Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaisten poissaolot kouluviikoilla

Vierailija
26.09.2022 |

Oon aivan haavi auki, suoraan sanottuna. Joskus jo kun isoimmalla lapsella alkoi eskari olin tarkka siitä, että eskarissa käydään kun se on ja lomat pidetään koulun loma-aikojen mukaan. Näin on poikkeuksetta menty koko alakoulu. (kerran anoin 2p vapaata, kun lähdettiin lomamatkalle ennen kouluviikon päättymistä ja sekin kirpasi itseäni kovasti omasta tunnosta)

Nyt sitten jotenkin olen alkanut havaitsemaan, että perheet pitävät pokkana lomia milloin sattuu kouluviikoilla tuosta noin vaan. Yksikin äiti tokaisi, ettei ole mahdollisuutta pitää lomaa virallisten loma-aikojen puitteissa, mutta epäilen tätä kyllä koska tiedän työpaikan ja ei siellä ole mitään sellaista mikä estäisi pitämästä syysloman koululaisen syyslomalla.

Tänään kuulin, että tyttäreni koulukaveri on lähdössä viikoksi isovanhemmilleen. Syytä en tiedä, mutta kenties lapsen vanhemmilla on työreissuja päällekkäin tai jotain. Jäin vaan ihan ihmeissäni miettimään, että miten ihmiset perustelee näitä poissaoloja koululle ja miksi ihmeessä eivät hoida asioita siten, että lapset pääsisi kouluun.

Ja ymmärrän kyllä, että lomamatkat on kalliimpia virallisten loma-aikojen puitteissa mutta silti. Miten te toimitte ja miten perustelette noita loma-anomuksia?

Itse oon tähän asti ajatellut siten, että vaikka itselläni on lomaa niin lapset käyvät koulua, koska se on heille tärkeä asia ja en jaksa uskoa, että opettajat tykkäävät siitä, että lapset poissa millon mitenkin. Vai mitä mieltä on opettajat itse, rehtorit?

Tuntuu, että tässä(kin) asiassa sellainen koulun kunnioitus on kadonnut. Meidän perheen menot ja lomamatkat on ne tärkeimmät, ei lapsen koulun. Olen niin ihmeissäni tästä asiasta ollut jo monta vuotta, että näköjään piti ihan tänne asiaa purkaa. Saa kommentoida!

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempienillassa rehtori sanoi ettei tule antamaan pidemmille lomille/poissaoloille ollenkaan lupaa, koska ylemmältä taholta on tullut käsky yrittää vähentää lasten poissaoloja koulusta. Lapsella on kuulemma "oikeus" oppia.

Kyllä se on paremminkin velvollisuus olla koulussa!Vastustan koulun/opettajien liiallista valtaa lapsen ja koko perheen elämään. Eihän se voi olla niin, että koulu on tärkein asia elämässä. Äly hoi, älä jätä.

Vierailija
22/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdetään siitä, että lapseni alakoulun opettaja on lähtökohtaisesti vähemmän sivistynyt ihminen kuin minä, en näe mitään perustetta sille, miksi lapsen pitäisi ehdoin tahdoin olla siellä koulussa kuuntelemassa lässytystä, sotkemassa itseään ja saamassa kulkutauteja. Me matkustamme paljon ja tasan tarkkaan osaan opettaa lapselleni ne asiat itsekin, mitä siellä koulussa käytäisiin. Lapselle on lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää päästä esim. New Yorkiin, kuin virua siellä koulussa.

Lapsesi saattaisi oppia opettajalta vaikkapa toisten ihmisten kunnioitusta ja sydämen sivistystä. Sen avulla pärjää kaikkialla maailmassa.

Ja mitähän sinä ajat tällä kommentillasi takaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempienillassa rehtori sanoi ettei tule antamaan pidemmille lomille/poissaoloille ollenkaan lupaa, koska ylemmältä taholta on tullut käsky yrittää vähentää lasten poissaoloja koulusta. Lapsella on kuulemma "oikeus" oppia.

Kyllä se on paremminkin velvollisuus olla koulussa!Vastustan koulun/opettajien liiallista valtaa lapsen ja koko perheen elämään. Eihän se voi olla niin, että koulu on tärkein asia elämässä. Äly hoi, älä jätä.

Niin, mikä asia on sinun mielestäsi lapsen elämässä ehdottomasti tärkeämpi kuin koulunkäynti?

Vierailija
24/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdetään siitä, että lapseni alakoulun opettaja on lähtökohtaisesti vähemmän sivistynyt ihminen kuin minä, en näe mitään perustetta sille, miksi lapsen pitäisi ehdoin tahdoin olla siellä koulussa kuuntelemassa lässytystä, sotkemassa itseään ja saamassa kulkutauteja. Me matkustamme paljon ja tasan tarkkaan osaan opettaa lapselleni ne asiat itsekin, mitä siellä koulussa käytäisiin. Lapselle on lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää päästä esim. New Yorkiin, kuin virua siellä koulussa.

Lapsesi saattaisi oppia opettajalta vaikkapa toisten ihmisten kunnioitusta ja sydämen sivistystä. Sen avulla pärjää kaikkialla maailmassa.

Ja mitähän sinä ajat tällä kommentillasi takaa?

Henkilö, jolle kommentti on osoitettu, varmasti ymmärtää sen enemmittä selityksittä. Onhan hän lähtökohtaisesti erittäin sivistynyt.

Vierailija
25/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset pärjää hyvin koulussa, ovat alakoulussa. Ymmärrän hyvin, että koulussa opitaan muutakin kuin lukkarin merkittyjä aineita (esim. kaveritaidot, luovuus, vastuun otto, sääntöjen noudattaminen).

Siitä huolimatta mulle olis ok, jos meillä olis loma eri aikaan kuin koulun loma, tai jos lapsi olisi joskus vaikka perjantain poissa mummolareissun takia. Koen, että meidän lapset kyllä oppisi riittävästi joka tapauksessa.

Mutta puoliso (lasten äiti) nillittää, eikä suostu tällaisiin poissaoloihin. Mun mielestä ihan naurettavaa, mutta enpä viitsi siitä riidellä. Tilanne olisi eri, jos lasten koulumenestys olisi heikkoa.

Vierailija
26/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset pärjää hyvin koulussa, ovat alakoulussa. Ymmärrän hyvin, että koulussa opitaan muutakin kuin lukkarin merkittyjä aineita (esim. kaveritaidot, luovuus, vastuun otto, sääntöjen noudattaminen).

Siitä huolimatta mulle olis ok, jos meillä olis loma eri aikaan kuin koulun loma, tai jos lapsi olisi joskus vaikka perjantain poissa mummolareissun takia. Koen, että meidän lapset kyllä oppisi riittävästi joka tapauksessa.

Mutta puoliso (lasten äiti) nillittää, eikä suostu tällaisiin poissaoloihin. Mun mielestä ihan naurettavaa, mutta enpä viitsi siitä riidellä. Tilanne olisi eri, jos lasten koulumenestys olisi heikkoa.

Lasten äiti on viisas. Hän ymmärtää, että tuossa on kysymys isosta signaalista lapsille itselleen. Heidän koulunsa on tärkeää, yhtä tärkeää kuin aikuisten työt.

Vierailija
27/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan minäkin vähemmistöä, kun todella ajattelen, että koulua käydään kun sitä on ja lomareissut tehdään kun lapset on lomalla. Meidän perheessä ei ole tae edes se, että vanhemmat voi pitää loman samaan aikaan. Olemme ihan normaali keskihyvissä työpaikoissa. Saman olen huomannut, että etenkin vähänkin varakkaammat tekee ja menee milloin heille sopii. 

Vierailija
28/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien ja reksien pitää kohdella oppilaita tasa-arvoisesti poissaolojen suhteen. Kympin oppilas Kalle ei voi saada poissaololupaa koska muuten myös vitosen oppilas Villen pitää saada lupa. Kallen oppiminen ei poissaoloista ehkä kärsi mutta Ville saattaa pudota kelkasta ihan kunnolla.

Vierailija
29/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lapsilla on kyllä vuodessa niin paljon enemmän lomaa, että on aika sumplimista saada järjestettyä itselle lomaa/lapsille tekemistä ihan ilman että ottaisi vielä ekstralomia. Mutta en minä nyt nää mitenkään kamalana jos hyvin koulussa pärjäävä lapsi pitää vaikka viikon tai kaksi vuodessa ylimääräistä, jos vanhempien työt on vaikka semmoisia ettei saa lomia lasten loma-ajoille. Ehtii ne asiat oppia. Toki pitäisi kysyä läksyt/tehtävät mukaan ettei jää jälkeen.

Vierailija
30/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä tämä: oma lapsi haluaisi olla poissa koulusta, kun hänellä on synttärit? Minä haluaisin tämän suoda hänelle ja tehdä jt kivaa hänen kanssaan, mutta eihän tällaiseen suostuttaisi. Mutta lomamatka perheen kanssa olisi ok?

Vierailija
31/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen ope oli itse poissa muutama viikko sitten, tuli niin ruskettuneena takaisin. Olin vähän että okei...sijainen oli viikon...ja oli kertonutkin missä oli ollu. Vähän outoa ehkä..

Vierailija
32/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa se ja sama nuo poissaolot. Kaikki ne asiat näkee googlesta hetimiten, joita siellä opetetaan.

Vierailija
33/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä tämä: oma lapsi haluaisi olla poissa koulusta, kun hänellä on synttärit? Minä haluaisin tämän suoda hänelle ja tehdä jt kivaa hänen kanssaan, mutta eihän tällaiseen suostuttaisi. Mutta lomamatka perheen kanssa olisi ok?

Minun lapseni on yleensä halunnut viettää synttäreitä koulukavereiden kanssa, ei mutsin.

Vierailija
34/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa työssä nykyään ja varsinkin tulevaisuudessa tulokset ja aikaansaaminen ratkaisee, ei työpaikalla vietetyt tunnit. Tätä samaa yrittää jotkut vanhemmat viestiä myös kouluun: jos pärjää muutenkin niin miksi hengata koulussa? Kouluhan etenee keskivertojen mukaan.

Koulu vaan ei ole valmis tällaiseen muutokseen vielä pitkään aikaan. Ja voi olla ettei se kovin nuorille olisi edes hyvä asia.

Vierailija
35/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoulussa se ja sama nuo poissaolot. Kaikki ne asiat näkee googlesta hetimiten, joita siellä opetetaan.

Niin ainakin jos vanhemmilla on älliä sen verran että osaa kirjojen perusteella opettaa ne asiat. Ei kaikilla ole. Jos lapsella on yhtään haasteita, ei kannata olla ylimääräistä poissa, jos sujuu hyvin niin ei ole niin vakavaa.

Vierailija
36/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika osoitti monille, että lapset oppivat kotonakin, joten kynnys näiden ylimääräisten lomien hakemiseen on ehkä myös sitä myöten madaltanut.

Korona-aika viimeistään osoitti sen, että jotkut lapset oppii paremmin kotona. Jotkut vanhemmat on myös ihan hyviä kotiopettajia, sellaisia meistä tehtiin tuossa yksi hysteerinen kevät. Ja kaikki opettajat ei vaan osaa. Ei koulu mikään pyhä laitos ole, ja vanhempi kyllä päättää lapsesta. Hullu valtio, jos muuta kuvittelee.

Vierailija
37/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät, että koulussa ei ole pakko käydä? Lapset voi myös kotiopettaa.

Vierailija
38/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korona-aika osoitti monille, että lapset oppivat kotonakin, joten kynnys näiden ylimääräisten lomien hakemiseen on ehkä myös sitä myöten madaltanut.

Korona-aika viimeistään osoitti sen, että jotkut lapset oppii paremmin kotona. Jotkut vanhemmat on myös ihan hyviä kotiopettajia, sellaisia meistä tehtiin tuossa yksi hysteerinen kevät. Ja kaikki opettajat ei vaan osaa. Ei koulu mikään pyhä laitos ole, ja vanhempi kyllä päättää lapsesta. Hullu valtio, jos muuta kuvittelee.

Tähän on ratkaisu. Ne vanhemmat, jotka kokevat hoitavansa hommat paremmin kuin ammattilaiset, voivat ottaa lapsensa pois koulusta.

Itse joudun tekemään päivisin töitä, kuten useimmat meistä.

Vierailija
39/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, lapsilla on kyllä vuodessa niin paljon enemmän lomaa, että on aika sumplimista saada järjestettyä itselle lomaa/lapsille tekemistä ihan ilman että ottaisi vielä ekstralomia. Mutta en minä nyt nää mitenkään kamalana jos hyvin koulussa pärjäävä lapsi pitää vaikka viikon tai kaksi vuodessa ylimääräistä, jos vanhempien työt on vaikka semmoisia ettei saa lomia lasten loma-ajoille. Ehtii ne asiat oppia. Toki pitäisi kysyä läksyt/tehtävät mukaan ettei jää jälkeen.

Tuo ajatus, että open pitäisi toimittaa etukäteen läksyt näille poissaolijoille, on ihan rikki. Ope toimii just niinkuin muutenkin, eikä todellakaan tee mitään läksykoonteja lomailijoille. Vanhemmat huolehtikoon miten taitavat, jos kerran koulunkäynti ei lapsille kelpaa.

Vierailija
40/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa työssä nykyään ja varsinkin tulevaisuudessa tulokset ja aikaansaaminen ratkaisee, ei työpaikalla vietetyt tunnit. Tätä samaa yrittää jotkut vanhemmat viestiä myös kouluun: jos pärjää muutenkin niin miksi hengata koulussa? Kouluhan etenee keskivertojen mukaan.

Koulu vaan ei ole valmis tällaiseen muutokseen vielä pitkään aikaan. Ja voi olla ettei se kovin nuorille olisi edes hyvä asia.

Koulussa opitaan muutakin kuin numeroitavia aineita. Esim. sosiaalisia taitoja ja esiintymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi