Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Patterit eivät käynnisty kerrostaloissa, kylmää

Vierailija
26.09.2022 |

Miten iäkkäät ja muut mahtavat pärjätä syksyisin ja keväisin. Ei ole kiva kun tulee aikuisetkin kipeäksi. Miten teidän talossa tai työpaikalla?

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ikävää jos on kylmää. Mulla taas on liian kuuma kun saunassa just kävin niin on parvekkeen ovi auki. Joka päivä kun käy saunassa niin pysyy kämppä lämpimänä ilman mitään pattereita. Vuoden verran on vielä 5 centtiä kwh niin ei viitsi säästellä.

Vierailija
122/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talvella aina 15 astetta eikä ole kylmä edes.

Ihme vilukissoja olette.

Eihän kerrostalossa tarvitse olla lämpö päällä kun aikaisintaan marraskuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tarpeeksi kylmät ilmat. Varmaan ens kuussa patterit on lämpimiä.

Vierailija
124/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut suomalaiset rakastaa kiduttaa kanssaeläjiään.

Meidänkin taloyhtiössä uhataan laskea lämpötila 21 asteeseen. Onneksi äidilläni on sentään 22 astetta.

Kotona on ikävä olla jos joutuu palelemaan. Sairastuukin helpommin.

Vierailija
125/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuessa olin ehdottomasti tätä "vähintään 24C tai paleltaa" porukkaa, parinkymmenen Englannin vuoden jälkeen omassa kodissa termostaatti säädetty siten että jos tippuu päivisin alle 19.5C lämmitys tulee päälle. Villasukat ja villatakki syksystä kevääseen ja torkkupeitto sohvalla, ei sen enempää oikeastaan tarvitse. Suomessa talvella käydessä tulee oikeasti paha olo kun ihmisillä on niin kuumat kodit.

Vierailija
126/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin taloyhtiössä uhataan laskea lämpötila 21 asteeseen. Onneksi äidilläni on sentään 22 astetta.

Ei tarvitse palella, kun hankkii lisälämmittimen.

Noin muuten mä tykkään asua rivitalossa, jossa on asuntokohtaiset energiamittarit. Jokainen voi pistää lämmityksen päälle silloin, kun itse haluaa. Ja vastaavasti ottaa sen pois päältä, kun itse haluaa. Ja säätää asuntonsa lämpötilan itselleen sopivaksi. On ollut leutoja talvia, jolloin mulla on ollut lämmitys edes päällä ainoastaan tammikuussa. Laitan lämmityksen päälle vasta sitten, kun lakkaan nukkumasta makuuhuoneen ikkuna auki. Ei ole järkevää lämmittää asuntoa - ja maksaa siitä itse kulutuksen mukaan - ja pitää ikkunaa öisin auki päästäen lämmöt harakoille. 

Asuntoni on kaksikerroksinen, 98 m2. Asun tässä kuitenkin yksin. Tuntuisi myös turhalta lämmittää koko asuntoa, kun kuitenkin vietän suurimman osan ajastani vain yhdessä huoneessa. Nukun, katson telkkaria ja teen etätöitä makkarissa, joka on yläkerrassa. Talvisin mulla on säädetty asunnon lämpötila 18-19 asteeseen ja makuuhuoneessa mulla on pieni sähkötakka. Pidän sitä päällä päivisin pieniä jaksoja kerrallaan, koska se lämmittää yllättävän tehokkaasti. Illalla lämpötila saakin sitten laskea 18-19:ään asteeseen, koska tykkään nukkua viileässä. 

Taloyhtiössä asuu paljon iäkkäitä ihmisiä, jotka aloittavat asuntonsa lämmittämisen paljon aikaisemmin kuin minä, säätävät asuntonsa paljon korkeammaksi ja lopettavat lämmityksen myöhemmin keväällä kuin minä. Ja maksavat lämmityksestään enemmän kuin minä. Mutta tämä on oikeudenmukainen systeemi. 

Vierailija
127/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä lämpenisikö patterit vielä, en ole testannut. Täällä ei ole kylmä, ikkunakin on vielä usein auki.

Pitäkää nyt niitä ikkunoita suljettuna. Energia on kallista

Vierailija
128/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21 asteessa tuskin sairastuu, etenkään perusterve aikuinen. 18 asteessa ja siitä alemmas voi riski erilaisille sairauksille kasvaa mutta yli 20 asteessa pysyy kyllä terveenä.

Vierailija
129/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rivitalossa kaukolämpö ja joka syksy saadaan palella. Siinä on termostaatti niin toimisi sillä loistavasti vuodet ympäri, mutta pihi taloyhtiön hallituksen pj käy aina kääntämässä lämmön kokonaan pois kesäksi ja vasta marraskuussa päälle. Talon toiseen päähän asti saa odotella vielä tovin että alkaa patterit lämmetä..

Vierailija
130/130 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän talossa ei suljeta koko kesänä, sen verran tietoisia isännöitsijät ovat. Heti kun laskee alle +10 niin patterit lämpiää. Oli kesä tai talvi. Ihanaa kosteilla keleillä eikä taloonkaan tule vaurioita.