Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kehtais keltään lestaadiolaiselta suoraan kysyä mutta

Vierailija
15.05.2008 |

jos täälä ois joku lestaadiolainen paikalla niin voisitko kertoa, että minkä takia lestaadiolaiset ei saa katsoa televisiota mutta voivat käyttää kuitenin internettiä? Tämä ei ole mikään provosointi kysymys vaan ihan haluaisin uteliaisuuttani kysyä kun olen tuota aina ihmetellyt mutta en ole kehanut keltään kysyä.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kertoa että olen kyllä todella ylpeä televisiottomuudesta ajankäytön vuoksi mm. Ei ole mitään väliä milloin tulee vieraita, kun ei jää hyvä sarja näkemättä, tai vielä pahemmin, että tullaan kylään ja sitten koko lauma istutaan lähes puhumatta silmät tuijottaen televisiota.

ettei se meillä television omistajillakaan tuollaista ole. Ihmeellisiä mielikuvia sinulla :)

Vieraat saavat tulla täysin telkkarisarjoista riippumatta. Jos jonkun sarjan haluan nähdä, osaan kyllä tallentaa sen. Eikä telkku ole taustahälynä päällä koskaan vieraiden tullessa kylään. Kyllä me mieluummin juttelemme vieraiden kanssa - ihan niin kuin tekin.

Vierailija
22/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten ollaan niin älyttömän tyytyväisiä omaan nokkeluuteen.

ettei se meillä television omistajillakaan tuollaista ole. Ihmeellisiä mielikuvia sinulla :)

Vieraat saavat tulla täysin telkkarisarjoista riippumatta. Jos jonkun sarjan haluan nähdä, osaan kyllä tallentaa sen. Eikä telkku ole taustahälynä päällä koskaan vieraiden tullessa kylään. Kyllä me mieluummin juttelemme vieraiden kanssa - ihan niin kuin tekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on niin heikko, että telkkarin omistaminen sen pystyy romuttamaan

Vierailija
24/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos voisitte vielä kertoa minulle, että kuinka paljon minun pitää varoa puheitani, kun tuo usko on mulle aika vieras enkä halua loukata puheillani tai teoillani. Voiko mistään sanoa mitään pahaa? Ja olenko "saman arvoinen" vaikken usko?

Vierailija
25/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kummastuttaa miten paljon se häiritsee jos vanhoillslestadiolaisilla ei ole televisiota. Se että tv:tä ei ole, on pelkästään hyvä asia. Kysymys ei ole siinä että laite sellaisenaan olisi pahaksi, mutta ohjematarjonta esim. nykyään on hyvin pitkälti sellaista mikä sotii omaatuntoa vastaan. Uskovaisena oleminen ei ole helppoa ja niitä kiusauksia on muutenkin. Se että tv:tä ei ole, suojelee monelta pahalta ja siinähän ei pitäisi olla mitään väärää.

Vierailija
26/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

television käyttäjiä. Televisiosta tulee paljon tosi hyvää ja laadukasta ohjelmaa.

Ei minua haittaa jos joku ei telkkaria katso, minulla on ystäviä, joilla ei tv:tä ole. Mutta se, että kuvitellaan, että on jotenkin ylevämpää olla katsomatta televisiota, niin toki se ärsyttää.

Ja huonoja käytöstapoja tai seuroissa käymättömyyttä on turha telkkarilla perustella. Meiltä onnistuu kirkossa käynti, vaikka telkkari on, koskaan ei kyläilyä estä, ja aina sammutetaan, jos on vieraita.

Vierailija
27/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päinvastoin, parempi olisi jos ei meilläkään olisi. Mutta mietittyttää vaan yhä se, miksi internet on ok. Perustelut televisiottomuudelle ovat ok, mutta miksi internet sallitaan tv-ohjelmineen kaikkineen?

Vierailija
28/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päinvastoin, parempi olisi jos ei meilläkään olisi. Mutta mietittyttää vaan yhä se, miksi internet on ok. Perustelut televisiottomuudelle ovat ok, mutta miksi internet sallitaan tv-ohjelmineen kaikkineen?

monellakin tapaa. Netti on monelle työväline, joten miten työnteko onnistuisi? Monet tiedot ovat nykyään netin varassa. Muutenkin oikein käytettynä internet on todella monipuolinen tiedonlähde. Internetin vaaroista puhutaan jatkuvasti, myös niistä viihteen vaaroista. Mitään hyväksyntää mm. tv ohjelmien katsomiseen ei ole tapahtunut. Nämä ovat siis asioita joista jatkuvasti puhutaan, mutta emme ole lain alla eikä seurakunnassamme ole poliiseja jotka tilannetta valvovat. Kysymyksessä on kuitenkin viimekädessä jokaisen henkilökohtaisesta uskosta. Ovat omantunnon kysymyksiä. Se että linja on kuitenkin olemassa, on mielestäni hyvä asia. Haluamme ja pyrimme suojelemaan itseämme pahalta jotta jaksaisimme ja pysyisimme uskomassa.

Vierailija
29/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikö tietokin ole usein viihdettä?

Vierailija
30/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joku asiaohjelma tai laatuelokuva on haitallista, niin en ymmärrä en.

Toki tietokonetta voisi käyttää työssä niinkin, ettei käyttäisi aikaansa tällaisiin palstoihin.

Vierailija
31/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta seurakunnasta kuitenkin lentää pihalle jos ei täytä normeja.

Vierailija
32/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on helppo jättää tähän suuntaan menevät keskustelut omaan arvoonsa, kun arvostelu meni täysin siihen tyyliin, et vähänks on kaheleita, kun ei heillä ole televisiota.

