Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilas kuoli mahalaukun tähystyksessä. Linkki

Vierailija
22.09.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12635261

Sitä teki lääketieteen opiskelija.

Siis ei edes mikään gastrokirurgiaan tai gastroenterologiaan erikoistuva.

Ei pitäisi antaa lääketieteen opiskelijoille erikoisalojen toimenpiteitä tehtäväksi. Sitten vasta kun erikoistuvat sellaiseksi, joka tiettyjä toimia tekee. (Tällöin on paljon pienempi kokemattomien joukko roikkumassa.)

Yhtä tyhmää on se, että tavalliset lääketieteen opiskelijat tekee selkäydinnäytteen ottoja.

Hävytöntä, että kohteena oli vieläpä iäkäs, joilla saattaa jo olla haurautta.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mieheni oli umpisuolenleikkauksen jälkeen sairaalassa, hänen viereisessä pedissä oli noin kuuskymppinen tai vähän yli nainen, joka oli erittäin kivulloinen. Hänellä oli suoli puhjennut paksusuolen tähystyksessä, jonka väitettiin olevan turvallista.

Omaiset olivat paikalla ja hyvin kiukkuisia , että noin oli käynyt.

Mä kun menin paksusuolen tähystykseen, tästä riskistä kyllä kerrottiin etukäteen.

Minulle ei kerrottu mitään. Tosin siitä tähystyksestä on jo yli 5 vuotta, ehkä nykyään on erilaista.

-eri

Mun tähystyksestä on joku vuosi ehkä, eikä silloinkaan kerrottu mitään.

Miettikää nyt jos lekuri rasvaa letkua joo täs on mahis et sun vatsalaukku puhkee, no nii, suu auki!

Vierailija
42/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan välkällä mennyt vähän kokeilemaan tähystämistä, kun muut opiskelijat olleet röökiringissä rentoutumassa rankasta oppitunnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vie muutaman minuutin googlettaa lääkäri. Ei tarvitse opiskelijoiden hoidettavaksi suostua.

Yleensä pitää potilaalta kysyä lupa, saako opiskeleva lääkäri tai sairaanhoitaja, tehdä jonkin toimenpiteen.

Minulta on kysytty jopa terveyskeskuksen päivystyksessä, että saako sairaanhoitaja opiskelija, pistää minulle kipupiikin.

Kyllä kai potilaalla itselläänkin täytyy olla jotain oikeuksia.

Lääkäriksi vasta opiskeleva, ei todellakaan ole tarpeeksi kykenevä tekemään vatsalaukun tähystystä.

Kun sen toimenpiteen tavallisimmin tekee, sisätautien erikoislääkäri.

Vierailija
44/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vie muutaman minuutin googlettaa lääkäri. Ei tarvitse opiskelijoiden hoidettavaksi suostua.

Yleensä pitää potilaalta kysyä lupa, saako opiskeleva lääkäri tai sairaanhoitaja, tehdä jonkin toimenpiteen.

Minulta on kysytty jopa terveyskeskuksen päivystyksessä, että saako sairaanhoitaja opiskelija, pistää minulle kipupiikin.

Lääkäriksi vasta opiskeleva, ei todellakaan ole tarpeeksi kykenevä tekemään vatsalaukun tähystystä.

Näin.

Eivät terveyskeskus lääkäritkään mitään vatsalaukun tähystyksiä tee. Eikä paksunsuolenkaan.

Kyllä ne tekee erikoislääkärit.

Vierailija
45/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne erikoislääkäritkin on joskus tehneet ensimmäiset tähystyksensä. Teorian voi osata etu- ja takaperin ja nukella tehdä täydellistä työtä, mutta elävä, reagoiva ihminen on ihan eri tasoa liikkumattoman nuken rinnalla.

Vierailija
46/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kauhealta. Lääkärin pitää osata hommat hyvin, olla laaja tietopohja ja jos ei osaa ei tee. Iäkkäät tosiaan hauraita. Aiheutuiko kipua. Oliko muita lääkäreitä paikalla.

Hyvin iäkkäiden ja hauraiden potilaiden kohdalla kyllä syytä kriittisesti pohtia tähystystutkimusten tai ylipäätäänkin kajoavien toimenpiteiden tarpeellisuus. Pidättyvä linja usein parempi eikä lyhennä elinikää tippaakaan, mutta se pieleen mennyt tutkimus voi hyvinkin lyhentää.

Vierailija
47/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mieheni oli umpisuolenleikkauksen jälkeen sairaalassa, hänen viereisessä pedissä oli noin kuuskymppinen tai vähän yli nainen, joka oli erittäin kivulloinen. Hänellä oli suoli puhjennut paksusuolen tähystyksessä, jonka väitettiin olevan turvallista.

Niin toimenpiteisiin ja tutkimuksin hinkuvilta kansalaisilta unohtuu, että jopa kuolemaan johtavien komplikaatioiden riski on aina läsnä ja riskiä ei saa 0% ikinä. Suolen puhkeama on hyvin tiedossa oleva riski liittyen paksusuolen tähystykseen, liittyy etenkin tähystyksessä tehtäviin toimenpiteisiin kuten limakalvopolyyppien poistoon.

Miten mulle ei olla kerrottu riskeistä yhtään. On tehty gastroskopia ja kolonoskopia.

Ei mullekaan, gastroskopia kyseessä TAYS.

Vierailija
48/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahalaukku rasisti

Vierailija
49/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä ja tavan kansalaisilla menee erikoistuvat lääkärit ja opiskelijalääkärit sekaisin. Eiköhän tilanne ole ollut niin, että erikoistuva lääkäri on aloittanut toimenpiteen ja erikoislääkäri pyydetty paikalle kun ongelmia tullut. Ei kandit pääse tekemään sairaaloissa muuta kuin paperihommia ja max astrup näytteitä. Yksinkertaisesti ei kandien osaamiseen luoteta eikä peruskoulutukseen kuulu muutenkaan endoskopioiden opettelu.

Opiskelija aloitti tähystyksen (erikoistuvat ovat valmiita lääkäreitä). Lääkäriksi valmistunut jatkui ja kun mahalaukku repesi, ei tämä valmis lääkäri kielsi, että erikoislääkäriä eli gastroenterologia olisi kutsuttu paikalle, kun muu henkilökunta sitä ehdotti. Tilanne päätyi elvytykseen, josta potilas ei selvinnyt.

Oliko siis erikoistuva vai lääketieteen opiskelija (eli ei valmis lääkäri)

Kandidaatti aloitti tähystyksen, hänen kanssaan ollut lääkäri ei ollut uutisoinnin mukaan erikoistunut, ehkä oli erikoistuva.

Vierailija
50/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin toimenpiteisiin ja tutkimuksin hinkuvilta kansalaisilta unohtuu, että jopa kuolemaan johtavien komplikaatioiden riski on aina läsnä ja riskiä ei saa 0% ikinä. Suolen puhkeama on hyvin tiedossa oleva riski liittyen paksusuolen tähystykseen, liittyy etenkin tähystyksessä tehtäviin toimenpiteisiin kuten limakalvopolyyppien poistoon.

No helevetti, kukaan ei hingu tutkimuksiin. Sinne lähetetään, jos nähdään tarpeelliseksi.

Kyllä ne vaan hinkuu tutkimuksiin. Yksi potilas tulisi terveyskeskukseen ummetuksen vuoksi ja vaati päästä sen takia kokovartalon magneettiin.

Vierailija
51/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ihmettele. Minua aikanaan tutki gastroskopialla kiukkuinen mieslääkäri ja rynkytti sitä gastroskooppia aika väkivaltaisesti. Ei puhjennut mahalaukku, mutta tulehtui. Lääkäri oli vihainen siitä, etten ollut purkanut gluteenitonta ruokavaliota tutkimusta varten. Olin vartavasten soittanut etukäteen ja kysynyt toimintaohjeita ja minulle oli vastattu, että ruokavaliota ei tarvitse purkaa, koska tutkimukset ovat niin herkkiä, että mahdolliset muutokset suolinukassa kyllä näkyisivät joka tapauksessa.

Kyllä gluteenitonta ruokavaliota pitää pitää 1-2 kk ennen tähystystä, muutenhan siellä on siisti nukka ja keliakia-verikoekin näyttää normaalia. Joku sihteerikö sulle väärät neuvot antoi?

Tämä oli saanut alapeukkuja, mutta näin siis siinä tapauksessa, jos keliakiaa etsitään.

Vierailija
52/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin vasta valmistunut lääkäri ja menin töihin terveyskeskukseen, jossa oli omalääkärisysteemi. Siellä lääkärit tekivät itse sigmoidoskopioita, eli tutkimus, jossa tutkitaan paksunsuolen viimeinen kolmannes. Minulle opetettiin lyhyesti tekemään teknisesti tutkimus, mutta kukaan ei opettanut, mikä on normaali näkymä ja mikä ei.

Vierailija
53/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille refluksia sairastaville tehdään monia tähystyksiä. Täytyy kyllä nyt tosissaan muuttaa ruokavaliota ettei enää joudu moiseen tutkimukseen.

Vierailija
54/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin toimenpiteisiin liittyy tietynlainen riski, puhumattakaan leikkauksista, siksi ihmettelen myös tätä käynnissä olevaa sektio- keskustelua, miksi ihmeessä luullaan, että sektio tulisi myöntää kaikille sitä haluaville, jos siihen ei ole mitään lääketieteellistä perustetta, tai paha synnytyspelko taustalla, en siis tarkoita normaalia synnytykseen liittyvää epävarmuutta.

Vierailija
55/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä ja tavan kansalaisilla menee erikoistuvat lääkärit ja opiskelijalääkärit sekaisin. Eiköhän tilanne ole ollut niin, että erikoistuva lääkäri on aloittanut toimenpiteen ja erikoislääkäri pyydetty paikalle kun ongelmia tullut. Ei kandit pääse tekemään sairaaloissa muuta kuin paperihommia ja max astrup näytteitä. Yksinkertaisesti ei kandien osaamiseen luoteta eikä peruskoulutukseen kuulu muutenkaan endoskopioiden opettelu.

Minä olen kandina tehnyt selkäydinpunktion ja kaavinnan, nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

Vaikea kuvitella, että edes kandi puhuisi selkäydinpunktiosta.

Vierailija
56/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kandina tehnyt selkäydinpunktion ja kaavinnan, nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

Jos olisit oikeasti opiskellut lääketiedettä, tietäisit että se on joko lumbaalipunktio tai selkäydinnestenäytteen otto, ei selkäydinpunktio

Vierailija
57/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaitoinen on tekijän oltava jmalauta... jos harjoittelija niin vieressä asiantuntija

Vierailija
58/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty tuo tutkimus, se on haastava ja hankala vaikka kuinka yrittää rauhoittua. Tutkimuksen teki viimeksi erikoistuva lääkäri Lapin keskussairaalassa ja hän teki sen todella hyvin. Koin, että minua kohdeltiin hyvin ja siitä jäi turvallinen ja hyvä olo, vaikka itse tutkimus onkin sellainen millaisen se on.

Halusin tällä vain sanoa, että hyviäkin kokemuksia on. Tuossa uutisoidussa tapauksessa varmaan tutkitaan mitä oikein on tapahtunut ja miksi. Se ei ainakaan vielä selvinnyt.

Jos tutkimus on tarpeen jonkin oireen takia niin toivoisin, että kaikki uskaltavat yhä mennä siihen.

Vierailija
59/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tehty tuo tutkimus, se on haastava ja hankala vaikka kuinka yrittää rauhoittua. Tutkimuksen teki viimeksi erikoistuva lääkäri Lapin keskussairaalassa ja hän teki sen todella hyvin. Koin, että minua kohdeltiin hyvin ja siitä jäi turvallinen ja hyvä olo, vaikka itse tutkimus onkin sellainen millaisen se on.

Halusin tällä vain sanoa, että hyviäkin kokemuksia on. Tuossa uutisoidussa tapauksessa varmaan tutkitaan mitä oikein on tapahtunut ja miksi. Se ei ainakaan vielä selvinnyt.

Jos tutkimus on tarpeen jonkin oireen takia niin toivoisin, että kaikki uskaltavat yhä mennä siihen.

Lääkärin lisäksi mukana oli kokenut sairaanhoitaja, ja myös hänellä oli merkittävä panos kokemuksessa.

Vierailija
60/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ihmettele. Minua aikanaan tutki gastroskopialla kiukkuinen mieslääkäri ja rynkytti sitä gastroskooppia aika väkivaltaisesti. Ei puhjennut mahalaukku, mutta tulehtui. Lääkäri oli vihainen siitä, etten ollut purkanut gluteenitonta ruokavaliota tutkimusta varten. Olin vartavasten soittanut etukäteen ja kysynyt toimintaohjeita ja minulle oli vastattu, että ruokavaliota ei tarvitse purkaa, koska tutkimukset ovat niin herkkiä, että mahdolliset muutokset suolinukassa kyllä näkyisivät joka tapauksessa.

Kyllä gluteenitonta ruokavaliota pitää pitää 1-2 kk ennen tähystystä, muutenhan siellä on siisti nukka ja keliakia-verikoekin näyttää normaalia. Joku sihteerikö sulle väärät neuvot antoi?

Tämä oli saanut alapeukkuja, mutta näin siis siinä tapauksessa, jos keliakiaa etsitään.

Ei keliakia niin nopeasti kokonaan parannu. Vuosikin voi mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän