Viikonloput kauheita, kun isä sotkee arjen
Onko kellään muulla tällaista? Mieheni eli lastemme isä tekee arkipäivät töitä matkoineen klo 9-20 ja minä hoidan käytännössä yksin kaiken arkena eli hoidan lasten aamutoimet ja vien heidät päiväkotiin (mies herää vasta 08:30 eli sen jälkeen kun ollaan jo lähdetty kohti päiväkotia), haen heidät päiväkodista, ulkoilen ja leikin lasten kanssa, hoidan ruokailut ja iltatoimet ja lapset on sängyssä kun isä saapuu kotiin.
Viikonloput on ihan kauheita ja kaaosmaisia, kun isä sotkee lasten rutiinit eikä hän vain osaa saada niitä hoidettua edes eri tavalla, koska on niin vähän arjessa lapsille läsnä. Ja minä en niitä hoidettua kunnolla kun isä sählää siinä mukana lasten asioita ihan vastoin rutiineja. Mitään neuvoja hän ei suostu ottamaan vastaan. Ja siis kyllä minulle kävisi eri rutiinitkin, jos vaikka syömiset ja iltatoimet niillä hoituisi, mutta kun ei hoidu. Miehestä on enemmän haittaa kuin hyötyä ja viikonloppujen jälkeen lapset hyppii seinille ja minäkin olen aivan uupunut. Koko maanantai menee rauhan ja rutiinien palauttamiseen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap oletti, että jos mies lapsia tekee, niin muuttaa työaikojaan lapsille sopiviksi, kun kerran saa päättää itse työaikansa. Niinhän ihmiset yleensä tekee. Itsekin muutin lasten myötä työaikani erilaisiksi, ihan lasten takia.
Ei onnistu kaikilla työpaikoilla. Ellei työ ole täysin itsenäistä, niin aika vaikea on niin vaan valita milloin tekee töitä, koska on aina riippuvainen muiden aikatauluista.
No ap:n mies voi valita työaikansa ja minäkin ihmettelen miksi herää noin myöhään. Luulisi lasten takia heräävän aikasemmin ja tulevan aikasemmin kotiin illalla.
Eiköhän syy ole selvä. Ei halua hoitaa lasten arkirutiineja ja päiväkotikuskauksia, kun ne on hankalia tai rasittavia.
Tämän takia ihmettelen, että miten on tehty ainakin kaksi lasta ja sitten valitetaan. Luulis, että yhden lapsen jälkeen olisi tajunnut ettei tämä lapsiperhearki oikein toimi tämän miehen kanssa.
Eikö mieheltä saakaan odottaa aikuistumista ja kehittymistä? Eikö mieheltä saa odottaa, että rakastaa lapsiaan ja vaimoaan ja huolehtii heistä parhaansa mukaan?
Useimmilta ei, sen valitettavasti on elämä opettanut, mies joten kuten kehittyy, taantuminen alkaa hiukan yli kaksikymppisenä.
En ottaisi riskiä lasten kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tuli täysin puskista? Millainen työaika oli ennen lapsia, saati ensimmäisen lapsen jälkeenkään ei ap tajunnut, kuinka paljon isä on työn vuoksi poissa, vaan lisää lapsia piti tehdä.
Joskus olisi syytä kurkata peiliin.
Niinpä. Minun mies on yrittäjä, enkä mä ainakaan kuvitellut että ne työt jotenkin yhtäkkiä vähenisi.
Eksä teki pitkiä työpäiviä ja silloin mietin, että hänen kanssaan ei ainkaaan voisi mitään normaalia perhe-elämää suunnitella. Ihan selvät merkit, että joutuisi yksinhuoltajaksi parisuhteessa.
Jotenkin äärettömän typeriä nämä miksi teit lapsia tuommoisen kanssa jne.
Miksi mies ei huolehdi lapsistaan? Sehän se oikea kysymys on!No hän ei kiinnosta, mutta miksi haluaa lapsia miehen, joita lapset eivät kiinnosta? En ikinä tekisi lapsia tuollaisen äijän kanssa. Turha valittaa sitten jälkikäteen.
Vaan sepä se on kun niitä kiinnostaa, eihän ne muuta tekisikään kuin niitä lapsia. Kysymys kuuluu miksi ääliömies ei ehkäise, napsauttakaa johda poikki idiootit.
No se mies on tyytyväinen osaansa eikä tuossa hänen osaltaa ole mitään valittamista.
mitä mies siis tekee viikonloppuisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tuli täysin puskista? Millainen työaika oli ennen lapsia, saati ensimmäisen lapsen jälkeenkään ei ap tajunnut, kuinka paljon isä on työn vuoksi poissa, vaan lisää lapsia piti tehdä.
Niinpä. Minun mies on yrittäjä, enkä mä ainakaan kuvitellut että ne työt jotenkin yhtäkkiä vähenisi.
