Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni äiti ei suostu kertomaan 26-vuotiaalle ystävälleni kuka hänen isänsä on. Onko mitään keinoa saada isän henkilöllisyyttä selville, jos äiti ei suostu sitä kertomaan?

Vierailija
25.09.2022 |

Kysymys otsikossa. Voiko laki velvoittaa äitiä paljastamaan isän henkilöllisyyden, mikäli se on hänellä tiedossa? Tyttärensä eli ystäväni on reilusti täysi-ikäinen.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet ystävä jonkun kanssa joka on isätön? Sääntö on: Pitää olla vähintään kolme generaatiota isää paikalla ennenkuin isättömyyden aiheuttama rutto lähtee pois.

Vierailija
22/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ystäväsi on 26v, niin anna häben itsensä selvittää henkilökohtaiset asiansa.

On rumaa tuoda ystävän asiat keskustelupalstalle ruodittavaksi, kun asia ei millään tavalla edes kuulu sinulle. Ennen sinun kaltaisia sanottiin kylän juoruakaksi/ukoksi.

Anna kun arvaan, et ole edes kertonut ystävällesi asiasta, tehdä aloitus.

Kylläpä sädekehäsi nyt kiiltää :D

Onpa tosi hirveää anonyymisti keskustella tämmöisestä asiasta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että ystäväsi tietävän isänsä, mutta ei vain halua kertoa sitä sinulle.

Vai meinasitko ap. ryhtyä ihan uteliaisuuttasi selvittämään ystäväsi isän nimen?

Miten tämä edes kiinnostaa sinua?

Hanki ap. oma elämä.

Vierailija
24/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi olla myös lähisukulainen...

Vierailija
25/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla merkintä kirkon kirjoissa tai maistraatissa. Minä selvitin isoisäni isän. Kirkon kirjoissa oli merkintä.

Vierailija
26/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkatodistuksesta löytyy, saa sen joko seurakunnalta tai maistraatista.

Niin, jos äiti on sen kertonut ja isyys on tunnistettu. Ei sitä sinne automaattisesti arvota. :D

Kuten sanoin.

Vierailija
27/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi voi myös ilmoittaa äidilleen, että jos äiti ei kerro kuka isä on, niin ystäväsi alkaa tiedustella asiaa äitinsä nuoruuden aikaisilta ystäviltä sekä sukulaisilta. Ystäväsi voi uhata myös laittaa lehteen ilmoituksen, jossa isää etsitään. Voi luoda äidille painetta kertoa.

Vierailija
28/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallisten DNA-testien avulla moni on selvittänyt tiedon syntyperästään. Jospa iskällä on muita lapsia tai lähisukulaisia jotka on myös testattu.

MyHeritage DNA on laajimmin käytetty.

Vierailija
29/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee kertoo ku se mutsi ei tullu kysyneeks panokaverinsa nimee😂

Vierailija
30/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syntymätodistuksessa lukee? Sen voi ihan itse tilata.

Jollei siinäkään ole mitään, niin voihan sitä kokeilla niitä DNA-testipalveluita. Tosin niissä on aika vähän suomalaisia käyttäjiä, joten ei välttämättä löydy ketään sukulaista.

Yksi mahdollinen keino tuli myös mieleen eli onko ap kastettu lapsena ja kuka on kummi? Jostain kirkonkirjoista saattaisi löytyä tietoa.

Mistä sä tilaat syntymätodistuksen? Ei sellaisia Suomessa ole. Tarkoitatko virkatodistusta?

No tuota: https://dvv.fi/syntymatodistus 

"Syntymätodistus

Syntymätodistuksella voit todistaa virallisen syntymäaikasi. Todistusta voit tarvita esimerkiksi, kun muutat ulkomaille tai rekisteröidyt asukkaaksi toiseen maahan. Myös esimerkiksi koulut tai päiväkodit ulkomailla saattavat vaatia syntymätodistusta." jne, loput voitte käydä lukemassa itse. Sivusta eri

Lukasehan itse nyt ihan rauhassa tuo linkkaamasi teksti.

Todistus kertoo SYNTYMÄAIKASI.

SYN-TY-MÄ-AI-KA-SI

Vierailija
31/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkatodistuksesta löytyy, saa sen joko seurakunnalta tai maistraatista.

Niin, jos äiti on sen kertonut ja isyys on tunnistettu. Ei sitä sinne automaattisesti arvota. :D

Oletuksena varmaan on että ihmiset on aikuisia ja tajuaa ettei isää arvota. Hän sitä paitsi lisäsi kommentin asiasta.

Vierailija
32/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupallisten DNA-testien avulla moni on selvittänyt tiedon syntyperästään. Jospa iskällä on muita lapsia tai lähisukulaisia jotka on myös testattu.

MyHeritage on huonoin ja epäluotettavin. Suosittelen muita firmoja kuten Ancestry.

Vierailija
33/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin ei missään tapauksessa kannata lähteä mukaan. Kuka jakaa DNAnsa maailmanlaajuiseen rekisteriin? Jos isyyttä ei ole tunnustettu eikä sitä äiti kerro, sit se on niin.

Vierailija
34/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla merkintä kirkon kirjoissa tai maistraatissa. Minä selvitin isoisäni isän. Kirkon kirjoissa oli merkintä.

Eihän niitä tietoja edes luovuteta ulkopuolisille, vaan saa asianomainen itse, niin halutessaan, koska kuuluvat yksityisyydensuojan piiriin.

Kait "ystävätkin" nauttivat lakiin perustuvaan yksityisyydensuojaa.

Vierailija
35/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syntymätodistuksessa lukee? Sen voi ihan itse tilata.

Jollei siinäkään ole mitään, niin voihan sitä kokeilla niitä DNA-testipalveluita. Tosin niissä on aika vähän suomalaisia käyttäjiä, joten ei välttämättä löydy ketään sukulaista.

Yksi mahdollinen keino tuli myös mieleen eli onko ap kastettu lapsena ja kuka on kummi? Jostain kirkonkirjoista saattaisi löytyä tietoa.

Mistä sä tilaat syntymätodistuksen? Ei sellaisia Suomessa ole. Tarkoitatko virkatodistusta?

No tuota: https://dvv.fi/syntymatodistus 

"Syntymätodistus

Syntymätodistuksella voit todistaa virallisen syntymäaikasi. Todistusta voit tarvita esimerkiksi, kun muutat ulkomaille tai rekisteröidyt asukkaaksi toiseen maahan. Myös esimerkiksi koulut tai päiväkodit ulkomailla saattavat vaatia syntymätodistusta." jne, loput voitte käydä lukemassa itse. Sivusta eri

Lukasehan itse nyt ihan rauhassa tuo linkkaamasi teksti.

Todistus kertoo SYNTYMÄAIKASI.

SYN-TY-MÄ-AI-KA-SI

Kyllä, luin sen. "Todistuksessa näkyvät myös vanhempien nimet, syntymäaika, syntymäkotikunta, syntymävaltio ja kansalaisuus, jos tiedot löytyvät väestötietojärjestelmästä. " Kehoitinkin lukemaan loput itse, mutta ainakin yksi jätti lukematta näköjään. Ehkä ensi kerralla itsekin lukaiset rauhassa koko tekstin.

Vierailija
36/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vielä keskustella äidin kanssa ja pyytää kauniisti vastaus siihen, miksi äiti ei kerro. Ja tuoda myös oma kanta selväksi että miksi haluaa tietää.

Mut yksi keino on juuri selvittää äidin elämää (opiskelu, työkuviot) hedelmöittymisen aikoihin ja lähestyä sen ajan tuttuja, työkavereita jne. Myös tämän tuominen esiin äidille voi edistää asiaa.

Jokaisella on oikeus tietää sukujuurensa!

Vierailija
37/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku muukin asiasta tietää varmaankin,ehkä mummo tai muu läheinen ihminen. Joskus voi olla parempi ettei kumminkaan tiedä.

Vierailija
38/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini löysi isänsä isän tuollaisen kaupallisen DNA-palvelun kautta. Kaveri teki DNA-testin ja sai tuloksen tuntemattomasta isosedästä ja joistain muista sukulaisista. Otti yhteyttä isänsä kanssa tähän setään ja näin isän isän henkilöllisyys selvisi. Tällä sedällä oli useita veljiä, mutta vain yksi oli asunut kyseisellä paikkakunnalla. Isän äiti ei ollut koskaan suostunut puhumaan lapsensa isästä.

Vierailija
39/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon syntymätodistuksen voi tilata vaikka horoskooppia varten siinä on kellonaika myös.

Vierailija
40/124 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus saada tietoja isästään. Ymmärrän että voi olla joskus vaikea asia kerrottavaksi lapselle, mutta silti. Kerrottava on!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän