Potilas kuoli mahalaukun tähystyksessä. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12635261
Sitä teki lääketieteen opiskelija.
Siis ei edes mikään gastrokirurgiaan tai gastroenterologiaan erikoistuva.
Ei pitäisi antaa lääketieteen opiskelijoille erikoisalojen toimenpiteitä tehtäväksi. Sitten vasta kun erikoistuvat sellaiseksi, joka tiettyjä toimia tekee. (Tällöin on paljon pienempi kokemattomien joukko roikkumassa.)
Yhtä tyhmää on se, että tavalliset lääketieteen opiskelijat tekee selkäydinnäytteen ottoja.
Hävytöntä, että kohteena oli vieläpä iäkäs, joilla saattaa jo olla haurautta.
Kommentit (109)
Miksi se valmis lääkäri ei kehotuksesta huolimatta kutsunut erikoislääkäriä paikalle.
Epäloogista. Jos yritti salata möhlqyksensä (että päästi vasta lääkäriksi opiskelevan tähyståmään), niin eikö ymmärtänyt, että ongelma vaan pahenee ja tulee väistämättä julki.
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäri kiistää" mikä pelle.
Onko se pääministerin sukulainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli 2 kertaa aiemmin tehty tämä mahalaukun tähystys, enkä noiden kokemusten jälkeen pitänyt sitä mitenkään kauheana. Tähystyksen suoritti tuolloin sisätautien erikoislääkäri.
Sitten ruokatorveni tulehtui oikein kunnolla ja jouduin jälleen tähystykseen. Naislääkäri teki toimenpiteen. Minkäänlaista puudutusta ei laitettu, enkä ehtinyt tällaista kyselläkään, kun torvea jo tungettiin suuhun. Herraisä että se oli kamala kokemus. Ensin hän tökkäsi sen letkun pään voimalla nieluni sivuun. Teki vähän kipeää. Lääkäri sanoi: Oho!
Sitten hän sanoi letkua työntäessään: No mitäs sitä täältä löytyy, täällähän on kureuma. Tähystin ei tahtonut mennä siitä alas, mutta lääkäripä käytti voimaa ja runnoi sen menemään. Olin pyörtymisen partaalla. Kokemus oli niin kauhea, että päätin, etten mene ikinä enää.
Lääkäri oli kirjoittanut tuloksista, että tähystin oli vereentynyt matkalla, mutta mahahaavaa ei löytynyt. Ruokatorvessa oli siis kureutuma ja sen lisäksi joitain tulehtuneita vanoja tms. , kaikkea en ymmärtänyt.
Lääkäri olisi halunnut minut jatkotutkimukseen, koska epäili, että mahalaukussani oli sappinestettä. En suostunut enää mihinkään nenätähystelyihin, miten se olisi tehty. Antaa olla. Yritän pärjäillä lääkkeillä.
Mä vaadin humautuksen gastroskopiaan ja sain sen. Ei tuntunut kovin pahalta, vaikka on ahtaat putket. Lähinnä vaan nauratti niissä lääkehöyryissä.
Mielestäni h u m a u t u k e s s a ei olla hereillä.
Sehän on lyhyt nukutus. Mulle on tehty 2 kaavintaa keskenmenon jälkeen tuolla tavalla nukutettuna.
Minusta ruohon opiskelijoiden käyttöön toimenpiteissä pitää laittaa tiukat rajat ja vähentää se ihan minimiin.
Jos vasta opiskelee lääkäriksi, niin ei ole mitään syytä harjoitella erikoisalojen toimenpiteitä, joissa on mitään riskejä.
Ohis: mihin ne erikoislääkärit menee, kun joka paikassa on vaan näitä erikoistuvia.
Luulisi niitä erikoislääkäreitä olevan suuri enemmistö.
"KYSillä"
Niin sopivasti. Noita kirjaimia käytetään usein merkityksessä "kill yourself"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, olen itsekin ollut tuollaisessa toimenpiteessä. Yökin ja näin ollen väkisinkin heiluin koko toimenpiteen aikana ja kieltämättä kävi mielessä kuinka paljon se vaikeuttaa ja aiheuttaa vaaraa tilanteessa. Nukutusta tai rauhoittaviahan kun Suomessa annetaan tosi nihkeästi mihinkään toimenpiteeseen. Ja joo tiedän, että niissäkin on oma riskinsä mutta niin on varmaan siinäkin ettei potilas ole aloillaan.
Toi on kyllä käsittämätöntä miten ei saa kuin jotain mietoa rauhoittavaa,mikä ei auta yhtään. Kannattaa vaatimalla vaatia nukutusta tai humautusta.
Kokemus olikin minulle todella kauhea. Jatkossa jos joudun aijon tuollaista vaatia. Muuten minua ei uudestaan tuohon saa.
Se ei ole kipeää, mutta se on älyttömän epämukavaa.
Nielussa on liikaa tavaraa. Ihmettelen, miten kurjalta tuntuu, jos on nenämahaletku. Onko tunne sama?
Millainen mahtaa persoonaltaan olla tuollainen lääkäri, joka toimii noin kuin tuon toimenpiteen lääketieteen ylioppilaalle antanut.
Pitäisi ylipäätään tarkemmin seuloa, ketkä saavat olla potilastyössä. Siinä on hengestä usein kysymys.
Esim kaverini oli psykiatrian erikoislääkärinä monta vuotta senkin jälkeen, kun oli sairastunut skitsofreniaan ja ollut muutaman kerran pakkohoidossa psykoositilan takia. Nyt on lääkärinoikeudet muutama vuosi sitten poistettu. Tuskin koskaan palautetaan.
Saamarin amatööri tunarit. Kuopiolaisia ylimielisiä mualimannapalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäri kiistää" mikä pelle.
Onko se pääministerin sukulainen?
Onks se sama joka heilui miekan kanssa Kuopion amiksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni oli umpisuolenleikkauksen jälkeen sairaalassa, hänen viereisessä pedissä oli noin kuuskymppinen tai vähän yli nainen, joka oli erittäin kivulloinen. Hänellä oli suoli puhjennut paksusuolen tähystyksessä, jonka väitettiin olevan turvallista.
Omaiset olivat paikalla ja hyvin kiukkuisia , että noin oli käynyt.
Niin toimenpiteisiin ja tutkimuksin hinkuvilta kansalaisilta unohtuu, että jopa kuolemaan johtavien komplikaatioiden riski on aina läsnä ja riskiä ei saa 0% ikinä. Suolen puhkeama on hyvin tiedossa oleva riski liittyen paksusuolen tähystykseen, liittyy etenkin tähystyksessä tehtäviin toimenpiteisiin kuten limakalvopolyyppien poistoon.
Miten mulle ei olla kerrottu riskeistä yhtään. On tehty gastroskopia ja kolonoskopia.
Kuoleman riski (ilman nukutusta) noissa toimenpiteissä on minimaalisen pieni. Todennäköisempää on, että kävelet auton alle kun lähdet tutkimuksesta.
Ja terveehkön ihmisen nukuttaminen tuollaiseen lyhyehköön toimenpiteeseen on mun tietääkseni tosi turvallista myös. Riskeistä pitää silti mielestäni puhua suoraan. Mutta toki myös havainnollistaen asian todennäköisyys, jos on kyseessä vaikkapa sellainen asia, jota ei Suomessa tapahdu edes joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä mene tuommoseenkaan tutkimukseen. Jotenkin on alkanut tuntua siltä, että hoidon taso on huonontunut kautta linjan.
Jos lääkäri suosittelee sitä sinulle, mene ihmeessä. Sitä ei taatusti ehdoteta "muuten vaan" tai "huvin vuoksi". Siinä ei ole mitään huvia, kenellekään, mutta se voi pelastaa henkesi. Tai tehdä elämästä kivuttoman.
Minua yritettiin saada toiseen kertaan kun vaivani oli niin harvinainen ja mielenkiintoinen. En mennyt koska lääkkeet auttoi ainakin oireisiin, eka kerta oli aivan kamala.
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkäreitä koskaan tuomittu näistä tupeksinnoista, vai pääsevätkö aina kuin koira veräjästä.
Lääkäreistä kun on pulaa, niin heillä on täysi suoja ja voivat nirhata potilaita mielin määrin. Syylliseksi löytyy aina joku hoitsu tai opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Millainen mahtaa persoonaltaan olla tuollainen lääkäri, joka toimii noin kuin tuon toimenpiteen lääketieteen ylioppilaalle antanut.
Pitäisi ylipäätään tarkemmin seuloa, ketkä saavat olla potilastyössä. Siinä on hengestä usein kysymys.
Esim kaverini oli psykiatrian erikoislääkärinä monta vuotta senkin jälkeen, kun oli sairastunut skitsofreniaan ja ollut muutaman kerran pakkohoidossa psykoositilan takia. Nyt on lääkärinoikeudet muutama vuosi sitten poistettu. Tuskin koskaan palautetaan.
M. V. ??
Pitäisi olla tarkoin säädeltyä ja rajattua, että vain osaavat saavat tehdä toimenpiteitä.
Ja jos ei ole valmis osaaja, niin ainoastaan siihen hommaan erikoistuva saisi tehdä ja vain sen ekspertin vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva, olen itsekin ollut tuollaisessa toimenpiteessä. Yökin ja näin ollen väkisinkin heiluin koko toimenpiteen aikana ja kieltämättä kävi mielessä kuinka paljon se vaikeuttaa ja aiheuttaa vaaraa tilanteessa. Nukutusta tai rauhoittaviahan kun Suomessa annetaan tosi nihkeästi mihinkään toimenpiteeseen. Ja joo tiedän, että niissäkin on oma riskinsä mutta niin on varmaan siinäkin ettei potilas ole aloillaan.
Toi on kyllä käsittämätöntä miten ei saa kuin jotain mietoa rauhoittavaa,mikä ei auta yhtään. Kannattaa vaatimalla vaatia nukutusta tai humautusta.
Kun saisi edes sitä mietoa rauhoittavaa, mutta kun ei saa sitäkään kaikkialla. Esim. Jämsän sairaalassa ei puhuttukaan mitään tällaisesta mahdollisuudesta.
Yleensä naiset ja miehet ovat eri huoneissa! Eli oliko kenties erehdytty sukupuolesta?