Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (124)

Vierailija

Makuusalit, yhteiskeittiöt.
Nukkumakoppi. Koska kaikki syödään virtuaalisesti.
Yhteiskäyttöautot jo on. Vuoroasunto yö- ja päivätyöläisille.
Oppilaat asuvat kouluissa. Vanhemmat vain pykäsivät maailmaan.

• ylös 26
  • alas 1
Vierailija

Mulla ei ole mitään vastaan perinteistä avokeittiötä, jossa työtila ja kaapistot jää seinän taakse "jemmaan" ja ainoastaan ruokailutila on yhteydessä olohuoneeseen ison aukon kautta, eli keittiö on kuitenkin oma huoneensa, mutta puoliksi yhteydessä olohuoneen kanssa. Sen sijaan en voi sietää näitä uusia olohuoneen seinälle tehtyjä keittiöitä, jotka tungettu olkkariin juurikaan neliöitä lisäämättä.

• ylös 55
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Uli uli. Eiköhän sinullekin löydy sopiva asunto ihan sellaisella pohjalla kuin itse haluat. Itse en haluaisi moderniin kaksiooni mitään muuta kuin avokeittiön joka tässä on, ymmärrän toki että jollain muulla voi olla muunlaisia tarpeita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään vastaan perinteistä avokeittiötä, jossa työtila ja kaapistot jää seinän taakse "jemmaan" ja ainoastaan ruokailutila on yhteydessä olohuoneeseen ison aukon kautta, eli keittiö on kuitenkin oma huoneensa, mutta puoliksi yhteydessä olohuoneen kanssa. Sen sijaan en voi sietää näitä uusia olohuoneen seinälle tehtyjä keittiöitä, jotka tungettu olkkariin juurikaan neliöitä lisäämättä.

Meillä on juuri näin ollut nyt kahdessa asunnossa ja tää on musta ehkäpä paras ratkaisu. Tosin ongelmana tässäkin on äänet, tiskikoneen ääni jne kaikki kuuluu olohuoneen puolelle.

Ihmettelen näitä "ei ole tiskivuoria kun on tiskikone", no kyllä meillä ainakin ruokaillaan monesti silloinkin kun kone on päällä, eli likaiset astiat tulee jättää lavuaariin. Ja on paistinpannua, juomapulloa ja muuta joita ei voi laittaa koneeseen. Nykyasunnoissa ei ole edes kahta lavuaaria, niin ei voi niihinkään piilottaa tiskejä. Meillä on 80-luvulla rakennettu talo ja kaksi isoa lavuaaria. Vähän rumahan tuo tiskipöytä on, mutta käytännöllinen.

• ylös 22
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä on just tämmöinen, tykkään, tai keittiössä on pieni ruokailutila ja olohuoneen puolella isompi ruokapöytä, jos on enemmän porukkaa mutta näin arjessa se toimii harrastuksien työpöytänä, kun ei miehen kanssa molemmat mahduta työhuoneeseen samaan aikaan. 

Vierailija

Istun parhaillaan olohuoneen sohvalla ja mielenkiinnosta katselen mitä meillä avokeittiöstä näkyy.

Ensimmäisenä 2 puoleinen takka joka jakaa tilan (ihana tuli palaa näin heti aamutuimaan).

Sen takaa pilkottaa n 20cm pakastimen ovea. Takan toiselta puolelta näkyy saareke (sen hyllyissä viinipulloja, siisti laatikollinen ruuanlaittoaineksia ja keittokirjoja), keittiön alalaatikostoja, siistit työtasot (kahvinkeitin ja paahdin), sekä korkea kaappi ja toinen missä uuni ja mikro. Iso ikkuna. Jos oikein kurotan näen samassa linjassa sohvan kanssa siistin 2,5 m kaapisto/laatikostorivin

3. talomme ja 3. avokeittiömme. Ihana!

• ylös 3
  • alas 19
Vierailija

Joo itsekin inhoan avokeittiötä,olen yksiöissä asunut ja yksi oli tuollainen "tilaihme", ja vessa pieni kuin mikä sivuttain piti olla, nyt järkevä yksiö jossa kunnollinen keittiötila ovella ja vessa jossa mahtuu olemaan vaikka amme viekin tilaa. Mutta vanhat 70,80 luvun yksiöt parhaita koska niissä erillinen keittiötila ja olohuone ja vessakin kunnollinen.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo itsekin inhoan avokeittiötä,olen yksiöissä asunut ja yksi oli tuollainen "tilaihme", ja vessa pieni kuin mikä sivuttain piti olla, nyt järkevä yksiö jossa kunnollinen keittiötila ovella ja vessa jossa mahtuu olemaan vaikka amme viekin tilaa. Mutta vanhat 70,80 luvun yksiöt parhaita koska niissä erillinen keittiötila ja olohuone ja vessakin kunnollinen.

Uusissa asunnoissa vessat ovat isoja verrattuna vanhoihin asuntoihin.

Vierailija

En minäkään pidä niistä asunnoista, joissa olohuoneen yksi seinä on "keittiö". Mutta sellainen avokeittiö, joka on oma syvennyksensä, toimii kyllä minulle hyvin. Sellainen minulla oli jo ysärillä exän kanssa asuessa, ensin yksiö 1980-luvun puolivälissä rakennetusta kerrostalosta, sitten kolmio 1990-alkupuolella rakennetusta rivarista jne.

Itse asiassa vain kahdessa asunnossa on ollut erillinen keittiö: ensimmäinen yksiö johon kotoa muutimme exän kanssa ja väliaikaiskämppä eron jälkeen. Siinäkin tosin oli keittiön ja olohuoneen välistä seinää purettu vähän ja saatu hieman avattua keittiötä olohuoneeseen.

Kaikissa muissa asunnoissa ja entisessä omakotitalossamme keittiö on ollut ainakin osittain avoin olohuoneeseen. Joissain on ollut vähän väliseinää, joissain ei mitään, mutta ovia ei missään.

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kohta on varmaan avovessa. Pytty siinä keittiön jatkeena

Sama kerta hammentata Jauhelihatata

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiskivuoren näkeminen olkkarin sohvalta ahdistaa

Avokeittiö on kaikkein parhain koska siellä ei ole eristyksissä muista ja aina siisti kun on tiskikone jonne saa likaiset piiloon odottamaan koneen täyttymistä. Yhdet käryt sinne sun tänne eikä ole meidän asuntoa pilannut ja liesituuletin auttaa aika paljon. En voisi enää sietää erillistä keittön kopperoa. Ruokailu pöytä kun yhdistyy olohuoneeseen niin ei tarvitse erillistä olohuoneen pöytää. 

• ylös 4
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta on varmaan avovessa. Pytty siinä keittiön jatkeena

Sama kerta hammentata Jauhelihatata

En osaisi paremmin sanoa.

Vierailija

Mulla on pätkä seinää olkkarin ja keittiön välissä (plus takka) ja tää toimii mulle. Ehkä jos olisin kova kestitsemään vieraita niin sitten kaipaisin erilaista ratkaisua, mutta en ole. Mä siivoan keittiön joka tapauksessa jokaisen ruokailun jälkeen, tekisin ihan varmasti niin vaikka olisi eri huonekin. En tykkää epäsiististä yhtään. Hyvä että löytyy erilaisia ratkaisuja erilaisiin tarpeisiin. Ei varmaan kannata muuttaa sellaiseen joka itseään inhottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, montako aloitusta tästäkin samasta asiasta tehdään?

Minäkään en ymmärrä keittiötä eteisessä, mutta totta vie avokeittiö on ollut meillä aina toiveena ja jos omistaisin asunnon/talon erillisellä keittöllä, niin purkaisin keittiön seinät ja varta vasten tekisin siitä avokeittiön. En ole ikinä ymmärtänyt tätä perustetta ruuan kärystä - poltatteko te poroksi kaikki ruoat? Ruan tuoksuhan on nimenomaan ihana asia, kun se täyttää koko asunnon.

Voi saakeli, kaalilaatikon ja silakan paiston löyhkä täyttää koko asunnon. Mikään ei ole niin inhottavaa kun kyläillä talossa jossa koko olkkari löyhkää päivän syömisille ja nuoriso laukkaa jääkaapilla jatkuvasti, siinä on kiva istua ja vaihtaa kuulumisia.
🤮

• ylös 14
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä keittiötä eteisessä, mutta totta vie avokeittiö on ollut meillä aina toiveena ja jos omistaisin asunnon/talon erillisellä keittöllä, niin purkaisin keittiön seinät ja varta vasten tekisin siitä avokeittiön. En ole ikinä ymmärtänyt tätä perustetta ruuan kärystä - poltatteko te poroksi kaikki ruoat? Ruan tuoksuhan on nimenomaan ihana asia, kun se täyttää koko asunnon.

Riensit kuitenkin sinä ikinä ymmärtämätön tähän ketjuun haukottelemaan ensimmäisenä. Missä järki?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Avokeittiö on kaikkein parhain koska siellä ei ole eristyksissä muista ja aina siisti kun on tiskikone jonne saa likaiset piiloon odottamaan koneen täyttymistä. Yhdet käryt sinne sun tänne eikä ole meidän asuntoa pilannut ja liesituuletin auttaa aika paljon. En voisi enää sietää erillistä keittön kopperoa. Ruokailu pöytä kun yhdistyy olohuoneeseen niin ei tarvitse erillistä olohuoneen pöytää. 

Olin juuri kutsuttuna kylässä tuommoisessa talossa. Istuimme olkkarissa, apk hurisi, jääkaappi hurisi, perheen teinit hyppäsivät jääkaapilla, vettä juomassa ja mitä milloinkin. Ajattelin, että ei ikinä tämmöistä läävää meille.

• ylös 11
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi voi valita asunnon vähän vanhemmasta talosta. Mikä niihin uusiin koppeihin ajaa väkisin asumaan? Mulla on 2000-luvun alun kaksio isolla keittiöllä.

60- 70-luvun rakentamista parjataan, monesti syystäkin, mutta tykkään sen ajan pohjaratkaisuista paljon enemmän kuin nykyisistä. Jos löytää asiallisesti ja ajanmukaisesti hoidetun talon, niin siinä on ihan hyvä vaihtoehto.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi keräilet tiskivuoria?

• ylös 4
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Voi saakeli, kaalilaatikon ja silakan paiston löyhkä täyttää koko asunnon. Mikään ei ole niin inhottavaa kun kyläillä talossa jossa koko olkkari löyhkää päivän syömisille ja nuoriso laukkaa jääkaapilla jatkuvasti, siinä on kiva istua ja vaihtaa kuulumisia.
🤮

Tämä oli tuttua huttua vanhassa painovoimaisella ilmanvaihdolla toteutetussa asunnossa, missä oli erillinen keittotila. Lisäksi seinät ja ikkunat likaantuivat. Uudessa asunnossa ilma vaihtuu, ei haise tai pinnat likaannu. Ikkunanpesu sisältä kerran vuodessa tuntuu ylimitoitetulta.

Vierailija

Meillä on ns. olokeittiö.

Tiskiallas on niin syvä, että satunnaiset pannut ja kattilat ei sohvalle näy. Jääkaappi ja pakastin on täysin integroitu, joten niitä ei tietenkään kaappirivistöstä erota. Mikro on kaapin sisällä piilossa, ja uuni saarekkeessa joten se ei näy saarekkeen toiselle puolelle. Vain saarekkeessa oleva liesi erottuu, mutta ei haittaa.

Apk on niin hiljainen, että sitä ei oikeasti huomaa. Joskus säikähdän kun se ohjelman päätyttyä avautuu itsekseen. Apk on myös integroitu.

Me ainakin tehtiin meidän avokeittiöstä eleetön, linjakas ja kaunis, jotta sitä jaksaa katsella päivästä toiseen. Ja kyllä, ruokaa laitetaan paljon.

Meillä ei myöskään ole perheen elämäntyyli sellainen, että joku istuisi tässä koko ajan telkkarin ääressä ja siksi häiriintyisi keittiön äänistä. Tv ei ole siis ole koko ajan päällä. Ei edes joka päivä.

• ylös 8
  • alas 15

Sivut