Eksä teki pitkiä työpäiviä ja silloin mietin, että hänen kanssaan ei ainkaaan voisi mitään normaalia perhe-elämää suunnitella. Ihan selvät merkit, että joutuisi yksinhuoltajaksi parisuhteessa.
Miksi mies ei huolehdi lapsistaan? Sehän se oikea kysymys on!No hän ei kiinnosta, mutta miksi haluaa lapsia miehen, joita lapset eivät kiinnosta? En ikinä tekisi lapsia tuollaisen äijän kanssa. Turha valittaa sitten jälkikäteen.
Vaan sepä se on kun niitä kiinnostaa, eihän ne muuta tekisikään kuin niitä lapsia. Kysymys kuuluu miksi ääliömies ei ehkäise, napsauttakaa johda poikki idiootit.
No se mies on tyytyväinen osaansa eikä tuossa hänen osaltaa ole mitään valittamista.
Juu, ja ap ota ero, elämä on mukavaa lasten kanssa. Mikään ei ole niin kivaa kuin nähdä lastensa tyytyväisenä kasvavan. Huonolla miehellä ei kukaan tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle peiliin kurkkaaminen tekisi todella hyvää. Toivon, että saat syövän ja olet jo jouluna kuollut. 🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Olen eri, mutta ei ole sulla kaikki muumit laaksossa kun tuollaista kirjoittelet.
Sinä myös, syöpä sullekin!
OhisSamoin sulle!
-eri
Sama sinulle. Toivottavasti kuolet jo tänään.
Ohesta
Yhdyn toiveeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja ap ota ero, elämä on mukavaa lasten kanssa. Mikään ei ole niin kivaa kuin nähdä lastensa tyytyväisenä kasvavan. Huonolla miehellä ei kukaan tee yhtään mitään.
Kyllä.
Ukko ulos, elämä rauhoittuu.
Yksi virhe on mennä naimisiin ja tehdä lapsia sellaisen kanssa, jonka käytöstä pitää alkaa heti muuttaa. Siitä ei mitään hyvää seuraa. Pitäisi löytää kumppani, jonka käytöstä ei tarvitse muuttaa vaan häneen on tyytyväinen jo alun perinkin.
Mies on kyllä harvinaisen surkea isä. Mutta jos nyt mikään keskustelu ei auta, eikä ap voi vaan jättää lapsia miehelle riittävän pitkäksi aikaa että tämä alkaisi tajuta niitten rutiinien merkityksen, niin ei kai siinä muu auta kuin purra hammasta ja hoitaa kaikki, tai pistää ukko pihalle jos siitä on pelkkää harmia. Tosin sitten eron jälkeen jos ne on isällään viikonloppuja niin sama kiukuttelu ja kaaos on tiedossa silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi virhe on mennä naimisiin ja tehdä lapsia sellaisen kanssa, jonka käytöstä pitää alkaa heti muuttaa. Siitä ei mitään hyvää seuraa. Pitäisi löytää kumppani, jonka käytöstä ei tarvitse muuttaa vaan häneen on tyytyväinen jo alun perinkin.
Olen nainen ja ennen lapsia olin töissä klo 9-17, tunnin työmatkat eli kotona vasta klo 18:30 kun kävin kaupassakin paluumatkalla. Nyt teen töitä klo 9-14, eli muutin kätöstäni kun sain lapsia. Miksi en olisi muuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Tuttu meni yhteen alkoholistin kanssa ja nyt harmittelee, kun mies juo niin paljon Olen kyllä kysynyt suoraan, että ei kai tämä asia nyt tullut yllätyksenä, kun hän kuitenkin on ihan tunnetusti alkoholisti vaikka muuten ihan mukava seuramies onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu on eri asia kuin arki. Miten se mies muuten ehtii puolessa tunnissa heräämään ja töihin? Toisin sanoen työmatkoihin menee puoli tuntia ja mies on töissä 10 ja puoli tuntia? Missähän tällaiset työajat on? 1/5
Hyvin ehtii puolessa tunnissa juomaan kahvin ja pukemaan ja lähtemään. Hänen työmatka on yli tunnin yhteen suuntaan. Toimii johtotehtävissä eli ei sillä tavalla perinteisen työajan mukaan vaan saa päättää itse työaikansa. Ap
En suostuisi tähän, että mies herää vasta kun olette lähteneet jos kerran saa itse vaikuttaa työaikoihin. Samalla verukkeella on vasta noin myöhään kotona. Mies heräämään aamulla teidän kanssa ja osallistumaan hoitoonviemisiin yms. Tai sitten lähtee töihin ennen kuin sinä ja lapset heräätte että on sitten illoissa läsnä.