Ja juttu käänty myös niin, että ollaan tekopyhiä kun ollaan täällä palstalla. Ollaan vastaamassa kysymykseen, mitä kuulee todella usein.

Okei, me ollaan erilaisia, te olette meistä erilaisia. Mutta voidaan kyllä toisellakin sävyllä keskustella, tasavertaisesti.

Mutta kun se uskon asia on uskosta kiinni, ei järjestä, tiedosta tai luonteista, sitä on ulkopuolisen vaikea ymmärtää. Mutta ei silti tarvi alata "riitelemisen" tai kumpi parempi elämä - merkeissä taistelemaan.

Tää samanlaisuus vl- ihmisten kesken vaan tekee yhdessäolosta helppoa, jotenki syvällisempää, ja sisarellisempaa, lämpimässä mielessä.

Tän halusin kirjoittaa, kun ihmiset kyselevät , miksi olette niin paljon keskenään.

On mulla lapsuudesta tosi mukavia ei vl- ihmisiä kavereina, ja aikuisena löydettyjä...on rikkautta tuntea erilaisia ihmisiä.

Vierailija
33/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

television käyttäjiä. Televisiosta tulee paljon tosi hyvää ja laadukasta ohjelmaa.

Ei minua haittaa jos joku ei telkkaria katso, minulla on ystäviä, joilla ei tv:tä ole. Mutta se, että kuvitellaan, että on jotenkin ylevämpää olla katsomatta televisiota, niin toki se ärsyttää.

Ja huonoja käytöstapoja tai seuroissa käymättömyyttä on turha telkkarilla perustella. Meiltä onnistuu kirkossa käynti, vaikka telkkari on, koskaan ei kyläilyä estä, ja aina sammutetaan, jos on vieraita.

Kyse ei ole siitä että olisi jotenkin "ylevämpää" kun ei tv:tä katso. Kysymys on siitä että elämä on monta kertaa helpompaa kun sitä laitetta ei vaan ole. Ei tarvitse kokoajan olla miettimässä ja pohtimassa onko tämä nyt pahaa vai ei ja ei tarvitse olla pienten lasten kohdalla kontroloimassa tv:n käyttöä. Jos sinulla kontrolli pelaa niin hyvä niin, mutta jos joku ei sitä tv:tä halua hankkia kotiinsa niin siinäkään ei ole mitään väärää.

Vierailija
34/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse paheksun uskovana omassa toiminnassani paljon enemmän tällä palstalla roikkumista, kuin vaikkapa laadukkaan brittikomedian katsomista. Ihan oikeasti, minusta näitä asioita pitää vähän miettiä järjelläkin.

Ihan tosiaan, ei tarvitse katsoa televisiota, mutta kategorinen kielto yhdellä aika harmittomalla elämänalueella, vaikka sallitaan sitten selvästi ongelmallisempi asia, on minusta todella outoa.

Vierailija
35/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi miettiä, onko av:lla kinaaminen syntiä vai ei, eikä kontrolloida lasten netinkäyttöä.

Kyse ei ole siitä että olisi jotenkin "ylevämpää" kun ei tv:tä katso. Kysymys on siitä että elämä on monta kertaa helpompaa kun sitä laitetta ei vaan ole. Ei tarvitse kokoajan olla miettimässä ja pohtimassa onko tämä nyt pahaa vai ei ja ei tarvitse olla pienten lasten kohdalla kontroloimassa tv:n käyttöä. Jos sinulla kontrolli pelaa niin hyvä niin, mutta jos joku ei sitä tv:tä halua hankkia kotiinsa niin siinäkään ei ole mitään väärää.

Vierailija
36/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku voisi vielä vastata sellaiseen asiaan, että voiko ei uskova ja vl olla oikeasti ystäviä, vai onko siinä usko esteenä? Tai onko tapana alkaa yrittämään käännyttämään uskoon? Tai onko se päivän hyvä työ jos on kaverina sellaiselle jolla ei ole muuten ystäviä?

Vierailija
37/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku voisi vielä vastata sellaiseen asiaan, että voiko ei uskova ja vl olla oikeasti ystäviä, vai onko siinä usko esteenä? Tai onko tapana alkaa yrittämään käännyttämään uskoon? Tai onko se päivän hyvä työ jos on kaverina sellaiselle jolla ei ole muuten ystäviä?

Vierailija
38/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ei tämä AV ainakaan mitään asiallista keskustelua yleensä ole ;)

Ja näkyyhän televisiosta uskonnollisia kanavia ja "normi" kanavilta tulee paljon asiaohjelmia.

Tulipahan vaan mieleen :)

Vierailija
39/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valmiiksi karvat pystyssä kritisoimassa niin ymmärrys toista ihmistä kohtaan jää heikoille kantimille. Itselläni on kuitenkin hyvä elää ja olla näin, kokemusta kun on myös niistä ajoista jolloin en ollut vielä uskomassa. Kaikkea hyvää kaikille!

Vierailija
40/80 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutella erilailla uskovien kanssa, ilman siis parjaamista jne. Mielelläni puhun myös kasvotusten, vaikka ei aina osaa joka asiaan vastata ( niin hyvin kuin ajattelis tms) mutta olen huomannut että kun uskosta on puhe tullut, se toinen on vetänyt täysin hiljaiseksi, vaihtanut puheenaihetta, tai sitten närkästynyt. Eikä tapani ( muittenkaan vl-ihmisten) ole todellakaan "käännyttää" tai tyrkyttää.

Uskon asioita ei mietitä järjellä, mutta et taidakaan olla vl, sinä brittikomediafani