Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilas kuoli mahalaukun tähystyksessä. Linkki

Vierailija
22.09.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12635261

Sitä teki lääketieteen opiskelija.

Siis ei edes mikään gastrokirurgiaan tai gastroenterologiaan erikoistuva.

Ei pitäisi antaa lääketieteen opiskelijoille erikoisalojen toimenpiteitä tehtäväksi. Sitten vasta kun erikoistuvat sellaiseksi, joka tiettyjä toimia tekee. (Tällöin on paljon pienempi kokemattomien joukko roikkumassa.)

Yhtä tyhmää on se, että tavalliset lääketieteen opiskelijat tekee selkäydinnäytteen ottoja.

Hävytöntä, että kohteena oli vieläpä iäkäs, joilla saattaa jo olla haurautta.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mieheni oli umpisuolenleikkauksen jälkeen sairaalassa, hänen viereisessä pedissä oli noin kuuskymppinen tai vähän yli nainen, joka oli erittäin kivulloinen. Hänellä oli suoli puhjennut paksusuolen tähystyksessä, jonka väitettiin olevan turvallista.

Omaiset olivat paikalla ja hyvin kiukkuisia , että noin oli käynyt.

Mä kun menin paksusuolen tähystykseen, tästä riskistä kyllä kerrottiin etukäteen.

Vierailija
22/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mieheni oli umpisuolenleikkauksen jälkeen sairaalassa, hänen viereisessä pedissä oli noin kuuskymppinen tai vähän yli nainen, joka oli erittäin kivulloinen. Hänellä oli suoli puhjennut paksusuolen tähystyksessä, jonka väitettiin olevan turvallista.

Mä kun menin paksusuolen tähystykseen, tästä riskistä kyllä kerrottiin etukäteen.

Minulle ei kerrottu mitään. Tosin siitä tähystyksestä on jo yli 5 vuotta, ehkä nykyään on erilaista.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fortumin hallitus tekee virheen, menee miljardeja, lääkärin virheen takia voi mennä henki. Aivokirurgi Hernesniemi kirjassaan kertoo avoimesti tekemistään virheistä.

Vierailija
24/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei kerrottu mitään. Tosin siitä tähystyksestä on jo yli 5 vuotta, ehkä nykyään on erilaista.

-eri

Mun tähystyksestä on 10 vuotta. Aina on mulle kerrottu riskit ennen toimenpiteitä, niinhän sen pitäisi mennäkin.

- lainaamasi

Vierailija
25/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa on riskinsä. Mikään ei ole 100% turvallista.

Vierailija
26/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ihmettele. Minua aikanaan tutki gastroskopialla kiukkuinen mieslääkäri ja rynkytti sitä gastroskooppia aika väkivaltaisesti. Ei puhjennut mahalaukku, mutta tulehtui. Lääkäri oli vihainen siitä, etten ollut purkanut gluteenitonta ruokavaliota tutkimusta varten. Olin vartavasten soittanut etukäteen ja kysynyt toimintaohjeita ja minulle oli vastattu, että ruokavaliota ei tarvitse purkaa, koska tutkimukset ovat niin herkkiä, että mahdolliset muutokset suolinukassa kyllä näkyisivät joka tapauksessa.

Kyllä gluteenitonta ruokavaliota pitää pitää 1-2 kk ennen tähystystä, muutenhan siellä on siisti nukka ja keliakia-verikoekin näyttää normaalia. Joku sihteerikö sulle väärät neuvot antoi?

En tiedä. Soitin siihen numeroon, joka kutsulapussa oli tiedusteluiden varalle annettu. Siitä on jo aikaa.

Vierailija
27/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin toimenpiteisiin ja tutkimuksin hinkuvilta kansalaisilta unohtuu, että jopa kuolemaan johtavien komplikaatioiden riski on aina läsnä ja riskiä ei saa 0% ikinä. Suolen puhkeama on hyvin tiedossa oleva riski liittyen paksusuolen tähystykseen, liittyy etenkin tähystyksessä tehtäviin toimenpiteisiin kuten limakalvopolyyppien poistoon.

Totta. Suomessa taitaakin hoitovirheen mahdollisuus ollakin jossain 10 - 20% tienoilla ":-)"

Eli ihan normaalia että sairastuu hoidossa.

Vierailija
28/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kauhealta. Lääkärin pitää osata hommat hyvin, olla laaja tietopohja ja jos ei osaa ei tee. Iäkkäät tosiaan hauraita. Aiheutuiko kipua. Oliko muita lääkäreitä paikalla.

Vierailija
29/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vie muutaman minuutin googlettaa lääkäri. Ei tarvitse opiskelijoiden hoidettavaksi suostua.

Vierailija
30/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä ja tavan kansalaisilla menee erikoistuvat lääkärit ja opiskelijalääkärit sekaisin. Eiköhän tilanne ole ollut niin, että erikoistuva lääkäri on aloittanut toimenpiteen ja erikoislääkäri pyydetty paikalle kun ongelmia tullut. Ei kandit pääse tekemään sairaaloissa muuta kuin paperihommia ja max astrup näytteitä. Yksinkertaisesti ei kandien osaamiseen luoteta eikä peruskoulutukseen kuulu muutenkaan endoskopioiden opettelu.

Opiskelija aloitti tähystyksen (erikoistuvat ovat valmiita lääkäreitä). Lääkäriksi valmistunut jatkui ja kun mahalaukku repesi, ei tämä valmis lääkäri kielsi, että erikoislääkäriä eli gastroenterologia olisi kutsuttu paikalle, kun muu henkilökunta sitä ehdotti. Tilanne päätyi elvytykseen, josta potilas ei selvinnyt.

Oliko siis erikoistuva vai lääketieteen opiskelija (eli ei valmis lääkäri)

Vierailija
31/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikessa on riskinsä. Mikään ei ole 100% turvallista.

Ei ole, ei. Jo pelkät hoitovirheet aiheuttavat satoja kuolemia ja vammautumisia.

-Satoja ihmisiä kuolee vuodessa hoitovirheisiin, mutta tilastoja asiasta ei kuitenkaan kerätä.

Kaikki IS:n haastattelemat asiantuntijat uskovat, että Suomessa kuolee hoitovirheiden seurauksena satoja ihmisiä.

Arvioissa on päädytty laajaan haarukkaan 700 - 1700. IS

Vierailija
32/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkäreitä koskaan tuomittu näistä tupeksinnoista, vai pääsevätkö aina kuin koira veräjästä.

Vierailija
33/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia on kuollut myös kiropraktikolle.

Vierailija
34/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, en tiennyt että tuollainen voi olla edes mahdollista...

Kaikissa lääketieteellisissä toimenpiteissä, myös niissä suolitähystyksissä, on vakavien komplikaatioiden riski. Mahalaukun tähystyksessäkin voi esim. tulla repeämä ruokatorveen tai mahalaukkuun, verenvuotoja tms.

Ja koska niitä ei tästä syystä tehdä, niin kolmekymppisiä kuolee vatsasyöpään. Joudutaan vain toteamaan, että koska ei ole tutkittu, ei ole löydetty. Onnellista seuraavaa noin 3 viikkoa.

Vierailija
35/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys että savolaiset taas asialla.

Vierailija
36/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex autonasentajana sanoisin, ettei pitäisi ronkkia toimivia systeemejä. PM matikan tausta.

Vierailija
37/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin toimenpiteisiin ja tutkimuksin hinkuvilta kansalaisilta unohtuu, että jopa kuolemaan johtavien komplikaatioiden riski on aina läsnä ja riskiä ei saa 0% ikinä. Suolen puhkeama on hyvin tiedossa oleva riski liittyen paksusuolen tähystykseen, liittyy etenkin tähystyksessä tehtäviin toimenpiteisiin kuten limakalvopolyyppien poistoon.

No helevetti, kukaan ei hingu tutkimuksiin. Sinne lähetetään, jos nähdään tarpeelliseksi.

Vierailija
38/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mulle ei olla kerrottu riskeistä yhtään. On tehty gastroskopia ja kolonoskopia.

Vierailija
39/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Mun tähystyksestä on joku vuosi ehkä, eikä silloinkaan kerrottu mitään.

Vierailija
40/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mulle ei olla kerrottu riskeistä yhtään. On tehty gastroskopia ja kolonoskopia.

Kuoleman riski (ilman nukutusta) noissa toimenpiteissä on minimaalisen pieni. Todennäköisempää on, että kävelet auton alle kun lähdet tutkimuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi