Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaisten poissaolot kouluviikoilla

Vierailija
26.09.2022 |

Oon aivan haavi auki, suoraan sanottuna. Joskus jo kun isoimmalla lapsella alkoi eskari olin tarkka siitä, että eskarissa käydään kun se on ja lomat pidetään koulun loma-aikojen mukaan. Näin on poikkeuksetta menty koko alakoulu. (kerran anoin 2p vapaata, kun lähdettiin lomamatkalle ennen kouluviikon päättymistä ja sekin kirpasi itseäni kovasti omasta tunnosta)

Nyt sitten jotenkin olen alkanut havaitsemaan, että perheet pitävät pokkana lomia milloin sattuu kouluviikoilla tuosta noin vaan. Yksikin äiti tokaisi, ettei ole mahdollisuutta pitää lomaa virallisten loma-aikojen puitteissa, mutta epäilen tätä kyllä koska tiedän työpaikan ja ei siellä ole mitään sellaista mikä estäisi pitämästä syysloman koululaisen syyslomalla.

Tänään kuulin, että tyttäreni koulukaveri on lähdössä viikoksi isovanhemmilleen. Syytä en tiedä, mutta kenties lapsen vanhemmilla on työreissuja päällekkäin tai jotain. Jäin vaan ihan ihmeissäni miettimään, että miten ihmiset perustelee näitä poissaoloja koululle ja miksi ihmeessä eivät hoida asioita siten, että lapset pääsisi kouluun.

Ja ymmärrän kyllä, että lomamatkat on kalliimpia virallisten loma-aikojen puitteissa mutta silti. Miten te toimitte ja miten perustelette noita loma-anomuksia?

Itse oon tähän asti ajatellut siten, että vaikka itselläni on lomaa niin lapset käyvät koulua, koska se on heille tärkeä asia ja en jaksa uskoa, että opettajat tykkäävät siitä, että lapset poissa millon mitenkin. Vai mitä mieltä on opettajat itse, rehtorit?

Tuntuu, että tässä(kin) asiassa sellainen koulun kunnioitus on kadonnut. Meidän perheen menot ja lomamatkat on ne tärkeimmät, ei lapsen koulun. Olen niin ihmeissäni tästä asiasta ollut jo monta vuotta, että näköjään piti ihan tänne asiaa purkaa. Saa kommentoida!

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika osoitti monille, että lapset oppivat kotonakin, joten kynnys näiden ylimääräisten lomien hakemiseen on ehkä myös sitä myöten madaltanut.

Korona-aika viimeistään osoitti sen, että jotkut lapset oppii paremmin kotona. Jotkut vanhemmat on myös ihan hyviä kotiopettajia, sellaisia meistä tehtiin tuossa yksi hysteerinen kevät. Ja kaikki opettajat ei vaan osaa. Ei koulu mikään pyhä laitos ole, ja vanhempi kyllä päättää lapsesta. Hullu valtio, jos muuta kuvittelee.

Tähän on ratkaisu. Ne vanhemmat, jotka kokevat hoitavansa hommat paremmin kuin ammattilaiset, voivat ottaa lapsensa pois koulusta.

Itse joudun tekemään päivisin töitä, kuten useimmat meistä.

Tässähän kyse olikin lomista. Se on huomattavasti helpompaa silloin katsoa, että lapsi tekee ne koulutehtävät, kuin työn ohessa, kuten koroana-aikana tapahtui. 

Vierailija
42/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika osoitti monille, että lapset oppivat kotonakin, joten kynnys näiden ylimääräisten lomien hakemiseen on ehkä myös sitä myöten madaltanut.

Korona-aika viimeistään osoitti sen, että jotkut lapset oppii paremmin kotona. Jotkut vanhemmat on myös ihan hyviä kotiopettajia, sellaisia meistä tehtiin tuossa yksi hysteerinen kevät. Ja kaikki opettajat ei vaan osaa. Ei koulu mikään pyhä laitos ole, ja vanhempi kyllä päättää lapsesta. Hullu valtio, jos muuta kuvittelee.

