Viikonloput kauheita, kun isä sotkee arjen
Onko kellään muulla tällaista? Mieheni eli lastemme isä tekee arkipäivät töitä matkoineen klo 9-20 ja minä hoidan käytännössä yksin kaiken arkena eli hoidan lasten aamutoimet ja vien heidät päiväkotiin (mies herää vasta 08:30 eli sen jälkeen kun ollaan jo lähdetty kohti päiväkotia), haen heidät päiväkodista, ulkoilen ja leikin lasten kanssa, hoidan ruokailut ja iltatoimet ja lapset on sängyssä kun isä saapuu kotiin.
Viikonloput on ihan kauheita ja kaaosmaisia, kun isä sotkee lasten rutiinit eikä hän vain osaa saada niitä hoidettua edes eri tavalla, koska on niin vähän arjessa lapsille läsnä. Ja minä en niitä hoidettua kunnolla kun isä sählää siinä mukana lasten asioita ihan vastoin rutiineja. Mitään neuvoja hän ei suostu ottamaan vastaan. Ja siis kyllä minulle kävisi eri rutiinitkin, jos vaikka syömiset ja iltatoimet niillä hoituisi, mutta kun ei hoidu. Miehestä on enemmän haittaa kuin hyötyä ja viikonloppujen jälkeen lapset hyppii seinille ja minäkin olen aivan uupunut. Koko maanantai menee rauhan ja rutiinien palauttamiseen.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu on eri asia kuin arki. Miten se mies muuten ehtii puolessa tunnissa heräämään ja töihin? Toisin sanoen työmatkoihin menee puoli tuntia ja mies on töissä 10 ja puoli tuntia? Missähän tällaiset työajat on? 1/5
Hyvin ehtii puolessa tunnissa juomaan kahvin ja pukemaan ja lähtemään. Hänen työmatka on yli tunnin yhteen suuntaan. Toimii johtotehtävissä eli ei sillä tavalla perinteisen työajan mukaan vaan saa päättää itse työaikansa. Ap
Jos hän menisi töihin tuntia aiemmin, sitä ennen olisi aamulla mukana lasten aamurutiineissa ja ehtisi viedä myös päiväkotiin. Kotona viimeistään 19, mukana jälleen iltatoimissa.
Miksi hän ei halua edes kuskata lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tuli täysin puskista? Millainen työaika oli ennen lapsia, saati ensimmäisen lapsen jälkeenkään ei ap tajunnut, kuinka paljon isä on työn vuoksi poissa, vaan lisää lapsia piti tehdä.
Joskus olisi syytä kurkata peiliin.
Sinulle peiliin kurkkaaminen tekisi todella hyvää. Toivon, että saat syövän ja olet jo jouluna kuollut. 🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Olen eri, mutta ei ole sulla kaikki muumit laaksossa kun tuollaista kirjoittelet.
Ehkä ap oletti, että jos mies lapsia tekee, niin muuttaa työaikojaan lapsille sopiviksi, kun kerran saa päättää itse työaikansa. Niinhän ihmiset yleensä tekee. Itsekin muutin lasten myötä työaikani erilaisiksi, ihan lasten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta.
Kun puolisolle mikään muu ei merkitse kuin työ, vaikka yhdessä halusi myös perustaa perheen. Lasten kanssa oleminen jäi miinusmerkkiseksi. Liian kauan katsoin sitä uupuen itse yksin arjen pyöritykseen.
Ero oli paras ratkaisu ikinä. Enkä olisi koskaan voinut kuvitella sanovani noin.Työorientoituvuus on piirre, joka näkyy ihmisessä heti ensitreffeillä. Ihan katso peiliin, jos perustat tällaisen kanssa perheen.
Ammun alas tämänkin, sori vaan. Työ orientoituminen lisääntyi huomattavasti vasta sen jälkeen, kun mies itse tajusi, että ei hemmetti - hänenkin täytyy olla lastensa kanssa, ajatella! Että oikeasti joutuu vaihtamaan vaippoja ja selvittelemään lasten erimielisyyksiä ja jopa siivoamaan arjen sotkuja. Eihän se herralle käynyt, vaan lisääntyikin työmenot palavereineen ja "en voi olla pois töistä kun työnantaja ei tykkää" selityksineen lasten sairastellessa. Kummasti vain minun piti olla ja minun työnantajani piti tykätä. Valitettavasti omalle kohdalleni tuli mies, joka taantui silmissä aikuisesta miehestä lapselliseksi keskenkasvuiseksi ymmärrettyään vastuunsa perhe-elämässä.
Matkan aikana lapsemmekin kyllä ymmärsivät hyvin nopeasti sen, kumpi vanhemmista oli arjen kiireissä läsnä ja tukemassa. Tilanne nyt se, että teinit eivät omasta halustaan ole tekemisissä isänsä kanssa, " koska miksi pitäisi kun ei hänkään".
Ihminen muuttuu ja elämään tulee ei kaivattuja yllätyksiä. Näin se vain menee.
Ap:lle toivon voimia tilanteeseen.Näin se on. Monet miehet ei tajua kuinka vittumaista lasten kanssa oleminen on ennen kuin paska osuu tuulettimeen.
Täytyy olla kyllä harvinaisen tyhmä jos tätä ei tajua ennakolta.
Suurin osa miehistä on helvetin tyhmiä.
Sinähän se tiedät. Jättikö mies vai onko sulla koskaan edes ollut miestä. Et vaikuta kovin välkyltä itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu on eri asia kuin arki. Miten se mies muuten ehtii puolessa tunnissa heräämään ja töihin? Toisin sanoen työmatkoihin menee puoli tuntia ja mies on töissä 10 ja puoli tuntia? Missähän tällaiset työajat on? 1/5
Hyvin ehtii puolessa tunnissa juomaan kahvin ja pukemaan ja lähtemään. Hänen työmatka on yli tunnin yhteen suuntaan. Toimii johtotehtävissä eli ei sillä tavalla perinteisen työajan mukaan vaan saa päättää itse työaikansa. Ap
Eli osa ongelmaa on liian pitkä työmatka. Miten korona-aikana toimitte, oliko mies silloin etänä?
Ap, sinun pitää järjestää myös miehen työasiat, vajaaälyisenä hän ei sitäkään osaa tehdä.
Ota ero, mikään työ ei eron jälkeen tuntunut vaikealta kun pascan ukon saimme elämästä ulos. Se, että lasten isä on täysi ääliö, vaikeuttaa elämää ja jaksamista, kun mies on poissa, hommat hoituu ja lapset rauhoittuu. Niin meillä ja kaikilla tutuilla ja ystävillä.
Yllättävän moni teistä on kuitenkin ottanut ja valinnut ääliö miehen lasten isäksi.
Kertoo paljon teistä ja millaisissa piireissä kuljette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta.
Kun puolisolle mikään muu ei merkitse kuin työ, vaikka yhdessä halusi myös perustaa perheen. Lasten kanssa oleminen jäi miinusmerkkiseksi. Liian kauan katsoin sitä uupuen itse yksin arjen pyöritykseen.
Ero oli paras ratkaisu ikinä. Enkä olisi koskaan voinut kuvitella sanovani noin.Työorientoituvuus on piirre, joka näkyy ihmisessä heti ensitreffeillä. Ihan katso peiliin, jos perustat tällaisen kanssa perheen.
Ammun alas tämänkin, sori vaan. Työ orientoituminen lisääntyi huomattavasti vasta sen jälkeen, kun mies itse tajusi, että ei hemmetti - hänenkin täytyy olla lastensa kanssa, ajatella! Että oikeasti joutuu vaihtamaan vaippoja ja selvittelemään lasten erimielisyyksiä ja jopa siivoamaan arjen sotkuja. Eihän se herralle käynyt, vaan lisääntyikin työmenot palavereineen ja "en voi olla pois töistä kun työnantaja ei tykkää" selityksineen lasten sairastellessa. Kummasti vain minun piti olla ja minun työnantajani piti tykätä. Valitettavasti omalle kohdalleni tuli mies, joka taantui silmissä aikuisesta miehestä lapselliseksi keskenkasvuiseksi ymmärrettyään vastuunsa perhe-elämässä.
Matkan aikana lapsemmekin kyllä ymmärsivät hyvin nopeasti sen, kumpi vanhemmista oli arjen kiireissä läsnä ja tukemassa. Tilanne nyt se, että teinit eivät omasta halustaan ole tekemisissä isänsä kanssa, " koska miksi pitäisi kun ei hänkään".
Ihminen muuttuu ja elämään tulee ei kaivattuja yllätyksiä. Näin se vain menee.
Ap:lle toivon voimia tilanteeseen.Näin se on. Monet miehet ei tajua kuinka vittumaista lasten kanssa oleminen on ennen kuin paska osuu tuulettimeen.
Täytyy olla kyllä harvinaisen tyhmä jos tätä ei tajua ennakolta.
Harvoilla on nykyään lapsia, joten eipä monellakaan ole edeltävää kokemusta lapsista ennen kuin saa oman lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi tähän, että mies herää vasta kun olette lähteneet jos kerran saa itse vaikuttaa työaikoihin. Samalla verukkeella on vasta noin myöhään kotona. Mies heräämään aamulla teidän kanssa ja osallistumaan hoitoonviemisiin yms. Tai sitten lähtee töihin ennen kuin sinä ja lapset heräätte että on sitten illoissa läsnä.
Mietin myös että miten hiivatissa tuommoiseen kuvioon on päädytty. Normaaliperheissä se myöhemmin töihin menevä vie lapset päiväkotiin, näin saadaan päiviä lyhyemmiksi. Ei niin ettei toinen vanhempi edes nää lapsiaan hereillä koko viikolla. Miksi ap on mahdollistanut tuommoisen vapaamatkustamisen? Vaikuttaa sille että mies ihan tahallaan välttelee lasten hoitoa eikä tee kunnolla, ettei vaan tarvitsisi jäädä koskaan vastuuseen.
Ap mahdollistaa sen kun muuta mahdollisuutta ei ole. Pitää ehtiä töihin ja saada lapset kivalla mielellä hoitoon. Pitäisikö apn touhuta lapamato sängystä myös? Saattana että vituttaa nää teidän asenteet.
Minulla ei vaan mene ymmärrykseen miten tilanteen alunperin menee siihen pisteeseen että mies kuvittelee olevan ihan ok nukkua pitkään ja lähteä rauhassa omaan tahtiin töihin. Toki tuossa tilanteessa on varmasti hemmetin vaikea saada muutettua tapoja enää. Minä varmaan vaan jättäisin ne lapset isälleen ja lähtisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap oletti, että jos mies lapsia tekee, niin muuttaa työaikojaan lapsille sopiviksi, kun kerran saa päättää itse työaikansa. Niinhän ihmiset yleensä tekee. Itsekin muutin lasten myötä työaikani erilaisiksi, ihan lasten takia.
Ei onnistu kaikilla työpaikoilla. Ellei työ ole täysin itsenäistä, niin aika vaikea on niin vaan valita milloin tekee töitä, koska on aina riippuvainen muiden aikatauluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tuli täysin puskista? Millainen työaika oli ennen lapsia, saati ensimmäisen lapsen jälkeenkään ei ap tajunnut, kuinka paljon isä on työn vuoksi poissa, vaan lisää lapsia piti tehdä.
Niinpä. Minun mies on yrittäjä, enkä mä ainakaan kuvitellut että ne työt jotenkin yhtäkkiä vähenisi.
Eksä teki pitkiä työpäiviä ja silloin mietin, että hänen kanssaan ei ainkaaan voisi mitään normaalia perhe-elämää suunnitella. Ihan selvät merkit, että joutuisi yksinhuoltajaksi parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu kaikilla työpaikoilla. Ellei työ ole täysin itsenäistä, niin aika vaikea on niin vaan valita milloin tekee töitä, koska on aina riippuvainen muiden aikatauluista.
No ap:n mies voi valita työaikansa ja minäkin ihmettelen miksi herää noin myöhään. Luulisi lasten takia heräävän aikasemmin ja tulevan aikasemmin kotiin illalla.
ap on siis työtön loinen, joka lorvii kotona ja haaskaa miehen rahoja ja kuvittelee tekevänsä jotain ja on erittäin pahasti kontrollifriikki eikä arvosta yhtään miestään, mutta miehen rahat kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap:n mies voi valita työaikansa ja minäkin ihmettelen miksi herää noin myöhään. Luulisi lasten takia heräävän aikasemmin ja tulevan aikasemmin kotiin illalla.
Eiköhän syy ole selvä. Ei halua hoitaa lasten arkirutiineja ja päiväkotikuskauksia, kun ne on hankalia tai rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei onnistu kaikilla. Mutta ap kirjoitti että mies voi itse vaikuttaa työaikoihinsa. Eikä noittenkaan työaikojen pitäisi olla este nähdä lapsiaan, hyvinhän mies ehtisi joka aamu syödä rauhassa aamupalat heidän kanssaan ennen kuin vie päiväkotiin...
Vierailija kirjoitti:
ap on siis työtön loinen, joka lorvii kotona ja haaskaa miehen rahoja ja kuvittelee tekevänsä jotain ja on erittäin pahasti kontrollifriikki eikä arvosta yhtään miestään, mutta miehen rahat kelpaa
Ap kylläkin sanoi palanneensa hoitovapaalta töihin korona-ajan alun jälkeen. Olet ilkeä ja paha ihminen, kun tahallasi haluat vain haukkua tuntemattomia ja keksit päästäsi tuntemattomista asioita, jotka ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän syy ole selvä. Ei halua hoitaa lasten arkirutiineja ja päiväkotikuskauksia, kun ne on hankalia tai rasittavia.
Tämän takia ihmettelen, että miten on tehty ainakin kaksi lasta ja sitten valitetaan. Luulis, että yhden lapsen jälkeen olisi tajunnut ettei tämä lapsiperhearki oikein toimi tämän miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minun mies on yrittäjä, enkä mä ainakaan kuvitellut että ne työt jotenkin yhtäkkiä vähenisi.
Eksä teki pitkiä työpäiviä ja silloin mietin, että hänen kanssaan ei ainkaaan voisi mitään normaalia perhe-elämää suunnitella. Ihan selvät merkit, että joutuisi yksinhuoltajaksi parisuhteessa.
Jotenkin äärettömän typeriä nämä miksi teit lapsia tuommoisen kanssa jne.
Miksi mies ei huolehdi lapsistaan? Sehän se oikea kysymys on!
Eli lapset on käytännössä viikonloput itselleen täysin tuntemattoman äijän vastuulla. Ei ihme, ettei rutiinit suju.
Kiinnostaisi kyllä tietää mikä on ollut se keskustelu joka on käyty kun lapset on aloittamassa päivähoidon. Että miten on päädytty siihen että mies voi nukkua aamulla pitkään ja ap hoitaa lasten aamutoimet. Onko mies vaan sanonut että vie sinä lapset kun sinulta se sujuu ja ap nyökytellyt että ok, sopii, vai miten tuo on alunperin mennyt tuohon? Sori, minulle vaan on ihan utopistinen ajatus että toinen voisi perheessä vaan päättää jättää kaiken toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle peiliin kurkkaaminen tekisi todella hyvää. Toivon, että saat syövän ja olet jo jouluna kuollut. 🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Olen eri, mutta ei ole sulla kaikki muumit laaksossa kun tuollaista kirjoittelet.
Sinä myös, syöpä sullekin!
Ohis
Samoin sulle!
-eri