Siis mitä IHMETTÄ!!!?? Meillä oli sähkölasku ennen noin 200 euroa kuussa, NYT JYSÄHTI 1400 EURON sähkölasku. :C Näin alkoi kalliin sähkö aika meilläkin. Miten tällaisista laskuista voi enää selvitä??
Uusi sähköaopimus on noin seitsemän kertaa kalliimpi kuin edellinen.
Laskeskelin, että talvella sähkölasku on 2000 euroa kuussa!!! :(
It-it-it-itkettää....
Milläs inflaation kurittama lapsiperhe enää maksaa tällaisia laskuja joita tulee jonossa joka kuukausi???
Kommentit (1164)
Vierailija kirjoitti:
Se on niin että kun useimmilla on vielä yli vuodenkin voimassa määräaikainen 4-7 snt/kwh sähkösopimus, tuottavat nämä sähköyhtiöille tappiota. Sen vuoksi uudet sopimukset on tehtävä korkeahintaisiksi, jottei sähköyhtiö jää miinukselle. Kalliin sopimuksen tehneet sois maksavat naapurin halvan sopimuksen sähköistä suurimman osan. On älytöntä että naapuri voi estoitta juoksuttaa kuumaa vettä, pitää korkeaa sisälämpötilaa ja vaikkapa pihan lumensulatusta, kun itse kärvistelee viileissä suihkuissa ja pitää osaa huoneista kylmillään. Kaikki vain sen sattuman vuoksi milloin kunkin määräaikainen sähkösopimus sattuu olemaan otettu! Suomalaiset eivät valita, enintään puristavat nyrkkiä taskussa. Miten olisi määräaikainen bensasopimus? Vieressä tankattaisiun euron bensaa ja itse kymmenen euron bensaa, kun oma sopimushinta sattui pompsahtamaan. Entä syötävän energian kohdalla. Meidän perheellä vielä ensi talven yli halpa sopimus ostaa kaupasta ruokaa, mutta naapuri lapsineen taitaa kuolla nälkään kun heillä tuli sopimuksen uusiminen eteen. Älytön systeemi.
Ai nytkö on tämäkin sen toisen kansalaisen vika? Aika harva on niin hölmö, että sähköä tuhlaa huvikseen. Meillä on miehen kanssa vielä helmikuulle vanha sopimus voimassa ja kyllä mietityttää jo pitääkö alkaa säästämään sitä varten. Meillä kulutus kerrostalokaksiossa on normaalisti sen 104 kWh kuukaudessa.
Itse syyttäisin poliitikkoja asian kanssa velttoilusta yhdistettynä aktiiviseen viherhörhöyteen. Minä en muuten näitä edes äänestänyt viime eduskuntavaaleissa! Jospa Suomessakin nousee keväällä oikeisto kuten muuallakin Euroopassa.
Rahan jakamisen ja tyhjänpäiväisen vouhotuksen aika on ohi! Joku Ursula von den Leyn voi kitistä miten paljon huvittaa, mutta ei voi sille mitään että Eurooppa on lopulta nettoveronmaksajien käsissä, ei kaikenlaisten ilmasto- ja ihmisoikeusvouhkaajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin että kun useimmilla on vielä yli vuodenkin voimassa määräaikainen 4-7 snt/kwh sähkösopimus, tuottavat nämä sähköyhtiöille tappiota. Sen vuoksi uudet sopimukset on tehtävä korkeahintaisiksi, jottei sähköyhtiö jää miinukselle. Kalliin sopimuksen tehneet sois maksavat naapurin halvan sopimuksen sähköistä suurimman osan. On älytöntä että naapuri voi estoitta juoksuttaa kuumaa vettä, pitää korkeaa sisälämpötilaa ja vaikkapa pihan lumensulatusta, kun itse kärvistelee viileissä suihkuissa ja pitää osaa huoneista kylmillään. Kaikki vain sen sattuman vuoksi milloin kunkin määräaikainen 8sähkösopimus sattuu olemaan otettu! Suomalaiset eivät valita, enintään puristavat nyrkkiä taskussa. Miten olisi määräaikainen bensasopimus? Vieressä tankattaisiun euron bensaa ja itse kymmenen euron bensaa, kun oma sopimushinta sattui pompsahtamaan. Entä syötävän energian kohdalla. Meidän perheellä vielä ensi talven yli halpa sopimus ostaa kaupasta ruokaa, mutta naapuri lapsineen taitaa kuolla nälkään kun heillä tuli sopimuksen uusiminen eteen. Älytön systeemi.
Juuri näin. Eli jälkeen kerran osa suomalaisista maksaa muiden laskut...Ja jälleen täysin tuuriperusteisesti!
Hallituksen olisi pitänyt määtä poikkeuslaki, jossa -kaikkien- suomalaisten sähkön hintaa olisi korotettu 5-10 senttiä.
Ei tätä katastrofia!
Ei se jurpi että joutuu itse elämään säästöliekillä vaan eniten jurppii se että joutuu käytännössä omien korkeiden sähkönhintojen kautta maksamaan naapurin sähköntuhlailun, eikä hän maksa siitä juuri mitään. Ja kaikki vain sattuman kautta. Molemmilla ollut yli kymmenen vuotta kahden vuoden määräaikainen samassa yhtiössä. He vain aloittivat sopimuksensa vuotta myöhemmin parittomana vuonna.
Naapurilta roikka teille ja halpa energiamittari väliin. Kumpikin pystyy nettoamaan jotakin.
Suomessa asutaan liian leveästi, jokaisella kakaralla oma huone ja lämmitetään jtn grillausterassiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin että kun useimmilla on vielä yli vuodenkin voimassa määräaikainen 4-7 snt/kwh sähkösopimus, tuottavat nämä sähköyhtiöille tappiota. Sen vuoksi uudet sopimukset on tehtävä korkeahintaisiksi, jottei sähköyhtiö jää miinukselle. Kalliin sopimuksen tehneet sois maksavat naapurin halvan sopimuksen sähköistä suurimman osan. On älytöntä että naapuri voi estoitta juoksuttaa kuumaa vettä, pitää korkeaa sisälämpötilaa ja vaikkapa pihan lumensulatusta, kun itse kärvistelee viileissä suihkuissa ja pitää osaa huoneista kylmillään. Kaikki vain sen sattuman vuoksi milloin kunkin määräaikainen sähkösopimus sattuu olemaan otettu! Suomalaiset eivät valita, enintään puristavat nyrkkiä taskussa. Miten olisi määräaikainen bensasopimus? Vieressä tankattaisiun euron bensaa ja itse kymmenen euron bensaa, kun oma sopimushinta sattui pompsahtamaan. Entä syötävän energian kohdalla. Meidän perheellä vielä ensi talven yli halpa sopimus ostaa kaupasta ruokaa, mutta naapuri lapsineen taitaa kuolla nälkään kun heillä tuli sopimuksen uusiminen eteen. Älytön systeemi.
Ai nytkö on tämäkin sen toisen kansalaisen vika? Aika harva on niin hölmö, että sähköä tuhlaa huvikseen. Meillä on miehen kanssa vielä helmikuulle vanha sopimus voimassa ja kyllä mietityttää jo pitääkö alkaa säästämään sitä varten. Meillä kulutus kerrostalokaksiossa on normaalisti sen 104 kWh kuukaudessa.
Itse syyttäisin poliitikkoja asian kanssa velttoilusta yhdistettynä aktiiviseen viherhörhöyteen. Minä en muuten näitä edes äänestänyt viime eduskuntavaaleissa! Jospa Suomessakin nousee keväällä oikeisto kuten muuallakin Euroopassa.
Rahan jakamisen ja tyhjänpäiväisen vouhotuksen aika on ohi! Joku Ursula von den Leyn voi kitistä miten paljon huvittaa, mutta ei voi sille mitään että Eurooppa on lopulta nettoveronmaksajien käsissä, ei kaikenlaisten ilmasto- ja ihmisoikeusvouhkaajien.
Ei. Se on tämän täysin kädettömän hallituksen vika.
Meillä kävi tuuri kun määräaikainen sähkösoppari loppui heinäkuussa ja ehdin kesäkuun puolella ottaa sille jatkoa. 12snt/kwh tuntui sairaan kalliilta entiseen 4snt/kwh verrattuna, mutta eipä tunnu enää. Ja talo lämpiää kaukolämmöllä joten sähkönkulutus on hyvin kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin. 😊
Olen töissä. Vxtuttaa maksaa naapurinkin sähköt.
10 parasta käytettyä sähköautoa valittiin näin suosittuja ne ovat Suomessa
Brittiläinen automedia Top Gear on valinnut omasta mielestään kymmenen parasta, joita yritämme peilata hieman kotimaiseen markkinaan.
1. Nissan Leaf
Kokoluokkaansa nähden hyvinkin kohtuuhintainen pioneerimalli nousee vähemmän yllättäen ykkössijalle. Top Gear toteaa, että auto oli pitkään maailman suosituin sähköauto, kunnes Tesla jyräsi ohi.
2. BMW i3
I3 on Top Gearin mukaan loistava kaupunkiauto, joka taipuu moneen muuhunkin käyttöön. Ainakin myöhäisemmät, isompiakkuisemmat versiot siis.
3. Renault Zoe
Perusteet ovat tässä samat kuin edellisessä: loistava sähköauto, jonka menestystä moni muu seurasi perässä.
4. Tesla Model S
Upea, nopea, tilava, pitkä kantama ja sähköauto, jonka todella haluaa omistaa. Model S oli mullistava laite.
Olemme nähneet autoja, joiden olisi pitänyt muuttaa peli (moikka i3!), mutta vasta Model S meni ja teki sen, Top Gear kirjoittaa.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/77700668-367c-4f96-bb79-518f9f522…
Monella on vielä kalliista sähkölämmitteisestä asunnostaan iso asuntolaina. Korkojen nyt jo noustua ja vielä noustessa lisää tulee sitä kautta lisää paineita.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen talo teillä oikein on? Meillä on 140 m2 omakotitalo suorasähköllä ja talven kylmimpinä kuukausina lasku on ollut n. 150 euroa/kk. Muina vuodenaikoina lasku on satasen tienoilla/kk. Talo on vanha ja esim. ikkunat falskaa.
Ei ole noilla spekseillä ollut noin pientä laskua teillä. Vähintään 300€ menee tuollaisessa talossa kun ulkona on kuukauden verran 20-30 astetta pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin. 😊
Olen töissä. Vxtuttaa maksaa naapurinkin sähköt.
Naapuri ottaa roikalla sinulta sähköä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei lapset saa savulohta 😢
Onneksi joulukuussa tulee ylimääräiset joulurahat lapsiperheille
Niinpä. Meillä on lapset nyt tämän joulun, ja äiti saa 400€ lapsista tililleen itselleen kivaksi joululahjaksi, ja me ei saada mitään muuta kuin iso sähkölasku. Kukaan ei ole viitsinyt ajatella meitä köyhyysrajalla eläviä etävanhempia, jotka maksavat elareita, eivätkä saa ylimääräistä lapsilisää, vaikka tarvetta olisi meillekin.
Mökinmuija kirjoitti:
Suomessa asutaan liian leveästi, jokaisella kakaralla oma huone ja lämmitetään jtn grillausterassiakin.
höpölöpö, sua vain vitutttaa kun itselläsi ei ole ollut varaa.
Mun serkku kertoi, että kun hän asuu miehensä kanssa 100 vuotta vanhassa röttelötalossa maaseudulla, oli viime talvena heidän sähkölasku 250e/kk ja kun heillä nyt on uusi sähkösoppari, on hinta tuplasti kalliimpi eli tulee maksamaan 500€/kk. Lisäksi hänen miehellä kuluu työmatkojen takia polttoaineeseen 600e/kk. Eli se on jo 1100e/kk
Turun kaupunki ryöstää osinkohimoissaan omat asukkaansa. Tyylikästä.
Tuolla saa sen raitiovaunun kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se on tämän täysin kädettömän hallituksen vika.
Ukrainan sodasta ja Venäjän energiakiristyksestähän tämä kaikki johtuu.
Ei olisi koskaan pitänyt ostaa Venäjältä yhtään mitään.
Tässä se taas nähtiin. Venäläisiin ei voi ikinä luottaa.
Onneksi omaa sähköä saadaan pian aika hyvin. Tuulivoimaa on tulossa 40% vuodessa lisää ja Olkiluoto 3 on jo tuottanut sähköä. Pian se 1,5 kertaistaa ydinsähkön tuotannon.
Säätövoimaa vaan tarvittaisiin.
Onneksi on saatu edes oma tuulivoimantuotanto hyvin käyntiin
Vierailija kirjoitti:
Miksi te pelottelette tyhmiä, ei ole kivaa.
Ei teidän sähkölaskut nouse montaa sataa prosenttia.
AInoastaan kilovattitunnin hinta.
Siirrot, verot ja perusmaksut säilyvät ennallaan.
Jaa. Meillä oli viime talvena 5 snt ilman perusmaksua. Nyt 20 snt plus perusmaksua vitosen. Siirto eri yhtiöstä omalla laskullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi säästäisin sähköä kun se on puoli-ilmaista 4snt/kwh. (+siirto ja verot) Todellisuudessa se on tietenkin kalliimpaa mutta MINÄ en joudu siitä pelkästä energiahinnasta ennen syyskuuta 2023 yhtään enempää maksamaan.
Mielestäni sähkölaskun alv ja sähkövero ovat hieno systeemi, jotka suosivat meitä joilla halpa määräaikainen vielä sattuu ensi talven yli olemaan. Alv ja sähkövero ovat nimittäin aivan hyttysenkokoisia 4 sentistä, mutta jättisuuria 40 sentistä. On se niin väärin mutta MINULLA on hyvä tsägä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen talo teillä oikein on? Meillä on 140 m2 omakotitalo suorasähköllä ja talven kylmimpinä kuukausina lasku on ollut n. 150 euroa/kk. Muina vuodenaikoina lasku on satasen tienoilla/kk. Talo on vanha ja esim. ikkunat falskaa.
Eli halpa sopimus? 4-7 senttiä? Siihen tulee mojovat korotukset kohta.
kerrotaanpas tuo nykyisillä korotuksilla, 150*vaikka 7(700%, en huomioi naurettavaa alvialea).
Tekee teillä n. 1050€ per kk. Tsemppiä.
Peukalosääntönä energianhinnan kasvu jaetaan kahdella ja saadaan euromääräinen kustannusnousu. Eli tuossa tapauksessa 150 eur * 7/2 = 525 eur/kk.
Nuo on hyviä keinoja. Vaatteita voi pitää likaisemmlksi, suihkussa käydä nopeammin ja harvemmin, pölynimurointia harvemmin, pöytätietokone vähemmän päällä, isot tauluteeveet ei aina päällä jne. Kannattsa tarkkailla sähköyhtiön appsilla miten ajallisesti sähkönkulutus jakaantuu ja päätellä, mihin sähköä oikein menee. Kannattava ostos on halpa energiamittari. Sinänsä lämpöä tuottavien laitteiden lämpö lämmityskaudella vähentää varsinaiseen lämmityseen menevää energiaa.
Ilpin rai kahdenkin asentaminen on kannattavaa.