin, joten kusematta lappiin ei ole itselle minkäänlainen kriiteri autoa valitessa. Ja vaikka en nyt niin aakkosasemista muuten perusta, niin kyllä ne olivat aikoinaan ihan toimivia ruokapaikkoja eli valitsisin ne sijainnin takia taukopaikoiksi ihan autosta riippumatta.
Kun todennäköisesti sen polttisautonkin joutuu ainakin kerran tuolla matkalla tankkaamaan ja menee siihenkin aikaa. Jos siinä vielä samalla hakee kahvin ja käy vessassa niin johan se sama aika menee lataamisessa kun tankkaamisessa.
No tuota, tankkaamiseen menee keskimäärin 5 minuuttia, sähköauton lataamiseen väh.puoliTUNTIA. Eipä viitsi asemilla huvikseen istuskella jouten odottamassa.
No ei. Jälleen huomaa että ihmiset joilla ei ole sähköautoa eivät oikein hahmota miten sähköautoilla yleensä ladataan. Sähköautoa ei kannata ajaa tyhjäksi ja sitten ladata täyteen koska latauksen nopeus riippuu siitä kuinka täysi se akku on. Varsinkin se viimeinen 20% täyteen on hidas. Tehokkainta on latailla siinä 20-80% välillä joten siihen kannattaa pyrkiä. Nopeinta on siis tehdä enemmän lyhyitä pysähdyksiä kuin yksi pitkä.
Latausnopeudet ovat myöskin nousussa ja moni auto lataa jo yli 100kW teholla, jotkut jo 150-200 kW teholla. Tällöin tehokkaat lataustauot ovat usein vain vartin mittaisia jossa ajassa ei usein ehdi edes kunnolla kahvia juoda.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilu on vain hyvin pieni osa sähkön kulutusta eikä auton latauksen sähköä oikein voi erottaa muusta sähköstä. Ei siis tule olemaan jotain kalliimpaa "autoilusähköä" vaan jos autoilun sähkö on kallista niin silloin ihan kaikki sähkö on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt pitäisi minään ympäristötekona sitä että meillä on maailmassa 40.000 öljykenttää bensantuotannon takia.
On jo alettu puhumaan, että tämä sota ja kriisi on vihersiirtymän syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja jos, mutta pikalatauksen hinta oli artikkelissa 0,35€/kWh ja hintaero satasella on enää luokkaa kaksi euroa. 20000 euroa kalliimman hankintahinnan kattamiseksi saa ajella miljoona kilometriä samalla akulla.
No ensinnäkin sähkön hinta ei ole useimpien arvioiden mukaan näin korkea kuin vain juuri talven yli. Sen jälkeen sähkö on taas paljon halvempiaa.
Toisekseen hyvin harva valitsee oikeasti vaikka 30 tonnin bensa-auton ja 50 tonnin sähköauton välillä.
Ok, palataan sähkön hinta-asiaan ensi syksynä, kun vihreiden aikaisemmin torppaamat mysteerivoimalat alkavat yhtäkkiä jauhaa sähköä. Itse tein juuri tuon valinnan ennen sähkön hinnan nousua ja valitsin jo silloin mieluummin 30 tonnin bensapihin farmarin kuin saman merkin lähes yhtä isolla tavaratilalla ja muilla vastaavilla ominaisuuksilla olevan 50 tonnin auton. Tuskin olen tässä asiassa mikään uniikki lumihiutale, kun kyseessä on maailman ehkä toiseksi tylsin perheauto.
En tiedä mistä voimaloista puhut mutta on ihan sähkömarkkinoiden asiantuntijoiden arvio että sähkön hinta normalisoituu jo ensi keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomesta loppuu shkö kokonaan pitkäksi aikaa on maa kyllä sen verran kaaoksessa ettei tarvitse lähteä autolla töihin eikä kauppaankaan.
Mutta nyt jos on ollut esim myrsky tulossa ja uhkana sähkökatko, olen ladannut etukäteen, kuuluu normaaliin varustautumiseen. Viikon verran ajelen yhdellä latauksella ja 12h on pisimmillään ollut meillä sähkökatkos.
Suurempi uhka sähköautolle on että mineraalit loppuu. Ja ennen loppua ne kallistuu, niin ettei kannata.
Geologian tutkimuslaitos: Maailman mineraalit eivät riitä liikenteen sähköistymiseen
Liikenteen sähköistyminen muuttaa montaa asiaa. Geologian tutkimuslaitos GTK maalailee synkkää kuvaa maamineraalien loppumisesta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/54a26238-5e1b-4bee-b6d9-59938793…
Vierailija kirjoitti:
On jo alettu puhumaan, että tämä sota ja kriisi on vihersiirtymän syytä.
No kyllä se ihan Venäjän syytä on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurempi uhka sähköautolle on että mineraalit loppuu. Ja ennen loppua ne kallistuu, niin ettei kannata.
Geologian tutkimuslaitos: Maailman mineraalit eivät riitä liikenteen sähköistymiseen
Liikenteen sähköistyminen muuttaa montaa asiaa. Geologian tutkimuslaitos GTK maalailee synkkää kuvaa maamineraalien loppumisesta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/54a26238-5e1b-4bee-b6d9-59938793…
Jos olisit lukenut artikkelin loppuun niin olisit voinut itsekin todeta että eivät ne mihinkään lopu, vaan päin vastoin.
Alkaako se bensa olemaan jo vähän liiankin halpaa? Kohta on kaljakin kalliimpaa!