Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Niin moni asia hoidetaan nykyisin älypuhelimella, ettei ole mahdollista. Työnantajakin vaatii WhatsApin käyttöä. Harmittaa, mihin suuntaan tämä yhteiskunta on mennyt. Kaikenlaisia applikaatioita tarvitaan.

Leimatkaa vain boomeriksi, mutta tätä mieltä olen.

• ylös 65
  • alas 4

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Odottaisi edelleen että eräitä tärkeitä asioita edelleen hoidettaisiin kirjeen kautta eikä jonkun jo tappeluksi menevän kirjautumisen kanssa?

• ylös 10
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Älypuhelimesta on tullut tai vähintään kohta tullut lähes pakollinen väline asioitten hoitamiseen ja tunnistautumiseen. Olen jonkin aikaa jo miettinyt milloin astutaan sen rajan yli, että sellainen on pakko olla kaikilla, myös toimeentulotuen asiakkailla, joille on sitten kohta pakkotilanne kustantaa ainakin se edullisin malli, että voi toimia tasavertaisena kansalaisena. Nyt vielä pärjää ilmankin, mutta nettiin on päästävä ainakin jollain keinoin tai on muuten melko umpitunnelissa asioitten hoitamisen kanssa.

• ylös 25
  • alas 3
Vierailija

Miksi se älypuhelin on ongelma, jos käytät sitä vain välttämättömiin asioihin?

• ylös 7
  • alas 16
Vierailija

Jos kapula nokialaiseen voisi siirtää whatsappin, spotifyn ja mobilepayn, niin vaihtaisin heti.

Vierailija

Ei ongelma on se että puhelin on koko ajan kädessä. Sä voit jättää sen vaikka 10 tunniksi kaappiin.

Onnistuuko?

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Itse en ole omistanut koskaan älypuhelinta ja ihan hyvin olen pärjännyt. En omista myöskään verkkopankkitunnuksia. Käytän Nokia-merkin näppäinpuhelimessa. Olen 38-vuotias nainen.

• ylös 18
  • alas 4
Vierailija

Mä en halua käyttää älypuhelinta. Jos haluan käyttää jotain tiettyä sovellusta, voin käyttää tablettia. Paljon miellyttävämpääkin, kun ruutu on isompi. Minusta ei ikinä tule sellaista, jonka on koko ajan katsottava, onko tullut uusia viestejä johonkin sovellukseen.

Jos jotain sovellusta ei voi käyttää tabletissa ja kotona on wifi, voi tehdä niin, että käyttää älypuhelinta vain kotona wifillä, mutta muuten käytössä on pelkkä kännykkä puheluihin ja tekstareihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos kapula nokialaiseen voisi siirtää whatsappin, spotifyn ja mobilepayn, niin vaihtaisin heti.

Harkitsin itsekin, mutta sopivaa puhelinta ei löytynyt. Nyt on 4" android-puhelin, mutta silläkin on vielä turhan helppoa selata turhaa paskaa netistä, jos esim. töissä on ylimääräistä aikaa. Seuraavaksi kokeilen ehkä 3" puhelinta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä en halua käyttää älypuhelinta. Jos haluan käyttää jotain tiettyä sovellusta, voin käyttää tablettia. Paljon miellyttävämpääkin, kun ruutu on isompi. Minusta ei ikinä tule sellaista, jonka on koko ajan katsottava, onko tullut uusia viestejä johonkin sovellukseen.

Jos jotain sovellusta ei voi käyttää tabletissa ja kotona on wifi, voi tehdä niin, että käyttää älypuhelinta vain kotona wifillä, mutta muuten käytössä on pelkkä kännykkä puheluihin ja tekstareihin.

Tuo ei toimisi minulla, koska kaikki kommunikaatio tapahtuu pikaviestimillä ja niitä ei saa kuin älypuhelimiin.

Vierailija

Mulla on älypuhelin vain siksi, että työssäni joudun käyttämään yhtä appsia, jota ei ole saatavilla kuin älypuhelimeen. Muuten pärjäisin peruspuhelimella. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tuo ei toimisi minulla, koska kaikki kommunikaatio tapahtuu pikaviestimillä ja niitä ei saa kuin älypuhelimiin.

Ainakin WhatsAppia käyttää myös tietokoneella, mutta tilin luomista varten on oltava älypuhelin.

Vierailija

Hanki läppäri tai padi, Spotifyitä voi käyttää netin kautta ja muita maksujärjestelmiäkin kuin mobilepay voi käyttää. Ainoa ongelma on se, että vaikka Whats-uppia voi käyttää netin kautta läppäriltä, se taitaa silti tarvita sen älypuhelimen. Kysy työnantajalta onko vaihtoehtoja.

Sitten hankit kivan retrokapulan ilman nettiä puhelimeksi.

Vierailija

Itselläni oli halpa samsung ja käytin sitä sen muutaman vuoden, kun akku kesti.  Käytin rinnalla vanhaa nokiaani.  Kun akku petti, en enää hankkinut uutta älypuhelinta, koska käyttöä oli niin äärimmäisen vähän.

Käytän pöytäkonettani päivittäin enkä tarvitse mukana kannettavaa minitietsikkaa.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Lukeeko WhatsAppin käyttöpakko työsopimuksessasi? Jos ei, niin ei kai sitä silloin ole laillista vaatia. Jos vaaditaan, niin työnantajan olisi silloin mielestäni tarjottava puhelin työkäyttöön, eikä vaatia työntekijää hankkimaan itse työvälinettä.

