Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimusprofessori uskaltaa sanoa sen suoraan: AAMUVIRKUT OVAT terveempiä kuin iltavirkut. Iltavirkuille tulee paljon sairauksia. "Yllättävä...

Vierailija
26.09.2022 |

"Terveyden kannalta olisi hyvä olla enemmän aamuvirkku. Tutkimuksissa on havaittu, että iltavirkut nukkuvat huonommin, käyttävät enemmän päihteitä ja ovat alttiimpia masentumaan sekä lihomaan.

Iltavirkut sairastavat aamuvirkkuja useammin diabetesta, neurologisia sairauksia sekä ruuansulatus- ja hengityselinten sairauksia. He myös kuolevat nuorempana."

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/oletko-aamuvirkku-vai-iltakukk…

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut jostain että kivikaudella oli hyvä kun ihmiset oli eri aikaan virkeitä, sekä iltaisin että aamuisin oli hämärän aikaan joku skarppina petojen varalta. Lähdettä ja sen luotettavuutta en ikävä kyllä muista.

Vierailija
22/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iltavirkulla introvertilla ollut helppoa opiskelu- ja työelämässä... Onneksi nykyään on paremmat mahdollisuudet etä- ja hybridityöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iltavirkku ja en nyt vain saa unta ennen puoltayötä. Miksi pitäisi yrittää nukkua ennen kuin nukuttaa ? Olen kyllä toistaiseksi välttynyt esimerkiksi diabetekseltä ja syövältä.

Itse koen olevani aamuvirkku, ja menen nukkumaan juurikin puolen yön aikaan. Kello soi 7.30, ja yleensä herään jo ennen kellonsoittoa. Unta tulee noin 7 tuntia. 

Vierailija
24/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan eri olo nykyään kun on työssä jossa ei ole työaikaa. Aikanaan elin vuosikymmeniä aamuvirkkujen väkivaltaisessa tahdissa, kärsin ties mistä sairauksista, vatsa temppuili koko ajan huonontaen elämänlaadun aivan pohjamutiin ja sosiaalinen elämä surkastui kun illat menivät zombiena uuvuttavan työpäivän jälkeen ja viikonloput menivät nukkuessa. Jatkuva väsymys oli koko ajan niskassa, koska yöunet jäivät koko ajan liian lyhyiksi. Tämä vaikutti oikeastaan kaikkeen, myös ruokavalioon kun ei jaksanut kokata työpäivien jälkeen vaan oli pakko elää eineksillä ja muulla roskalla. Oikeastaan vain pidemmillä lomilla elin normaalia elämää. 

Nyt on ihan eri olo ja vointi kun saan elää luonnollisessa rytmissäni. Töissä olen virkeä ja tehokas, työpäivän jälkeen jaksan tavata ihmisiä, elämää rajoittavat vatsavaivat ovat kadonneet tyystin, on harrastuksia, liikun paljon, rakastan kokata terveellistä ruokaa... Ihan uskomaton muutos!

Vierailija
25/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole vain heräämisestä. Tein eilen kello 21-23 työt, joihin minulla menisi aamusta aloittaessa ainakin 6h.

Vierailija
26/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkkuna introverttina ja muutenkin monisairaana ihmisenä olen joten kuten raahautunut elämässä tosi vähillä voimilla. Fyysisenä raakkina ja sosiaalisena zombiena. Vasta vapaa työaika vapautti minut elämään ihmismäistä elämää niin etten ole kokoajan umpiväsynyt ja jotenkin kipeä.

Vierailija
27/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu-unisuushan on tunnetusti vain huonoja elintapoja ja ylipainoa.

Vierailija
28/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti nauti varhaisista aamuheräämisistä, mutten myöskään nauttisi siitä, että työpäivä loppuisi säännöllisesti joskus  klo 19-20 aikoihin. Jos on pakko valita, olen "aamuvirkku", mutta pidän siitä, että töissä on liukuma klo 7-18 välillä. 

Vierailija
29/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamu-unisuushan on tunnetusti vain huonoja elintapoja ja ylipainoa.

Univelka aiheuttaa tutkitusti ylipainoa. Joten ei se ole aamu-unisuus, joka aiheuttaa ylipainoa, vaan liian aikainen herääminen.

Vierailija
30/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni jostain että illanvirkuilla on suurempi riski esim db2. Metabolia jotenkin reagoi huonommin ilta- ja yösyömiseen. 

Meillä ainakin pitää paikkansa, miehellä db2 ja on yökyöpeli, minä vanhempi ja terveempi aamuvirkku

Vierailija
31/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kahvinjuonnin iltapäivällä. Olenkin aamuvirkumpi mitä luulin.

Itse en edes kello 17 jälkeen, ellei kroppa suorastaan huuda energiaa. Lenkillä käyn vähintään 3 tuntia ennen nukkumaan menoa, että ehtii sydän rauhoittua.

Vierailija
32/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kahvinjuonnin iltapäivällä. Olenkin aamuvirkumpi mitä luulin.

Itse en edes kello 17 jälkeen, ellei kroppa suorastaan huuda energiaa. Lenkillä käyn vähintään 3 tuntia ennen nukkumaan menoa, että ehtii sydän rauhoittua.

En siis syö mitään klo 17 jälkeen.

Vierailija
33/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai siinä nyt sairastuu kun pakotetaan heräämään luonnottomaan aikaan.

Sama kuin aamuvirkut pakotettaisiin valvomaan iltakymmeneen joka arkipäivä.

Niinpä. Olisipa hauska nähdä kun aamuvirkut pakotettaisiin valvomaan joka ikinen ilta useamman tunnin myöhempään kuin huvittaisi ja aamulla olisivat kaikki paikat kiinni vielä monta tuntia kun heräävät. Sitten päälle vielä vittuiltaisiin, että nukkuisit aamulla pidempään, niin olisit terveempi ja voisit paremmin.

Vierailija
34/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni jostain että illanvirkuilla on suurempi riski esim db2. Metabolia jotenkin reagoi huonommin ilta- ja yösyömiseen. 

Meillä ainakin pitää paikkansa, miehellä db2 ja on yökyöpeli, minä vanhempi ja terveempi aamuvirkku

Metabolia reagoi huonosti liian vähään uneen.

Vierailija
35/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olisipa hauska nähdä kun aamuvirkut pakotettaisiin valvomaan joka ikinen ilta useamman tunnin myöhempään kuin huvittaisi ja aamulla olisivat kaikki paikat kiinni vielä monta tuntia kun heräävät. Sitten päälle vielä vittuiltaisiin, että nukkuisit aamulla pidempään, niin olisit terveempi ja voisit paremmin.

Minulla on ollut monenlaisia rytmejä elämässäni, eikä mitään erityistä vaikeutta sopeutua niihin. Aamuvirkkuudesta vain on ylivoimaisesti eniten hyötyä joustavaa päivätyötä tekevälle ihmiselle.

Vierailija
36/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle optimaalisin nukkumisaika on 00-08, ja jo siitä saa kuulla vinoilua aamuvirkulta kaverilta, vaikka en tuon myöhempään nukukaan.

Vierailija
37/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut monenlaisia rytmejä elämässäni, eikä mitään erityistä vaikeutta sopeutua niihin. Aamuvirkkuudesta vain on ylivoimaisesti eniten hyötyä joustavaa päivätyötä tekevälle ihmiselle.

Kiva juttu. Itsellä taas aikaisin nukkumaan meno tarkoittaa parhaimmillaan tuntien sängyssä pyörimistä. Vaikka olisin viikon herännyt joka aamu klo 5 ja yritän mennä nukkumaan illalla klo 21, niin ei vain tule uni millään. Siinä sitten pyöritään sängyssä kun ei uni tule, vaikka fyysisesti onkin väsynyt. Yleensä virkistyn muutenkin illalla, ja vasta 00 jälkeen alkaa väsyttämään. Eipä se siitä oikein muutu, vaikka yritetty on.

Vierailija
38/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etteikö voi olla molemmat? minä ainaki olen aamuvirkku- ja ne virkkuaamut on (no, toisinaan) kärsimystä.

Vierailija
39/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, aamuvirkut ovat terveempiä, koska yhteiskunta on suunniteltu toimimaan heidän ehdoillaan. Ihan yksinkertaista.

Itse olen ikäni ollut iltavirkku. Tai oikeastaan minulla tuntuu olevan pidempi vuorokausirytmi kuin 24 tuntia.

Vierailija
40/151 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten jännä juttu tää ilta- ja aamuunisuus. Mulla esikoinen on aamuvirkku ja illantorkku. Se käy nykyään nukkumaan klo 21.30 (vaikka on 15-vee, eli pahimmassa yökyöpeli-iässä) ja herää jopa viikonloppuisin aikaisin (eli seitsemältä viimeistään) ja on välittömästi kartalla (pienenä se kävi nukkumaan viimeistään klo 20.00 ja heräsi jo viideltä, mikä oli mulle ihan kauheaa). Nuorempi lapsi taas ei saa iltaisin kunnolla unta ja aamuisin sen on todella vaikea nousta ylös, ja se on ihan pöpperöissään pitkän aikaa. Molemmat on olleet pienestä pitäen tämmösiä. Vanhempaa lasta ei ikinä tarvinnut kesken unien herättää aamulla hoitoon, nuorempi piti liki joka aamu käydä herättelemässä.

Ite en ole leimallisesti kumpaakaan sorttia, vaan mulle sopii hyvin sellanen nukkumaan klo 22 ja ylös klo 6.45 -rytmi, eli pärjään hyvin yhteiskunnassa. Esikoisella on tällä haavaa sellainen ongelma, varsinkin viikonloppuisin, että siinä vaiheessa kun hän jo haluaa nukkumaan on kaverit vasta aloittelemassa pelaamista... nuoremmalla taas varmaan tulee murrosiässä vielä suurempia ongelmia heräämisen ja aikaisten kouluaamujen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän