Vieläkin törmää ihmisiin, jotka luulevat että ainoa työaika on aamulla töihin, viikonloput on vapaana
Sain taas kuulla erilaisesta työajasta johtuen kuinka tottakai olen työtön, koska minulla on vapaata jopa viikolla enkä tee aamuvuoroa.
Onko teillä kokemusta kuinka vieläkään ei ymmärretä kuinka yhteiskunta toimii, joidenkin meistä on tehtävä töitä silloin kun muut nukkuvat ja pidettävä rattaita pyörimässä. Koen joskus vain outona, että jotkut eivät vieläkään ymmärrä näin yksinkertaista asiaa.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleehan suurin osa ihmisistä, että kaikki tekee 8 tuntia päivässä töitä 5 päivänä viikossa.
Tuntuvat kuvittelevan ja vielä niin, että työpäivät on ma-pe ja koulujen loma-ajat ovat automaattisesti lomia myös aikuisilla, lukuun ottamatta kesää, jolloin loma alkaa juhannukselta ja kestää 4 tai 5 viikkoa.
Kannattaa hakeutua peruskoulun tai lukion opettajaksi, jos arvostat pitkiä kesälomia.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut valtion laitoiksissa ja kouluissa ja vähän muuallakin, että ihmiset tosiaan olettavat kuten aloituksessa väitetään, että melkein kaikki tekevät jotain ma-pe aamuvuoroa ja pyhät ja viikonloput vapaat, paitsi ehkä kaupassa työskentelevät.
He ovat todella tämän päivän todellisuudesta, osa joutuu tekemään jopa 2 vuoroa samana päivänä, niin että välissä on vaikka 2-4 tuntia palkattomia välissä.
Hyvissä töissä olevat, eivät siis oikein ymmärrä mitä on työskentely matalapalkka-aloilla, jos he itse kokeilisivat tätä niin 99% valitsisi välittömästi sen kotona istumisen, eikä uhraisi kaikki juhlapyhiä ja viikonloppuja jos käteen jää aina 0e rahaa.
Tämä onkin mielenkiintoista. Onko viellä olemassa muita työtehtäviä, kuin toimistoissa/virastoissa/pankissa tehtävät työt, joita tehdään vain 8-16? Kaikilla aloilla tehdään nykyään töitä läpi vuorokauden.
Okei. Aletaan kaikki tekemään 8-16 työaikaa. Mukaan lukien lääkärit,poliisit, ensihoitajat, palomiehet,taksikuskin,bussikuskit jne. Toivottavasti ei tapahdu onnettomuuksia muuta kuin virka-aikana. Niin,olen itse hoitaja ja huomannut tämän saman ilmiön. "Oot sä lauantaina töissä, tekeekö joku lauantaina töitä?"
Vierailija kirjoitti:
Okei. Aletaan kaikki tekemään 8-16 työaikaa. Mukaan lukien lääkärit,poliisit, ensihoitajat, palomiehet,taksikuskin,bussikuskit jne. Toivottavasti ei tapahdu onnettomuuksia muuta kuin virka-aikana. Niin,olen itse hoitaja ja huomannut tämän saman ilmiön. "Oot sä lauantaina töissä, tekeekö joku lauantaina töitä?"
Tämä. Viikonlopun iltavuorot ne vasta menevätkin toisilla yli ymmärryksen. Toisten on myös vaikea käsittää että jos haluaisin kolmen viikon listassa pitää yhden kokonaisen vapaan viikonlopun, se tarkoittaa sitten neljää yksittäistä vapaata jaettavaksi kolmelle viikolle (vapaita yht. 6pv/3vkoa) ja nämä vapaat ovat useimmiten arkipäiviä jos ei halua mahdottomia työputkia. Näin ollen, jos haluan vapaan jotakin menoa tai muuta syytä varten, se myös pitää laittaa toivelistaan jopa 1,5 kuukautta aiemmin. Turha siis kiukutella jos en viikon varoitusajalla pääse osallistumaan koskaan mihinkään. Kukaan ei myös voi väittää ettei tietäisi että minun pitää todellakin reilusti ennakoida vapaatoiveeni kun yli 20 vuotta olen hoitajana ollut.
Jotkut ei tajua että yövuoroa tekevä i nuku yöllä. Tietävät että olen ollut yön töissä ja tulevat ilmoittamatta pimpottamaan ovikelloa. "Et kai sä päivällä nuku??"
Asuin aikanaan taloyhtiössä jonka osakkaat pitivät minua työttömänä (ja kohtelu sen mukaista) koska tein paljon urakkatöitä, yövuoroa yms.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei tajua että yövuoroa tekevä i nuku yöllä. Tietävät että olen ollut yön töissä ja tulevat ilmoittamatta pimpottamaan ovikelloa. "Et kai sä päivällä nuku??"
Kun itse vielä reilu kymmenen votta sitten tein yövuoroa, oli palmusunnuntaina aina laitettava ovikellon päälle kiinni lappu jossa kauniisti kirjoitin olleeni yön töissä ja siksi nukkumassa joten toivon ettei ovikelloa soitettaisi. Hyvin virpojat ymmärsivät, onneksi oli lukutaitoisia porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin aikanaan taloyhtiössä jonka osakkaat pitivät minua työttömänä (ja kohtelu sen mukaista) koska tein paljon urakkatöitä, yövuoroa yms.
Meillä riitti, kun mies tuli töistä kotiin 15.45, eli vähän aikaisemmin kuin muut naapurit.
Sama juttu, kun välillä oli arkivapaita.
Ei kuulemma kumpikaan meistä mitään töitä tehnyt. Että kyllä on kumma, kun toisten ei tarvitse. Omistusasunnossa asuttiin ja laskut maksettiin. Ja molemmat palkkaa ansaittiin.
Osa ihmisistä on aika yksinkertaisia eivätkä tule ajatelleeksi, että esimerkiksi tulipaloja on ihan hyvä idea sammuttaa muutenkin kuin ma-pe 8-16. Ei kannata välittää ja jos ei jaksa kuunnella niin ei tarvitse olla yhteydessä tällaisiin. Osa ns. toimistotyöstäkin on ihan muulloin kuin ma-pe 8-16 tai 9-17 välillä mm. aikaeron vuoksi (esim. pitää olla etäkokouksessa vaikka Australiaan tai Yhdysvaltoihin, jossa kellonaika ei suinkaan ole sama kuin Suomessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä riitti, kun mies tuli töistä kotiin 15.45, eli vähän aikaisemmin kuin muut naapurit.
Sama juttu, kun välillä oli arkivapaita.Ei kuulemma kumpikaan meistä mitään töitä tehnyt. Että kyllä on kumma, kun toisten ei tarvitse. Omistusasunnossa asuttiin ja laskut maksettiin. Ja molemmat palkkaa ansaittiin.
Ihmeellisiä kyttääjiä naapureina
En koskaan tekisi vuorotöitä. Teen 7h 15 min päivää liukuvalla työjalla valtion leivissä. Täältä en pois lähde vapaaehtoisesti. 😄
Tiedostan kyllä, että kaikilla ei ole varaa valita, joten en myöskään oleta kenenkään muun työajoista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ikimaailmassa suostu/isi mihinkään muuhun kuin 7-15,50 tai 5,30-13,30 työaikaan.Molempia voin tehdä valinnan mukaan. Monta vuotta olenkin jo tuota jälkimmäistä tehnyt. Siis ma-pe
Ammatinvalinta kysymyksiä, jotkut meistä on kutsumusammatissa.
Nyt ei ollut siitä kysymys. Lue aloitus uudelleen.
Radiossa aina se hehkutus että, jee viiikonloppu alkaa, nyt akkaa vapaat , nyt on pitkät vapaat. No ei ole kaikilla. Eli vastaus kysymykseen, olen törmännyt, usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut valtion laitoiksissa ja kouluissa ja vähän muuallakin, että ihmiset tosiaan olettavat kuten aloituksessa väitetään, että melkein kaikki tekevät jotain ma-pe aamuvuoroa ja pyhät ja viikonloput vapaat, paitsi ehkä kaupassa työskentelevät.
He ovat todella tämän päivän todellisuudesta, osa joutuu tekemään jopa 2 vuoroa samana päivänä, niin että välissä on vaikka 2-4 tuntia palkattomia välissä.
Hyvissä töissä olevat, eivät siis oikein ymmärrä mitä on työskentely matalapalkka-aloilla, jos he itse kokeilisivat tätä niin 99% valitsisi välittömästi sen kotona istumisen, eikä uhraisi kaikki juhlapyhiä ja viikonloppuja jos käteen jää aina 0e rahaa.
Tämä onkin mielenkiintoista. Onko viellä olemassa muita työtehtäviä, kuin toimistoissa/virastoissa/pankissa tehtävät työt, joita tehdään vain 8-16? Kaikilla aloilla tehdään nykyään töitä läpi vuorokauden.
Eikö pankitkin tarjoa jotain iltaneuvotteluja etänä nykyään eli joku työntekijä nekin hoitaa ja kansainvälisessä toimistotyössä aikaerot vaikuttavat työaikaan tai voi olla oma valinta milloin työn tekee. Itse olen ollut aikoinaan kunnan toimistotyössä ja joskus vasta klo 20 päässyt kotiin poliitikkojen kokousaikataulujen vuoksi.
Mä teen vuorotöitä ja inhoan 8-16 vuoroa. Aamuvuorokin klo 06-14 ahdistaa ja ärsyttää. Parasta on kun samalle viikolle on ripoteltu väli- ja iltavuoroa ja arkivapaata sekä viikonloppuvapaata :D
Eivät ymmärräkkään, erityisesti somevaikuttajat puhuu aina perjantaisin että mitä viikonloppusuunnitelmia tai maanantai ja arki alkoi, miten sulla lähti käyntiin. Kaikki taloyhtiön remppahommat tehdään aina arkiaamuisin koska "ihmiset töissä, eikä häiritse ketään". Aikakausilehtien erinäiset työvinkit on aina 8-16 toimistotyötä tekeville jne.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan tekisi vuorotöitä. Teen 7h 15 min päivää liukuvalla työjalla valtion leivissä. Täältä en pois lähde vapaaehtoisesti. 😄
Tiedostan kyllä, että kaikilla ei ole varaa valita, joten en myöskään oleta kenenkään muun työajoista yhtään mitään.
Varmaan olet myös kiitollinen siitä, että jotkut tekevät vuorotyötä. On ihan kiva päästä esim. Prismaan tai elokuviin tai kulkea junalla muutoinkin kuin virka-aikana. Ja on myös kiva, ettei hätänumeroon perjantai-iltana soitettaessa kehoteta ottamaan uudelleen yhteyttä maanantaina klo 8. Tai jos on ollut auto-onnettomuudessa ja leikkaussalissa kootaan osia paikoilleen niin on ilahduttavaa, että henkilökunta ei lyö hanskoja tiskiin klo 16. Yhteiskunta ei pyörisi ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Viikonlopun iltavuorot ne vasta menevätkin toisilla yli ymmärryksen. Toisten on myös vaikea käsittää että jos haluaisin kolmen viikon listassa pitää yhden kokonaisen vapaan viikonlopun, se tarkoittaa sitten neljää yksittäistä vapaata jaettavaksi kolmelle viikolle (vapaita yht. 6pv/3vkoa) ja nämä vapaat ovat useimmiten arkipäiviä jos ei halua mahdottomia työputkia. Näin ollen, jos haluan vapaan jotakin menoa tai muuta syytä varten, se myös pitää laittaa toivelistaan jopa 1,5 kuukautta aiemmin. Turha siis kiukutella jos en viikon varoitusajalla pääse osallistumaan koskaan mihinkään. Kukaan ei myös voi väittää ettei tietäisi että minun pitää todellakin reilusti ennakoida vapaatoiveeni kun yli 20 vuotta olen hoitajana ollut.
Vielä enemmän ihmetellään sitä, kun puoli vuotta aiemmin joudun kieltäytymään jostain viikonloppumenosta, kun sanon silloin olevani töissä...
Aika moni valtion ja kaupungin hommissa voi noudattaa virastotyöaikaa ma-pe klo 8-16 ja siitä maksetaan kuukausipalkkaa ja satunnaiset ylityöt voidaan korvata ylimääräisellä vapaalla, ei rahalla. Illat ja viikonloput ovat aina vapaita ellei sitten ole joku isompi pomo, joka joutuu stressaamaan itseään enemmän.