Toki kaikki vanhemmat ei ymmärrä mikä olisi lapselle parasta, tai suostu näkemään jos oppimisessa olisikin haasteita ja siellä koulussa oppisi paremmin kuin kotona. Se voi olla hankalaa paikka opettajalle perustella, miksi Mirkku saa olla viikon poissa mutta Maikin kannattaisi pysyä siellä koulun penkillä. En kuitenkaan usko että nämä reissaavat perheet ja heidän lapset olisivat oikeasti niitä, joitten takia pitäisi olla huolissaan, ainakaan suurimmilta osin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, lapsilla on kyllä vuodessa niin paljon enemmän lomaa, että on aika sumplimista saada järjestettyä itselle lomaa/lapsille tekemistä ihan ilman että ottaisi vielä ekstralomia. Mutta en minä nyt nää mitenkään kamalana jos hyvin koulussa pärjäävä lapsi pitää vaikka viikon tai kaksi vuodessa ylimääräistä, jos vanhempien työt on vaikka semmoisia ettei saa lomia lasten loma-ajoille. Ehtii ne asiat oppia. Toki pitäisi kysyä läksyt/tehtävät mukaan ettei jää jälkeen.

Tuo ajatus, että open pitäisi toimittaa etukäteen läksyt näille poissaolijoille, on ihan rikki. Ope toimii just niinkuin muutenkin, eikä todellakaan tee mitään läksykoonteja lomailijoille. Vanhemmat huolehtikoon miten taitavat, jos kerran koulunkäynti ei lapsille kelpaa.

No, kyllä ne läksyt vaan kysyttiin opelta tai joltain tutulta jo silloin, kun itse olin lapsi. Tottakai ne pitää jollain tapaa toimittaa, nykyisinä Wilma-aikoina se on vieläpä hyvin helppoa. Toimitetaanhan ne sairaslomalaisillekin.

Vierailija
44/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on ratkaisu. Ne vanhemmat, jotka kokevat hoitavansa hommat paremmin kuin ammattilaiset, voivat ottaa lapsensa pois koulusta.

Tässähän kyse olikin lomista. Se on huomattavasti helpompaa silloin katsoa, että lapsi tekee ne koulutehtävät, kuin työn ohessa, kuten koroana-aikana tapahtui. 

Jos se on helppoa, niin varmasti lapsi ja vanhemmat voivat helposti myös selvittää päivittäiset läksyt vaikka joltain lapsen kaverilta. Opettajilla on niin paljon töitä muutenkin, että lomamatkojen vuoksi ei heiltä pidä erityisiä palveluksia pyytää.

Vierailija
45/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, lapsilla on kyllä vuodessa niin paljon enemmän lomaa, että on aika sumplimista saada järjestettyä itselle lomaa/lapsille tekemistä ihan ilman että ottaisi vielä ekstralomia. Mutta en minä nyt nää mitenkään kamalana jos hyvin koulussa pärjäävä lapsi pitää vaikka viikon tai kaksi vuodessa ylimääräistä, jos vanhempien työt on vaikka semmoisia ettei saa lomia lasten loma-ajoille. Ehtii ne asiat oppia. Toki pitäisi kysyä läksyt/tehtävät mukaan ettei jää jälkeen.

Tuo ajatus, että open pitäisi toimittaa etukäteen läksyt näille poissaolijoille, on ihan rikki. Ope toimii just niinkuin muutenkin, eikä todellakaan tee mitään läksykoonteja lomailijoille. Vanhemmat huolehtikoon miten taitavat, jos kerran koulunkäynti ei lapsille kelpaa.

No, kyllä ne läksyt vaan kysyttiin opelta tai joltain tutulta jo silloin, kun itse olin lapsi. Tottakai ne pitää jollain tapaa toimittaa, nykyisinä Wilma-aikoina se on vieläpä hyvin helppoa. Toimitetaanhan ne sairaslomalaisillekin.

Niin, kyllä ne varmasti saa toimitettua, mutta sen tekee joku muu kuin opettaja. Lapsen kaveri voi ottaa vaikka kännykällä kuvan läksyistä ja lähettää.

