Viikonloput kauheita, kun isä sotkee arjen
Onko kellään muulla tällaista? Mieheni eli lastemme isä tekee arkipäivät töitä matkoineen klo 9-20 ja minä hoidan käytännössä yksin kaiken arkena eli hoidan lasten aamutoimet ja vien heidät päiväkotiin (mies herää vasta 08:30 eli sen jälkeen kun ollaan jo lähdetty kohti päiväkotia), haen heidät päiväkodista, ulkoilen ja leikin lasten kanssa, hoidan ruokailut ja iltatoimet ja lapset on sängyssä kun isä saapuu kotiin.
Viikonloput on ihan kauheita ja kaaosmaisia, kun isä sotkee lasten rutiinit eikä hän vain osaa saada niitä hoidettua edes eri tavalla, koska on niin vähän arjessa lapsille läsnä. Ja minä en niitä hoidettua kunnolla kun isä sählää siinä mukana lasten asioita ihan vastoin rutiineja. Mitään neuvoja hän ei suostu ottamaan vastaan. Ja siis kyllä minulle kävisi eri rutiinitkin, jos vaikka syömiset ja iltatoimet niillä hoituisi, mutta kun ei hoidu. Miehestä on enemmän haittaa kuin hyötyä ja viikonloppujen jälkeen lapset hyppii seinille ja minäkin olen aivan uupunut. Koko maanantai menee rauhan ja rutiinien palauttamiseen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi virhe on mennä naimisiin ja tehdä lapsia sellaisen kanssa, jonka käytöstä pitää alkaa heti muuttaa. Siitä ei mitään hyvää seuraa. Pitäisi löytää kumppani, jonka käytöstä ei tarvitse muuttaa vaan häneen on tyytyväinen jo alun perinkin.
Olen nainen ja ennen lapsia olin töissä klo 9-17, tunnin työmatkat eli kotona vasta klo 18:30 kun kävin kaupassakin paluumatkalla. Nyt teen töitä klo 9-14, eli muutin kätöstäni kun sain lapsia. Miksi en olisi muuttanut?
Ei kaikilta onnistu vain itse muuttaa työaikaansa. Työnantaja sen loppuviimeksi päättää, millaiseen työaikaan suostuu.
Tässä tapauksessa ap.n mies on jonkinlaisissa johtotehtävissä, ei heillä ole ns. normityöaikaa tai mahdollisuutta tehdä lyhyttä työpäivää.Toki aina voi vaihtaa työpaikkaa, mutta osa-aikaisuus on monella alalla mahdottomuus ja sekin näkyy sitten tulojen pienentymisenä.
Se työpäivä voi jatkua läppärin ääressä, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Meillä on töissä liukuva työaika ja monet vanhemmat ovat jakaneet keskenään lasten viennin/tuonnin päiväkotiin. Palaverit loppuvat viimeistään klo 16, kun lähdetään hakemaan lapsia päivähoidosta.
Voi luoja. Kaikillako on samat työmahdollisuudet kuin sulla? - eri
Voi luoja, monella on. Etenkin ylimmässä johdossa. Paljon on kiinni omasta tahdosta järjestää asioita.
Just. Noin typerä ja näköalaton ihminen ylemmässä johdossa? 😂😂😂 Kerrotko miten automekaanikko tai kaupan kassa tekee työnsä etänä illalla läppärillä?
Hienoa, että autokorjaamot ovat jossain auki klo 17 jälkeen. En ole vielä sellaisessa asioinut. Ap:n miestä epäiltiin ylimmässä johdossa työskenteleväksi, sinua en epäillyt. Kaupan kassana työskentelvän puoliso varmaankin hakee lapset?
Suurin osa työväestöstä ei työskentele käsienheiluttelutoimistotöissä. Tämä on sinulle yllätys?
Keskustellaanko nyt ap:n miehestä vai koko työväestöstä? Vuorohommia tekevien lapsille on vuoropäivähoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi virhe on mennä naimisiin ja tehdä lapsia sellaisen kanssa, jonka käytöstä pitää alkaa heti muuttaa. Siitä ei mitään hyvää seuraa. Pitäisi löytää kumppani, jonka käytöstä ei tarvitse muuttaa vaan häneen on tyytyväinen jo alun perinkin.
Olen nainen ja ennen lapsia olin töissä klo 9-17, tunnin työmatkat eli kotona vasta klo 18:30 kun kävin kaupassakin paluumatkalla. Nyt teen töitä klo 9-14, eli muutin kätöstäni kun sain lapsia. Miksi en olisi muuttanut?