Aikoinaan olin vuorotyössä ja yhden vaimo oli just tuollainen, sitä herätään kaikki yhtä aikaa, kun aamu kuudelta tulee töistä, niin ehkä jaksa olla koko päivää siihen valveilla. Ja kyllä osa tekee töitä myöhempään illalla kun menee myöhemmin, nukkuu myös pidempään. Tämä maailma pyörii 24/7 ei suomen aikaa 8-16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja ennen lapsia olin töissä klo 9-17, tunnin työmatkat eli kotona vasta klo 18:30 kun kävin kaupassakin paluumatkalla. Nyt teen töitä klo 9-14, eli muutin kätöstäni kun sain lapsia. Miksi en olisi muuttanut?
Siis toisen painostuksesta väkivaplolla muutit vai ihan omasta halusta?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta.
Kun puolisolle mikään muu ei merkitse kuin työ, vaikka yhdessä halusi myös perustaa perheen. Lasten kanssa oleminen jäi miinusmerkkiseksi. Liian kauan katsoin sitä uupuen itse yksin arjen pyöritykseen.
Ero oli paras ratkaisu ikinä. Enkä olisi koskaan voinut kuvitella sanovani noin.
Miten se mies sotkee arjen, jos on arkipäivät pois ja viikonloppuisinkaan ei ole riittävästi lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä molemmat vanhemmat miettivät mikä olisi lasten kannalta parasta. Näkymätön isä joka on aina pois ei ole parasta. Myöskään rutiinifriikki äiti ei ole parasta.
- ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap oletti, että jos mies lapsia tekee, niin muuttaa työaikojaan lapsille sopiviksi, kun kerran saa päättää itse työaikansa. Niinhän ihmiset yleensä tekee. Itsekin muutin lasten myötä työaikani erilaisiksi, ihan lasten takia.
Ei onnistu kaikilla työpaikoilla. Ellei työ ole täysin itsenäistä, niin aika vaikea on niin vaan valita milloin tekee töitä, koska on aina riippuvainen muiden aikatauluista.
Ei onnistu edes yrittäjällä, varsinkin jos asiakkaat eivät ole suomalaisia, jos siis yrittäjä on kansainvälisellä alalla niin ei onnistu. Ruotsissakin ihmiset elävät tunnin meitä jäljessä, joten myös mahdolliset asiakkaat on tunnin jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä molemmat vanhemmat miettivät mikä olisi lasten kannalta parasta. Näkymätön isä joka on aina pois ei ole parasta. Myöskään rutiinifriikki äiti ei ole parasta.
- ohis
Niin pitäisi löytää sopiva kumppani, jota ei tarvitse alkaa muuttaa vaan joka on just sopiva alusta alkaen. Ei ainakaan kannata tehdä lapsia, jos on vähäänkään osviittaa, että tästä ei välttämättä ole ainesta isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilta onnistu vain itse muuttaa työaikaansa. Työnantaja sen loppuviimeksi päättää, millaiseen työaikaan suostuu.
Tässä tapauksessa ap.n mies on jonkinlaisissa johtotehtävissä, ei heillä ole ns. normityöaikaa tai mahdollisuutta tehdä lyhyttä työpäivää.
Toki aina voi vaihtaa työpaikkaa, mutta osa-aikaisuus on monella alalla mahdottomuus ja sekin näkyy sitten tulojen pienentymisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta.
Kun puolisolle mikään muu ei merkitse kuin työ, vaikka yhdessä halusi myös perustaa perheen. Lasten kanssa oleminen jäi miinusmerkkiseksi. Liian kauan katsoin sitä uupuen itse yksin arjen pyöritykseen.
Ero oli paras ratkaisu ikinä. Enkä olisi koskaan voinut kuvitella sanovani noin.
Miehen työ tuo kuitenkin leivän pöytään. Noilla työmäärillä voi leivän päälle jotain ostaakin.
Minun lapsuudenperheessä hommat meni vähän tuohon tyyliin. Isä oli muualla töissä ja tuli vain viikonlopuiksi kotiin. Mutta sitten tuli joku tilanne, että isä oli lomalla ja äiti töissä jonkun viikon verran, ja sen aikana isälle oli tullut suuri oivallus että lapset tosiaan tarvitsee säännöllisesti ruokaa, mielellään jo ennen kuin alkavat kiukutella. Aika usein se ruoka oli sitten jotain pitsaa tai valmisruokaa, mutta oppi kuitenkin jossain määrin huolehtimaan rutiineista. Jos siis ap:n mies on kuitenkin sillä lailla luotettava että lapset on hänen kanssaan turvassa niin ehkä vaan kannattaisi pyrkiä jättämään se vastuu miehelle riittävän pitkäksi aikaa. Voi se sama oivallus hänellekin kirkastua sitten. Toki jos mies ei suostu tai on kertakaikkiaan niin huolimaton ettei hänelle voi lapsia jättää niin sitten ei tietysti onnistu.
No hän ei kiinnosta, mutta miksi haluaa lapsia miehen, joita lapset eivät kiinnosta? En ikinä tekisi lapsia tuollaisen äijän kanssa. Turha valittaa sitten jälkikäteen.