Kuumat aallot 44-vuotiaana?
Onko mahdollista? Missä iässä muilla on alkanut? Itsellä kierto heitellyt jo 40-vuotiaasta asti ja viime vuonna alkoi megarunsaat ja tiheät vuodot. Yövalvomisia on ollut myös jo pidemmän aikaa. Nyt olen kuumissani vaikka tuuli on viileä ja lyhythihainen päällä, posket punottaa vähän väliä ja hiki nousee otsalle. Kaupassa käynnin jälkeen olen niin hiessä, että ensimmäiseksi on pakko riisua paita ja juoda kylmää vettä. Ja olen ihan hyväkuntoinen hoikka ihminen.
Kommentit (20)
On mahdollista. Mulla loppu menkat 47-vuotiaana ja just jotain 3 vuotta aiemmin alkoi kuumat aallot.
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista. Itselläni alkoi noihin aikoihin, alkuun en tunnistanut oireita. Oli ohi 47-vuotiaana.
Kiitos, hyvä tietää. Löysitkö mitään helpotusta? I
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista. Itselläni alkoi noihin aikoihin, alkuun en tunnistanut oireita. Oli ohi 47-vuotiaana.
-ap
En ja ne jatkuu yhä melkein 10 vuotta myöhemmin - tosin ei onneksi ihan yhtä pahana. Olen ihan tietoisesti päättänyt olla ilman lääkityksiä.
Nyt oon 53 v. Kaikki muu vaihdevuosi pasha alkoi neljä vuotta sitten, mutta aaltoja ei ole vielä ollut.
Parhaillaan järjettömät verihyytelövuodot.
Aivan loppu tähän touhuun. Onneksi on loma. Tekis mieli vetää persiit, mutten uskalla. Sen verran heikoksi vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
En ja ne jatkuu yhä melkein 10 vuotta myöhemmin - tosin ei onneksi ihan yhtä pahana. Olen ihan tietoisesti päättänyt olla ilman lääkityksiä.
Apua. Itsellä ainakin vaikea pysyä toimintakykyisenä kun mikä tahansa tekeminen saa kuumuuden aikaan ja otsa ja rinta hikoaa, naama helottaa. Työkaverit varmaan luulee krapulaiseksi.
-ap
Miksei olisi mahdollista. Äidilläni alkoi 35 vuotiaana ja 40 vuotiaana loppui menkat kuin seinään. Kävi vielä lääkärissä varmistamassa ja sitä itseään oli.
On täysin mahdollista. Joillekin kuumat aallot ja muut vaihtarioireet iskevät jopa 10 vuotta ennen viimeisiä kuukautisia. Normaali kuukautisten loppumisikä, menopaussi on 45-55v.
Osalle menopaussi tulee jo 40-45v tai vasta 55-60v. On myös ihan normaalin rajoissa.
Muna jöpöttää ny
Eppäilen, et jos ois nainen nii saattas tulla.
M68
Vierailija kirjoitti:
On täysin mahdollista. Joillekin kuumat aallot ja muut vaihtarioireet iskevät jopa 10 vuotta ennen viimeisiä kuukautisia. Normaali kuukautisten loppumisikä, menopaussi on 45-55v.
Osalle menopaussi tulee jo 40-45v tai vasta 55-60v. On myös ihan normaalin rajoissa.
Lisään vielä, hae hormonikorvaushoitoa, jos siihen ei ole estettä. Turha kärsiä oireista. Varaa aika mielummin gynekologille.
Vierailija kirjoitti:
Tämän voisi kertoa myös gynekologille, oma ei uskonut kun oireet alkoi 43-vuotiaana. Suostui vaihtamaan vain ehkäisymerkkiä, mutta estrogeenia sain vasta 47-vuotiaana vaikka oireet oli olleet samat jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän voisi kertoa myös gynekologille, oma ei uskonut kun oireet alkoi 43-vuotiaana. Suostui vaihtamaan vain ehkäisymerkkiä, mutta estrogeenia sain vasta 47-vuotiaana vaikka oireet oli olleet samat jo vuosia.
Ammattitaidoton gyne!! Tekstini on aivan yleistä tietoa, löytyy myös googlamalla.
miksi kiertelet "kuumilla aalloilla" sano suorraan miehellesi että etsii nuoremman.
Vierailija kirjoitti:
miksi kiertelet "kuumilla aalloilla" sano suorraan miehellesi että etsii nuoremman.
Miksi?
Itsellä alkoi 31-vuotiaana. Eli juuri samaan aikaan kun aivot ovat fyysisesti valmiit, niin kroppaa hajoo. Ilmeisesti ei voi olla fyysisesti sekä ylä- että alapäästä samaan aikaan valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattitaidoton gyne!! Tekstini on aivan yleistä tietoa, löytyy myös googlamalla.
Käypähoitoon ilmeisesti nyt lisätään tietämystä. Lisäksi myös julkisella puolella terveyskeskuksista pitää saada apua oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi mahdollista. Äidilläni alkoi 35 vuotiaana ja 40 vuotiaana loppui menkat kuin seinään. Kävi vielä lääkärissä varmistamassa ja sitä itseään oli.
Anoppi myös kävi vaihdevuodet aikaisin läpi ja lyhyessä ajassa.
Nyt hän sitten kertoo sitä totuutena eteenpäin, vaikka tää on hyvin yksilöllistä.
Täällä yökuumuus alkoi 42-vuotiaana. Vuotta myöhemmin iskivät sitten kaikki muut oireet niin rajuina, että olisin työkyvytön, lataamossa, vankilassa tai kirkkomaalla ilman hormonikorvausta. Nyt 46 v ja korvauksella homma hallinnassa. Menkat eivät vielä edes heitelleet ja ovat jonkinlaiset haamut edelleen, tosin lyhentyneellä kierrolla.
Esivaihdevuosioireista ei ole paljonkaan puhuttu. Olisi auttanut itseänikin, jos olisin niistä tiennyt. Luulin vain elävänä jotenkin väärin ja siitä syystä kroppani ja mieleni oli sekaisin.
Varmaan jos kuukautiskierto kovasti heittelee niin kuumat aallot tosiaan liittyvät siihen, mutta kannattaa muistaa, että tuollainen oireilu voi olla muutakin. Esimerkiksi minulla tuskanhikikohtaukset liittyivät autoimmuunisairauden oireiluun.
Yksi perhetuttava puolestaan kärsi yöhikoilusta ja luuli kärsivänsä varhaisista vaihdevuosista, mutta se olikin lymfoomaa.
Turhan helposti laitetaan kaikki oireet vaihdevuosien, esivaihdevuosien tai muuten vain hormonijuttujen piikkiin naisilla. Minun mielestäni.