Ei kaikilta onnistu vain itse muuttaa työaikaansa. Työnantaja sen loppuviimeksi päättää, millaiseen työaikaan suostuu.
Tässä tapauksessa ap.n mies on jonkinlaisissa johtotehtävissä, ei heillä ole ns. normityöaikaa tai mahdollisuutta tehdä lyhyttä työpäivää.Toki aina voi vaihtaa työpaikkaa, mutta osa-aikaisuus on monella alalla mahdottomuus ja sekin näkyy sitten tulojen pienentymisenä.
Se työpäivä voi jatkua läppärin ääressä, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Meillä on töissä liukuva työaika ja monet vanhemmat ovat jakaneet keskenään lasten viennin/tuonnin päiväkotiin. Palaverit loppuvat viimeistään klo 16, kun lähdetään hakemaan lapsia päivähoidosta.
Voi luoja, monella on. Etenkin ylimmässä johdossa. Paljon on kiinni omasta tahdosta järjestää asioita.
Just. Noin typerä ja näköalaton ihminen ylemmässä johdossa? 😂😂😂 Kerrotko miten automekaanikko tai kaupan kassa tekee työnsä etänä illalla läppärillä?
Eikö nyt ole kyse ap;n miehestä, joka voisi fiksata työaikansa vähän paremmin halutessaan, mutta eipä vaan kiinnosta.
Eri
Tähän voisi ap tulla vastaamaan, mitä vaihtoehtoja miehellään on työn puolesta fiksata ja onko niistä edes keskusteltu.
Hieman kyllä alan epäillä aloitusta provoksi, ap kun hiljeni heti ensimmäisen sivun jälkeen.
Aphan sanoi jo, että mies voi itse päättää työaikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että autokorjaamot ovat jossain auki klo 17 jälkeen. En ole vielä sellaisessa asioinut. Ap:n miestä epäiltiin ylimmässä johdossa työskenteleväksi, sinua en epäillyt. Kaupan kassana työskentelvän puoliso varmaankin hakee lapset?
Suurin osa työväestöstä ei työskentele käsienheiluttelutoimistotöissä. Tämä on sinulle yllätys?
Missä sinä heiluttelet käsiäsi?
Ymmärsinkö oikein, että tuo pienten lasten isä ei näe lapsiaan ollenkaan sunnuntai-ilta- lauantai-aamu välisenä aikana? Koska aina arkisin, ma-pe, jää nukkumaan muun perheen lähtiessä kotoa ja palaa arkisin kotiin, kun lapset ovat jo nukkumassa. Aika hurjalta vaikuttaa!
Veikkaan, että isä johtavana henkilönä voisi halutessaan tehdä työaikajärjestelyjä. Miksi ihmeessä pitää nukkua klo 8.30 asti aamuisin? Ylös vähintään tuntia aiemmin!
1-2 pnä viikossa yrittäis tulla kotiin tuntia, kahta kuin nyt.
Kyllä pienillä lapsilla pitää olla viikonloppuinakin päivärutiiniajat, ruokailu, ulkoilu, päivälepo. Hieman voi joustaa, mutta ei liikaa.
Jaaha, neljä tuntia sitten kirjoitti ap tänne ja nyt sitten otti lapset ja lähti pysyvästi (?)
Onkohan totta ja jos, niin olikohan liian hätiköityä? Olis pitänyt muualtakin apua ja neuvoja kysyä kuin täältä "viisasten kerho"- palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei ota neuvoja vastaan? Minusta siihen kiteytyy jotain olennaista tuon tilanteen kannalta.
Joku periaatteellinen jääräpäisyys siinä on takana. Ja se että miehellä ei ole tottumusta lasten hoitoon joten ei myöskään näe kunnolla sitä mikä hyöty mistäkin asiasta on.
Valitettava totuus on se että se vauva pitää lykätä heti ensimmäisestä päivästä lähtien sen miehen syliin säännöllisesti jotta hän tottuu sen hoitoon. Ei muuta kun lypsetään maitoa pulloon ja äiti kävelylle vähän tuulettumaan ja mies tutustumaan rauhassa siihen vauvaan. Kyllä se siitä lähtee ja mies saa oppia itse ne oikeat tavat olla vauvan kanssa. Ja jos ei opi niin sitten on miehessä niin paljon vikaa että kannattaa lempata pihalle.
Tähän voisi ap tulla vastaamaan, mitä vaihtoehtoja miehellään on työn puolesta fiksata ja onko niistä edes keskusteltu.
Hieman kyllä alan epäillä aloitusta provoksi, ap kun hiljeni heti ensimmäisen sivun jälkeen.