Patterit eivät käynnisty kerrostaloissa, kylmää
Miten iäkkäät ja muut mahtavat pärjätä syksyisin ja keväisin. Ei ole kiva kun tulee aikuisetkin kipeäksi. Miten teidän talossa tai työpaikalla?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni käsittämätöntä Suomen kerrostaloissa, että itse ei voi päättää edes asuntonsa lämpötilaa. Asun Englannissa ja kaikissa asunnoissa, joissa olen täällä asunut voi itse valita asteelleen kuinka paljon haluaa asuntonsa lämmöksi.
Okei. Miksi siellä käytetään niin paljon niitä lämminvesipulloja ?
Tuo on harhaluuloa, että kaikissa englantilaisissa taloissa olisi kylmää ja vanhanaikaista. Kyllä uudemmissa taloissa nykyään siellä on ihan tuplaikkunat, unitap-hanat sun muut.
Ei täällä ole lämmitystä muualla kuin kylppärissä lattialämmitys. Pidän muutenkin ikkunoita auki, etenkin makuuhuoneessa lähes läpi talven. Muista tämän talon huoneistosta en tiedä. 20-21 astetta sisällä on ideaali, paitsi makuuhuoneessa viileämpää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos asukas voi saada pienen lämmön patteriin, nyt ei tule mitään lämpöä yhtään. Ei tässä mitään patterin paahtamista täysillä haeta. Asunnot vaan jäähtyvät ja virukset iskevät, moni palelee, ahdistuu ja kylmä iskee päähän, kaulaan ja niskaan, joka paikkaan. Ei kai ihminen mikään eläin ole jonka pitää virua kylmässä? Jos samoilla villavaatteilla on peiton alla ja päivällä, ei hyvä. Iäkäs ei osaa edes suojautua kylmältä, jos on tarpeeksi vanha tai jonkin vamman omaava. Kipeäkään ei muista.
Mulla ei ole lämmitys vielä edes päällä, koska asunnossani on edelleen 20-21 astetta lämmintä. Vietän suurimman osan ajastani makuuhuoneessa, jossa teen myös etätöitä. Asuntoni on kaksikerroksinen ja koko asunnon lämmittäminen olisi vielä tässä vaiheessa ihan turhaa. Olenkin hankkinut pienehkön sähkötakan, joka on helppo siirtää siihen huoneeseen, mihin haluan lisälämmitystä. Vielä en ole sitä tänä syksynä tarvinnut , mutta jossain vaiheessa aion ihan mielenkiinnosta kokeilla ja katsoa sähköyhtiön omapalvelusta, paljonko se kuluttaa sähköä. Aiempina vuosina tuollaista ei ole tarvinnut pitää päällä kuin puolisen tuntia ja on ihan riittävän lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos asukas voi saada pienen lämmön patteriin, nyt ei tule mitään lämpöä yhtään. Ei tässä mitään patterin paahtamista täysillä haeta. Asunnot vaan jäähtyvät ja virukset iskevät, moni palelee, ahdistuu ja kylmä iskee päähän, kaulaan ja niskaan, joka paikkaan. Ei kai ihminen mikään eläin ole jonka pitää virua kylmässä? Jos samoilla villavaatteilla on peiton alla ja päivällä, ei hyvä. Iäkäs ei osaa edes suojautua kylmältä, jos on tarpeeksi vanha tai jonkin vamman omaava. Kipeäkään ei muista.
Ei siinä patterissa tarvitse olla lämpöä, kunhan huoneistossa on.
Vierailija kirjoitti:
Asukas voi onneksi aina ostaa oman irrallisen sähköpatterin, jolla lämpöä saa juuri silloin ja juuri niin paljon kuin on valmis maksamaan.
Mulla on muuten tuollainen kuumavesipullo jolle ylempänä on vähän naureskeltu, kyllä se oikeasti lämmittää mukavasti peiton alla kylmiä varpaita ja kipeää selkää.
tätä just pelkään, että talvella saa palella kerrostaloasunnossa, kun ei voi itse säätää lämpötiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni käsittämätöntä Suomen kerrostaloissa, että itse ei voi päättää edes asuntonsa lämpötilaa. Asun Englannissa ja kaikissa asunnoissa, joissa olen täällä asunut voi itse valita asteelleen kuinka paljon haluaa asuntonsa lämmöksi.
Okei. Miksi siellä käytetään niin paljon niitä lämminvesipulloja ?
Tuo on harhaluuloa, että kaikissa englantilaisissa taloissa olisi kylmää ja vanhanaikaista. Kyllä uudemmissa taloissa nykyään siellä on ihan tuplaikkunat, unitap-hanat sun muut.
joo, tiedän. Mutta eihän tämäkään kaikissa kerrostaloasunnoissa Suomessakaan mikään ongelma ole. Olin juuri lapseni luona kylässä 38-vuonna rakennetussa kerrostalossa ja siellä oli täysi lämpö päällä. Sen sijaan omassa 80-luvun kodissani ei ole.
