Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kehtais keltään lestaadiolaiselta suoraan kysyä mutta

Vierailija
15.05.2008 |

jos täälä ois joku lestaadiolainen paikalla niin voisitko kertoa, että minkä takia lestaadiolaiset ei saa katsoa televisiota mutta voivat käyttää kuitenin internettiä? Tämä ei ole mikään provosointi kysymys vaan ihan haluaisin uteliaisuuttani kysyä kun olen tuota aina ihmetellyt mutta en ole kehanut keltään kysyä.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-lepakko

Vierailija
2/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin internetistä voi löytää paljon kamalampia asioita kuin mitä tv:ssä näkee. Ja internetin kautta monet lestadiolaiset katsovat myös tv:tä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsityksen mukaan asia on näin: telkkari on ns. vain ja ainoastaan viihde käyttöön, ja sieltä tulee niin paljon ohjelmaa minkä sisältö ei ole lestaadiolaisille sopivaa. vaikka tuleekin paljon sellaista missä ei ole "mitään pahaa". Mutta kun ihmisiäkin me vain ollaan, niin aika vahva luotnoinen saa olla, ettei katsoisi viihde ohjelmia. Helposti käy niin, että seura halut nähenevät, kun juuri seurojen aikaan tulee mielen kiintoisa ohjelmia jne...

netti sallitaan koska Netistä on hyötyä kuitenkin niin monessa asiassa, ja moni ihminen tarvitssee sitä työssäänkin. Netistä tietenkin löytyy kaikki maailman paha ;) mutta se taas jää jokaisen oman tunnon asiaksi mitä sieltä alkaa hakemaan. omaa netinkäyttöä on kuitenkin helpompi suodattaa kuin tv:n katselua.

toivottavasti auttoi :)

Vierailija
4/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin itekin ajattelen.

Vierailija
5/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin jään helpommin kiinni nettiin kuin TV:n ääreen.. (Nytkin olisi sata muuta hommaa kuin surffata täällä!) Ja eikö se telkkarin katselukin voisi olla jokaisen omantunnon asia, eli kukin katsoo omatuntonsa mukaan. Ja ohjelmiahan voi nauhoittaa, jotta ennättää seuroihin..

T. Ei-ap

Vierailija
6/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti, miten se teidän kontrolli toimii netissä, mutta ei television kanssa?

Teidät on vaan niin vahvasti aivopesty, että ette itsekkään tajua.

Vierailija
7/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tv stä ne ojelmat tulee tavallaan heti silmille kun sen aukaiset. netissä ne taas pitää hakemalla hakea, eli jää sitä miettimis aikaa et mitä haluaa katsoa.

Vierailija
8/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yleensä ne viihde ohjelmat on ne jotka niin koukuttaa, ettei niitä voi jättää katsomatta. ja niissä taas yleensä on sisältö monesti sopimatonta lestaadiolaisille. Telkkarista kun kuitenkin paljon helpommin pomppaa silmille se sopimaton sisältö. netistä sen joutuu kuitenkin yleensä hakemalla hakemaan.

5

Vierailija
9/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samoinhan niitä voi katsoa nyt netistäkin ja jäädä koukkuun?

Vierailija
10/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.5

Vierailija
11/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa on naisia jalat levällään ym?

Niitä ei paljon pysty ennustamaan, että millon ne pomppaa tuohon näyttöön auki.

Vierailija
12/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on taas mietityttänyt se että jos minulla tv päällä kun lestaadiolainen tulee kylään, annanko sen olla päällä ja odotan että pyydetäänkö se sammuttamaan vai sammutanko suoraan. Saako sitä telkkaria katsoa ollenkaan.

Vierailija
13/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketään kiinnostaa. Eli rastista kiinni vain. Ja ainakin meidän koneessa on hyppyikkunoiden esto päällä.

Vierailija
14/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulkea se tv. Minun mielestä kyllä kohteliasta riippumatta siitä onko vieras lestadoilainen tai ei. Ei kait sitä vieraiden aikana katota?

Vierailija
15/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti on kohteliasta sammuttaa tv, mutta jos minun ei uskovia kavereita tulee kylään en kyllä tv sammuta eivätkä hekään jos minä menen kylään. Mietin vain että onko se kuinka loukkaavaa jos sen tv:n antaa olla päällä siis sen uskon kannalta?

Vierailija
16/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä esim. musiikkiviihteestä tekee kiellettyä, kun urheiluviihde on kuitenkin teille sallittua (käytte jääkiekko-otteluissa jne)?

Sitä paitsi - oletteko koskaan ITSE ottaneet selvää tv-ohjelmien sisällöstä nähdäksenne, mikä teille sopii ja mikä ei? Kuulostaa aivan siltä, että teidän on seurakunnassa käsketty välttää telkkaria.

Vierailija
17/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkiekko otteluissa käyminenkään mitenkään suositeltavaa ole. mutta kuten jo sanottu se on jokaisen oma asia.

ja en minä loukkaannu jos jollakin on tv päällä eikä sammuta sitä.

Vierailija
18/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi vaan suurempi myrkky, mutta se onkin taas toinen juttu.

Vierailija
19/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin se, että todella monella vl:llä on tänä päivänä televisio. Ihmiset ovat alkaneet ajatella omilla aivoillaan.

Ovatko he sitten menossa samaan taivaaseen kuin tämän ketjun vastaaja nro 5?

Vierailija
20/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka asiallisesti kysytään , mutta silti, vastauksestako ärsyyntyneenä sävy muuttuu arvostelevaksi jne.

Haluan kertoa että olen kyllä todella ylpeä televisiottomuudesta ajankäytön vuoksi mm. Ei ole mitään väliä milloin tulee vieraita, kun ei jää hyvä sarja näkemättä, tai vielä pahemmin, että tullaan kylään ja sitten koko lauma istutaan lähes puhumatta silmät tuijottaen televisiota. Lapsilta ei tarvi miettiä katsovatko liikaa televisiota, ei tarvitse miettiä onko väkivaltainen ohjelma jne.

Tietokonepelejä pelataan, mutta järkevissä mitoissa.

Television käyttö pahentavaksi asiaksi on ollut mielestäni hyvä ratkaisu. Tottakai sieltä tulee hyvää, kehittävää ohjelmaa, luontoa, tiedettä. Mutta mikä tosiaan houkuttaa, oikeastaan turhanpäiväiset sarjat, elokuvat, jossa ei välttämättä moraalista tasoa voi kehua, paha olo vaan jää. Eikä se ole oikeaa elämää.

Tietokone taas on vasta yhtäkkiä muuttunut, olet aivan oikeassa ns. televisioksi ja pahemmaksi sellaiseksi. On todella vaikea kieltää internettiä sillonhan pitäs kieltää koko tietokone. Eikä srk ole todellakaan mikään kieltojen ja listojen tekijä. Ei sitä tulla kieltämään. Rakkaudella vaan varoitetaan vaaroista, mitä internetissä on hyvin lähellä. Meillä vl ihmisillä on omatunnon ääni, Pyhä henki vaikuttaa meissä, ja se tarkoittaa sitä että me emme mielellämme mene sellaiseen paikkaan, tilanteeseen, mikä vieraannuttaa hyvästä omastatunnosta ja omakohtaisesta uskomisesta.

Jos vl ihminen tulee kotiisi, voit kysyä haittaako tuo televisio tuossa kun on päällä? Eipä se katsominen siinä tilanteessa, tai sillon tällön jos niin tapahtuu, uskoa vie. mutta on katsottu tän television kohdalla näin, siis suojellaan ihmistä. Alkoholin kohdalla on sama juttu. Alkoholi vaan suurempi myrkky, mutta se onkin taas toinen juttu.