Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kehtais keltään lestaadiolaiselta suoraan kysyä mutta

Vierailija
15.05.2008 |

jos täälä ois joku lestaadiolainen paikalla niin voisitko kertoa, että minkä takia lestaadiolaiset ei saa katsoa televisiota mutta voivat käyttää kuitenin internettiä? Tämä ei ole mikään provosointi kysymys vaan ihan haluaisin uteliaisuuttani kysyä kun olen tuota aina ihmetellyt mutta en ole kehanut keltään kysyä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvi ketää sääliä! Miksi säälit? Oletko koskaan pohtinut mistä tuo säälisi kumpuaa?

Eikö se ole tärkein että ihminen itse on tyytyväinen omaan osaansa vaikka niissä ryysyissäkin. Eikai sitä tarvi niin hienoissa kulkea jos on tyytyväinen ja onnellinen.

Onnellisuus lähtee jostain ihan muusta kuin niistä hienoista vaatteista, autoista ja taloista.

Miten sinä voit olla varma että joku synnyttää lapsia sen kummemmin miettimättä?!?!

Sinun on täytynyt päästä ko ihmisen "pään sisään" kun noin hyvin tiedät mitä hän miettii ja mitä jättää miettimättä??

Viestistäsi tulee vahvasti ylös, rivien välistä, katkeruus! Joka on erittäin surullista sinulle. Mutta apua löytyy. JA saa hakea.

Miten muuten oma elämäsi. Oletko tyytyväinen siihen? Kuin hyvin sinulla on asiat.

Mut sääli kannattaa lopettaa. Se ei auta ketää! Ei sinua eikä ko perhettä.

Minulla on monta lasta ja ne on parasta mitä minulla on. Mies ei paisko ylitöitä ja ruokaa, vaatetta ja kotikin on! Siihen olen vielä tyytynyt. RAkkauttakin on riittänyt ja anteeksi antavaa mieltä. Kiitos siitä.

Toivon sulle kaikkea hyvää, taisit olla nro 50. Koita päästä yli tuosta säälimisestä. ja katkeruudesta.

Sait minut provosoitumaan.=D Mut ei se mitää.

Vierailija
62/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäs sitä kukaan tietää mikä usko on oikea, sitä vain uskoo.

vl

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi saatte niitä jo hedelmöityneitä alkioita tuhota jos niille ei ole käyttöä?

Hoidoissa elämä ei ala vaikka mitä tekisi jos niin on tarkoitettu.

Vierailija
64/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan yritin selittää, että ei niitä tuhota. (Lue viestit ylempää).

t. hoitolainen

Vierailija
65/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet ehkäisyn käytöstä tietyissä tilanteissa jossa äiti/isä ei jaksa toistaiseksi lisää lapsia.

Jos kiellä ehkäisyn mutta hyväksyt koeputkihedelmöityksen niin silloin olet tekopyhä!

Mutta kysynkin sun mielipidettä...

Vierailija
66/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aborttia ja hedelmöityshoitoja, vaan ehkäisyn ja hoidot.

Vai onko abortti ainut ehkäisy jonka tunnette? Käsittämättömin kaikista lestadiolaisuuteen liittyvistä kielloista on minusta tuo ehkäisykielto. Kun siinä ei kuitenkaan murhata ketään, kun alkiota ei tosiaan pääse edes syntymään.

Vierailija
67/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En periaatteessa hyväksy ehkäisyä, mutta tilanteissa, jossa esim. äidin terveys (myös milenterveys) on vaarassa hyväksyn sen. Mielenkiinnosta kuitenkin haluan kysyä miksi olen tekopyhä jos hyväksyn hedelmöityshoidot, mutta en ehkäisyä?

Rehellisesti sanottuna olen alkanut itsekkin jossain määrin miettimään, mitä järkeä koko ehkäisyn kieltämisessä on. Kenen etu se on, jos perheessä on esim. 15 lasta? Toisaalta olen sitä mieltä, että mikä oikeus kenelläkään on päättää saako joku ihminen, jonka tänne on tarkoitettu syntyvän, syntyä. Ei se voi olla esim. perheen tilanteesta kiinni. Tuntuu varmaan kauhealta, mutta voihan sen lapsen antaa adoptioon. Lapsella on sentään oikeus elää!

Tällaisia pohdintoja. Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut.

Vierailija
68/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos te miehesi kanssa käytätte kaikki alkiot, niin et voi tietää miten muut vl:t toimi vat.

Päivämiehessähän aina on ehkäisyvastaisia kirjoituksia, jossa puhutaan murhan synnistä, niin kerrotko onko päivämiehessä koskaan ollut kirjoitusta jossa käsitellään noiden ylimääräistem alkioiden käyttöä? Ei ole ollut. Miksi ei?

Ja miksi hoitoja käyttävillä on oikeus suunnitella omaa perhekokoaan kun sitä oikeutta ei ole niillä joille lapsia syntyy joka ikinen vuosi?

Vierailija
69/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa eihän ehkäisy ole sen kummempi kuin vaikka miehen käteen vetäminen. Samalla tavallahan ne siittiöt tuhoutuvat, kun ne wc-pönttöön lentävät. Mistä sitä tietää, olisiko siellä ollut tulevan ihmisen alku, jos se olisi joutunut sinne minne kuuluukin, eli naisen sisälle. Kertokaa ajatuksianne, myös muut vl:t!

Vierailija
70/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallaan päätetään ihmisen elämästä.

Koeputkihedelmöityksessä halutaan itse väkisin se lapsi hinnalla millä hyvänsä. siinähän pitäisi hyväksyä jumalantahto että lapsia ei tule.

toinen juttu kun lapsia tulee monta tiuhaan niin sitten ehkäistään kun ei enää jakseta.

Jos jollakin on koeputkihedelmöitys onnistunut ja saanut terveen lapsen ja sitten ajattelevat että yritetäämpä vieltä toiste jos saadaankin toinen lapsi eli aletaan itse päättämään lapsilukumäärästä.

Nämä oli vaan verrannollisia.

Lisään vielä itse että hyväksyn ehkäisyn käytön sekä hedelmöityshoidot ja olen vl.

Vierailija
71/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehen itsetyydytys on muuten syntiä mutta jos käy hedelmöityshoidoissa niin sitten se onkin täysin hyväksyttävää??

Jos joku asia on syntiä niin sen pitää sitten olla aina syntiä, ei mitään välimuotoja!

Vierailija
72/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta enpä oikeasti tiedä ketään, joka olisi alkioitaan tuhonnutkaan! Kyllä ne on niin kovalla vaivalla ja suurella rahalla kasvatettuja, ettei niitä roskiin heitetä! Onko sinulla itselläsi kokemusta ko. asiasta? Kysyn vain sillä, että kuinka paljon yleensäkkin tiedät näistä hommista? Alkioitahan voidaan säilyttää 10 vuotta pakastimessa ja käyttää vasta sitten jos haluaa. Ja vaikka tuntuisi siltä, että alkioita on hirveästi (esim. 10 kpl), niin kyllä ne sieltä yleensä äkkiä hupenevat. Tosiaankin kun ei se asia niin mene, että kun siirto tehdään, niin se raskaus alkaa. Siirtoja voidaan joutua tekemään vaikka kuinka hirveän monta, eikä raskaus siltinkään ala. Lisäksi ainakin meillä alkioita kuolee koko ajan. Mutta tosiaan, en voi yleistää puheitani kaikkia koskevaksi, mutta uskon että näin asia on (myös ei-vl:lla).

t.hoidoissa oleva vl

Vierailija
73/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku asia on syntiä niin sen pitää sitten olla aina syntiä, ei mitään välimuotoja!

Yleensähän kristinuskon KAIKISSA muodoissa asiat ovat syntiä sen mukaan, miksi ne tehdään ja mitä niistä seuraa. Eli ei esim ole syntiä ostaa jäätelöä kaupasta ja syödäkseen sen perheen kanssa piknikillä, mutta ON syntiä ostaa jäätelöä kaupasta mennäkseen kiusaamaan sillä munuaisdieetillä olevaa naapuria... jne

Vierailija
74/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoittanut, että miehen (tai naisen) itsetyydytys olisi miesestäni syntiä! Mieheni runkkaa minkä kerkeää ;)

t. hoitolainen

Vierailija
75/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on niin mustavalkoista, että jos tekee jotain joka poikkeaa sovituista säännöistä, niin se on automaattisesti uskonsa kieltämistä teoillaan. Eli et ole enää vl jos laitat korvikset, meikkaat, käytät alkoholia, tyydytät itseäsi, hankit television ym. Ei ole mitään harmaan välimaastoja, on vain mustaa ja valkoista.

Vierailija
76/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko väität niin?

Vierailija
77/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eikä me meilestäni suunnitella perheemme lapsilukua, kun emme näytä saavan edes sitä yhtä ainokaista! Mutta myönnän, olen onnellinen ettei meidän näytä tarvitsevan huolehtia siitä, että lapsia tulisi kuin viimeistä päivää. Ei tarvitse edes miettiä, mitä tekisi tai jättäisi tekemättä ehkäisyn kanssa.

Vierailija
78/80 |
16.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten muista. Eipä siitä ole kauheasti ollut puhetta.

t. se vl- hoidoissa kävijä

Vierailija
79/80 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdetkin saivat 2 lasta hoidoilla ja olivat tyytyväisiä kahteen lapseen eivätkä jatkaneet enää hoitoja. Mitä ajattelet siitä. siinähän ollaan tavallaan päätetty että ei haluta enää lisää.

...eikä me meilestäni suunnitella perheemme lapsilukua, kun emme näytä saavan edes sitä yhtä ainokaista! Mutta myönnän, olen onnellinen ettei meidän näytä tarvitsevan huolehtia siitä, että lapsia tulisi kuin viimeistä päivää. Ei tarvitse edes miettiä, mitä tekisi tai jättäisi tekemättä ehkäisyn kanssa.

Vierailija
80/80 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lestadiolaislapset saa esim. koulussa katsoa tvtä, koska silloinhan katsotaan yleensä hyötyohjelmia.

Itse en ole lestadiolainen, mutta isopappa ja isomamma oli. Kylässä he kyllä katsoivat tv:tä. Isopapalle joku tv:n lahjoitti joskus kotiinkin, mutta sen kävi joku pomo hakemassa pois kun huomatiin, että hänellä on sellainen.

Oikein mukavia ja sydämellisiä ihmisiä olivat nuo mun isoisovanhemmat. Kukaan heidän 12 lapsesta ei kuitenkaan ole enää lestadiolainen.