Vierailija kirjoitti:
tätä just pelkään, että talvella saa palella kerrostaloasunnossa, kun ei voi itse säätää lämpötiloja.
Höpö höpö, automaatio ne säätää ja loput voi säädellä itse termostaatista. Tosin ei sinne ole tarkoitustakaan saada +24, vaan +20-22.
Vierailija kirjoitti:
Jollei pattereissa ole avainkäynnistys mekanismia, niin kai ne on sitten käynnistettävä ihan siitä vetonarusta, vaan saattaahan ne olla käyntiin polkaistavia tai ihan kammesta kiertämällä käynnistettäviä.
Minulla on jo avaimeton käynnistys, ei tarvitse repiä, polkea tai kääntään, vain nappia painamalla.
-20 asteen makuupussi maksoi Prismassa alle 40e. Kyllä tarkenee teltassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan siitä, ettei täällä kerrostaloissa juurikaan ole asuntokohtaisia energiamittareita. Mä asun isossa rivitaloyhtiössä ja kun 30 vuotta sitten muutin tähän, ei meilläkään ollut. Sitten muutama asukas (vanhempia pariskuntia, joiden lapset juuri muuttaneet omilleen) alkoi valittaa, että eivät halua maksaa muiden asukkaiden (varsinkaan lapsiperheiden sekä sellaisten, joilla on koira) lämmön- ja vedenkulutuksesta. Niin asuntoihin laitettiin asuntokohtaiset energiamittarit. Energiamaksua peritään yhtiövastikkeissa asunnon neliöiden mukaan ja kerran vuodessa huoltoyhtiö käy lukemassa energiamittarit. Lukeman perusteella saa joko palautusta tai joutuu maksamaan lisää. Ja ylläripylläri näillä valittajilla olikin suurin kulutus.
Hah, tämä sama oli meidänkin taloyhtiössä, iäkkäämmät pariskunnat joiden lapset oli muuttaneet kotoa, valittivat et he maksaa muiden vedenkäytön. Vesimittareiden tultua kävi ilmi et nämä molemmat valittajat oli kaikkein suurimpia vedenkäytäjiä.
Neanderthalensis kirjoitti:
Termostaatti jumittaa, kun on käynyt pitkään helle-asenossa. Liikutelkaa termostraattia eestaas.
Neanderthalensis kirjoitti:
Termostaatti jumittaa, kun on käynyt pitkään helle-asenossa. Liikutelkaa termostraattia eestaas.
Viesti katosi.
Siis huoltohan sen lämmön sulkee kerrostalosta huhtikuussa ja laittaa päälle lokakuussa. Ei termostaatin vääntely auta
Vierailija kirjoitti:
-20 asteen makuupussi maksoi Prismassa alle 40e. Kyllä tarkenee teltassakin.
Talvimakuupussia ei saa tuohon hintaan. Kunnolliset maksaa vähintään 200e. Kos meinaat 40e pussissa nukkua ulkona, palellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patterin ei tarvitsekaan lämmetä, jos asunnossa on 21 astetta lämmintä.
Meillä on 18 ja ei ole päällä. No lämmittelen sitten suihkussa, vaikka vedenkulutus ärsyttääkin. Mutta kiinteä vesimaksu.
😂
Luuletko, ettei se maksu nouse, jos tuhlaat.
Ikuinen välikelien ongelma. Ei ole tarpeeksi kylmää ja tarpeeksi pitkään.
Lämpötila huoneistossa voi olla ihan ok, yli 20 astetta, mutta kylmät patterit aiheuttavat vedon tunnetta.
Joka vuosi sama juttu keväällä ja syksyllä, kaikissa keskuslämmitteisissä taloissa missä olen asunut.
Lisää vilttiä korville ja vaatetta päälle, tai sitten pieni esim. öljytäytteinen sähköpatteri sänkyn viereen pienelle peruslämmölle. Se poistaa vedontunteen eikä vie aivan älyttömästi virtaa..
Vierailija kirjoitti:
Patterin ei tarvitsekaan lämmetä, jos asunnossa on 21 astetta lämmintä.
Eikä koskaan ole ollut kerrostaloissa syyskuussa viellä edes kauko- lämpöä päällä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä patterissa tarvitse olla lämpöä, kunhan huoneistossa on.
Juurikin päinvastoin. Patterissa olisi hyvä olla pieni peruslämpö vedon poistamiseksi.
Silloin huoneiston lämpötilan ei tarvitse olla niin korkea. Veto on se pahin.
Tämä on kyllä ikuinen ongelma. Ratkaisu on ylimääräinen sähköpatteri kriittisiin paikkoihin, kuten pedin viereen. Sitä ei tarvitse hehkuttaa täysillä.
Meinaatko että kun asunto jäähtyy, niin virukset alkavat hyökkäilemään? :)))