Ilman älypuhelinta voi kyllä elää ja erittäin laadukkaastikin. Hieman ylimääräistä vaivaa se saattaa toki vaatia. Itse lopetin älypuhelimen käytön pari vuotta sitten ja käytössäni on vanhan mallinen Nokia 3310 vuosituhannen vaihteesta. Myöskään minkäänlaista somea en käytä edes läppärillä. Hoidan nettiasiat läppärillä, verkkopankkiin kirjaudun vanhalla kunnon tunnuslukutaulukolla ja tekstiviestivahvistuksella. Ilmoitin kaikille puhelimeni kontakteille, että lopetan älypuhelimen käytön ja minut saa jatkossa kiinni puhelimitse, tekstiviestitse tai kirjeitse. Kaikki ei tätä aina muista ja laittaa tekstiviesteihin emojeita, joita vanha Nokiani ei näytä, tai pahimmillaan kuvatiedostoja, jolloin viesti ei tule ollenkaan perille, vaan saan operaattorilta ilmoituksen "viestiä ei voitu toimittaa." Näitä ei ole onneksi montaa kertaa sattunut, ja tuosta pääsee eroon, jos hankkii vähän uudemman "dump phonen" kuin vuosimallia 2000. Harvoin on tilanteita, että tarvitsisin nettiä kotoa poissa ollessa. Jos pitää ajaa johonkin uuteen paikkaan, katson reitin kotona tietokoneelta etukäteen tai hätätilanteessa otan läppärin ja langattoman netin mukaan autoon. Niin ja olen muuten millenniaali.

Olen samaa mieltä, että on surullista, että maailma menee yhä enemmän älylaitteista riippuvaiseksi. Sairainta on mielestäni se, että joihinkin uusiin asuntoihin ei tehdä enää edes lukkopesää, vaan ovi aukeaa pelkästään älypuhelimella. Sitten kun on puhelimesta akku loppu, niin sitä on pulassa. Asunnon oven voi myös aukaista etänä puhelimen välityksellä; mikä helppo tapa ryöstäjille hakkeroida vain puhelin ja kävellä asuntoon sisään. Nuo laitteet on suunniteltu koukuttamaan käyttäjänsä niin pahasti, että niistä on miltei mahdotonta pysytellä erossa, jos sellaisen omistaa. Sairasta on myös se, mitä nuo laitteet tekevät mielen- ja fyysiselle terveydellemme, ilman että edes huomaamme sitä. Älylaitteet ovat todennäköisesti suuri syy lisääntyneiden mt-ongelmien taustalla. Niskat ja ranteet on pilalla jo alakouluikäisillä puhelimentuijottajilla. Olen itsekin mt-kuntoutuja, ja oireeni olivat kaikista pahimmillaan silloin, kun käytin älypuhelinta tuntitolkulla päivittäin. Mitä kauemmin olen ollut ilman älypuhelinta, sitä absurdimmalta tuntuu katsoa muiden riippuvuutta vehkeistään. Miksi haluaisin käyttää laitetta, josta minun pitää aktiivisesti yrittää pysytellä erossa, jottei sen käyttö aiheuttaisi haittoja minulle? Kun luovuin älypuhelimesta, tunsin olevani vihdoin vapaa ja elämänlaatuni on kohentunut huomattavasti, kun kaikki tyhjänpäiväinen on jäänyt pois. Uskon olevani edelläkävijä, ja että yhä useampi haluaa lopulta palata takaisin ihanaan yksinkertaisempaan elämään. Voin siis suositella älypuhelimettomuutta lämpimästi! :)

• ylös 26
  • alas 2
Vierailija

WhatsAppia ei pysty valitettavasti käyttämään tietokoneella ilman, että sovellus on samanaikaisesti myös älypuhelimessa, joka on lähietäisyydellä ja nettiin yhdistettynä (ei ainakaan pystynyt vielä pari vuotta sitten). Sen sijaan ainakin HangOuts, Telegram ja käsittääkseni myös Signal toimivat pelkällä koneella.

- Nokia 3310 tyyppi

Vierailija

Te, jotka tarvitsette työssänne sovelluksia, ettekö voi sulkea puhelinta työajan päätteeksi? Ja toinen puhelin henkilökohtaisiin puheluihin ja tekstareihin? Vai onko teillä sellainen työ, että teidät täytyy tavoittaa 24/7?

Vierailija

Älypuhelin ei häiritse, mutta kaikkea en halua sillä hoitaa. Whatsapp spämmissä ei ole mitään järkeä, jos asialla ei ole mikään kiire. Alkaa vain kyrsimään puhelimen jatkuva piippailu illalla pilipali asioiden vuoksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ongelma on se että puhelin on koko ajan kädessä. Sä voit jättää sen vaikka 10 tunniksi kaappiin.

Onnistuuko?

Onnistuu helpostikin. Ainoa mikä itseä hiertää on se, että kaikkien asioiden hoitaminen on helpompaa älylaitteilla (kunhan on ensin tapellut pari tuntia tunnistautumisen kanssa ja toisen pari tuntia saada jokin toiminto toimimaan)

Ap

Sivut