Vierailija
46/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme koululaista, toka-, nelos- ja kutosluokkalainen. Kaikilla sujuu koulussa hyvin. Kävin rehtorin ja opettajan kanssa juuri tästä lomailusta loma-aikojen ulkopuolella hyvän keskustelun. Perheellämme on aina ollut tapana matkustaa paljon ja esikoisen aloittaessa koulun koin alkuun huonoa omaatuntoa ylimääräisistä poissaoloista. Opettajan ja rehtorin kanta oli kuitenkin yksiselitteisesti se, että kun kouluhommat hoidetaan myös omien lomien aikana, ei koulun puolesta ole minkäänlaista estettä päästää lapsia extravapaille. Olivat jopa sitä mieltä, että lapset ehtivät kyllä elää tiukassa oravanpyöräelämässä koko aikuisuutensa. Uskon silti, että eri kouluissa poissaoloihin suhtaudutaan eri tavalla. Meidän koulussa perheet tuntuvat matkustavan todella paljon loma-aikojen ulkopuolella. Lapsille olemme sanoneet, että lomailu loppuu siihen hetkeen, kun kouluasioista ei enää huolehdita lomaviikolla. Tähän asti ovat kyllä kiitettävästi kaikki hommansa hoitaneet.

Vierailija
47/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on helppoa, niin varmasti lapsi ja vanhemmat voivat helposti myös selvittää päivittäiset läksyt vaikka joltain lapsen kaverilta. Opettajilla on niin paljon töitä muutenkin, että lomamatkojen vuoksi ei heiltä pidä erityisiä palveluksia pyytää.

Tietenkin voi pyytää myös kaverilta. Riippuu vähän lapsen iästäkin. Meidän alakoulun ope laittaa läksyt joka tapauksessa Wilmaan tiedoksi, isommat osannee huolehtia tosiaan asian itsekin.

Vierailija
48/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aivan totta. Pisatulokset ovat tulleet rominalla alas. Syy on paljolti jatkuvan koulun "uudistamisen", inkluusion ja leikkausten.

Silti. Onko kukaan miettinyt mikä merkitys on yleisellä koulunkäynnin arvostuksen rapautumisella?

Enää ei arvosteta opettajien työtä eikä itse koulua, kuten tässäkin ketjussa on jo todettu. Melkein missä tahansa muussa maassa opettajaa teititellään, kun meillä vain haistatellaan. Vasta luin artikkelin, jonka mukaan Britanniassa ei todellakaan oteta omaa lomaa koulusta.

Omassa lapsuudessa ylimääräinen loma piti anoa. Mikä hämmästyttävää, myös opettajien mielestä tuntuu olevan ok, että perheet reissaavst kuka milloinkin, eikä enää edes anneta läksyjä matkan ajaksi.

Vierailija
49/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan totta. Pisatulokset ovat tulleet rominalla alas. Syy on paljolti jatkuvan koulun "uudistamisen", inkluusion ja leikkausten.

Silti. Onko kukaan miettinyt mikä merkitys on yleisellä koulunkäynnin arvostuksen rapautumisella?

Enää ei arvosteta opettajien työtä eikä itse koulua, kuten tässäkin ketjussa on jo todettu. Melkein missä tahansa muussa maassa opettajaa teititellään, kun meillä vain haistatellaan. Vasta luin artikkelin, jonka mukaan Britanniassa ei todellakaan oteta omaa lomaa koulusta.

Omassa lapsuudessa ylimääräinen loma piti anoa. Mikä hämmästyttävää, myös opettajien mielestä tuntuu olevan ok, että perheet reissaavst kuka milloinkin, eikä enää edes anneta läksyjä matkan ajaksi.

Anoa ne lomat pitää nykyäänkin. Kyllä minun kaverit reissasi koulun lomien ulkopuolella jo ysärillä, ei ole mikään uusi juttu. Tai no, en tiedä miten paljon nykylapset sitten on poissa, montaa viikkoa vuodessa en itsekään ymmärrä.

Vierailija
50/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että oppilaita on pois ylisuurista luokista. Parantaa työrauhaa, varsinkin jos poissaolija on niitä luokan häiriköitä.

Vierailija
51/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat on yrittäjiä (parhaimmillaan 3 yritystä samanaikaisesti) ja meillä lomailtiin tasan silloin, kun vanhemmille se oli mahdollista. Suurin osa lomareissuista pidettiin koululomien mukaan ja minä menestyin erittäin hyvin koulussa, joten en osaa nähdä sitä ongelmana jos joskus otettiin ylimääräistä vapaata. 

Tärkeämpää on tulokset eikä paikallaolo, eikö? Ihan naurettavaa ajatella, että väkisin pitää istua pulpetin ääressä pitkästymässä vaikka kokeista saisi täydet pisteet vähemmälläkin. 

Vierailija
52/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipiippuinen asia. Poissaolot aiheuttavat lisätöitä opettajille. Toisaalta nyt asia on helpompi kuin vaikkapa viisitoista vuotta sitten, koska oppilaat itse katsovat Wilman tuntipäiväkirjasta, mitä tunneilla on tehty ja mitä tuli läksyksi. Tämä onnistuu melko hyvin, mutta ei ehkä ihan ensiluokkalaisilla. Onhan  porukkaa poissa myös sairastelujen takia, ja silloinkin jäädään jälkeen, ja ylimääräistä hommaa tulee. Sitä mieltä olen, että niitä tehtäviä ei pidä etukäteen antaa. Tuntisuunnitelmatkin muuttuvat välillä lennosta.

Peruskoulun opettajana ymmärrän ja en ymmärrä, että pitää päästä lomalle kouluvuoden aikana, koska silloin on halvinta. Itse nimenomaan vuodesta toiseen joudun kokemaan sen, että lomailen juuri kalliimpaan sesonkiaikaan. Opettajien lomat kun ovat silloin (kesäkuuta lukuun ottamatta).

Vierailija
53/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat on yrittäjiä (parhaimmillaan 3 yritystä samanaikaisesti) ja meillä lomailtiin tasan silloin, kun vanhemmille se oli mahdollista. Suurin osa lomareissuista pidettiin koululomien mukaan ja minä menestyin erittäin hyvin koulussa, joten en osaa nähdä sitä ongelmana jos joskus otettiin ylimääräistä vapaata. 

Tärkeämpää on tulokset eikä paikallaolo, eikö? Ihan naurettavaa ajatella, että väkisin pitää istua pulpetin ääressä pitkästymässä vaikka kokeista saisi täydet pisteet vähemmälläkin. 

No ei. Kyllä koulussa on myös se piilo-opetussuunnitelma. Harjoitellaansitä, että arkisin sinne mennään tiettyyn aikaan, kuten työpaikallekin. Siellä opiskellaan sosiaalisia taitoja ynnä muuta. On liikuntapäiviä ja mok-viikkoja ja kaikkia.

Sellaistakin on, että opettaja tai rehtori kertoo jostain koulun uudesta säännöstä tai tavasta. Se, joka on poissa, ei tästä saa tietää. Meidänkin koulussa on tällaista, että oppilaille on kerrottu vaikka, että joku tietty välitunti on jatkossa ulkovälitunti. Sitten välituntivalvoja tulee valittamaan kyseiselle oppilaalle, kun löytää hänet sisätiloista. No, eipä oppilas muuttunutta käytäntöä tiennyt, koska on ollut poissa.

Vierailija
54/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdetään siitä, että lapseni alakoulun opettaja on lähtökohtaisesti vähemmän sivistynyt ihminen kuin minä, en näe mitään perustetta sille, miksi lapsen pitäisi ehdoin tahdoin olla siellä koulussa kuuntelemassa lässytystä, sotkemassa itseään ja saamassa kulkutauteja. Me matkustamme paljon ja tasan tarkkaan osaan opettaa lapselleni ne asiat itsekin, mitä siellä koulussa käytäisiin. Lapselle on lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää päästä esim. New Yorkiin, kuin virua siellä koulussa.

Anteeksi, mutta tulee vain mieleen että aikuisten on päästävä New Yorkiin, ei lasten. Tai minne nyt ikinä. Minusta tässä on jokin pielessä. 

Kysy keneltä tahansa lapselta, että haluaako mieluummin käydä kaksi viikkoa koulussa vai olla kaksi viikkoa matkalla New Yorkissa. Olet mieleltäsi sairas.

Vierailija
55/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdetään siitä, että lapseni alakoulun opettaja on lähtökohtaisesti vähemmän sivistynyt ihminen kuin minä, en näe mitään perustetta sille, miksi lapsen pitäisi ehdoin tahdoin olla siellä koulussa kuuntelemassa lässytystä, sotkemassa itseään ja saamassa kulkutauteja. Me matkustamme paljon ja tasan tarkkaan osaan opettaa lapselleni ne asiat itsekin, mitä siellä koulussa käytäisiin. Lapselle on lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää päästä esim. New Yorkiin, kuin virua siellä koulussa.

Anteeksi, mutta tulee vain mieleen että aikuisten on päästävä New Yorkiin, ei lasten. Tai minne nyt ikinä. Minusta tässä on jokin pielessä. 

Kysy keneltä tahansa lapselta, että haluaako mieluummin käydä kaksi viikkoa koulussa vai olla kaksi viikkoa matkalla New Yorkissa. Olet mieleltäsi sairas.

Kysy keneltä tahansa lapselta haluaako olla mieluummin kaksi viikkoa koulussa vai kaksi viikkoa kotona? Kotonahan ne haluaa kaikki olla. Aikuisen halu ja päätös lähteä New Yorkiin.

Vierailija
56/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy sinä keneltä tahansa lapselta, ottaisiko mieluummin rajoittamattoman ruutuajan ja karkkia aamiaiseksi.

-eri.

Vierailija
57/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistysmaissa tällainen pelleily ei onnistu. Vanhemmille rapsahtaa sakot jos lapsi on aiheetta pois koulusta. Suomessa ei millään ole mitään väliä.

Juuri tästä syystä Pisa-tulokset laskevat ja koulujen työrauha on surkea. Tämä nimittäin kertoo, että vanhemmat eivät arvosta koulua tai sivistystä. Puheilla ei ole mitään merkitystä, teot ratkaisevat. Ja nämä teot kertovat ihan yksiselitteisesti lapsille sen, että koulu on toisarvoista.

Sama asenne muuten siirtyy lapsilla myös työelämään.

Vierailija
58/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräinen poissaolo koulusta ei ole lapselle hyväksi, jos lapsella on oppimisen vaikeuksia tai paljon sairauspoissaoloja ja sen vuoksi aukkoja oppimisessa.

Toisaalta joskus poissaoloja tulee väkisin, eikä se lapsen tulevaisuutta kaada, jos lapsi itse ja hänen vanhempansa huolehtivat, ettei aukkoja oppimiseen synny.

Oma lapseni oli virallisesti kotiopetuksessa korona-aikana. Hän on pärjännyt kouluun palattuaan erinomaisesti. Silti olen yleisesti sitä mieltä, että lomailut on hyvä hoitaa koulun loma-aikoina. Kaikki vanhemmat ja lapset eivät välttämättä huolehdi siitä, ettei aukkoja oppimiseen synny. Toisaalta opettajaa on turha kuormittaa ylimääräisesti. Hänellä on varmasti riittävästi töitä ilman ylimäräisiä lomailijoitakin. Eli lomat loma-aikaan. Se on selkeintä.

Kotiopetuksessa lomat voi sijoittaa miten tahtoo. Silloin kokonaisvastuu lapsen oppimisesta on vanhemmalla.

Vierailija
59/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sehän on vain ja ainoastaan heidän asiansa.

Vierailija
60/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole oikein koskaan kipeä, joten poissaoloja ei siitä kerry. Tähän mennessä on ollut lomalla ihan yksittäisiä päiviä kouluajalla, mutta en näe mitään ongelmaa vaikka tulevaisuudessa olisi joskus pidemmänkin pätkän. Häntä eriytetään koko ajan ylöspäin ja koulu on hänelle helppoa. En usko, että ylimääräiset lomat tätä muuttaisi.

Mutta mitään useita viikkoja vuodessa en ymmärrä minäkään. Lapsen yksi kaveri on aina lomalla viikon ennen syys- ja hiihtolomaa, koska on halvempi reissata silloin. Ja kyseessä ei ole mikään koulua vasemmalla kädellä kiitettävästi suorittava lapsi, vaan erityisen tuen tarpeessa oleva. En ihan ymmärrä miksi vanhemmat tuossa tapauksessa priorisoivat lomat lapsen koulun edelle, kun haasteita on jo ilman niitäkin. Jos omalla lapsella olisi vastaava tilanne, en edes harkitsisi ylimääräisiä lomia. Edes niitä yksittäisiä päiviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi