Miten saa tietää onko itsellä kakkostyypin diabetes?
Olen normaalipainoinen, mutta tietyistä syistä on herännyt epäilys että itselläni saattaisi olla kyseinen sairaus. Olen keski-ikäinen. Sairautta esiintyy suvussani, mm. mummollani oli.
Mitkä kokeet kertovat jos henkilöllä on kakkostyypin diabetes?
Kommentit (9)
Jossain myydään verensokerin mittaukseen pieniä laitteita. Jos haluaa pitemmältä ajalta katsoa.
Minulla oli epäily koska isovanhemmilla ja toisella vanhemmalla, mutta se oli outoa, että verensokerit heittelivät todella paljon joka kerta kun kävin kokeissa. Vasta sillä pitkän aikavälin verensokerin kokeella selvisi ettei ole diabetestä sillä se oli pysynyt suht tasaisena.
Sokerihemoglobii taitaa tosiaan olla se tarkin tapa selvittää.
Jotkut sanoo että pissan hajusta voisi päätellä, mutten ole vielä tähän päivään asti käsittänyt että mitä siinä pitäisi haistaa tai olla haistamassa.
Helpoin tapa selvittää asia on mennä omalla kustannuksella verikokeisiin. Jos arvoissa on jotain huolestuttavaa, niin sitten lääkäriin.
Julkiseen terveydenhuoltoon tekemään terveystarkastus. Kerrot siellä että sinulla on suvussa diabetestä ja pyydä lähete verikokeeseen.
Googlaa Puhti ja osta sieltä tarvittava testi. Itse käytän tätä ja Mehiläinen tekee testit heille.
Paastosokeri on tärkein. Sokerihemoglobiini eli ns. pitkä sokeri kannattaa tarkistaa myös, se kertoo tilanteen pidemmältä ajalta.