Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaisten poissaolot kouluviikoilla

Vierailija
26.09.2022 |

Oon aivan haavi auki, suoraan sanottuna. Joskus jo kun isoimmalla lapsella alkoi eskari olin tarkka siitä, että eskarissa käydään kun se on ja lomat pidetään koulun loma-aikojen mukaan. Näin on poikkeuksetta menty koko alakoulu. (kerran anoin 2p vapaata, kun lähdettiin lomamatkalle ennen kouluviikon päättymistä ja sekin kirpasi itseäni kovasti omasta tunnosta)

Nyt sitten jotenkin olen alkanut havaitsemaan, että perheet pitävät pokkana lomia milloin sattuu kouluviikoilla tuosta noin vaan. Yksikin äiti tokaisi, ettei ole mahdollisuutta pitää lomaa virallisten loma-aikojen puitteissa, mutta epäilen tätä kyllä koska tiedän työpaikan ja ei siellä ole mitään sellaista mikä estäisi pitämästä syysloman koululaisen syyslomalla.

Tänään kuulin, että tyttäreni koulukaveri on lähdössä viikoksi isovanhemmilleen. Syytä en tiedä, mutta kenties lapsen vanhemmilla on työreissuja päällekkäin tai jotain. Jäin vaan ihan ihmeissäni miettimään, että miten ihmiset perustelee näitä poissaoloja koululle ja miksi ihmeessä eivät hoida asioita siten, että lapset pääsisi kouluun.

Ja ymmärrän kyllä, että lomamatkat on kalliimpia virallisten loma-aikojen puitteissa mutta silti. Miten te toimitte ja miten perustelette noita loma-anomuksia?

Itse oon tähän asti ajatellut siten, että vaikka itselläni on lomaa niin lapset käyvät koulua, koska se on heille tärkeä asia ja en jaksa uskoa, että opettajat tykkäävät siitä, että lapset poissa millon mitenkin. Vai mitä mieltä on opettajat itse, rehtorit?

Tuntuu, että tässä(kin) asiassa sellainen koulun kunnioitus on kadonnut. Meidän perheen menot ja lomamatkat on ne tärkeimmät, ei lapsen koulun. Olen niin ihmeissäni tästä asiasta ollut jo monta vuotta, että näköjään piti ihan tänne asiaa purkaa. Saa kommentoida!

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi lapset opetuksesta mitään hyödy kun siihen eivät tunnollisesti osallistu.

Vierailija
2/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pidän tärkeänä myös koulun ulkopuolisia asioita ja perheen yhdessä viettämään aikaa. Poissaolojen kertymistähän seurataan koulun toimesta tarkkaan. Enkä ole lomalijoista huolissaan. Enemmän nämä pudokkaat joista pitäisi olla huolissaan. Moni lapsi ja nuori jää kotiin kun ei huvita mennä kouluun. Miten näistä lapsista otetaan koppi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on hyvä koulussa niin ei jää jälkeen vaikkei olisikaan opetuksessa mukana

Vierailija
4/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdetään siitä, että lapseni alakoulun opettaja on lähtökohtaisesti vähemmän sivistynyt ihminen kuin minä, en näe mitään perustetta sille, miksi lapsen pitäisi ehdoin tahdoin olla siellä koulussa kuuntelemassa lässytystä, sotkemassa itseään ja saamassa kulkutauteja. Me matkustamme paljon ja tasan tarkkaan osaan opettaa lapselleni ne asiat itsekin, mitä siellä koulussa käytäisiin. Lapselle on lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää päästä esim. New Yorkiin, kuin virua siellä koulussa.

Vierailija
5/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni sairastavat paljon. Siis perusterveitä lapsia, jotka keräävät joka nuhakuumeen.

Usein pääsee lapselta itku harmista, kun kuumemittari näyttää liikaa ja jää taas koulupäivä väliin. Huolipuheluitakin on tullut poissaolojen vuoksi opelta ja terkkarilta, vaikka lapset menestyvät hyvin koulussa.

Joten ei, en millään voi käsittää, että joku hankkii huvikseen poissaoloja.

Vierailija
6/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähdetään siitä, että lapseni alakoulun opettaja on lähtökohtaisesti vähemmän sivistynyt ihminen kuin minä, en näe mitään perustetta sille, miksi lapsen pitäisi ehdoin tahdoin olla siellä koulussa kuuntelemassa lässytystä, sotkemassa itseään ja saamassa kulkutauteja. Me matkustamme paljon ja tasan tarkkaan osaan opettaa lapselleni ne asiat itsekin, mitä siellä koulussa käytäisiin. Lapselle on lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää päästä esim. New Yorkiin, kuin virua siellä koulussa.

Lapsesi saattaisi oppia opettajalta vaikkapa toisten ihmisten kunnioitusta ja sydämen sivistystä. Sen avulla pärjää kaikkialla maailmassa.

Vierailija
7/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta tulee vain mieleen että aikuisten on päästävä New Yorkiin, ei lasten. Tai minne nyt ikinä. Minusta tässä on jokin pielessä. 

Vierailija
8/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaanmatkoilla oppii elämästä enemmän kuin viikossa koulusta. Ja perheet viettävät aikaa yhdessä. Älä puutu toisten asioihin.

Peruskoulusta viikon poissaolo ei ole niin merkittävä, ja huoltajan vastuulla on, että velvollisuudet hoidetaan. Matkalla tehdään kyllä kaikki tehtävät.

Nämä matkustavat perheet ovat kyllä vastuullisia. Mikä kaaos siitä tulisi, jos kaikki olisivat lomalla viikolla 8?

Vierailija
9/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti paljon tärkeämpää matkustella kuin virua koulussa. Apu-va!!!!

Vierailija
10/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkoilla oppii elämästä enemmän kuin viikossa koulusta. Ja perheet viettävät aikaa yhdessä. Älä puutu toisten asioihin.

Peruskoulusta viikon poissaolo ei ole niin merkittävä, ja huoltajan vastuulla on, että velvollisuudet hoidetaan. Matkalla tehdään kyllä kaikki tehtävät.

Nämä matkustavat perheet ovat kyllä vastuullisia. Mikä kaaos siitä tulisi, jos kaikki olisivat lomalla viikolla 8?

Jos olisit matkustellut hieman enemmän, tietäisit senkin että koululaisten talvilomat ovat viikoilla 8, 9 ja 10.

Vierailija
11/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syytä en tiedä, mutta kenties.."

Niinpä! Sinä et tiedä. Anna siis olla.

Oman reissun ajaksi oli toki täysin ok ottaa lapset pois koulusta.

Vierailija
12/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

New Yorkiin pääsy on toiseksi tärkeintä maailmassa, tärkeintä on trollaus.

Vierailija
13/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää provo?

"Olen niin ihmeissäni tästä asiasta ollut jo monta vuotta, että näköjään piti ihan tänne asiaa purkaa."

Ei kai voi olla mitään muutakaan?

Vierailija
14/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä mitä pahaa on siinä, jos pieni alakoululainen ottaa viikon "omaa lomaa" joskus. Siis jos koulussa menee muuten hyvin eikä ole sen suhteen ongelmia. Opetustahti on sen verran hidasta että helposti ehtii ottaa kiinni moneen kertaan ne satunnaiset poissaolot. Eri asia jos tulee paljon poissaoloja muutenkin vaikka sairastelun takia, tai jos on hankaluuksia oppimisessa, tai jos ne omat lomat olisi ihan jatkuvia (tällöin opettaja varmaan puuttuisikin asiaan).

Nyt ei ole meidän perheellä suunnitteilla mitään erityisiä reissuja, mutta hyvin voi olla että jossain vaiheessa tulee tehtyä joku koulun loma-ajan ulkopuolellakin.

