Koululaisten poissaolot kouluviikoilla
Oon aivan haavi auki, suoraan sanottuna. Joskus jo kun isoimmalla lapsella alkoi eskari olin tarkka siitä, että eskarissa käydään kun se on ja lomat pidetään koulun loma-aikojen mukaan. Näin on poikkeuksetta menty koko alakoulu. (kerran anoin 2p vapaata, kun lähdettiin lomamatkalle ennen kouluviikon päättymistä ja sekin kirpasi itseäni kovasti omasta tunnosta)
Nyt sitten jotenkin olen alkanut havaitsemaan, että perheet pitävät pokkana lomia milloin sattuu kouluviikoilla tuosta noin vaan. Yksikin äiti tokaisi, ettei ole mahdollisuutta pitää lomaa virallisten loma-aikojen puitteissa, mutta epäilen tätä kyllä koska tiedän työpaikan ja ei siellä ole mitään sellaista mikä estäisi pitämästä syysloman koululaisen syyslomalla.
Tänään kuulin, että tyttäreni koulukaveri on lähdössä viikoksi isovanhemmilleen. Syytä en tiedä, mutta kenties lapsen vanhemmilla on työreissuja päällekkäin tai jotain. Jäin vaan ihan ihmeissäni miettimään, että miten ihmiset perustelee näitä poissaoloja koululle ja miksi ihmeessä eivät hoida asioita siten, että lapset pääsisi kouluun.
Ja ymmärrän kyllä, että lomamatkat on kalliimpia virallisten loma-aikojen puitteissa mutta silti. Miten te toimitte ja miten perustelette noita loma-anomuksia?
Itse oon tähän asti ajatellut siten, että vaikka itselläni on lomaa niin lapset käyvät koulua, koska se on heille tärkeä asia ja en jaksa uskoa, että opettajat tykkäävät siitä, että lapset poissa millon mitenkin. Vai mitä mieltä on opettajat itse, rehtorit?
Tuntuu, että tässä(kin) asiassa sellainen koulun kunnioitus on kadonnut. Meidän perheen menot ja lomamatkat on ne tärkeimmät, ei lapsen koulun. Olen niin ihmeissäni tästä asiasta ollut jo monta vuotta, että näköjään piti ihan tänne asiaa purkaa. Saa kommentoida!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat on yrittäjiä (parhaimmillaan 3 yritystä samanaikaisesti) ja meillä lomailtiin tasan silloin, kun vanhemmille se oli mahdollista. Suurin osa lomareissuista pidettiin koululomien mukaan ja minä menestyin erittäin hyvin koulussa, joten en osaa nähdä sitä ongelmana jos joskus otettiin ylimääräistä vapaata.
Tärkeämpää on tulokset eikä paikallaolo, eikö? Ihan naurettavaa ajatella, että väkisin pitää istua pulpetin ääressä pitkästymässä vaikka kokeista saisi täydet pisteet vähemmälläkin.
No ei. Kyllä koulussa on myös se piilo-opetussuunnitelma. Harjoitellaansitä, että arkisin sinne mennään tiettyyn aikaan, kuten työpaikallekin. Siellä opiskellaan sosiaalisia taitoja ynnä muuta. On liikuntapäiviä ja mok-viikkoja ja kaikkia.
Sellaistakin on, että opettaja tai rehtori kertoo jostain koulun uudesta säännöstä tai tavasta. Se, joka on poissa, ei tästä saa tietää. Meidänkin koulussa on tällaista, että oppilaille on kerrottu vaikka, että joku tietty välitunti on jatkossa ulkovälitunti. Sitten välituntivalvoja tulee valittamaan kyseiselle oppilaalle, kun löytää hänet sisätiloista. No, eipä oppilas muuttunutta käytäntöä tiennyt, koska on ollut poissa.
Jos on yhden vuoden aikana viikon tai kaksi poissa, niin kyllä siinä kerkeää harjoittelemaan sekä sosiaalisia taitoja että sitä että "arkisin mennään tiettyyn paikkaan". Monessa perheessa lapset laitetaan jo nuorena kesätöihinkin (kotona tai sukulaisilla), missä pääsee harjoittelemaan näitä vielä lisää. Koulu on mielestäni hyvä paikka nuorille, itse tykkäsin koulunkäynnistä paljonkin, mutta pidän naurettavana ajatusta ettäkö se olisi ainut paikka oppia asioita. Koulussa sitä paitsi korostetaan kodin ja vanhempien vastuuta lapsen kasvatuksessa eli myönnetään se, että vanhemmilla on monesti vahvempi vaikutus lapsen käytökseen kuin opettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika osoitti monille, että lapset oppivat kotonakin, joten kynnys näiden ylimääräisten lomien hakemiseen on ehkä myös sitä myöten madaltanut.
Korona-aika viimeistään osoitti sen, että jotkut lapset oppii paremmin kotona. Jotkut vanhemmat on myös ihan hyviä kotiopettajia, sellaisia meistä tehtiin tuossa yksi hysteerinen kevät. Ja kaikki opettajat ei vaan osaa. Ei koulu mikään pyhä laitos ole, ja vanhempi kyllä päättää lapsesta. Hullu valtio, jos muuta kuvittelee.
Tähän on ratkaisu. Ne vanhemmat, jotka kokevat hoitavansa hommat paremmin kuin ammattilaiset, voivat ottaa lapsensa pois koulusta.
Itse joudun tekemään päivisin töitä, kuten useimmat meistä.
Tässähän kyse olikin lomista. Se on huomattavasti helpompaa silloin katsoa, että lapsi tekee ne koulutehtävät, kuin työn ohessa, kuten koroana-aikana tapahtui.
Jos se on helppoa, niin varmasti lapsi ja vanhemmat voivat helposti myös selvittää päivittäiset läksyt vaikka joltain lapsen kaverilta. Opettajilla on niin paljon töitä muutenkin, että lomamatkojen vuoksi ei heiltä pidä erityisiä palveluksia pyytää.
Kyllä jos tämä on opettajan toive. Meillä opettaja on kyllä ilmoittanut vanhempiainillassa, että antaa lomien ajoiksi myös ns. Räätälöityjä tehtäviä, esim. meillä lapsella oli yksi tehtävä pitää matkapäiväkirjaa. Mutta tottakai joo, opettajan toiveiden mukaan..
Korona-ajan opinnoista keskustelun aloittanut
Meidän kouluissa on suhtauduttu aina kannustavasti matkoihin kouluaikana. Johtuu varmaan siitä, että lapset ja perheet keskimäärin huolehtivat, että läksyt tulee tehtyä, eikä lapsi jää jälkeen. Välillä on oltu jopa edellä loman jälkeen, kun koulussa matikanopiskelu ei olekaan edennyt oletettua tahtia.
Opettajat varmasti myös näkevät palaako lomalta väsynyt ja masentunut lapsi vai pirteä ja uusista kokemuksista innostunut oppilas. Jälkimmäisessä tapauksessa on helppo olla lomailun puolella.
Toimin oman lapsen omaishoitajana ja viimeksi omaishoidon vapaat saatiin järjestymään vain keskelle viikkoa ja lapsi joutui olemaan ne päivät pois koulusta.
Tästä keskustelusta heräsi ajatus, että ilmeisesti lapsen on siis hyvä olla koulusta pois. Laitanpa etelän matkan varaukseen syysloman jlk, pieni mökkibreikin joulukuun alkuun ja tammikuun lopulla voitaisiin lähteä Thaikkulaan, ennen pahinta turistisumaa. Toukokuun alussa suuntana Kreikan lämpö, ehkä kahdeksi viikoksi, täytyy vielä tutkia asiaa.
Säästössä olevia lomia pitäisi vuoden sisällä pitää pois..
"Matkailu avartaa" ei ole aivan turha sanonta. Jo sillä ihan perus all-inclusive Kanarian lomallakin lapsi pääsee näkemään uusia paikkoja ja erilaisia ihmisiä sekä harjoittamaan kielitaitoaan. Fiksu vanhempi pistää lapsen tilaamaan itse ruokansa tarjoilijalta niin, että hän saa varmuutta englannin (tai jonkin toisen kielen) käytöstä. Kaupunkikohteissa voidaan sitten käydä vaikka museoissa ja kaukokohteissa pääsee näkemään hyvin erilaista elämää, mikä saattaa olla hyvinkin avartavaa, eikä välttämättä tekisi muutamalle täälläkään kirjoittelevalle pahaa.
Ajatus, että "normaali" lapsi jäisi peruskoulussa viikossa jälkeen opetuksesta, jos kuitenkin tekee vielä tehtävänsä loman aikana, on aika absurdi. Sitten, jos kyseessä on se luokan hitaimmin oppiva tapaus, joka hidastaa koko luokan etenemistä, kannattaa vanhempien ehkä miettiä asian järkevyyttä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
"Matkailu avartaa" ei ole aivan turha sanonta. Jo sillä ihan perus all-inclusive Kanarian lomallakin lapsi pääsee näkemään uusia paikkoja ja erilaisia ihmisiä sekä harjoittamaan kielitaitoaan. Fiksu vanhempi pistää lapsen tilaamaan itse ruokansa tarjoilijalta niin, että hän saa varmuutta englannin (tai jonkin toisen kielen) käytöstä. Kaupunkikohteissa voidaan sitten käydä vaikka museoissa ja kaukokohteissa pääsee näkemään hyvin erilaista elämää, mikä saattaa olla hyvinkin avartavaa, eikä välttämättä tekisi muutamalle täälläkään kirjoittelevalle pahaa.
Ajatus, että "normaali" lapsi jäisi peruskoulussa viikossa jälkeen opetuksesta, jos kuitenkin tekee vielä tehtävänsä loman aikana, on aika absurdi. Sitten, jos kyseessä on se luokan hitaimmin oppiva tapaus, joka hidastaa koko luokan etenemistä, kannattaa vanhempien ehkä miettiä asian järkevyyttä itsekin.
Toisaalta tuossakin tapauksessa se oppilas voisi oikeasti tarvita välillä rauhallisen viikon vaikka mummolassa, jossa isovanhemmat jaksavat tsempata ja kädestä pitäen auttaa kouluhommissa. Muu luokka voisi kerrankin edetä vähän vauhdikkaammin ja oivaltavammin, ei aina hitaimman oppijan mukaan.
Minusta on vanhanaikainen ajatus, että oppiminen voi tapahtua vain koulun seinien sisällä, opettajan johdolla. Edes OPS ei tue tätä ajatusta, miksi meidän kodeissa pitäisi ajatella niin?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kouluissa on suhtauduttu aina kannustavasti matkoihin kouluaikana. Johtuu varmaan siitä, että lapset ja perheet keskimäärin huolehtivat, että läksyt tulee tehtyä, eikä lapsi jää jälkeen. Välillä on oltu jopa edellä loman jälkeen, kun koulussa matikanopiskelu ei olekaan edennyt oletettua tahtia.
Opettajat varmasti myös näkevät palaako lomalta väsynyt ja masentunut lapsi vai pirteä ja uusista kokemuksista innostunut oppilas. Jälkimmäisessä tapauksessa on helppo olla lomailun puolella.
Niin on helppo. Toisaalta oppilaita pitäisi kohdella tasa-arvoisesti. Joidenkin kohdalla omasta lomasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei kuitenkaan oikein voi tehdä niinkään, että toinen saa loman ja toinen ei. Toisaalta isossa koulussa tai uudessa koulussa eivät opettajat lomaa antaessa luultavasti edes tiedä, miten koulun hoitaminen juuri tämän oppilaan kohdalla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdetään siitä, että lapseni alakoulun opettaja on lähtökohtaisesti vähemmän sivistynyt ihminen kuin minä, en näe mitään perustetta sille, miksi lapsen pitäisi ehdoin tahdoin olla siellä koulussa kuuntelemassa lässytystä, sotkemassa itseään ja saamassa kulkutauteja. Me matkustamme paljon ja tasan tarkkaan osaan opettaa lapselleni ne asiat itsekin, mitä siellä koulussa käytäisiin. Lapselle on lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää päästä esim. New Yorkiin, kuin virua siellä koulussa.
Varo ettet halkea erinomaisuuteesi!
Niin ja siellä matkalla tulee selväksi, miksi mm. kielenopiskelu on tärkeää ja oppii selviämään vanhempien tuella erilaisista tilanteista vieraalla kielellä. Samalla tulee omakohtaisia kokemuksia eri kulttuureista.