Mies puhuu suhteemme asioista exälleen
Olen jo pitkään aavistellut, nyt asia vahvistui. Mieheni kertoo exälleen suhteestamme ja suhteemme yksityisistä asioista. Olen tästä hänelle sanonut aikaisemmin. Ex ei ole terapeutti. Hän ei ole henkilö kenelle avaudutaan suhteen yksityisistä asioista. Mutta nyt näin kuitenkin on. Mies tehnyt valinnan jota en voi hyväksyä. Kysyin , saanko minä jutella exsälleni suhteemme yksityisistä asioista. Hän vastasi että en saa. Mutta hänen kohdalla tämä on hyväksyttävää.
Mielipiteitä asiasta, oletko itse ollut vastaavassa tilanteessa? Miten asia ratkesi?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan selviö, että parisuhteen sisäisistä asioista ei lörpötellä muille? Mulle ei tulisi mieleenkään avautua edes kavereille parisuhteen yksityiskohdista
Tämän takia varmaan tehdään kotisurmia, kun pidetään kaikki asiat ja ongelmat omana tietona ja sitten yksi päivä päässä vain naksahtaa, kun ei enää jakseta kantaa taakkaa. Paljon parempi, jos niistä asioista puhuisi myös ulkopuolisille.
Puhun puolisoni kanssa parisuhteestamme. Ei ole mitään "taakkaa" kannettavana. Aika surullista, jos sinulla on.
En ikinä puhuis exälle nykysuhteen asioista, jos siis olisin tuommoisessa tilanteessa että mulla olis sekä ex ja nyx olemassa.
Loukkaantuisin ja pitäisin kyllä puhuttelun ja miettisin vakaasti, olisko nykykumppani jatkamisen arvoinen ihminen. Yhden ajattelemattomuutta tapahtuneen lörpöttelyn voisin antaa anteeksi, varsinkin jos nyx katuisi, mutta toistuminen ei enää olis hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kävi niin, että muutaman kuukauden tapailukaveri hakeutui taas yhteyksiin ja haukkui nyksäänsä vähän joka käänteessä ja kertoili tapahtumia. Juurikaan en ole kehuja siitä ole kuullut. Erosivat ja kerran kesken puhelun se nyksä tuli käymään ja siellä kuului iloinen naureskelu. Ei vaikuttanut ne välit yhtään niin tulehtuneilta kun oli puheillaan antanut ymmärtää.
Takuulla on myös sinusta puhunut paskaa tälle toiselle tyypille. Kyseessä lienee sellainen jolla vaihtuu aina tilanteen mukaan nää "parhaat kaverit" ja valittaa jollekin aina kenestäkin sillä hetkellä joka ottaa aivoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan selviö, että parisuhteen sisäisistä asioista ei lörpötellä muille? Mulle ei tulisi mieleenkään avautua edes kavereille parisuhteen yksityiskohdista
Tämän takia varmaan tehdään kotisurmia, kun pidetään kaikki asiat ja ongelmat omana tietona ja sitten yksi päivä päässä vain naksahtaa, kun ei enää jakseta kantaa taakkaa. Paljon parempi, jos niistä asioista puhuisi myös ulkopuolisille.
Puhun puolisoni kanssa parisuhteestamme. Ei ole mitään "taakkaa" kannettavana. Aika surullista, jos sinulla on.
En puhu nyt itsestäni, mutta varmasti monille puhumattomuus vaikuttaa näihin asioihin ja kun tarpeeksi kasataan ongelmia niin sitten yksi päivä napsahdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä periaatteella elävät ihmiset on just niitä, jotka ovat eri tavoi hyväksikäytettyjä, alistettuja, narsistisissa ja muuten vain sairaissa ihmissuhteissa, kun kukaan ei kerro, että tuollainen ei ole oikein. Ei ihminen välttämättä automaattisesti tiedä, mikä on ns. normaalia ja hyväksyttävää, etenkin jos jo lapsuuden perheessä on vinoutuneet ihmissuhteet. Kokemusten ja ajatusten vaihto on ehdottoman suositeltavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä selität jostain seksielämästä ja puolison yksityisasioista ulkopuolisille?
Naisethan toimii näin. On täysin normaalia että naiset A pistää someen B kertoo kavereilleen. Joten tasa-arvon nimessä, kai sitä miehenä saa kertoa paskaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä periaatteella elävät ihmiset on just niitä, jotka ovat eri tavoi hyväksikäytettyjä, alistettuja, narsistisissa ja muuten vain sairaissa ihmissuhteissa, kun kukaan ei kerro, että tuollainen ei ole oikein. Ei ihminen välttämättä automaattisesti tiedä, mikä on ns. normaalia ja hyväksyttävää, etenkin jos jo lapsuuden perheessä on vinoutuneet ihmissuhteet. Kokemusten ja ajatusten vaihto on ehdottoman suositeltavaa!
Minua ei todellakaan kiinnosta kuulla seurustelevien ystävieni seksielämästä tai heidän miesten henkilökohtaisista asioista. Oikeastiko ihmiset juoruilevat tuollaisista asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kävisi ilmi että kumppani kertoo yksityisasioita ylipäätään kellekään, etenkään jollekulle jolle ne eivät mitenkään kuulu, eroaisin. Epäluotettavuus ja epälojaalius ovat juttuja joita en hyväksy.
Jos on läheisiä luotettavia ystäviä, niin usein heille puhutaan myös henkiökohtaisista asioista ja parisuhteenkin asioista. Tämä on normaalia ja itse asiassa luotettavan fiksun ystävän kanssa tervettä ja hyödyllistä. Näin teen itsekin. Mitään seksi ja imtiimiasioita en halua puhua eikä puolison esim. vaikeita henkiökohtaisia asioita. Tai no kyllä jotain puolisonkin henkiökohtaisia asioita olen kertonut luotettavalle monienvuosien takaiselle hyvälle ystävälä, jos asia on oleellisesti liittynyt johonkin mun elämässä / vaikuttaa voimakkaasti omaankin elämään. Tiedän etteivät asiat mene eteenpäin.
Vaikutat kontrolloivalta, jos olet sitä mieltä, ettei omista yksityisasioistaan, vaikka liittyisivät myös parisuhteeseenkin, kumppanisi saisi puhua edes läheiselle luotettavalle ystävälle. Parisuhteen ulkopuolellakin pitää saada olla läheisiä tärkeitä ihmissuhteita.
Voi hyvä luoja. Tietysti parisuhteessa on jo puhuttu siitä mitä ei halua muiden tietoon, kuuluu normaaliin kommunikaatioon tämäkin. Ne ovat yksityisiä asioita. Tottakai omista asioistaan ja parisuhteestaan saa puhua. Ei minua kiinnosta mistä puhuminen on sinulle normaalia, kommentoin omalta kannaltani. Jos kumppani toimisi tavalla jonka tietää loukkaavaan minua, eli pettäisi luottamukseni puhumalla minun asioistani muille, eroaisin. Tätä tarkoitin ja tämän sanoin selvästi. Jos haluat kirjoittaa pitkän jankutuksen niin tee se mieluummin lainaamatta jonkun muun kommenttia.
Puhun exän kanssa päivittäin puhelimessa - yksi on pyhä - hänen parisuhteensa - olisi omituista puhua siitä - mitä hittoa se minulle kuuluu - hyvin harvoin puhumme edes omista yksityisistä asioistakaan - joskus saatamme mainita, että selkä on kipeä, tai että on lääkärinaika, mutta siinäpä ne taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sinä selität jostain seksielämästä ja puolison yksityisasioista ulkopuolisille?
Joo hyvälle ystävälle olen kertonut meidän asioista, mutta en ole muuten koskaan kertonut hyvän ystäväni asioita puolisolle. No puoliso kyllä tietää, että selitän meidän asioista, mutta ei se häntä haittaa.
Mun tapailema mies on erittäin paljon tekemisissä eksänsä kanssa, lähinnä yhteisen pienen lapsen takia mutta minusta silti turhan tiiviisti. Tämä mies on kertonut eksälleen minun teini-ikäisen lapseni asioista, joista olen (luottamuksellisesti, tai niin kuvittelin) kertonut miehelle. Olin ihan häkeltynyt, miten joku toimii noin. Hän oli ihan viattomasti kysynyt tämän eksän ammatillista näkemystä, mutta minusta se oli ihan pöyristyttävää, että hän kertoi lapseni ja samalla minun yksityisasioita eksälleen, jota en ole tavannut ikinä.
Oltiin tapailtu tuossa vaiheessa jo pidempään ja puhuttu hyvin yksityisistäkin asioista.
Uskomatonta miten moni ei tajua eroa yksityisasioiden eteenpäin kertomisen ja täydellisen vaikenemisen välillä. Eikö teillä todella ole tuon enempää tilannetajua? Joku kommentoi ytimekkäästi ettei hyväksy epälojaaliutta niin siitä saadaan sävellettyä tarina siitä miten kirjoittaja on kontrolloiva :D
Vierailija kirjoitti:
Mun tapailema mies on erittäin paljon tekemisissä eksänsä kanssa, lähinnä yhteisen pienen lapsen takia mutta minusta silti turhan tiiviisti. Tämä mies on kertonut eksälleen minun teini-ikäisen lapseni asioista, joista olen (luottamuksellisesti, tai niin kuvittelin) kertonut miehelle. Olin ihan häkeltynyt, miten joku toimii noin. Hän oli ihan viattomasti kysynyt tämän eksän ammatillista näkemystä, mutta minusta se oli ihan pöyristyttävää, että hän kertoi lapseni ja samalla minun yksityisasioita eksälleen, jota en ole tavannut ikinä.
Oltiin tapailtu tuossa vaiheessa jo pidempään ja puhuttu hyvin yksityisistäkin asioista.
Onko sun teinille ollut ok että puhut hänen yksityisasioitaan perheen ulkopuoliselle ihmiselle edes varmistamatta että tämä osaa pitää ne omana tietonaan? Aivan varmasti ei ole ollut, etkä ole edes kysynyt asiaa tai pohtinut sitä. Sitten ihmetellään kun nuoret eivät avaudu vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten moni ei tajua eroa yksityisasioiden eteenpäin kertomisen ja täydellisen vaikenemisen välillä. Eikö teillä todella ole tuon enempää tilannetajua? Joku kommentoi ytimekkäästi ettei hyväksy epälojaaliutta niin siitä saadaan sävellettyä tarina siitä miten kirjoittaja on kontrolloiva :D
Jep. "En tykkää lörpötellä parisuhteen asioista ulkopuolisille."
"Senkin kontrolloiva narsisti! Tämän takia tehdään perhesurmia!!"
Palsta pähkinänkuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kävisi ilmi että kumppani kertoo yksityisasioita ylipäätään kellekään, etenkään jollekulle jolle ne eivät mitenkään kuulu, eroaisin. Epäluotettavuus ja epälojaalius ovat juttuja joita en hyväksy.
Etkä eroaisi. Tuo on vain tuota tyypillistä palstamammojen uhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kerron, kun ei ole sitä seksiellämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on läheisiä luotettavia ystäviä, niin usein heille puhutaan myös henkiökohtaisista asioista ja parisuhteenkin asioista. Tämä on normaalia ja itse asiassa luotettavan fiksun ystävän kanssa tervettä ja hyödyllistä. Näin teen itsekin. Mitään seksi ja imtiimiasioita en halua puhua eikä puolison esim. vaikeita henkiökohtaisia asioita. Tai no kyllä jotain puolisonkin henkiökohtaisia asioita olen kertonut luotettavalle monienvuosien takaiselle hyvälle ystävälä, jos asia on oleellisesti liittynyt johonkin mun elämässä / vaikuttaa voimakkaasti omaankin elämään. Tiedän etteivät asiat mene eteenpäin.
Vaikutat kontrolloivalta, jos olet sitä mieltä, ettei omista yksityisasioistaan, vaikka liittyisivät myös parisuhteeseenkin, kumppanisi saisi puhua edes läheiselle luotettavalle ystävälle. Parisuhteen ulkopuolellakin pitää saada olla läheisiä tärkeitä ihmissuhteita.
Jostain syystä en luota useimpien ihmisten käsitykseen siitä, mitä voidaan ja mitä ei voi kertoa muille. Asia kerrotaan surutta eteenpäin, ku hei mitä välii, ei ole nyt noin vakavaa... Sitten kuulija taas kertoo sen eteenpäin.
On ihmisiä, joilla parisuhteet vaihtuvat tiheään ja jostain syystä ystävyyssuhteet taas pysyvät? Sitten taas on ihmisiä joilla parisuhde pysyy, mutta ystävyyssuhteet voivat muuttua elämäntilanteen muuttuessa esim. muutot, työpaikanvaihdolset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en luota useimpien ihmisten käsitykseen siitä, mitä voidaan ja mitä ei voi kertoa muille. Asia kerrotaan surutta eteenpäin, ku hei mitä välii, ei ole nyt noin vakavaa... Sitten kuulija taas kertoo sen eteenpäin.
On ihmisiä, joilla parisuhteet vaihtuvat tiheään ja jostain syystä ystävyyssuhteet taas pysyvät? Sitten taas on ihmisiä joilla parisuhde pysyy, mutta ystävyyssuhteet voivat muuttua elämäntilanteen muuttuessa esim. muutot, työpaikanvaihdolset.
Joo ystävyyssuhtet ovat säilyneet jo yli 40 vuotta, mutta pari parisuhdetta on tuohon väliin mahtunut, pisimmillään 20 vuotta.