Vierailija
15/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki siis sitä mieltä, että on ok lähteä humputtelemaan oman perheen kanssa kouluviikoilla? Ehkä meidän perheessä ollaan toimittu aina eri tavalla, siis omassa lapsuuden perheessä. Mutta pidän tätä todella erikoisena asiana. Etenkin pienet ekaluokkalaiset, eihän vanhemmat edes tiedä vielä kuinka he pärjää vai pärjääkö ja ei muuta kuin matkalle mars. Tuntuu vaan kovin omituiselta. 

Vierailija
16/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks tää provo?

"Olen niin ihmeissäni tästä asiasta ollut jo monta vuotta, että näköjään piti ihan tänne asiaa purkaa."

Ei kai voi olla mitään muutakaan?

Provoahan tämä koko palsta on. 

Vierailija
17/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni sairastavat paljon. Siis perusterveitä lapsia, jotka keräävät joka nuhakuumeen.

Usein pääsee lapselta itku harmista, kun kuumemittari näyttää liikaa ja jää taas koulupäivä väliin. Huolipuheluitakin on tullut poissaolojen vuoksi opelta ja terkkarilta, vaikka lapset menestyvät hyvin koulussa.

Joten ei, en millään voi käsittää, että joku hankkii huvikseen poissaoloja.

Onhan se ihan eri asia joutua olemaan sairauden takia poissa kuin jonkun kivan jutun, kuten reissun. Ja joo jos poissaoloja tulee muutenkin paljon niin ei toki kannata huvikseen enää olla pois. Mutta jos lapsi ei juuri sairastele, niin miten hän sen enempää jää jälkeen lomareissulla, kuin se toinen joka on kotona kuumeflunssan takia joka kuukausi?

Vierailija
18/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se oma koti niin kammottava paikka, ettei siellä voi viettää esim. syyslomaa, vaan pitää reissata ulkomaille ja olla seuraava viikko niin väsynyt matkasta, ettei jaksa töihin mennä?

#5 vuoden opettajakokemuksella ihmettelen, että jotkut vanhemmat pitävät subjektiivisena oikeutena ottaa lapsi pois koulusta ja matkustella loma-aikojen ulkopuolella. Fiksut vanhemmat ja oppilaat tosin pyytävät lomamatkalle läksyjä ja tehtäviä, koska ei ole hyväksi jäädä opetuksesta jälkeen. Pahimpia ovat ne vanhemmat, jotka eivät edes vaivaudu anomaan lapselleen lomaa, ottavat vain lapsen pois koulusta ja lähtevät reissuun. Jossain vaiheessa teimme koulussa päätöksen, että näille oppilaille ei järjestetä tukiopetusta lomamatkan jälkeen. En tiedä, onko päätös vielä voimassa, sillä olen siirtynyt jo reserviin.

Vierailija
19/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki siis sitä mieltä, että on ok lähteä humputtelemaan oman perheen kanssa kouluviikoilla? Ehkä meidän perheessä ollaan toimittu aina eri tavalla, siis omassa lapsuuden perheessä. Mutta pidän tätä todella erikoisena asiana. Etenkin pienet ekaluokkalaiset, eihän vanhemmat edes tiedä vielä kuinka he pärjää vai pärjääkö ja ei muuta kuin matkalle mars. Tuntuu vaan kovin omituiselta. 

Kyllä minä ekaluokkalainen vanhempana pystyn jo tässä vaiheessa sanomaan, ettei lapsi jäisi mistään paitsi jos olisi viikon poissa. Lapsi osaa lukea ja laskea sujuvasti ja on muutenkin nopeaoppinen, joten ekaluokan tehtävät on aivan superhelppoja. Kavereita on, kun on paljon jo eskarista tuttuja lapsia samalla luokalla, ja ne ns koululaistaidot kuten paikallaan istuminenkin sujuu hyvin. Nimenomaan tässä vaiheessa se poissaolo on vielä helppoa. Yläkoululaisen kohdalla miettisin tarkemmin.

Vierailija
20/70 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aika osoitti monille, että lapset oppivat kotonakin, joten kynnys näiden ylimääräisten lomien hakemiseen on ehkä myös sitä myöten madaltanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä