Reservin ikäraja on nousemassa
Kyllä tässä ollaan selvästi mahdolliseen sotaan valmistautumassa.
"Puolustusministeriö on päättämässä muutoksesta lähiviikkoina.
Viiden vuoden korotuksesta on ollut puhe. Muutos perustuisi ensisijaisesti Puolustusvoimien tarpeeseen ja reserviläisen vapaaehtoisuuteen."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/1cdce255-0184-4803-a664-0a8…
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on 49 v, kersantti, ja sanoi että kyllä suomi on sodan silloin jo hävinnyt jos viiskymppisiä ukkoja tarvitaan.. :)
Ei meitä miltei viisikymppisiä mihinkään jalkaväen keihäänkärkeen tarvita, mutta erilaisia vartiointihommia riittää sodan aikana huonommillekin miehille.
M46
Mene sinä sinne seisomaan, itse en ainakaan ole lähdössä. Intti oli ja meni, nyt on aika rentoutua kotosalla.
M47
Hyvä että reserviläisten pyyntöön ja toiveeseen vastataan.
Vierailija kirjoitti:
Huolestutaan vasta sitten kun alkaa kertauksiin laajemmin tulla kutsuja.
Ei silloinkaan ole syytä huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tällaista pyytänyt. Terveisin reserviläinen (ainakin paperilla). Jos kutsu tulee, marssin samantien yksityiselle lääkärille ja hommaan vapautuksen. Syyt kyllä keksin.
Menkää te muut vaan jos haluatte leikkiä, itse en ole lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on 49 v, kersantti, ja sanoi että kyllä suomi on sodan silloin jo hävinnyt jos viiskymppisiä ukkoja tarvitaan.. :)
Ei meitä miltei viisikymppisiä mihinkään jalkaväen keihäänkärkeen tarvita, mutta erilaisia vartiointihommia riittää sodan aikana huonommillekin miehille.
M46
Mene sinä sinne seisomaan, itse en ainakaan ole lähdössä. Intti oli ja meni, nyt on aika rentoutua kotosalla.
M47
Jaahas, jaahas..näin se äitin pikkuinen kaunis sotapoika taas uhoilee...
M48
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerä uudistus. Mitä järkeä on kärrätä vanhoja ukkoja sotaleikkeihin? Meininki on samanlaista kuin Venäjällä on nähty. Ylipainoisia ukkoja perkelettä puimassa kännispäissään.
Oletko koskaan kuullut huoltojoukoista? Sitäpaitsi esimerkiksi pätevimmät kirurgit tuppaa olemaan yli viisikymppisiä ukkoja joita tarvitaan sotatilanteessa kenttäsairaaloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M46
M47
No sinusta nyt ei olisi mitään hyötyäkään kun olet itsesi viinalla marinoinut. Makaa siellä sohvallasi vaan.
m38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tällaista pyytänyt. Terveisin reserviläinen (ainakin paperilla). Jos kutsu tulee, marssin samantien yksityiselle lääkärille ja hommaan vapautuksen. Syyt kyllä keksin.
Ei sitä lampailta kyselläkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vässykkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M46
M47
Jaahas, jaahas..näin se äitin pikkuinen kaunis sotapoika taas uhoilee...
M48
Mikäs mammampoika se naisten Vauva-palstalla kirjoittelee...
N57
Mitä tarkoittaa "voisi kohdistua esimerkiksi aktiivipalveluksesta reserviin siirtyneisiin"?
Urhoollisesti huollan kaikkien vaimoja sitten kotirintamalla, sen vannon!
Te jotka selitätte jotain että vanhoista äijistä ei ole mitään hyötyä niin oletteko sitä mieltä ettei noista samoista äijistä ole työelämässäkään mihinkään? Vanhemman pään reserviläisten hommat kun eivät juurikaan eroa perus työelämän kuvioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typerä uudistus. Mitä järkeä on kärrätä vanhoja ukkoja sotaleikkeihin? Meininki on samanlaista kuin Venäjällä on nähty. Ylipainoisia ukkoja perkelettä puimassa kännispäissään.
Oletko koskaan kuullut huoltojoukoista? Sitäpaitsi esimerkiksi pätevimmät kirurgit tuppaa olemaan yli viisikymppisiä ukkoja joita tarvitaan sotatilanteessa kenttäsairaaloihin.
Lääkärit ovat tähänkin mennessä suunniteltu tekemään omia töitään sotilassairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M46
M47
Käsittääkseni lähteminen ei sodan aikana perustu vapaaehtoisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että kriisiaikana sinä keltään mitään saisit kun nytkin joudut tyytymään nyrkkikyllikkiin?
Vierailija kirjoitti:
T: large mutta löysä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ovat tähänkin mennessä suunniteltu tekemään omia töitään sotilassairaalassa.
Tiedätkö mitä eroa on kenttäsairaalalla ja sotilassairaalalla?
Nyt jäitä hattuun.
Suomi on viime keväästä saakka ollut korkeassa valmiustilassa. Ahkerasti ovat tiivistäneet yhteistyötä muiden länsimaiden ja Naton kanssa. Harjoituksia ollut myös, ihan rutiininomaisia sellaisia. Viimeisen 80 vuoden aikana Suomi on valmistautunut sellaiseen hyökkäykseen, mitä tällä hetkellä tapahtuu Ukrainassa. Ja edelleen - Suomea ei tällä hetkellä uhkaa mikään sotilaallisesti.
Ikärajan nosto johtuu todennäköisemmin kansan mielenkiinnosta puolustaa ja olla avuksi valtiolle, jos sota syttyisi. Kevään ja kesän aikana moni laittoi kyselyjä, miten voivat värväytyä reserviin tai olla muutoin vapaaehtoisina sotatilanteessa. Varmasti mielenkiinnon mukaisesti tämän päätös tehty.
Huolestutaan vasta sitten kun alkaa kertauksiin laajemmin tulla kutsuja.